1950 - 1970 anecdotes uit de Kadettenschool

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

Jahspre
Lid geworden op: 20 feb 2008, 10:57

20 feb 2008, 11:04

Beste allen,

ik ben momenteel voor een onderzoek aan het doen naar de kadettenschool in de jaren '50 tot de jaren '70.
Het zou enorm interessant zijn jullie anecdotes te horen over dit onderwerp.

Zijn er hier mensen die hun middelbaar onderwijs volgden aan de kadettenschool, zoja, wat hield dit precies in? Welke zaken en toestanden kenmerkten deze school.

Alvast bedankt,
Jasper

Polkovnik
Lid geworden op: 30 mei 2005, 21:49
Locatie: Brugge

22 feb 2008, 10:58

Hallo Jasper,
Ik was cadet te Laken van 1966 tot 1969.
De Koninklijke Cadettenschool (afgeschaft in 1991) was een militair internaat dus op militaire leest geschoeid voor hoger middelbaar onderwijs. Het bereidde voor op de ingangsexamen van de Koninklijke Militaire School.

De leerstof (en de leraren) waren bijgevolg "indrukwekkend", alsook het militaire kader!
Tucht, plichtsbewustzijn, orde en discipline waren belangrijk, hetgeen ook leidde naar grote kameraadschap onder de cadetten.

Een goede leerschool kortom op vele vlakken voor snaken (en meisjes vanaf september 1987) van 15 tot 18 jaar,

Mvg, Polkovnik

Jahspre
Lid geworden op: 20 feb 2008, 10:57

22 feb 2008, 17:19

Bedankt voor je reactie,

werden er ook activiteiten georganiseerd die dienden als voorbereiding op het beroep van militair (kampen, schietoefeningen, manoevers, etc).

Mijn bron vertelde dat ,behalve het uniform, de militaire hierarchie en de drill, er niet zoveel verschillen waren met een gewone humaniora school, is dit correct?

PatM
Lid geworden op: 17 mei 2007, 21:26

22 feb 2008, 21:06

Er waren twee afdelingen, een afdeling Kadetten die qua leerstof en leeftijd leerlingen overeen kwam met niveau Hoger Secundair.

De afdeling Intermachten (ook 3 jaar, later terug gebracht tot 1 voorbereidend jaar) was bedoeld als een soort Soc Prom voor militairen die officier wilden worden maar niet over de nodige voorkennis beschikten om het toelatingsexamen KMS /Examen A, enz te slagen.
De afdeling Intermachten bestond dan ook uit beroepsmilitairen (met bijhorende wedde) van alle leeftijden en wapens (lucht, land en zeemacht) die zich voorbereidden op deze toelatingsexamens.
De enige restrictie in leeftijd was dat men geen 32 jaar (niet zeker van deze leeftijd) mocht zijn op het ogenblik dat men de graad van Onder-luitenant haalde.

In het begin van het jaar was er een klein militair kamp. Er werd m.i. ook meer aan sport gedaan.
Er werd aandacht besteed aan drill oefeningen /vlaggegroet maar niet in die mate zoals in een opleiding onderofficier of milicien

mobieltjes
Lid geworden op: 20 aug 2005, 20:56
Locatie: Oostvleteren (in de Westhoek, aan den Yzer)

05 mar 2008, 20:35

ik was in 1963/64 in de Kadettenschool te Lier. Dat was toen de nederlandstalige afdeling.
Er heerste toen een strenge tucht, en het onderwijs stond op en hoog peil.
De dag bestond vooral ui studeren. 'S morgens was er appel op de binnenplaats (winter en zomer), ontbijt en vervolgens lessen tot 12 uur. Daarna eten, halfuurtje ontspanning, dan les tot 17 uur. Vervolgens eten en verplichte studie tot 20 uur. Daarna vrije studie of ontspanning tot 21;30 uur. Vervolgens naar de kamer, appel en taptoe.
In de gebouwen en de studielokalen mocht niet gesproken worden, en zeker niet gerookt. De instructeurs inspecteerden regelmatig uw kast en bed, en deelden kwistig tuchtconsignes uit. Wie 4 van zulke consignes verzamelde moest een weekend binnenblijven. Je kon ook positieve consignes halen, die dan in vermindering gebracht werden. Ook was er bij de verjaardag van de koning algemene amnestie.
Het was er zeer streng maar ik ben toch blij dat ik daar geweest ben.
de wereld is als een boek, wie niet reist leest slechts één bladzijde

militair
Lid geworden op: 21 okt 2005, 12:49
Locatie: Brasschaat

09 jul 2008, 11:55

'k Heb nog enkele vraagskes, aan de ex-kadetten. Was er een merkelijk verschil in de drill oefeningen tijdens parades. Ben reeds 33 jaar onderofficier nu en vraag mij af of de bevelen (geef acht, ter plaats rust, rust ter plaats, om te groeten groet, links links, rechts rechts, peloton rechts, peleton halt, voorwaarts mars) dezelfde waren als tegenwoordig.
Voor welke redenen werden jullie gestraft met consignes of politiekamer ?
Moesten jullie daarvoor bij de CieComd verschijnen of deelde de OOffr die straffen uit ? M.a.w zou graag een beeld willen vormen hoe streng het er in die tijd (1950-1960) eraan toe ging.
Bedankt mannen !
Gerry Delen
gerry.delen@hotmail.com

mobieltjes
Lid geworden op: 20 aug 2005, 20:56
Locatie: Oostvleteren (in de Westhoek, aan den Yzer)

10 jul 2008, 12:32

de bevelen waren dezelfde als nu. Deze zullen waarschijnlijk nooit veranderen. Ook bij de politie, tijdens de opleidingen worden nog steeds dezelfde bevelen gegeven, althans tot in 2006 toen ik op pensioen ben gegaan.
Tuchtconsignes kreeg je voor allerlei zaken, zoals slecht opgemaakt bed, slordige kleerkast, praten in de gebouwen, te laat op appel, slechte leerresultaten. Gewoonlijk moest je op de "elfurenmis" komen bij de afdelingsoverste (officier met de graad van kapitein of commandant). De schoolcommandant was een kolonel of luitenant-kolonel, en die zag je minder vaak.
Je kon ook positieve consignes krijgen, zodat je ofwel een reserve kon opbouwen, ofwel je aantal tuchtconsignes kon verminderen.
Voor zover ik het mij herinner moest je bij 4 tuchtconsignes het weekend binnenblijven, maar ja dat is reeds van begin jaren '60 geleden.
de wereld is als een boek, wie niet reist leest slechts één bladzijde