Poetsen bij oudere mensen

Vragen/antwoorden betreffende ouderdom

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

27 apr 2019, 20:23

Ooit heb ik een mailtje gedaan naar de organisatie over die brieven halfjaarlijks.
Ik kreeg te horen dat ik de enige was die daar moeite mee had!
Ze sturen zo een 2000-tal brieven: soms vier bladzijden recto verso.
Van papier verspillen gesproken...

Deze winter kreeg ik bijna bevel van me te laten inenten tegen de griep.
Daar beslis ik tot heden toe zelf nog over.
Ik begrijp dat ze een deel sociaal zwakkere mensen onder hun cliënten hebben.
Dat ze die mensen moeten motiveren en deels beschermen ook.
Het is niet omdat je hulp vraagt dat je niet meer weet wat je al dan niet moet doen.

Nog niet zo lang geleden uitte ik mijn ongenoegen over het feit dat mijn vaste hulp tot drie keer toe moest afzeggen, omdat ze ergens anders naartoe moest de laatste minuut.
Het gevolg is dat die vaste hulp voorgoed verzet is en ik genoegen moet nemen met alweer iemand anders.
Die één keer opgedaagd is en de tweede keer al niet kon komen.
Ik wacht nog één keer af, maar dan is het ook gedaan.

Zngst is een slechte raadgever zegt "wardje". ik ben niet bang van mijn mond open te doen, maar ik ben er wel voor gestraft...

kathuis
Lid geworden op: 23 mei 2003, 11:19
Locatie: vlaams-brabant

28 apr 2019, 09:56

Bij thuishulp zit je echt in de positie van zwakkere. Kan toch niet dat je gestraft wordt💔😢. Zo ouderen tiraniseren is stress ver oorzaken . Sedert de non profitsector moet renderen...
7 cats and 2 dogs en ze leefden IN VREDE met elkaar! Nu zijn de twee woefkes ook overleden (op 17 j leeftijd).
Op sennet geleerd : zalig zijn de armen van geest :-(

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

28 apr 2019, 10:57

Kathuis, je spreekt daar van thuishulp, wij verblijven nu sinds meer dan 3 jaar in een Rust en Verzorging Tehuis, en hebben deze diensten niet meer nodig, maar voor ons verblijf in dat RVT hebben wij meer dan 10 jaar gebruik gemaakt van de poetsdienst van het OCMW.

Gedurende die periode hebben wij verschillende (een 4tal) personen over de vloer gehad, iedere werkdag werd er gestart met een babbel met koffie en een koekje.

Na de koekjes-koffie-babbel werd er afgesproken wat er zou moeten gedaan worden omdat het reeds een tijdje geleden was dat ze iets onder handen had genomen, en zo gebeurde dit zonder verder probleem.

Eén werd door mij "betrapt" toen ik onverwachts in de living verscheen en zij een boekje op de tafel smeet, ze was dit blijkbaar aan het lezen, en voelde zich waarschijnlijk betrapt. Enkele keren was zij in de gang "aan het poetsen", en telkenmale iemand naar de badkamer of WC moest gaan, was ze de vensterbank aan het stofvrij maken, maar in de gang stond ook een bankje …

Ik heb deze vaststellingen aan het OCMW doorgegeven, ook met de vermelding dat wij er niets op tegen hadden dat ze in een "boekje" aan het kijken was. Wij hebben die poetshulp niet meer gezien …

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

28 apr 2019, 12:03

Het is niet altijd allemaal negatief.
In de zeven jaar dat ik de dienst nodig had/heb heb ik drie heel goede meisjes gehad.
De ene werd zwaar ziek, is nog steeds ziek, de andere werd zwanger en verzet na het zwangerschapsverlof.
De laatste toffe, die moest/mocht dus dichterbij huis gaan werken, na dat geval van reclamatie door mij.
Het viel echt op. Meer dan een jaar een fantastische samenwerking tot dat gedoe met drie keer na mekaar afzeggen. Nu kan ik er begrip voor opbrengen dat ze andere en ziekere mensen voor laten gaan. Maar om kwart na acht afbellen(weliswaar door de dienst zelf) als ze om half negen daar moeten zijn, omdat ze ineens naar een andere plek moeten....
Toevallig had ik via andere kanalen meer inlichtingen over de gang van zaken.Dat maakte me kwaad.
Daarom dat ik me liet horen.Korte tijd na mijn mail kwam ze af met het bericht dat ze niet meer bij mij kwam.
Dan heb ik de hulp een tijd stil gelegd. Kijken hoe ver ik in mijn eentje kwam.Dat ging betrekkelijk goed.
Door omstandigheden kwam mijn gewone, brave, nooit zieke poetsvrouw zes weken niet en dus gezinshulp gevraagd voor die periode: drie keer zou ze komen, om de veertien dagen. Olé de tweede keer was het al raak....

Tussen die drie goeie in heb ik in vervanging van ziekte en zwangerschap en wat weet ik nog meer, de rest van de dienst zien passeren. Een stuk of elf ken ik er nog bij naam....
Ik heb lang vrede genomen met de gang van zaken.Als je geholpen bent, ben je al blij.
Na verloop van tijd begint die willekeur in komen en niet komen toch een beetje te wegen op een mens zijn humeur.

Ik ben al bang als ik dat nummer op mijn telefoon zie verschijnen zo rond de tijd dat er iemand moet komen.
"Goeie morgen mevrouw. Het is XXX van XYZ hier. Het is om te zeggen dat PPP niet kan komen. Moet u vervanging hebben?" dan heb ik al goesting om te zeggen:" Is het weer van dat? Hou je vervanging maar.Want wie ga je me nu weer sturen." Maar ja een mens moet beleefd blijven hé.

Het zit me dus echt hoog, anders zou ik hier niet zo komen zagen. Ik moet mijn werk verdelen om rond te geraken en het gedaan te krijgen. Dat was in orde. Tot je dan werk laat liggen voor hen en dan geraak je niet meer bij en dan wordt het teveel en dan loopt de emmer over. Ik kan het hier ook een varkensstal laten zijn natuurlijk. mijn normen liggen misschien te hoog, wie weet? En ik poets niet graag met synthetische doekjes. :roll: 8O

kathuis
Lid geworden op: 23 mei 2003, 11:19
Locatie: vlaams-brabant

28 apr 2019, 13:23

Helena Ik ken dat afzeggen even vóór ze er moesten zijn.. De dag ervoor laat je iets staan omdat de poetsvrouw komt en ja,.... dubbel werk heb je dan. Of telkens alles weer uitleggen aan een nieuwe die 1 x komt.

Soms word je zo gestresseerd en depri , omdat je je niet ondersteund weet.

Ik hoop dat veel mensen hier hun ervaringen neerpennen.

Nogmaals pluim voor de poetsvrouwen die wel correct werken👍💐

Heb er ook enkele heel goede gehad, maar die vinden vaak andere jobs, of ze worden plots spijtig genoeg erg ziek, of ze gaan bij een ander bureau werken.

Even vermelden. Zonder de 3 swiffers ( kort handvat voor wat op ooghoogte staat, lang handvat voor lusters en schilderijtjes enz, en deze met lange stok voor de parket en vloeren ), zou Ik het niet runnen.
Stofzuigertje in keuken en idem voor boven.

De zware stofzuiger voor livingtapijten enz, moet ik aan de poetsvr overlaten. .. en ik behelp me met de kleinere lichte stofzuigers als ze weer niet komt .

Terras ... als gewrichten het toelaten en buiten trappen.... in fasen.

Ramen ... waar ik aan kan en gespreid over de maand, afhankelijk van spier- en gewrichtspijn.

In de keuken en boven heb ik een aftrekker, dweil en emmertje om niet steeds naar de kelder te moeten om even te dweilen enz Geen zicht, maar practisch.

Bed verversen is een ramp. Heb lakens en dekens. Weinig poetsvr kunnen het bed verversen en keurig opmaken. Lakens links 30 cm langer dan rechts, je tenen bloot enz.

Ik doe het zelf. In mijn slaapkleed, zodat ik nadien kan douchen.

Eerst matras met stofzuigertje dan in fazen, de gewassen matrasbeschermer, het hoeslaken, bovenlaken , deken, kussens, sprei.

Ben dan pompaf, ga regelmatig wat zitten, zweet barst me uit en dan
ontspannen douchen.

Die dag verzet ik nog weinig. Gooi de afgenomen lakens naar beneden en vervolgens van beneden naar de kelder/garage.

Als ik naar de kelder kom, leg ik al dat wasgoed in de mand tot ik de was doe.

Ja, organiseren kunnen we nog nietwaar😊
7 cats and 2 dogs en ze leefden IN VREDE met elkaar! Nu zijn de twee woefkes ook overleden (op 17 j leeftijd).
Op sennet geleerd : zalig zijn de armen van geest :-(

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

28 apr 2019, 21:10

Ik herken hier een en ander ja.
Dat gaat hier bij pozen ook zo.
Een stofzuiger boven en een beneden.
Een emmer boven en een beneden.
Idem met dweilen en poetsdoekjes.
Ik moet de reguliere poetsvrouw wel in het oog houden of het hele zaakje staat in een mum weer beneden.
Ik heb ondertussen een dekbed, maar kan me voorstellen hoe je je ergert aan dat slecht opgemaakt bed.
Ik heb in mijn opleiding in het eerste jaar bedden leren opmaken à volonté.
Groot was mijn verwondering dat de reguliere poetsvrouw dat perfect kon toen ik vroeg om te helpen.
Blijkt ze verpleegkundige te zijn, maar kan hier niet werken in die functie, omdat haar Nederlands niet voldoet.

Bij ons moeder lag er een els in de keuken, om gaatjes in een en ander te prikken.
Om de bokaal open te doen had ze een gastang of hoe heet zo een ding?
Aan haar ritssluitingen had ze in DMC perlé mooie "flochekes" gemaakt om in dat gaatje van het lipje te doen.
Om haar knopen toe te doen had ze een systeem met een elastiekje.

Niets zo slim als een mens, maar hij moet erop komen...

Ja, op genade of ongenade zijn we eraan overgeleverd...
Soms dan denk ik dat ik niet helder genoeg communiceer naar hen toe.
Of ze willen het niet verstaan...

kathuis
Lid geworden op: 23 mei 2003, 11:19
Locatie: vlaams-brabant

29 apr 2019, 07:03

Hahahahaha, ja, mijn poetsgerief boven.... afblijven omdat ik anders 2 verdiepen moet doen om het terug te halen. Schijnt niet begrijpbaar 😕
7 cats and 2 dogs en ze leefden IN VREDE met elkaar! Nu zijn de twee woefkes ook overleden (op 17 j leeftijd).
Op sennet geleerd : zalig zijn de armen van geest :-(

kathuis
Lid geworden op: 23 mei 2003, 11:19
Locatie: vlaams-brabant

29 apr 2019, 11:18

Gezinszorg Thuiszorg werd op dit forum al behandeld ( zie bij OUDERDOM, bijna helemaal beneden). Interessant in het kader van wat we hier lezen over die poetsHULP die gegeven is....
7 cats and 2 dogs en ze leefden IN VREDE met elkaar! Nu zijn de twee woefkes ook overleden (op 17 j leeftijd).
Op sennet geleerd : zalig zijn de armen van geest :-(

kathuis
Lid geworden op: 23 mei 2003, 11:19
Locatie: vlaams-brabant

02 mei 2019, 17:02

Meer dan 400 mensen lazen de berichten van deze topic en slechts een paar durven reageren. Schrijnend dat men bang is.. of onverschillig misschien .?😢
7 cats and 2 dogs en ze leefden IN VREDE met elkaar! Nu zijn de twee woefkes ook overleden (op 17 j leeftijd).
Op sennet geleerd : zalig zijn de armen van geest :-(

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

02 mei 2019, 17:04

Misschien hebben die lezers allemaal geluk hé met hun hulpen of nog beter helemaal geen hulp nodig...

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

02 mei 2019, 22:48

Ik zou toch eens contact opnemen met het bureau dat uw poetshulp tewerkstelt en zeggen dat je niet tevreden bent, en vragen wat de poetsvrouw niet mag . Ik denk dat ze zelf veel verzint, als je niet tevreden bent, mag je een andere poetsvrouw vragen. Misschien ook eens bij familiehulp vragen of je via hen een poetsvrouw kan nemen.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

02 mei 2019, 23:29

Seppe123 wat mag en niet mag wordt heel duidelijk omschreven in hun semestriële berichten.
Vooral wat ik moet en zij niet mogen....

kathuis
Lid geworden op: 23 mei 2003, 11:19
Locatie: vlaams-brabant

03 mei 2019, 13:52

Heb pas nieuwe. Heeft het heel goed gedaan . Afwachten of ze blijft. Overeenkomst .... al wat ze niet mag doen... Staat niets over wat ik mag eisen...
De week ervoor iémand die goed poetste, maar niet meer wou komen.... Elke keer tapijten oprollen of tapijthoeken rond tafel omvouwen te zwaar.
7 cats and 2 dogs en ze leefden IN VREDE met elkaar! Nu zijn de twee woefkes ook overleden (op 17 j leeftijd).
Op sennet geleerd : zalig zijn de armen van geest :-(

flowerlady
Lid geworden op: 18 sep 2006, 23:23
Locatie: in ons mooie Haspengouw

05 mei 2019, 18:09

Kathuis
wat een klachten hoor ik hier dan allemaal ;dan heb ik een juweel van een poetshulp ,en al 6 a 7 jaar dezelfde ,en op al deze tijd nog maar 2 keer afwezig geweest door een schouderontsteking . Ze poetst heel goed ,heb wel een gemakkelijk huisje om te poetsen ,geen gangen en trappen ,en op 4 u is ze rond , Ik wil ook geen vervanging als ze verlof heeft ,heb ik 1 keer gehad ,maar ikzelf kon het nog beter !! Ze is ook heel stipt ,en als ze om 12 u net niet gedaan heeft dan is het 10 min langer ,daar geeft ze niet om ,ze zal daarom niets overslaan Om 10 u houden we een koffiepauze ,en ze is altijd de eerste om te herbeginnen !
onlangs moest ze ergens een vervanging gaan doen,toen ik 2 weken op verlof was ,en daar moest ze eerst een uur opruimen ,en heel veel viezigheid in de wasmand gaan gooien (!!!) Daar moesten ze haar nooit meer naartoe sturen zei ze ; Ik weet dus ook dat ze op de ene plaats al wat liever gaan dan op de andere ,daar moet ik geen tekeningetje bij maken zeker ??
vriendelijke groetjes
Medion Akoya ,Windows 10,avg- avg firewall
ram:6 gb hd 1 thb.64 bits ,telenet

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

06 mei 2019, 18:52

hier gaat de soap verder
vanmorgen bericht dat ik alweer iemand anders krijg
nu maar voor twee uur ipv vier uur
in de namiddag ipv in de voormiddag
maak zo maar eens een afspraak met de kine of de dokter!
ik weet uit zeer betrouwbare bron dat ze het presteert met op die twee uur een half te "lameren"
en koffie te leuten
dat ze een kwartier voor tijd vertrekt
maar niet met mij
die gaat hier dadelijk beginnen en ik hou ze bezig tot ze vertrekt
zo gaat die vlieger niet op
ik maak een lijstje met werk en ik laat ze geen seconde alleen
en de tijd die ze niet gewerkt heeft betaal ik niet zo simpel is dat
ik teken haar uren gewoon niet af en de bureau zal het geweten hebben
er komt een einde aan mijn goedertierenheid