Chronische vermoeidheid / burn out?

Hier is de plaats voor discussie en vragen over fysische ziekten of aandoeningen

Mémévan7
Lid geworden op: 20 dec 2019, 12:33

04 mar 2020, 12:09

Hallo nightwish,
Ik heb al 31 jaar CVS. Het blijft moeilijk om er mee om te gaan. Wij hebben 2 kinderen die ondertussen gehuwd zijn.
Ik was nog geen 30 jaar toen de diagnose gesteld werd. Ik had een goed betaalde job bij een bank, we hadden juist gebouwd, alles ging goed.
Ik heb altijd veel hulp en begrip gehad van mijn man en mijn ouders. Ik zou echt niet weten hoe ik het alleen zou moeten doen hebben. Het is zo moeilijk aanvaarden voor mij dat ik afhankelijk ben van poetshulp (met dienstencheques) en hulp voor de strijk, dat mijn man dagelijks moet koken,...
Ik was ook perfectionistisch ingesteld, maar daar is weinig van overgebleven. Als we willen weggaan of een feestje hebben moet ik de dagen ervoor voldoende rust nemen en achteraf enkele dagen recupereren. Zelfs winkelen lukt niet altijd!
We proberen er het beste van te maken, met vallen en opstaan.

Leontientje
Lid geworden op: 28 mei 2017, 17:01
Locatie: Brugge

30 jun 2020, 18:32

Chronische vermoeidheid gaat dikwijls samen met heel wat andere aandoeningen, zoals spierpijn.
In dat geval spreekt met van fibromyalgie.
Ik heb CVS + fibro al zowat 30 jaar. Had goede job bij Bank, ook juist gebouwd. Ik heb mijn job
moeten opgeven en jaren later ons mooie huis verkocht om op appartement te gaan wonen.
Dit is helemaal niet makkelijk. Ook ik moet alles plannen, vooral doseren. Maar buitenstaanders
verwachten wel meer van je, ze zien het niet aan je. Ik kan dan zo uitgeteld zijn dat ik werkelijk geen
weg kan met mezelf, me moet voortslepen, niet kan slapen.
Ben (was) ook perfectionistisch. Heb het opgedaan toen mijn ma 4 maanden in ziekenhuis lag.
Ik werkte fulltime, met kind, nieuw huis, ging elke dag op bezoek. In het weekend deed ik was enz..
bij mijn pa. En maar doorgaan 4 maanden lang. En toen begon het allemaal. Veel te lang onder hoge
stress gestaan. De gevolgen blijven. Maar... we moeten doorgaan, niet bij pakken blijven zitten.
Ik probeer zo weinig mogelijk medicatie te nemen, loop er anders bij als zombie. Je moet wel
blijven buiten komen en vooral bewegen, ook al doet het pijn. Alles met mate. Dan kom je al heel eind.

Stuurman
Lid geworden op: 04 nov 2020, 03:10
Locatie: Gent

04 nov 2020, 19:39

Blijkbaar treft cvs vooral vrouwen ?
Ben ik daarop een uitzondering ?

Sousske
Lid geworden op: 13 mei 2015, 14:59
Locatie: Limburg

10 nov 2020, 12:21

Ik lees toch vaak dat ook mannen CVS kunnen krijgen/hebben. Ik denk niet dat dit een typisch vrouwelijke ziekte is maar toch hebben veel vrouwen het.
Je gezondheid is het kostbaarste bezit. :)

Sousske
Lid geworden op: 13 mei 2015, 14:59
Locatie: Limburg

10 nov 2020, 12:44

Ben door mijn endocrinoloog toch doorverwezen naar de CVS afdeling in UZ Leuven doorverwezen.
Een heel aantal onderzoeken doorgestaan om uit te sluiten dat één of andere ziekte de oorzaak is van de aanhoudende vermoeidheid.
Ik vrees dat het toch CVS is maar ik moet noch even wachten op de diagnose. :cry:
Je gezondheid is het kostbaarste bezit. :)

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

10 nov 2020, 13:53


Sousske
Lid geworden op: 13 mei 2015, 14:59
Locatie: Limburg

12 dec 2020, 11:33

Heb recent de diagnose van UZ Leuven gehad...heb dan toch CVS. :(
Je gezondheid is het kostbaarste bezit. :)