Steunkousen

Hier is de plaats voor discussie en vragen over fysische ziekten of aandoeningen

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

15 sep 2019, 07:36

Vrijwel iedere zomer sukkel ik als chronisch hartpatient, nog met vochtophoping (oedeem) in beide benen en beide voeten. Vooral in de voeten is dit pijnlijk bij het stappen. Afgelopen jaar heb ik een sessie drainage ondergaan bij een kinesist met ongelooflijk goed resultaat. Om een of andere reden blijkt dit nu niet nodig en adviseert de huisarts het te behandelen met steunkousen, te kopen bij een erkend bandagist of elders.

Zijn er forumleden die hier ervaring in hebben ? Het zou aartsmoeilijk zijn om die kousen aan - en/of uit te trekken en hulp zou vereist zijn. Die kousen zouden ook verkrijgbaar zijn bij de mutualiteit (in mijn geval LM Liberale Mutualiteit), waar ik morgen ga informeren.

Bedankt voor wat info op voorhand.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

lea***
Lid geworden op: 09 nov 2017, 20:54

15 sep 2019, 11:43

Toby

Na mijn knie operatie in mei moest ik die kousen nog 6 weken dragen.
Aandoen lukt niet zonder hulp, wij zijn bij de bandagist zelfs een
apparaatje gaan kopen, de verpleging kon daar vlot mee omgaan maar
wij dus niet.
In feite verdroeg ik die kousen ook niet rond mijn benen, zo warm.
Ik heb ze na enkele dagen gewassen en in een lade gelegd, met het
risico op trombose maar dat heb ik dus niet gekregen.
Als hartpatiënt zou ik toch doen wat de arts zegt, met veel geduld
krijg je ze wel aan met de nodige hulp en uittrekken is niet zo moeilijk.

Veel succes!

mamacalypso
Lid geworden op: 22 nov 2002, 14:13
Locatie: Antwerpen

15 sep 2019, 15:04

Ik heb steunkousen gedragen en de bandagist had mij gezegd:eerst het been van de kous over de voet trekken,dus voet van de kous in de kous tot de hiel,en dan voet in de kous steken helemaal tot de hiel,verder bovenstuk van been nemen en zachtjes aan naar boven trekken.Eerste maal was een beetje sukkelen maar daarna ging het goed.Heb het altijd alleen kunnen doen.
lieve groetjes,mamacalypso

lea***
Lid geworden op: 09 nov 2017, 20:54

15 sep 2019, 15:22

mamac

Steunkousen hebben toch geen voet of ben ik nu zo verkeerd!

Toby

Zie dat je de juiste maat hebt, niet te groot, niet te klein!!

biwanka
Lid geworden op: 27 sep 2007, 15:57

15 sep 2019, 23:15

Ik heb in het verleden ook steunkousen moeten dragen. En sinds enkele maanden draag ik opnieuw steunkousen, maar deze keer van die halve (tot juist onder de knie). Ik spreek dus uit ondervinding en ik geef toe dat het inderdaad niet gemakkelijk is om dergelijke kousen aan te trekken. Maar op de duur wordt je er wel handiger in. Blijven oefenen dus!

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

16 sep 2019, 06:27

Hartelijk dank voor de bijkomende zeer nuttige info. Ik was wat ongerust toen de huisarts zei om tegelijkertijd in de mutualiteit hulp te vragen van een verpleegster om elke dag thuis langs te komen voor het aantrekken. Stel je voor wat ik al in gedachten had ... Ik zal het eerst zelf proberen. :wink: 8)
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

16 sep 2019, 11:17

Als kind polio gekregen en mijn rechtervoet is 18 cm en om mijn been te meten wijsvinger en duim tegen elkaar (een rondeke maken) dat is mijn rechterbeen. Dit om te beginnen over de flebitis die ik aan dat been heb gekregen. ENORM PIJNLIJK, VOORAL ONDERAAN DIE VOET. Kon niet meer gaan of staan en zelfs niet meer slapen.
Enkele weken pikuren CLEXANE - 40 mg moeten inspuiten en steunkousen maanden gedragen. Naar bandagiste geweest, benen gemeten en voor mijn linker been moest ik een paar kousen kopen (1 kous kan niet) en voor mijn rechterbeen is die kous aangepast gemaakt. De prijs viel mee 82,00 euro voor het paar en ook 82,00 euro voor die voor mijn rechter been. Ik had voor die ene meer verwacht. Hospitalisatieverzekering heeft dit volledig terug betaald.
Om dat te leren aandoen, dat is niet gemakkelijk. In beide dozen zit een voetje zal ik het maar noemen (dat is geen papier, maar ik ken de naam ervan niet) en dat kan men niet missen om de 2 kousen aan te doen.
De bandagiste heeft mij dit geleerd en het lukte. Ik ging 's morgens bij haar om te oefenen. De kousen moeten perfekt aangedaan worden.
Nu moet ik ze niet meer dragen, maar ze liggen klaar en de Clexane ook. Als ze vervallen moet ik nieuwe gaan halen. Niet duur komt op 1,00 euro (één) 't stuk. En dit moet van de huisarts.
Waarom ik deze flebitis kreeg. Het kan van de druk in het vliegtuig (waren in Turkije) of heeft te maken met de polio. De arts zegde waarschijnlijk door de combinatie van de twee. Als ik geen flebitis heb, maar naar Turkije ga moet ik steeds zowel op voorhand en gans de periode ginder en nog enkele dagen als we thuis zijn Clexane inspuiten. Ik heb een formulier van de huisarts om dit in de handbagage te mogen meenemen. Nu ge ziet, ik kan ervan meespreken.
Als er nog vragen zijn moogt ge ze gerust stellen en ik zal mijn best doen om daar een serieus antwoord op te geven.

lea***
Lid geworden op: 09 nov 2017, 20:54

16 sep 2019, 14:32

Toby

Hopelijk heb je huid- of vleeskleurige kousen gekocht,
zeer lelijk, maar onder een broek zie je dat toch niet.
De witte kousen zijn voor bedlegerige mensen.

Laat eens weten of je ze aan krijgt... :D

mamacalypso
Lid geworden op: 22 nov 2002, 14:13
Locatie: Antwerpen

16 sep 2019, 15:26

mamac
Steunkousen hebben toch geen voet of ben ik nu zo verkeerd!

Lea,Mijn steunkousen waren tot aan de knie,maar met voet aan.Rond de tenen is het wel losser zodat uw tenen kunnen bewegen.Ik heb die ook gekocht in huidskleur al draag ik meestal broeken.Ben blij dat ik die in de voorbije hittegolven niet aan moest!Steunkousen tot de knie zijn er ook in zwart.
lieve groetjes,mamacalypso

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

16 sep 2019, 16:52

De mijne hebben wel voeten, tenen zijn bloot. Bandagiste zei dat het bij mij zo moet zijn. Dat zal blijkbaar wel zijn reden hebben. Heb dit voor gehad in de meimaand vorig jaar en droeg steeds een lange broek. Maar met mijn been van polio durf ik pas sinds 2 jaar een kleed dragen en het been zichtbaar laten. En er wordt nogal naar gekeken.

lea***
Lid geworden op: 09 nov 2017, 20:54

17 sep 2019, 12:22

Niks van aantrekken doggy, gapen doen ze toch!
Iedereen kan die erge ziekte krijgen, geef dat been ook maar extra zon.

MamaC, ik ga eens kijken of de mijne voeten hebben, weet dat echt niet meer.
De mijne kwamen tot een eind boven de knie.

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

17 sep 2019, 12:37

Dank U wel Lea. Maar ja, het is ook te zien 'hoe men ernaar kijkt' nietwaar. Maar ik veeg er toch al veel mijn 'voeten' aan. Niet altijd, het doet soms nog altijd 'pijn'.

lea***
Lid geworden op: 09 nov 2017, 20:54

17 sep 2019, 17:06

Dat begrijp ik best doggy, naar het litteken op mijn knie kijken ze ook
en toch loop ik in short buiten als het weer het toelaat.
Trek me van starende mensen werkelijk niks aan.

mamaC, mijn kousen hebben ook voeten maar geen tenen,
zoals bij doggy dus.

mamacalypso
Lid geworden op: 22 nov 2002, 14:13
Locatie: Antwerpen

17 sep 2019, 18:03

Mijne zien er zo uit,merk Juzo
image.png
image.png (335.23 KiB) 2335 keer bekeken
lieve groetjes,mamacalypso

lea***
Lid geworden op: 09 nov 2017, 20:54

18 sep 2019, 17:59

De mijne komen tot een eind boven de knie.