1958/59 Genieschool Jambes

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

TJINNE
Lid geworden op: 23 dec 2005, 12:33
Locatie: BREDENE

09 jun 2008, 12:03

Hallo ,
Ik was opgeroepen om vanaf 1st December 1958 dienst te doen in Jambes als KROO , ik was natuurlijk de pechvogel van dienst want toen we na een uurtje turnen (half januari) in ons zelfde pakje en bezweet de cross van Gironsart moesten lopen (5km) liep het 2 dagen later mis en werd ik ernstig ziek dat ik moest opgenomen worden in het militair hospitaal van Namen :cry: ,na een verblijf van 3 weken werd ik nog 2 weken in herstelverlof naar huis gestuurd en zodoende was ik meer dan 5 weken afwezig en volgens het reglement mocht men maar max. 30 dagen de lessen missen ,toen ik terugkwam kregen we juist de 2 latten van korporaal :cry: die ik natuurlijk heb moeten teruggeven en vandaar vloog ik naar de stafcompagnie aan de overkant van het paradeplein in afwachting van mijn mutatie, na nog 3 à 4 weken werd ik dan zonder verwittiging en zonder eerst nog naar huis te mogen naar Kassel gestuurd waar ik aankwam in de Noordvaart , de volgende morgend werd ik dan naar de Gete overgebracht waar ik dan bij de 6de Gepansterde Geniebataljon in de A-cie gedropt werd bij een peleton die dan 3 maanden voor mij afzwaaide dan heb ik bijna 3 maanden met een heel minieme bezetting mijn laatste dagen (eind November) afgewacht waardoor ik nog de laatste weken in de schrijnwerkerij van de Noordvaart heb moeten gaan werken. Maaaarrr mijn lijdensweg was nog niet gedaan !! Toen ik aankwam in De Gete eind maart begin april vroeg ik natuurlijk eens rond aan de mannen wanneer er verlof gekregen werd en iedereen zei telkens na 5/6 weken van dan af ging ik uiteraard elke dag in de gang gaan kijken naar het uithangbord maar was er nooit bij en toen ik na 7 weken eens navraag deed zeiden ze dat het elk moment ging komen , nog 2 weken later nog altijd niks,ik weer naar de sergeant , ik zal eens bellen zei hij , een uur later kwam hij zeggen dat ze het eens gingen onderzoeken, enfin na 12 weken ging ik naar de CSM dit was toen 1ste Sergeant Tops en die belde direkt naar de Noordvaart en daar vertelden ze hem dat ik al 2 x verlof gehad had maar mijn verlofbrief niet komen halen was omdat ........... ik ingeschreven stond in de Noordvaart , 8O en ze gingen het zo gauw mogelijk in orde brengen, mijn ouders dachten al dat ik gestraft was, intussen waren er bataljonsfeesten eind juli en kwamen mijn ouders op bezoek ik moest van mijn vader direkt met hem naar Chef Tops gaan om uitleg dewelke hij dan ook kreeg , en eindelijk een week later mocht ik in verlof na 4 maanden dus :P , en als kers op de taart hing mijn verlofbrief...juist ja .... weeral in de Noordvaart , 8O iemand die juist die dag in de Noordvaart moest zijn had ik gevraagd om toch eens te kijken en mijn vermoedens waren juist , ik mocht dan ook meteen voor 18+2 in verlof , oef... :D :D Ik stel mij toch de vraag ...moest dit nu gebeuren hoe ging dit dan afgelopen zijn met al die pers en de media van tegenwoordig :? :?

militair
Lid geworden op: 21 okt 2005, 12:49
Locatie: Brasschaat

04 jul 2008, 07:51

Ken je mijn vader ? Marcel DELEN, gehuwd met Maria VERHAEGEN?
Vermoed dat jij die periode eveneens milicien was bij de Genie. Marcel DELEN is geboren in 1933.

Genieterke
Lid geworden op: 15 nov 2002, 01:36
Locatie: Maasmechelen

04 jul 2008, 10:23

Al wie ooit in 'De Gete' geweest is ... KLIK HIER

Hier nog een mooie reportage
KLIK HIER

Het Genieterke :P
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX !

TJINNE
Lid geworden op: 23 dec 2005, 12:33
Locatie: BREDENE

06 jul 2008, 16:27

[quote="militair"]Ken je mijn vader ? Marcel DELEN, gehuwd met Maria VERHAEGEN?
Vermoed dat jij die periode eveneens milicien was bij de Genie. Marcel DELEN is geboren in 1933.[/quote]

Sorry hoor maar ik vermoed dat hij daar al weg was want ik ben van 1939 dus zowat 6 jaar jonger tenzij hij beroeps was en daar nog was in 1959 heb je geen foto. :wink:

@ Genieterke bedankt voor de heerlijke links :wink: het komt mij allemaal bekend voor , ik lag in blok 7 en op de gelijkvloers lagen toen de 2de jagers te paard op de 1ste verdiep ik in de A-cie en op het 2de verdiep de C-cie en op zolder het magazijn waar toen een zekere Wayaert uit Gistel werkzaam was,en de wapensmid zat in de kelder, de gebouwen A-B-C-D en E stonden daar toen niet want dit was het paradeplein,nr 10 was de troepenkeuken/refter waar we dagelijks gingen boefen ,nr 3 was inderdaad de kantiene met de toonbank aan de rechterkant en aan de voorkant en linkerkant ramen tot op de grond, we hebben daar menig pintje aan 2fr stuk verzwolgen , we konden er toen 5 per dag drinken want wij kregen toen een solde van 10 fr daags :( ik heb ook nog in het begin het bezettingsgeld gehad en er was maar één café die ze aanvaarde namelijk aan het station van Wilhelmshöhe,maar een maand later in Mei 59 was het gedaan ,verder heb ik daar een mooie tijd gehad onder andere bij Kaiser in de Susterfeld daar een paar honderd meter verder, ondertussen heb ik ook al kennis gemaakt met Albert Verdeye en ook al ontmoet en ik moet zeggen het was een heel aangename ervaring ik heb hem in de tijd op een paar maanden na gemist want ik ben afgezwaaid eind november 59 en hij is daar gekomen begin 60 zijn pall André Otté heb ik ook al ontmoet , maar feitelijk van mijn klasse heb ik nog nooit iemand teruggezien :( nogmaals dank voor de link hé :wink: :lol: 8)