herniaoperatie

Hier is de plaats voor discussie en vragen over fysische ziekten of aandoeningen

plopperdeplop
Lid geworden op: 09 mar 2012, 12:04
Locatie: overal

06 mar 2016, 17:30

Help!! Drie maand geleden kreeg ik te horen dat ik met een hernia zat tussen l4 en l5. Door die hernia kreeg ik in mijn linkerbeen een branderig gevoel. De neuroloog verwees me door naar de pijn kliniek waar ik
een eerste inspuiting kreeg in mijn rug. Rap bleek dat de inspuiting geen beterschap bracht.Weer op consultatie bij de neuroloog wist die mij te vertellen als de eerste inspuiting gen beterschap vertoonde een tweede en derde inspuiting nutteloos zou zijn. Enige optie volgens hem was een operatie.
En mij ondertussen behelpen met pijnstillers.Volgende vrijdag 11/03 staat de operatie op stapel. Maar wat blijkt nu.Ik neem nu al een ganse week geen pijnstillers meer en is de pijn heel wat minder geworden.Ik voel soms nog wat pijn maar heel wat minder dan enkele weken geleden.Mijn vraag is nu moet ik mij laten opereren of zou ik deze uitstellen want die hernia zal niet zomaar vanzelf verdwijnen en vrees ik dat ik binnen zoveel tijd toch nog geopereerd zal moeten worden. DOEN OF NIET. ? pftttttt

sanne
Lid geworden op: 19 jan 2005, 23:04
Locatie: vlaanderen

06 mar 2016, 17:36

gene paniek 8)

Het is goed dat de pijn minder is, je hebt misschien meer rust genomen dan anders.
Met je vraag kan je best terecht bij je neurochirurg, de chirurg die je gaat opereren, ofwel je huisarts als je daar meer vertrouwen in hebt.
Je kan ook altijd een tweede advies vragen bij een andere neurochirurg.
Een operatie kan je altijd uitstellen, maar je mag je ogen niet sluiten dat er wel een probleem is.

veel moed. Je komt wel tot een oplossing.

jean55
Lid geworden op: 26 aug 2011, 10:21
Locatie: De mooie Voorkempen

06 mar 2016, 19:57

plopperdeplop ik zou toch nog eens bij een andere dokter of uw huisarts inlichten gaan vragen . Volgens mij gaat een hernia wel weg of toch verminderen in gezwel . Persoonlijk heb ik ook al cortisone injecties gehad , en U kunt best de 3 inspuitingen krijgen .Bij de eerste voelt U dikwijls weinig verandering . Er zijn ook dokters die inspuitingen geven op basis van kruiden .

Wat ik wel weet , ze opereren toch zou graag . En dikwijls is het op te lossen met wat rug oefeningen .
Ik probeer alle dagen een zonnetje te zijn , maar ??

theor950
Lid geworden op: 13 feb 2015, 17:17

06 mar 2016, 23:57

soms tijds eens een inspanning om de pijngrens eens te verleggen , geen pijn , geen operatie . want die dokters leven ervan (en goed , zeiljacht e.d.) .
heb ook nog pijn gehad in rug en heup en velen zeiden mij , laten opereren , en na enige weken was het weg !

luz
Lid geworden op: 01 jan 2013, 12:18
Locatie: limburg

07 mar 2016, 12:12

Ben ondertussen aan 3 hernia's geopereerd.

2 keer aan dezelfde (jawel ze kunnen terug komen op dezelfde plaats)
Bij de laatste 2 wist ik niet waar te kruipen van de pijn, een echte allesoverheersende constante scherpe pijn, onleefbaar, terwijl de eerste alleen maar een "lam" beengevoel gaf.

Het hangt ervan tegen welke kant van de zenuw de hernia duwt, een zenuw heeft 2 zijden: één om je te laten bewegen en de andere kant is voor het gevoel.
De ene mens kan dus minder pijn hebben dan een andere.

Normaal gezien is een hernia wegsnijden een vrij simpele operatie, maar het hangt ervan af hoe goed of slecht de rest van je rug is.

Ik ben in ieder geval 3 keer heel goed geholpen en ben de chirurgen heel dankbaar dat ze me van die helse pijn hebben kunnen afhelpen.

En neen, ze opereren niet zo vlug in de rug.
Dat zijn allemaal horrorverhalen die mensen zelf bedenken.
En mensen die het minimaliseren hebben nog nooit echte hernia pijn gehad in hun leven, neem dat van mij aan.
Als ie echt aan de pijnkant van de zenuw duwt, smeek je of ze je aub willen opereren.

Een chirurg probeert een operatie zo lang mogelijk uit te stellen.
Een hernia kan inderdaad door rusten en onstekingsremmers terug iets kleiner worden en dan minder gaan duwen tegen de zenuw.
Of je nu geopereerd moet worden kan alleen je chirurg bepalen (ik zou het wel laten doen, die hernia gaat toch terug komen na een tijdje)

Die inspuitingen hebben bij mij 3 keer niks geholpen, terwijl andere mensen er soms jaren lang bij geholpen zijn.
Ik heb 3 inspuitingen per hernia gekregen.

plopperdeplop
Lid geworden op: 09 mar 2012, 12:04
Locatie: overal

07 mar 2016, 20:34

Ik heb nu toch besloten om mij te laten opereren.
Tenslotte gaat de hernia die er nu zit nooit van zelve verdwijnen.
Uitstel zal geen afstel worden.
2 dagen kliniek volgens de chirurg en dan revalideren.Als fervent wielertoerist
hoop ik toch om binnen enkele maanden weer te kunnen fietsen met de vrienden.

luz
Lid geworden op: 01 jan 2013, 12:18
Locatie: limburg

07 mar 2016, 22:59

Fietsen ga je veel sneller kunnen. :D
Waarschijnlijk na een week al, indien alles goed gaat
Maar geen uren achter elkaar natuurlijk.

Auto rijden geven ze de raad om een maand niet te doen (niet terug zeggen maar ik zat na 4 dagen al achter het stuur: ik moest wel, alleenstaande)