Galstenen

Hier is de plaats voor discussie en vragen over fysische ziekten of aandoeningen

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

09 aug 2020, 12:33

Wie heeft ervaring met galstenen en welke symtomen had u

Sita
Lid geworden op: 21 jul 2013, 07:26

10 aug 2020, 10:13

marcelsvm,

Vooral buikkrampen en misselijkheid.
Soms ook pijn over het ganse lichaam.

Sita
"Au milieu de l’hiver, j’apprenais enfin qu’il y avait en moi un été invincible." - Albert Camus

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

10 aug 2020, 10:32

En heel veel pijn, maar dan ook zeer pijnlijk tijdens het plassen, steentjes gruis plas je uit door smalle urinebuis.
mijn vrouw heeft dit jaren geleden ook gehad en soms kroop ze op handen en knieën door de woonkamer.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Sita
Lid geworden op: 21 jul 2013, 07:26

10 aug 2020, 11:24

benq,

Zouden dat bij je vrouw dan geen nierstenen geweest zijn ?
Kleine galstenen kunnen zich vastzetten in de galwegen en dat kan verschrikkelijk pijn doen.
Maar die komen toch niet in de urinewegen terecht ?
"Au milieu de l’hiver, j’apprenais enfin qu’il y avait en moi un été invincible." - Albert Camus

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

10 aug 2020, 11:49

benq schreef:
10 aug 2020, 10:32
En heel veel pijn, maar dan ook zeer pijnlijk tijdens het plassen, steentjes gruis plas je uit door smalle urinebuis.
mijn vrouw heeft dit jaren geleden ook gehad en soms kroop ze op handen en knieën door de woonkamer.
Dat zijn geen galstenen, maar nierstenen die zich in de nieren vormen en dan via de urineleider een weg naar buiten zoeken.
Galstenen worden gevormd in de galblaas die zich in de lever bevindt. De galleider gaat vanaf de galblaas naar de twaalfvingerige darm.De meest voorkomende symptomen zijn last in de rechter bovenzijde van de buik die kan uitstralen naar bovenrug en schouders., en misselijkheid met soms braken.

Sita
Lid geworden op: 21 jul 2013, 07:26

10 aug 2020, 12:11

flupke2 schreef:
10 aug 2020, 11:49
De meest voorkomende symptomen zijn last in de rechter bovenzijde van de buik die kan uitstralen naar bovenrug en schouders., en misselijkheid met soms braken.
Kan ik alleen maar beamen, flupke2.

Mijn eerste reactie is dan ook persoonlijke ervaring.
Buikkrampen die soms uitstralen, tot zelfs over het ganse lichaam en misselijkheid.
"Au milieu de l’hiver, j’apprenais enfin qu’il y avait en moi un été invincible." - Albert Camus

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

10 aug 2020, 12:54

Nog even een bijkomende reactie . Een paar jaar geleden had mijn vrouw regelmatig last van de symptomen.
Bij onderzoek werd dan vastgesteld dat ze een knikje had in de galleider waardoor zelfs de kleinste galstenen niet weg geraakten en zich alles vastzette. Er werd dan een stent geplaatst, maar ook dat gaf geen goed resultaat.Uiteindelijk werd dan de galblaas weggenomen. Sindsdien geen last meer van stenen. Ze moet wel oppassen met wat ze eet : mayonaise (of andere vettige dingen) bv is een boosdoener. Aangezien ze nu een permanente toevoer van gal heeft ( de door de lever geproduceerde gal wordt niet meer opgeslagen in de galblaas en enkel vrijgeven in de benodigde hoeveelheid) heeft ze dan wel eens last van buikloop.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

10 aug 2020, 12:54

Bericht verwijderd, was dubbel geplaatst
Laatst gewijzigd door flupke2 op 10 aug 2020, 12:56, 3 keer totaal gewijzigd.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

10 aug 2020, 17:32

Oeps sorry
heb niet goed gelezen, had mijn bril niet op
inderdaad dat waren nier stenen, allee steentjes
Sorry :oops:
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

12 aug 2020, 08:06

Mijn vrouw heeft nu 10 dagen in het ziekenhuis gelegen waar men galstenen heeft gevonden
Men had die na ik denk 5dagen al gezien
Gisteren dan naar huis en ze moet nu zelf maar zien of ze de gal wil laten verwijderen
Maar nu komt het Laat ze zich niet opereren zou ze een medicatie tegen altzeimer moeten stoppen die ze heel haar leven moet blijven nemen
Hoe valt dit uit te leggen

Sita
Lid geworden op: 21 jul 2013, 07:26

12 aug 2020, 09:29

marcelvm,


Bij mij was het één grote galsteen en de galblaas was ontstoken.
Ik heb meteen beslist die te laten verwijderen.
Als dat via een kijkoperatie kan gebeuren valt dat heel goed mee.

Met de medicatie heb ik geen ervaring.
Ik denk dat je dit beter met jullie huisdokter bespreekt
of met de arts waar je vrouw in behandeling is voor Alzheimer.

Sita
"Au milieu de l’hiver, j’apprenais enfin qu’il y avait en moi un été invincible." - Albert Camus

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

15 aug 2020, 09:45

Bij mij is ook de gal direct verwijderd nadat ik een jaar met heel veel pijn heb rondgelopen. Had ik geweten dat het zo'n eenvoudige (kijk)operatie was, ik had zo lang niet gewacht.

Amelies
Lid geworden op: 29 nov 2012, 18:07
Locatie: Limburg

16 aug 2020, 14:57

Zelf ook galoperatie gehad, bij mij was het pijn die in alle hevigheid opkwam, en nadien even snel ook weer verdween. In begin korte tijd, maar geleidelijk aan werd het alsmaar langer eer het over ging, tot uiteindelijk de crisis niet meer over ging. Ben dan naar spoed gegaan en steentje was toen wel te zien op de echo, was vastgelopen in de galwegen, galcrisis kon niet meer overgaan. Spoedoperatie gehad, en een ritssluiting op mijn buik van 13 cm nu. 10 dagen ziekenhuis. Is dik 20 jaar geleden.
Er was een echo gemaakt geweest eerder om te kijken naar steentjes, maar toen geen te vinden, en pijn die ik had werd afgedaan als stress aan de maag.
Kan alles eten zonder hinder te ondervinden, alleen chocolade verdraag ik minder goed.
Heb mensen gekend waar toevallig bij andere onderzoeken steentjes waren gevonden, maar nooit last er van hebben gehad, zijn nu overleden.

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

23 aug 2020, 09:11

Problemen zijn er nog maar minder sinds ze uit het gasthuis is
Maar zijn wel de zelfde zelf denkt zij dat het niets met dat medicijn te maken heeft
Zij heeft de laatste tijd ook last van lage bloeddruk
Deze week een bloeddrukvan 6.2
In het verleden heeft ze al eens 7.2 gehad en weet ik wat ik moet doen

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

20 sep 2020, 14:12

Vrouwtje vrijdag geopereerd Zaterdag naar huis
Gisterenavond verschrikkelijk heel heel veel pijn om in bed te gaan liggen
Oorzaak ben er zeker van het bed te hoog,op de zetel gaan liggen veel minder probleem
Moet wel voorzichtig maar vind ze geen probleem
Operatie is ook niet verlopen zoals geplant geen vier gaatjes maar zes gaatjes
Nochtans zei de dokter we moeten alleen in de bovenbuik zijn daar zij al verschillende operatie in de buik heeft gehad en er ook een gaas zit waar hij boven moest blijven
Maar twee gaatjes zitten helemaal onder de buik
Hij heeft haar gezegd dat de operatie veel langer geduurd heeft dan normaal,maar waarom niet gezegd
Maar dat vraag ik wel bij de eerste controle
Zij heeft niet veel geluk bij operaties