daVinci prostatectomie

Hier is de plaats voor discussie en vragen over fysische ziekten of aandoeningen

hendrikus

31 okt 2014, 08:54

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/video ... =1.2134446

Enkele maanden geleden deze operatie met robot ondergaan, 100% tevreden, de vierde dag met eigen auto naar huis gereden, geen nabehandeling (chemo of dergelijke) nodig. Geen zenuwen beschadigd, helemaal geen ambetante gevolgen van overgehouden. Regelmatig bloedonderzoek geeft 100% OK.

hendrikus

04 jul 2016, 20:30

Het is vandaag exact 2 jaar geleden dat ik de prostatectomie heb laten uitvoeren mbv de Da Vinci robot. Ik heb er nog geen minuut spijt van gehad, nog altijd geen gevolgen aan overgehouden en ik veronderstel dat het zo gaat blijven. Bloedonderzoek vandaag heeft geen enkel spoor van kanker gevonden. Ondertussen heb ik de halve wereld afgereisd. Al degenen die afwijzend stonden tegenover deze operatie moet ik ongelijk geven.

socrates

04 jul 2016, 21:25

Danny. schreef:
socrates schreef:... Een broer van me heeft een totale prostatectomie ondergaan, werd vervolgens 45 keer bestraald maar is niettemin 8 jaar later, na nare 3chemo-kuren, toch aan prostaatkanker gestorven ...
Dit zal toch wel aan de gevolgen van niet ontdekte uitgezaaide kanker zijn zeker, en niet aan de prostaatkanker zelf die, zoals jij zelf zegt, 8 jaar vroeger verwijderd was.

En een brachytherapie kan niet na een prostatectomie uitgevoerd worden, bij deze behandeling worden er radioactieve zaadjes in de prostaat ingepland, die er dus nog moet zijn :wink:

Groetjes

Danny
Ja Danny, sorry, in de emotie die deze topic bij mij weer oproept heb ik mij vergist. Uiteraard kan iemand die geen prostaat meer heeft niet aan prostaatkanker sterven, wel aan de ondanks alle behandelingen, overgebleven uitzaaiïngen. Ik denk daarom dat niet de toegepaste methode: robot brachy of klassieke operatie, maar wel het stadium waarin de kanker zich bevindt, de ligging van prostaat en zenuwbanen en tenslotte het al dan niet bestaan van microscopisch kleine metastasen; bepalend zijn voor het vervolg. Twee jaar is, zoals het geval van mijn broer aantoont, geen relevante termijn om van een blijvend succes te kunnen spreken. De uitzaaiingen waren wel degelijk afkomstig van de prostaatkanker tumoren.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus