Eindeloze jeuk

Hier is de plaats voor discussie en vragen over fysische ziekten of aandoeningen

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

14 jan 2020, 06:18

Jeuk is een verschijnsel dat meerdere oorzaken kan hebben zoals een te droge huid, medicatie, diabetes, slechte bloedsomloop ....
Met ouder te worden wordt de huid dunner en kwetsbaarder en het is logisch dat bij veel krabben de huid snel beschadigdt wordt en de jeuk nog erger wordt.

Aan de onderbenen onstaan dan wel eens slecht genezende wonden, met een typische harde jeuk rondom de wonden.
Advies over en behandeling is dan nodig door een huisarts of fleboloog.

Die ellendige jeuk doen verdwijnen is een niet zo een eenvoudige opgave voor die dokters.
Kent er iemand huismiddeltjes of oma's tips om die jeuk effectief te bestrijden zonder beschadiging van de huid ?
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

14 jan 2020, 10:52

Een afdoend middel kan zijn : een anti allergie pilletje. Helpt voor mij prima.
Ik gebruik een halve ceterizine, dat ook dienst doet tegen de pollen in de warme seizoenen.

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

14 jan 2020, 11:47

Bij mij door de dokters aangeraden. Niveau body milk, zowel 's morgens als 's avonds telkens een goede laag van kop tot teen. Op mijn armen extra, zowel in de winter als in de zomer, zonneprodukt 50 en alleen zeep voor droge huid gebruiken (bij de apotheker te koop). O ja, alleen Galenco olie voor in het bad.
Oorzaak gevonden : op mijn armen de bovenste laag huid bijna weg en ook op mijn lichaam het begin daarvan. En dit kwam door dikwijls te gaan zwemmen, zeker 35 jaar geleden en toen werd er nog bleekwater in het zwembad gegoten. Dit was de oorzaak bij mij en bij andere ook.
Het begon met een droge huid vol pellekes, wrijven, krabben om de jeuk weg te krijgen. Eh zoals gezegd de huid kapot gekrabt. Door die jeuk moest ge ook niet veel slapen.
Het is lang geleden. Ik gebruik het nog allemaal en heb geen problemen meer. Maar ge krijgt mij ook niet meer in een zwembad, zelfs niet op reis. Nu ja, men gebruikt geen bleekwater meer, maar ja.....
Er zijn heel veel oorzaken van jeuk en hopelijk kan men u helpen.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

14 jan 2020, 13:19

Toby schreef:
14 jan 2020, 06:18
Jeuk is een verschijnsel dat meerdere oorzaken kan hebben zoals een te droge huid, medicatie, diabetes, slechte bloedsomloop ....
Met ouder te worden wordt de huid dunner en kwetsbaarder en het is logisch dat bij veel krabben de huid snel beschadigdt wordt en de jeuk nog erger wordt.

Aan de onderbenen onstaan dan wel eens slecht genezende wonden, met een typische harde jeuk rondom de wonden.
Advies over en behandeling is dan nodig door een huisarts of fleboloog.

Die ellendige jeuk doen verdwijnen is een niet zo een eenvoudige opgave voor die dokters.
Kent er iemand huismiddeltjes of oma's tips om die jeuk effectief te bestrijden zonder beschadiging van de huid ?

Zo een jeuk kan leiden tot een hoog gebrek aan vitamine B en vermoeidheid. Als mijn vit B te laag staat, krijg ik jeuk aan de benen én vooral geweldig veel rode plekjes, goed om je benen kapot te krabben. Een allergiepilletje doet de jeuk dan wel verdwijnen maar een zalf op basis van cortisone helpt om de rode plekjes te laten verdwijnen. Nadien zorgen dat je een goede vochtinbrengende crème te gebruiken.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

24 jan 2020, 07:59

Dat lijken me allemaal zeer bruikbare tips. In ieder geval, allemaal heel erg bedankt. :)
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !