1976 Memoires van uit Essentho 62A Hawk

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

17 nov 2008, 00:36

Ziehier mijn belevenissen op:

Dinsdag 16-11-1976

Vandaag was ik vrij.

Ze hebben ons ook een flinke toer gedraaid, nu weten we onze afzwaaidatum!
Ze hebben ons enorm in de zak gezet zeg.
Normaal zwaaien we af de 27ste december, de maandag dus, maar op die dag is er geen D.V.T.
Dus de zondagavond vertrekken, dus tijdens het weekend, maar wat kunnen we hier nog doen?
Gewoon ons vervelen.
Dus hadden we er niet beter op gevonden ons een weekend aan te vragen, en dus de vrijdagavond af te zwaaien, dan waren we met kerstmis ook thuis.
Maar neen hé, de vrijdag hebben ze ons aan het werk gezet t.t.z. de Luc en Daniel van wacht en ik van ploeg.
Met kerstmismorgen komen we allemaal om 9Hr in de morgen af van dienst!
Dan kunnen we in onbepaald verlof vertrekken, in feite een mooie zet vind ik.
Ik had aan Luc gevraagd of ik met Hem kon afzwaaien, dus met kerstmis, normaal was alles o.k.
Natuurlijk was hij ook graag thuis geweest, de vrijdagnacht, omdat hij ’s anderendaags thuis moest helpen.
Hij was ook niet akkoord met de gang van zaken.
Dus afwachten.
Daarom ging Luc eens kijken om toch vroeger te gaan, maar dan kan ik niet mee met hem, dan ben ik de domste, en dan zit ik hier alleen vast tot de zondagavond, dus verlies ik dan 2 dagen.
Hopelijk neemt het geen zo’n vaart!



Nog "een liefde is" voor de romantische zielen.

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

17 nov 2008, 21:51

Ziehier mijn belevenissen op:

Woensdag 17-11-1976

Terug naar site vandaag en maar tekenen hé!

Oh ja, vanavond terug naar de cinema geweest: “Het oud geweer”, Frans-Duitse oorlogsdrama (1975) van Robert Enrico, met Romy Schneider en Philippe Noiret.
Een doktor heeft in 1944 enkel oog voor zijn patiënten. Als hij zijn vrouw, en kind en enkele bewoners van de wijk vermoord terug vindt zal hij zich met een oud jachtgeweer wreken op de moordenaars. De uitstekende vertolking en regie maken er ondanks het eerder zwak scenario, een degelijke prent van.




Bij de almoezenier Johan, kon je ook speciaal briefpapier krijgen, die waren te krijgen in blok hoeveelheid.
Hierbij dan zo'n blaadje:


Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

18 nov 2008, 23:29

Ziehier mijn belevenissen op:

Donderdag 18-11-1976

Vandaag ook van dat!
Ik bedoel hetzelfde of gisteren.

Dus vanavond terug naar de cinema en dan eens goed gelachen: “Les Bidassers s’en cont. en guerre” De schachten trekken te oorlog, Franse kolderfilm (1974) van Claude Zizi met Les Charlots
Vier dienstplichtigen stapelen de flaters op tijdens hun militaire carrière. Weinig originele maar onschuldige soldatenklucht zonder veel inspiratie in beeld gezet.



Bij de almoezenier Johan, kon je ook speciaal briefpapier krijgen, die waren te krijgen in blok hoeveelheid.
Hierbij dan zo'n blaadje:


Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

19 nov 2008, 22:55

Ziehier mijn belevenissen op:

Vrijdag 19-11-1976

Zo werd het terug vrijdag.
Van ploeg, dus tot vervelens toe naar site, met veel teken werk



Bij de almoezenier Johan, kon je ook speciaal briefpapier krijgen, die waren te krijgen in blok hoeveelheid.
Hierbij dan zo'n blaadje:


Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

20 nov 2008, 22:18

Ziehier mijn belevenissen op:

Zaterdag 20-11-1976

Met nog wat zand korreltjes in de ogen of t.t.z. nog niet volledig wakker, zat ik terug te pennen naar mijn vriendin, want ik kwam juist de ploeg af en nu maar vlug pennen want om 12Hr moest de brief gepost zijn wil ik hem nog verzonden hebben vandaag, dus bijgevolg heb ik er wat spoed moeten achter zetten.
Want nu sta ik terug voor zo’n vervelend weekend, nu is er niemand meer, ik zit hier gans alleen, amaai zeg, het zal iets worden!
Alle beroeps die hier ook logeren zijn er ook niet!
Vandaag bezig gehouden met lezen en studeren.
Ik ben bezig een boek door te nemen van Max Havelaar namelijk, inderdaad Multatulie.
En ‘savonds wat dacht je wel, naar de cinema: “De terugkeer van de draak” weastern van en met Bruce Lee.
Het verhaal is niet beter of slechter dan wat in dit genre gewoonlijk wordt aangeboden, maar de gevechtstonelen zijn wel uitstekend en spectaculair gefilmd. Dan maar gaan slapen zeker!

Hoe verliep een eenzame avond hier in Essentho?
Ja, tijdens de dag denk je er niet aan, aan die afstand tot uw geliefde, maar ’s avonds dan begint het, als je alleen bent.
Om 17Hr15 avondeten, daarna kom je op je kamer tussen 18Hr en 18Hr15
Om 19Hr luisteren naar RTL, de Nederlandse uitzending en aansluitend naar BRT1, tot uw dienst tot 23Hr.
Maar het laatste half uur hoor je het moeilijk daar er veel feeding is. Dus hoor je maar de helft meer.
En als je dan zo op je bed ligt, dan wordt het soms moeilijk.
Hoe een verliefd mens toch emotioneel kan doen!
En emotioneel kan worden


Brief van een moeder aan haar zoon soldaat …
Mijn liefste Rogéke

Daar wij geen inkt in huis hebben is het met potlood dat ik de pen in de hand neem om tot U te schrijven. Ik schrijf echter heel langzaam omdat ik weet dat je niet te rap kunt lezen. Ik wil U maar dadelijk geruststellen met te zeggen dat het met uw hondje veel beter gaat en we hopen van U hetzelfde. Voordat gij weg ging merkten wij niet dat gij vertrokken waart. Het is dan ook maar sinds gij vertrokken zijd dat we uw afwezigheid merken.
À propos, wat ik wilde zeggen, vader vindt dat de soldij voor een troepsoldaat, bij de militairen wat aan de lage kant ligt, stuurt hij U honderd frank op zonder dat ik er iets van afweet. Als ge kapotte sokken hebt moet je daarmee niet blijven rondlopen. Ge moet maar de gaten opsturen, ik zal ze stoppen en U terug sturen.
Verleden zondag is er hier een tentoonstelling geweest van eerste klas ezels en we hebben de hele dag aan U gedacht. Als ge naar de oorlog zoudt gaan, dan niet staan waar de kogels voorbij komen, dat is veel te gevaarlijk zegt onze pa. Er is ook vuur geweest bij de garde en men heeft alle dieren uit de brand kunnen redden, zelfs zijn vrouw. De burgemeester heeft nu besloten, dat als er nog eens brand komt, de pompiers een kwartier vroeger moeten gewaarschuwd worden zodat ze tijdig alles kunnen klaar zetten voor de brand en eventuele defecten nog vlug kunnen herstellen. Als ge mijn vorige brief niet zoudt ontvangen hebben, laat het ons dadelijk weten zodat we kunnen reclameren op de post. Er is op de gemeente ook een nieuws politiebevel uitgevaardigd en ik wil er U al van verwittigen tegen dat ge thuiskomt. Het is voortaan ten strengste verboden nog zijn grote behoefte te doen achter de muur van de kerk. Als het nog eens gebeurt en hij wordt op heterdaad betrapt zal de politie er de hand opleggen. Verder is er deze keer niet zo veel nieuws meer.
Uw zuster is sinds 3 dagen niet meer naar huis gekomen, de oude kat is bijna dood, en het is ook zo met grootvader.
Ik sluit met vele groeten
Uw ma.



Nog "een liefde is" voor de romantische zielen.

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

22 nov 2008, 00:29

Ziehier mijn belevenissen op:

Zondag 21-11-1976

Zoals naar gewoonte tot de middag geslapen, ‘s namiddags wat gestudeerd.
Savonds terug naar de cinema, namelijk: “Those daring Young men in their jaunty jalopies” of beter “De keikoppen van de Monte Carlo rally”.
Rally Monte Carlo 1920. Niet alle deelnemers zijn er uit zuiver sportieve redenen bij. Er zijn smokkelaars, bedriegers, geëmancipeerde jonge dames. Karakters genoeg om van deze Britse komedie (1969) van Ken Ansakin een uitstekend tijdverdrijf te maken. Men verveelt zich geen minuut van deze meer dan twee uur durende prent. Met Tony Curtis, Terry Thomas, Mireille Darc, Gert Fröbe, Susan Hanshire en Bourvil, en zo hebben we ons weer eens goed gehad en soms deftig kunnen lachen.
En zo was dat vervelende weekend terug achter de rug.



Bij de almoezenier Johan, kon je ook speciaal briefpapier krijgen, die waren te krijgen in blok hoeveelheid.
Hierbij dan zo'n blaadje:


Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

23 nov 2008, 12:11

Ziehier mijn belevenissen op:

Maandag 22-11-1976

Een drukke dag om alle voorbereidingen te treffen voor de nakende oefening.
Savonds vroeg in bed om uitgerust te zijn hé.



Nog "een liefde is" voor de romantische zielen.

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

23 nov 2008, 22:33

Ziehier mijn belevenissen op:

Dinsdag 23-11-1976

Vandaag was het van dat!
Koud en het begon te sneeuwen en het was bijzonder glad.
Een groot deel van de oefening was voor mij t.t.z. in de namiddag de Reccee Party leiden, dat is niet erg hoor maar als je zo’n vgt hebt waaruit je bijna kan waaien en als het buiten dan zo warm was.
Dus je moet niet geloven hoe warm ik het had. Enorm plezant zeg.
Savonds in die koude dan de verplaatsing doen en de colonne leiden, daar ik de reccee had gedaan.
Als je dat zo achteraf bekijkt kan de mens nog tegen teen en ander hé.
Enfin, ’s avonds was ik van ploeg, dus de ganse nacht niet geslapen.
Maar het ergste was, wanneer je koud gehad hebt en je komt dan in de warmte dat je de domste bent, je zou zo in slaap vallen.
Nachts dan enorme sneeuwstormen, bijgevolg was het nogal plezant zeg, zoals met sneeuwballen gooien, het aangename aan het onaangename koppelen



Bij de almoezenier Johan, kon je ook speciaal briefpapier krijgen, die waren te krijgen in blok hoeveelheid.
Hierbij dan zo'n blaadje:


Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

24 nov 2008, 22:28

Ziehier mijn belevenissen op:

Woensdag 24-11-1976

’s Morgens was het enorm koud met de sneeuw die erbij gekomen was.
Het was een strakke N.O. wind, die de sneeuw in uw gezicht enorm deed snijden, enorm plezant zeg.
Normaal was er nog een schietperiode in de voormiddag, gelukkig hebben we die afgeschaft want het was te koud, ik weet wel als het oorlog zou zijn, zou de vijand daar niet naar kijken he, maar dan zouden we er ook op gekleed zijn!
Daarna in alle voorzichtigheid terug naar de site onder de leiding van, ja je weet wel hé, in dat bijzonder vgt. ( Een open jeep Willy!)
Tegen de middag waren we thuis t.t.z. op de peace stelling van de BOC.
De ganse namiddag op site om alles terug op zijn plaats te krijgen.
Als ik dan naast de verwarming zat, kreeg ik het gewoon niet warm, ik had verder kou.
’s Avonds naar de kazerne om eerst een warme douche te nemen, om daarna te gaan eten nietwaar.
Na 18Hr15 zat ik in mijn kamer en te pas en te onpas viel ik in slaap, geen goesting meer om iets te doen, er was ook op de radio voetbal maar ja, het interesseerde me ook niet.
Om 20Hr30 zat ik al onder de lakens te maffen tot de donderdag morgen.




Bij de almoezenier Johan, kon je ook speciaal briefpapier krijgen, die waren te krijgen in blok hoeveelheid.
Hierbij dan zo'n blaadje:


Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

25 nov 2008, 22:26

Ziehier mijn belevenissen op:

Donderdag 25-11-1976

Zo rond 10Hr30 ’s morgens ben ik wakker geraakt en opgestaan.
Ik had een halve dag mogen nemen om uit te rusten en in feite had ik dat wel verdient dus.
Gedurende de voormiddag nog wat werkjes gedaan o.a. soldij gaan halen, sokken wassen, en ’s namiddags terug naar site.
Deze avond voor het eten eens vlug de bar in daar er een afscheid drink was.
Ja, natuurlijk mocht ik het terug horen met mijn afwezigheden de laatste tijd!

Zo zit de vork in elkaar:
- De 15de november, met het Nationaal Feest van de Dynastie was er Te Deum en drink, ik was er niet daar ik van ploeg was.
- De vrijdag de 12de november was er korpsmaaltijd en drink van de aangestelde KRO’s.
Wie was er niet, natuurlijk ik, want ik was ook terug van dienst.
Natuurlijk zeggen ze nu dat ik mijn drink niet gegeven heb, en vragen ze wanneer ik dat zal doen!
Ondank dat ik het wel had gedaan met de collega’s!


Nog wat poëzie:
Goed begonnen is ….

Jan ontmoet zijn vriend Piet op straat en zegt:
- Geef me eens een sigaret!
- Wel, zegt Piet, ik dacht dat je zou ophouden met roken!
- Dat is inderdaad zo, zegt Jan, maar ik ben nog maar in het eerste stadium van de behandeling, ik koop namelijk geen sigaretten meer.



Nog "een liefde is" voor de romantische zielen.

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

26 nov 2008, 22:13

Ziehier mijn belevenissen op:

Vrijdag 26-11-1976

Vandaag terug dagdienst op site
Deze avond mezelf vlug opgeschikt want om 20Hr30 was er een afscheidsmaaltijd van 3 officieren die nu in België vertoeven, die dus onze eenheid verlaten, onder militaire termen doen ze mutatie.
Dus een uitgebreide maaltijd tot ongeveer 24HR en dan het vervolg een dansavond.
Ik ben daar gebleven tot 4Hr in de morgen, dan naar mijn kamer om wat te slapen, want anderendaags was ik van ploeg wat niet zo erg was, maar ik moest tevens ook les geven wat een ander paar mouwen was!
Ik moet zeggen, ik heb me toch goed gehad hoor, enorm plezier gemaakt en uiteraard, wat dacht je wel veel gedanst met de onderwijzeressen.
Maar toch moet ik zelf toegeven wanneer je vriendin er niet bij is, dat het toch dat niet is!


Alweer die Hollanders:
Een Hollander moet geweldig verstrooid geweest zijn die zondag in de kerk. Tot zijn grote verbazing bemerkte hij te laat trouwens dat hij een geldstuk van 1 gulden in de schaal had geworpen toe de dominee voorbij kwam. Hij durfde het geldstuk echter niet terugnemen maar vond er toch een middel op om het euvel goed te maken. De volgende drie zondagen, toen de dominee voorbijkwam ze hij zacht: “Abonnement”



Bij de almoezenier Johan, kon je ook speciaal briefpapier krijgen, die waren te krijgen in blok hoeveelheid.
Hierbij dan zo'n blaadje:


Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

27 nov 2008, 21:49

Ziehier mijn belevenissen op:

Zaterdag 27-11-1976

’s morgens om 7Hr30 schoot ik wakker, natuurlijk mijn wekker om 6Hr40 niet gehoord!
De laatste tijd weet ik er erg van om me te over slapen.
Enfin, dan in alle haast alles klaar gemaakt, om 8Hr30 was ik op dienst, op site BOC, en ik had tevens ploegdienst.
Dan pas begon het probleem. Ik moest les geven met zo’n houten kop zeg, amaai!
In feite was ik niet ziek van te drinken, want als je genoeg danst gaat dat over.
Maar in feite was het omdat ik niet genoeg geslapen had.
Enfin, zo goed het kon, heb ik er me maar doorgesparteld en ik ben er nog ingeslaagd ook.
s Namiddags heb ik maar mijn bed laten klaar zetten.
En dan hebben ze me die namiddag, niet meer gezien, want ik was bezig een fiesta aan het nemen, gelukkig liep er geen oefening.
Om 17Hr zag ik er toch wat beter uit en nu zijn alle problemen al voorbij, de ploeg is dan ook goed verlopen.



Nog wat muzikale poëzie:

Toen ik maar zestien was
werd ik vaak verliefd
op een meisjeslach
maar het ging nooit diep
liep ze van me heen
voelde ik wat verdriet
maar er was geen één
die wonden achterliet

Ik was toen nog zo bitterjong
en gloeide van een straaltje zon
maar al mijn vuur verdween in as
omdat ik toen nog niet wist wat liefde was

Ware liefde, ware liefde
zoals jij me hebt gebracht
ware liefde, ware liefde
die verdwijnt niet in een nacht
ze groeit en bloeit
bij hoog en laag
en brengt ons steeds dichter bij elkaar

Ik heb jou niet gemist
daar ik niet beter wist
maar ik voelde in m’n hart
dat er mij iets ontbrak
want sinds ik je ken
en volmaakt gelukkig ben
besef ik nog maar pas
hoe arm ik vroeger was

Nooit laat ik je gaan
wat ook gebeurt in mijn bestaan
want jij bent alles voor mij
mijn morgenster
mijn vredeshaven
nooit zal er voor mij
een ander zijn
waar ik van hou
en zolang mijn hart zal blijven slaan
nooit laat ik je gaan



Bij de almoezenier Johan, kon je ook speciaal briefpapier krijgen, die waren te krijgen in blok hoeveelheid.
Hierbij dan zo'n blaadje:


Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

28 nov 2008, 22:35

Ziehier mijn belevenissen op:

Zondag 28-11-1976

Deze morgen ben ik van site gekomen en dan in mijn bed gekropen tot de middag.
Dan gaan eten en dan terug een uurtje platte rust genomen om het eten te verteren.
En nu in de namiddag zit ik te pennen nietwaar, naar mijn vriendin.
Ik moet zeggen deze week is ook enorm vlug voorbij gegaan, ondanks dat ze niet van de poes was.
Daar we het niet gemakkelijk gehad hebben.
Op deze avond is er anders niet veel gebeurd.

Nu is het nog juist 32-7= 25 dagen en dan zwaaien we af, en dan is het ook voorbij. Dus einde goed, alles goed



Nog wat muzikale poëzie:

Vandaag zonder het te weten
heb ik je hart wat pijn gedaan
je hebt het mij niet eens verweten
maar in je ogen blonk een traan
kom dicht bij mij laat eens horen
wat heb ik eigenlijk misdaan
maar veeg die tranen uit je ogen
en kijk me niet zo droevig aan.

Want je zien huilen, neen dat kan ik niet
dan weet ik niet meer wat te doen
en ieder traantje dat je om me liet
wil ik vergoeden met een zoen
kom in mijn armen en vergeet je pijn
je bent te mooi om zo bedroefd te zijn
droog nu maar vlug je tranen van verdriet
want je zien huilen kan ik niet

Ik loop altijd aan jou te denken
dan zie ik steeds een blij gezicht
nu is het een hoopje ellende
dat hier vanavond voor me zit
alleen omdat ik je daar even
een beetje ruw heb toegesnauwd
maar blijf daarom niet langer wenen
je weet toch dat ik van je hou



Bij de almoezenier Johan, kon je ook speciaal briefpapier krijgen, die waren te krijgen in blok hoeveelheid.
Hierbij dan zo'n blaadje:


Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

29 nov 2008, 22:34

Ziehier mijn belevenissen op:

Maandag 29-11-1976

Normaal was ik vrij van dienst, maar natuurlijk in de namiddag hebben ze me naar site geroepen nietwaar, er was werk te doen en personeel te kort.
Voormiddags ben ik terug in de OSC verzeild geraakt en ja wat dacht je niet waar.
Ziehier de platen:
-The Best of the Spotniks
-The Greatest of the Shadows
-20 Golden Hits of Johnny & the Hurricane’s
-Adamo 20 Super Hits
-Fats Domino Vol 2
-Fats Domino Vol 3
Zoals al gezegd ‘s namiddags naar site om te werken.




Bij de almoezenier Johan, kon je ook speciaal briefpapier krijgen, die waren te krijgen in blok hoeveelheid.
Hierbij dan zo'n blaadje:


Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

30 nov 2008, 22:48

Ziehier mijn belevenissen op:

Dinsdag 30-11-1976

Vandaag van ploeg, anders niet veel zaaks, geen enkel probleem



Bij de almoezenier Johan, kon je ook speciaal briefpapier krijgen, die waren te krijgen in blok hoeveelheid.
Hierbij dan zo'n blaadje:


Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy