1976 Memoires van uit Essentho 62A Hawk

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

22 feb 2009, 16:55

guidosan schreef:Het Kwartier Lombardsijde heeft een vriendenkring opgericht. Guido
Dag Guido

Ik was er verleden jaar al bij, zie foto reportage.
Was jij er ook niet bij in de reunie van 43a verleden jaar?

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

21 mar 2009, 22:03

Ziehier mijn belevenissen op:

Essentho 8-10-1980



Bonjour mon petite fille

Zo begon mijn brief aan mijn vrouw toen ik terug in de jaren '80 in Essentho terug was voor de bevordering.
Die periode liep van 6 oktober tot 19 oktober 1980.


Quel bonheur d’écrive toi a France
Wat een grap zeg, hier zou het nu goed zijn voor je om Frans te spreken, daar de helft al Franstalig is en de rest volgt nog, daardoor is het hier een echte warboel.De een weet niet van de ander wat je moet doen!

Voor mij was het toch effe aanpassen, heb zo geen goe talen knobbel zeker in het frans, daar mijn vaktaal engels is!

Er zijn hier nog zo’n 4 tal personen die ik nog ken, ik bedoel van de Offr, de rest is terug naar België.
Ik ben niet in de kazerne gelogeerd maar wel boven de familieclub. Dit tezamen met een andere reserve luitenant.
Dat schept wel problemen wat betreft de sleutel van de deur, daar we maar een exemplaar hebben.

Ja, wat is het eigenlijk lang geleden dat ik nog een briefje pende naar mijn vrouw, natuurlijk gaat dat niet meer zo vlot als toen (nvr 1976).

Wat betreft voor het weekeinde of ik in zwart weekend kom, ja, ik weet het niet hé, je zult wel zien want het kan zijn dat ik van wacht ben.
Want hier weet je van niets.
UIteindelijk ben ik thuis geweest dat weekend, mijn vrouw is me komen afhalen aan het St Pieters Station te Gent, de trein genomen van Antwerpen tot Gent, met iemand mmegekomen tot in Antwerpen.
Het was een blij weerzien daar ook mijn vrouw in verwachting was van ons eerste, ze was 4 maand ver.

Een ding is zeker dat ik de vrijdag voormiddag de 17-10-1980 thuis ben. veel nieuws heb ik niet meer hoor.
Vandaag ben ik begonnen met het studeren van mijn muziek, daar ik toen muziek volgende in de volwassen cursus. Met als instrument eerst Piano en dan Orgel.
Het valt niet zo best mee daar ik niet luid durf te repeteren.

Wat ik daar uitgespookt hebt weet ik zo niet meer, ik weet wel dat ze me niet verwacht hadden, ik heb mijn functie genomen als 2de Cdt van de C site
Heb daar wel oefeningen gedaan met een Harier vliegtuig, plots ging die boven de site zonder dat we hem opgemerkt hadden, daar die door de dalen had gevlogen, onze raders staan op de toppen van de heuvels he.
Ben zeker ook van wacht geweest, een keertje te Essentho en te Korbach.
Herriner me wel dat veel van de oefeningen werden gedaan door KRO's.
Die het systeem beter kende dan het actieven franstalige Kader.
Die hebben maar in 1982 of 1983 het systeem onder de knie gekregen, en zijn dan terug in de Belt aktief geweest tot op het einde, opdoeken van de Kazerne in de jaren 1990

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

11 jan 2011, 22:32

Goededag allemaal, ja tis al een tijdje geleden dat ik nog iets heb gepost.

Maar voor eerst een gelukkig nieuwjaar aan "alle" oud gedienden van 62A Hawk eenheid, ook miliciens natuurlijk, want zonder hen konden we niet veel.

Wie kent nog volgende persoon, zondag laatst gezien in het nieuws tijdens een reportage over de nieuwjaars drink te Gent.
Hij had een goed voornemen dit jaar, om te stoppen met roken, of het lukt zien we wel eind van dit jaar.
Indertijd was hij adj op de BOC.
Dit is een kleine hint.
Laat iets horen he.


Afbeelding


MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

30 mar 2011, 18:37

Goededag allemaal.


Is er nu niemand die onderstaande persoon herkend.
Of die hierop reageerd!!
Jammer dat er hier geen geluid bij is, heb ik wel bij de video.
Naar de reportage was ik niet aan het kijken, maar door zijn stemgeluid werd mijn aandacht getrokken, omdat ik dit herkende als de Danny van indertijd.

Jawel het was hem.
Den Danny Vandamme.

Misschien komt er nu wel reacties



Afbeelding


MVGr.
PapaFreddy
Gast

03 apr 2011, 01:03

Zegt me totaal niets Fred, wat deed die man als functie op de BOC ?? Je hebt me begin dit jaar iets (te zwaar) 67 Mb doorgemaild, ik moest dit helaas verwijderen, alles sloeg gewoon tilt.
Vr gr.

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

03 apr 2011, 18:39

Hawk schreef:Zegt me totaal niets Fred, wat deed die man als functie op de BOC ?? Je hebt me begin dit jaar iets (te zwaar) 67 Mb doorgemaild, ik moest dit helaas verwijderen, alles sloeg gewoon tilt.
Vr gr.
Hallo Hawk

Die file was een video reportage over die man, moest je dan zijn stem horen zou je euro gevallen zijn.
Heb hem verleden jaar in mei terug tegen gekomen bij reunie te Lombardsijde van 62A.
Dus effe uw geheugen refressen, we hadden op de site BOC 4 beroeps onderofficieren.
Met name de Chef Kuyken, de Chef Lermitte ( is overleden), de adj Vandamme en de vierde persoon is Adj Van Hecke.
Dus de adj Vandamme, persoon met foto, stelde de ploegen op, die op site van dienst bleven, de 24uren crew.


Heb verleden jaar ook onze wapen maker terug ontmoet, de chef Vanteghem Frans, je weet wel, de persoon van de helikopter en de speciale koersfiets.
Verleden jaar heb ik tijdens de natour criterium te Roeselare, Johan Museeuw ontmoet, en onze vriend heeft intertijd nog met die fiets bij Johan geweest, die heeft er ook nog op gereden.
Johan zie, dat is toch een speciale kerel zulle.

Hopelijk gaat er bij u, nu een lampje branden.

MVGr.
PapaFreddy
Laatst gewijzigd door papafreddy op 06 aug 2023, 14:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Gast

04 apr 2011, 01:05

Ik herinner me levendig vele zaken nog hoor, maar ik ben door de tijd veel banale alledaagse dingen én namen kwijt gespeeld, jou herinner ik me zeer goed omdat we nogal veel samenwerkten en samen gingen rijden met de koersfiets, de bataljonscross...de viering van Koning Boudewijn in Brussel..moest ik toendertijd geweten heb wat ik nu mis...had ik een dagboek bijgehouden, elk moment vastgelegd, wist ik als 19-jarige kerel veel over het feit dat het voortschrijdende leven je 36 jaar later met de vervaagde feiten op de neus zou drukken ? Heden ten dage schrijf ik ook nog steeds niets op...en als ik oud mag worden zal ik weeral veel missen van de mooie momenten die ik terwijl ik dit schrijf nog weet maar in pakweg 2029 wanhopig zal trachten te herinneren...als iemand me er op wijst.
Vr gr, Hawk

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

05 apr 2011, 09:55

Hawk schreef:ik ben door de tijd veel banale alledaagse dingen én namen kwijt gespeeld, jou herinner ik me zeer goed omdat we nogal veel samenwerkten en samen gingen rijden met de koersfiets, de bataljonscross...de viering van Koning Boudewijn in Brussel..moest ik toendertijd geweten heb wat ik nu mis...had ik een dagboek bijgehouden, elk moment vastgelegd, wist ik als 19-jarige kerel veel over het feit dat het voortschrijdende leven je 36 jaar later met de vervaagde feiten op de neus zou drukken ? Vr gr, Hawk
Dag Hawk

Ja, hoe gaat het he Willem, het mooie aan dit alles is, het gene u nog weet, ben ik vergeten, en omgekeerd.
Zo vullen we elkaar aan wat betreft herinneringen!
Het was wel een feite dat ik door mijn graad en funktie dichter bij het beroeps kader stond dan jullie, en ook meer kontakt had met hen.
Dit ondervind ik nu nog als ik naar de bijeenkomsten ga van de oud gedienden.
Wat ook meespeelt is dat ik daar langer verbleven heb dan u, namelijk van eind februari tot eind december 1976.
Ik was natuurlijk enkele jaartjes ouder dan U in dien tijd (1976), maar een dagboek bijhouden deed ik niet bewust.
Wat ik wel deed was naar mijn vriendin toen, mijn vrouw nu nog altijd, per week een brief schrijven van zo'n 10 blz min, met onze belevenissen, hoe we onze tijd doorbrachten, hoe het leven was in de kazerne en op site, hoe de oefeningen verliepen.
Nu zo veel jaren later, bij het lezen van die items, blijkt dat nu mijn dagboek van toen te zijn, alles staat daar in wat ik die periode mee maakte, wat ik deed enz.
Die brieven werden meestal geschreven als we, van 24 uur dienst waren op de BOC, soms samen met u, dit zal U wel nog herinneren hoop ik.
Want je kwam me dan om middernacht (zoellu tijd) vervangen (aflossen), en dan moest ik nog mijn ganse zoodje oppakken en wegbergen, wat soms een poosje duurde, voordat ik in de houten bak kon duiken.

Ja hadden we een glazen bol toen he, dan was ik er waarschijnlijk bij gebleven, van wat ik nu weet.
Ben op brugpensioen moeten gaan op 50 jaar, en een militair kan vb op 52 jaar op pensioen gaan na reorganisatie, wat in het verleden gebeurd is.
Het gene is de financiele kant van de zaak, zij gaan op pensioen, krijgen dus hun volledig pensioen op vb 52 jaar.
Ik ken er enkele die in die situatie zitten.
Ons brugpensioen is dan maar de helft wat zij krijgen, maar kzal niet klagen, gezondheid is niet te koop he.

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

06 aug 2023, 14:43

Hallo Iedereen

Nu 12 jaar later kan ik terug op de site iets schrijven. Wat blijven wachten is een mooie deugd.

MVGr.
Papa Freddy