1976 Memoires van uit Essentho 62A Hawk

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

01 apr 2008, 00:25

Viola, we gaan er eens aan beginnen aan de memoires.
We zijn dus binnen gegaan te Lombardsijde op woensdag 1 oktober 1976. Als ik me goed herinner waren we met een 24 tal KRO’s Dit is een maand later dan onze vriend Hawk. Sorry, Peetje Maurice maar de eerste maanden gaat over onze belevenissen te Lombardsijde.
Eigenlijk heb ik geen gegevens van de eerste drie maanden. Zoals zovele hier al vermeld op deze topic heb ik ook hetzelfde meegemaakt. Op 1 oktober had ik al een vriendin van begin van dat jaar, maar zoals vele toen, na een maand kwam daar een eind aan, dus ook mijn memoires zijn daardoor verloren geraakt. ’t Ja je moet je daar dan overzetten hé. Het eerste weekend van oktober zijn we niet naar huis mogen gaan, wegens het toedienen van de nodige inentingen. Op het eind van december hebben we onze eerste reeks examens gehad, was je geslaagd dan werd je bevorderd tot Wacht Meester (Sergeant). Nu maak ik een sprong naar eind december. Op de laatste zaterdag van dat jaar heb ik mijn huidige vrouw leren kennen, van dan ook loopt mijn dagboek, het begint dus op de eerste week van januari
Tot dan

MVGr.
PapaFreddy
Laatst gewijzigd door papafreddy op 12 jan 2011, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

01 apr 2008, 00:28

Peetje Maurice schreef:Op datum 29dec 2007:
Die examens uit wat bestond dat dan? Natuurlijk zal er veel theorie bij geweest zijn, maar hoe zit (of hoe zat dat) met de praktijk? In mijn tijd werd er daarover nogal veel gezeverd. Ik weet niet of ik het moet geloven, maar er werd dikwijls gezegd dat de opleiding van een KRO niet van de poes was. Men sprak daar van lopen met rugzak van 25 kilo en van dergelijke zaken. Die rugzak van 25 kilo, dat heb ik gehoord van mijn vroegere leraar nederlands.
De miliciensopleiding die vond ik ook al zwaar genoeg...
Nog even een rechtzetting van een detail: het is wel "wachtmeester" (in één woord, dit even terzijde.
Der Peet

Dag Peet
2de poging om te antwoorden, vannacht geprobeerd maar ben alles kwijt geraakt zodat onze vriend Hawk me nu voor is.
Alvast bedankt voor de verbetering van taal fout.
Niet te vlug he Peet, in februari meer over die fychische proeven.
Wat hadden wij al van lessen en daar na dito examens?
- Dril op de ere koer in Lombardsijde, en de Sm hadden dan de gewoonte om je een loef af te stekken, zo liepen ze dan tegen een muur, want ze hoorden je bevelen niet, dit moest je doen op langsrichting van de koer en nog tegen wind, zij waren aan de kantine en u stond aan de andere kant!!
- Theorie en praktijk over NBC, falout bepalen bij ontploffing van tactische kernbom en de weg bepalen door dat gebied zodat je een min aan bestralling oploopt.
- Het Hawk mat in theorie en praktijk leren kennen, alles zelf opzetten, in werking brengen tot agregaat toe, mee werken, want hoe kan je bevelen geven als je hetzelf niet kan!!!!!
- De theorie van het hawk mat, hoe is alles opgebouwd was, beperkte blokschema's hoe de radar's werkten enz.
- Bewapening
- Radio procedure's
- Reglementen, ook militaire.
- EHBO
- Topografie, met de nodige droppings overdag en snachts in het achterland van de polders, hebben de nodige km afgelegd, waren dagen van 35km tot 50 km
- Staf Techniek, vb: hoe is de militaire orgaan opgebouw, in wat bestaat 1Be corps?
- AUBILITY TO SURVIVE (A.T.S), onze vriend Hawk heeft hierover al verteld.
Er zullen nog zaken zijn die ik vergeten ben, als ik mijn cursussen doorneem zie ik zaken waarover onze vriend Expert reeds sprak namellijk 2ATAF en CRC ERNTEBRUCK, ja als je dit nie zo constant nodig hebt vergeet je toch wat, jammer!!
We hadden ook veel sport en vuren in de plaatselijk schietstand, die nu om milieu reden niet meer in gebruik is, zoals deze in Steenbruggen.
Tot half weg de jaren 90 ging ik nog elke laatste vrijdag van de maand gaan vuren met GP of FAL of VIGNERON, want door afschaffing van MD zijn die oef ook in verval geraakt, wapens werden voor ons in orde gebracht en ook gereinigd achteraf.
tJa tijdens die opleiding heb ik meer moeten studeren dan tijdens mijn burger opleiding tot Graduaat electronica, ja wij waren ook wat ouder dan de meeste Sm die toen rond 18 jaar waren, ik was er al 22.
Vandaar ook dat de meeste van ons reeds al een vriendin hadden, ook veel van mijn vrienden waren reeds gehuwd want samen wonen was toen niet in de mode!
Zo dat was het een beetje
MVGr.
PapaFreddy
Laatst gewijzigd door papafreddy op 01 apr 2008, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

01 apr 2008, 00:42

Peetje Maurice schreef: Op datum van 29 dec 2007:

16 kilometer lopen , amaai mijne frak, ik veronderstel dat men rustpauzes niet bestonden, men moest dus wel degelijk over een bijzonder goede fysiek beschikken, en zonder wapen, kan ik me voorstellen, veronderstel dat er zo iemand bij was die het niet meer zag zitten...
Der Peet
Hallo zeg
Jullie verplichten me hierover teen en tander te zeggen.
De afstand van 9 km hebben we moeten afleggen in 1 uur dit voor onze bevordering tot Wm, die 16 km was voor onze bevordering tot Adj.
Die 16km was de afstand van de kazerne van Lombardsijde tot aan het Albert I monument dan terug naar via het dorp Lombardsijde naar de kazerne.
Die afstand werd afgelegd met volledige gevechts uitrusting incluis Fal wapen.
Met een gevulde rugzak en ook water in de veldfles.
Wat de tijds limit betreft twijfel ik tussen anderhalf uur en 2 uur, maar ik zou de voorkeur geven aan 2 uur, misschien kom ik hier over terug in mijn memoires, waar er meer uitleg over in staat.
En inderdaad ik ben een West-Vlaming, toen in Essentho ('76) was zeker een derde van Offr korps van West-Vlaamse afkomst, eigenaardig!
Er waren nog fychische proeven, maar later meer hierover, dit waren ook de proeven bestemd voor de beroeps, die ze elke jaar moesten doen, en een bepaalde score moesten halen volgens leeftijds barema.
kWeet nog dat een bepaalde Ooffr van de BOC niet aan zijn limiet kwam, jammer maar de man is al overleden.
Ja onze opleiding was fychisch zwaar maar wat ik hoor van mijn schoonbroer die bij de stormfuseliers was, dat was ander koek, dat was na para's de zwaarste opleiding, daar ging geen dag voorbij dat ze ene moesten wegvoeren naar het ziekenhuis wegens breuken en dergelijke!!
Wij kunnen niet klagen, en ik bedoel alle kerels die bij het Hawk wapen was van Hoog tot Laag, een luxe leven!!!!!
Zo dat was het een beetje
MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

01 apr 2008, 00:49

Dag Iedereen

Maandag 05-01-1976

Ja, we waren terug in Lombardsijde, maar vandaag vertrokken we naar Leopoldsburg voor een week schietoefening.
In 3 dagen tijds hadden we maar effentjes 80km afgelegd te voet. Oef!
Wat het eten betrof was dat goed in Leopoldsburg, in de mess Ooffr.
We waren juist gepromoveerd tot onderofficier namelijk Wachtmeester.
Zodanig dat ons pover loon ook wat gestegen was, tot 92Bfr per dag.
Oh Ja Willem, waren jullie daar ook toen niet bij in Leopoldsburg?
Zover de gegevens en de herinneringen van deze eerste week van Jan ‘76
MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

01 apr 2008, 00:50

Voila tis terug een nieuwe week

Gisteren avond zondag dus zijn we binnen gekomen te Lomabardsijde ten laatste om 24uur

Maandag 12-01-1976

Met dat onweer de laatste tijd zijn er wel wat problemen gerezen. De landbouw heeft het dan lastig, gevolg ze doen beroep op het leger!!
De hoge functionarissen hebben het hard te verduren gehad, zodat het leger opgevorderd werd.
We werden deze week en de volgende weken geconsigneerd of duidelijker gezegd, we mochten de kazerne niet verlaten, voor mij is dat niet zo erg want ik ga toch nooit weg.

Dag Willem ken jij nog het adres van Lombardsijde?
Hieronder het adres van toen, voor jullie (KROO) was het dezelfde blok maar een ander kamer.

W.M.K.R.O. ?????? Freddy
Stm nr. 75/01111 Blok 13 Kamer 7
Luchtdoelartelerieschool
Opleidingsbatterij
Kwartier Lombardsyde
Zeelaan 100
8440 Westende

Zo dit is het terug voor deze week
MVGr.
Papafreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

01 apr 2008, 00:52

Geplaatst: Za 19 Jan 2008, 18:12
--------------------------------------------------------------------------------

Hallo hier zijn we terug

Het is terug maandag de 19 januari 1976

Het begin van een nieuwe werkweek ook voor hen die in Lombardsijde lagen toen.

Minder positief vond ik dat we gisteren, zondag 18-01-1976, om 20 uur al binnen moesten zijn, omdat we deze week en de volgende weken geconsigneerd werden of duidelijker gezegd, we mochten de kazerne niet verlaten.

Sorry meer weet ik niet meer van deze periode.
En van onze vriend Hawk horen we ook niks de laatste tijd, ik had reacties van hem verwacht over het gene ik hier al gepend heb, daar hij die periode ook in Lombardsijde lag.
MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

01 apr 2008, 00:56

Geplaatst: Do 31 Jan 2008, 19:13
--------------------------------------------------------------------------------

Hallo iedereen, het is vandaag zaterdag in 1976.

Hier dan mijn belevenis op zaterdag 31-01-1976

In de streek van Essentho was het erg koud en je kon genieten van sneeuwpret.

Deze week, is de week van de soldaat, dit vanaf 31 januari tot 6 februari.
De tijd dat de burgers op het thuisfront ook eens aan hun jongens in dienst dachten
Toen had je Milac. In Roeselare was er een harde kern medewerkers van Milac, en ik wilde er ook mijn steentje bij dragen, ik voelde me ook een beetje een sociale officier.
Ik citeer wat ik toen aan mijn vriendin vertelde: “Daar ik een hogere functie bekleed, kunnen we de gewone milicien ook wel eens helpen in plaats van hem uit te kafferen, wat af en toe nog eens te veel gebeurd. Er wordt soms vergeten dat hij ook maar een gewone mens is met zijn verdriet; leed en vreugde en dat men de mens in kwestie meer zou moeten motiveren” einde citaat.


MVGr
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

01 apr 2008, 00:58

Geplaatst: Di 12 Feb 2008, 23:57
--------------------------------------------------------------------------------

Hier dan mijn belevenis op Donderdag 12-02-1976

De examens voor ons beginnen vandaag en die lopen tot en met de vrijdag 20 februari.
Slagen we hier in, dan promoveren we van wachtmeester tot adjudant t.t.z. een zilveren ster. Vandaag hadden we al 2 examens.
Mijn gezondheid is niet zo goed, ik ben verkouden, tja als die zeewinden hier aan de kust, misschien geen voordeel

MVGr
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

01 apr 2008, 01:00

Geplaatst: Di 19 Feb 2008, 12:45
--------------------------------------------------------------------------------
Peetje Maurice schreef:

PapaFreddy heeft het over het afleggen van een examen om zo te promoveren tot adjudant. Aan hem de vraag: welke examens moesten jullie dan afleggen, ik bedoel, over wat ging de leerstof???
Mvg.
Der Peet
Dag Peet

Eindelijk ben ik hier terug, de voorbije week enorm druk gehad, en het blijft maar aanhouden, vandaar in de vluchte een kleine posting.
Wat betreft die examens, ik denk dat ik verleden jaar daar al op geantwoord heb, of begin januarie dit jaar!!!
Als ik in detail wil treden moet ik mijn cursussen terug doornemen en daar voor heb ik nu echt geen tijd.
Moet nog 20ton bomen zagen en klieven.
Moet nog het grondplan tekenen van een huis en bijgebouwen uit de jaren '20 voor de keuring van de elektriciteit, dus werk genoeg!!!
Nog een goede dag verder
MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

01 apr 2008, 01:01

Geplaatst: Wo 20 Feb 2008, 1:14
--------------------------------------------------------------------------------

Amaai, Amaai wat gaat de tijd vlug zeg, door mijn hoge bezighied verleden week, heb ik mijn agenda uit het oog verloren zodat ik plots met mijn memoires 6 dagen achterloop!!
Ziehier mijn belevenissen op:

Vrijdag 13-02-1976

Vandaag hebben we de gevechtstest gehad, waaronder 16km lopen met volledige gevechtsuitrusting inclusief geweer, vroeger was mijn conditie goed om te lopen, maar sinds ik militair ben zijn er al 6 extra kilo’s bijgekomen wat natuurlijk niet te veel is, maar dit is wel 10% van mijn totaal gewicht.
Morgen zaterdag, mogen we ook niet naar huis omdat er geleide maintenance is, d.w.z. gans de zaterdag voormiddag kuisen voor de zoveelste maal. Dan moet je van die onnozele dingen doen zoals papier rapen die er niet ligt, of zoals de voorgaande maal bloempjes plukken. Er zijn mensen die graag bloemen ontvangen zoals de vrouwen maar ja dat is een ander onderwerp.

MVGr
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

01 apr 2008, 01:02

Geplaatst: Do 21 Feb 2008, 1:10
--------------------------------------------------------------------------------

Ziehier mijn belevenissen op:

Zaterdag 14-02-1976

Natuurlijk vandaag zo stijf als een plank, van dat lopen gisteren.
Deze zaterdag de militairen begeleiden aan de geleide maintenance. Dit maal was het de gebouwen schrobben, eindelijk iets logisch.
Weet u wat we met A.B.L. toen bedoelden. “Alles Behalve Logica”, het leger begint waar de logica eindigt.
Sorry, voor het stout zijn.

MVGr
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

01 apr 2008, 01:03

Geplaatst: Vr 22 Feb 2008, 19:43
--------------------------------------------------------------------------------

Ziehier mijn belevenissen op:

Dinsdag 17-02-1976

Terwijl ik een brief naar mijn vriendin schrijf zit ik rustig ……… op mijn bed, rond 22Hr30, in de kazerne van Lombardsijde
Die examens zijn bijna achter de rug nog één mondelinge, niet zo erg en dan is dit voorbij.


MVGr
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

01 apr 2008, 01:06

Geplaatst: Za 23 Feb 2008, 20:50
--------------------------------------------------------------------------------
Peetje Maurice schreef:

Misschien was het wel beter om tijdens de legerdienst in Lombardsijde én te Essentho en Korbach om geen lief te hebben, waardoor er ook geen liefdesverdriet was....

Mvg
En een zonnig weekend aan de forumganger toegewenst!

Der Peet
Dag Peet

En het onwaarschijnlijk is waar, ze is later toch mijn vrouw geworden, we zijn nu reeds al 30 jaar gehuwd, dit jaar.
Misschien hebben we toen een goede basis gelegd door te pennen naar elkaar, in totaal gaat het toch over zo'n 120 brieven (60 in beide richtingen hé) die geschreven zijn gedurende dat jaar 1976.
En het waren geen brieven van één bladzijde maar soms ellenlange epistels, de max was 17 bladzijden. Onze vriend Hawk kan dit bevestigen, omdat dat pennen veel gebeurde als we van ploeg waren op de BOC.
Eigenlijk heb ik mijn vriendin leren kennen het laatste weekend van 1975.
Dus toen ik naar Essentho vertrok eind februari was het maar een verre vriendin, maar door het pennen is dat verder gegroeid en opengebloeid tot een echte vriendin waarvoor je meer voelde.
Het is wel zo we waren ook geen 19jaar meer hé, ik was er toen al 22jaar en misschien daardoor ook rijper.

MVGr. en een gezegend weekend
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

01 apr 2008, 01:07

Geplaatst: Za 23 Feb 2008, 19:47
--------------------------------------------------------------------------------
papafreddy schreef:


Dinsdag 17-02-1976

Terwijl ik een brief naar mijn vriendin schrijf zit ik rustig ……… op mijn bed, rond 22Hr30, in de kazerne van Lombardsijde



Wat ik eens zou willen weten is het volgende:

Wie had tijdens zijn legerdienst een lief???? In België wel te verstaan.
Zoals velen weten had ik tijdens mijn legerdienst in 1974 geen lief.

Misschien was het wel beter om tijdens de legerdienst in Lombardsijde én te Essentho en Korbach om geen lief te hebben, waardoor er ook geen liefdesverdriet was....

Mvg
En een zonnig weekend aan de forumganger toegewenst!

Der Peet

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

01 apr 2008, 01:09

Geplaatst: Ma 25 Feb 2008, 1:49
--------------------------------------------------------------------------------

Ziehier mijn belevenissen op:

Dinsdag 24-02-1976

Gisteren maandag heb ik de ganse dag thuis niks gedaan. ‘s Avonds ben ik terug vertrokken naar Lombardsijde wetende dat het toch voor lang zal zijn, vroeger ben ik nog nooit lang van thuis weg geweest, waarschijnlijk zoals vele miliciens in die tijd, maar toch dat doet de mens toch altijd wat, met een klein hartje ben je dan weg van die goede en mooie mensen waarvan je ganse leven hebt van gehouden of nog van houd! Wat ik zie wat mijn kinderen nu reizen eventueel met rugzak op een leeftijd van 20-25 jaar dan is dit een groot verschil dan in onze jeugdige tijd.
Deze namiddag wandelen in Brugge met daarbij een fabrieksbezoek. Het bedrijf gelegen aan de Pathhoeke weg, waar ze buitenboord motoren maakten, ondertussen allang failliet gegaan.
Daarna zijn we een G.B. gaan bestormen want als we in Duitsland aankomen, moeten we ons voorstellen aan die hogere Off in graad, dit moet volgens de gewoonte gebeuren met een wit hemd, zwarte das en witte handschoenen.


MVGr
PapaFreddy