Praktische ervaringen met cystoscopie (man)

Hier is de plaats voor discussie en vragen over fysische ziekten of aandoeningen

Clintje
Lid geworden op: 13 mar 2020, 19:52

01 nov 2020, 09:25

Morgen dien ik (man) een cystoscopie (*) te ondergaan voor onderzoek van plasbuis, urinewegen, prostaat en urineblaas. Graag had ik jullie praktische, feitelijke ervaringen hieromtrent vernomen : pijnstillende gel, lokale of algemene verdoving?; verloop van de ingreep?; nasleep achteraf?; verwikkelingen?

(*) https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/di ... scoop.html

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

01 nov 2020, 11:22

Enkele jaren geleden heb ik een dergelijk onderzoek laten doen. Ik herinner me niet meer of er een verdoving aan te pas gekomen is, wat ik wel nog weet is dat het geen pijnlijk onderzoek was ( dat zou ik me wel herinneren :) ) . Het enige wat ik nadien had : de eerste keren dat ik ging plassen nadien was er een beetje bloed in de urine en bij het plassen was er een branderig gevoel. Ik heb toen de dokter gecontacteerd en die vertelde me dat zoiets normaal is : het instrument dat in de plasbuis wordt binnengebracht KAN lichte verwondingen veroorzaken en dus tot lichte bloedingen leiden . Ook het branderige gevoel is normaal. De volgende dag was het bloeden gedaan en na 2 dagen was ook het branderig gevoel weg.

Clintje
Lid geworden op: 13 mar 2020, 19:52

01 nov 2020, 16:41

Dank je wel voor deze nuttige reactie, flupke2. Nog een fijne dag toegewenst.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

02 nov 2020, 08:54

Clintje schreef:
01 nov 2020, 16:41
Dank je wel voor deze nuttige reactie, flupke2. Nog een fijne dag toegewenst.
Heb dit ook al meegemaakt,
Er word een soort glijmiddel ingespoten dat plaatselijk wat verdoofd,
Je voelt daar niets van en hetgeen flupke2 zegt dat klopt, nadien wat bloed en branderig gevoel.
Ik had redelijk wat bloedverlies juist na het onderzoek, was niet prettig kwam door mijn broek.

Dus een tip, neem een incontinentie broekje mee of doe dit thuis aan in plaats van een onderbroek.
Je kan nooit weten.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

amjjf
Lid geworden op: 28 apr 2006, 21:35

02 nov 2020, 18:37

Bij mij al 3 maal, achteraf wat branderig gevoel bij het plassen, wel wat papier in de onderbroek want de gel kan er nog wat uitlopen. Niets om schrik van te hebben.

Clintje
Lid geworden op: 13 mar 2020, 19:52

02 nov 2020, 20:55

Ook dank aan benq en amjjf voor hun feedback.

Interventie achter de rug in de late namiddag, hierna mijn persoonlijke ervaring. Inspuiten van zacht verdovende gel door verpleegkundige veroorzaakt een licht prikkend gevoel, doch dat viel mee. Zij voorzag reeds vooraf de plaatsing van een incontinentieverband voor heren in de onderbroek en dat bleek achteraf idd zeer nuttig (denkend aan de reactie van benq had ik er eentje van mijzelf ook meegebracht, uit voorzorg). Dan 10’ wachten tot de gel inwerkt, gevolgd door de penetratie met de cystoscoop. Pijnlijk moment bij het voorbijgaan van de sluitspier. Nadien toch momenten van afwisselend stevig prikkend gevoel met contracties tot zelfs in de aarsstreek. Niet om het uit te schreeuwen doch wel om de ligtafelrand krachtig vast te grijpen en de ogen te sluiten en de lippen op elkaar te klemmen. Toch wel wat anders dan er helemaal niets van te merken/voelen. De arts betrof een ervaren uroloog, geen stagiaire. Het hospitaal heeft een correcte reputatie.
De interventie heeft maximum een 10-tal minuten geduurd. Nadien de ingespoten vloeistof uitplassen en dat viel mee. Na het gesprek heb ik 2 capsules Furadantine mc 100 mg meegekregen om de dag zelf nog thuis in te nemen, 1 bij thuiskomst en 1 voor het slapengaan (volgens de bijsluiter samen met wat voeding en vooral met zuivelproducten zoals melk of yoghurt). Furadantine reinigt, doodt bacteriën en voorkomt o.a. blaasontsteking. Ook het huiswaarts keren ging vlot, ik kon ongehinderd autorijden. Thuis aangekomen kreeg ik plotse opwelling van plasdrang en diende naar toilet te lopen en dat was écht pijnlijk hoor, met stevige contracties tot in de aarsstreek, niet zomaar een banaal branderig gevoel zonder meer! Volgende plasbeurt 2 uur later idem dito. Zal nu uitkijken naar wat er verder gebeurt de volgende dagen en dit verslag dan verder aanvullen. Er werden geen poliepen in de urineblaas aangetroffen, dus ik hoef deze ervaring alsnog niet meer door te maken.

Clintje
Lid geworden op: 13 mar 2020, 19:52

06 nov 2020, 18:33

Vervolgrelaas op maandag 02/11/2020, dag van de ingreep. Tot dinsdagnamiddag flinke plaspijn via brandend gevoel; bloedverlies verwaarloosbaar, enkel druppeltjes over de ganse dag. Internet geraadpleegd, er wordt aangeraden om vaak en veel te drinken (logisch, was mij echter niet gezegd in het ziekenhuis, zodat ik er niet aan had gedacht). Liters water beginnen drinken in de late NM van dinsdag 03/11/2020 en na enkel plasbeurten verminderde het stevig brandend gevoel aanmerkelijk. Ik had er dus veel vroeger mee moeten beginnen, meteen na thuiskomst. Nog last van brandend gevoel op woensdag, doch goed te verdragen. Zelfs op donderdag en vandaag vrijdag 06/11/2020 nog zeer licht brandend gevoel in de eikel en ook hier nog de raad om veel water te blijven drinken, dat blijft altijd soelaas brengen. Hier stopt mijn relaas, ik beschouw de nasleep nu als opgelost.

Hopelijk hebben de lezers er wat aan gehad. Let wel, deze opgetekende ervaring is zeer persoonlijk en hoeft niet gedeeld door andere personen. Immers elk persoon heeft een # pijngrensniveau, de ene is stoerder dan de andere. Ik ben wel geen mietje, doch ook alweer geen held. Vergeet vooral niet meteen na thuiskomst vaak & veel water te drinken! Fijn weekeinde toegewenst.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

07 nov 2020, 10:58

Clintje schreef:
06 nov 2020, 18:33
er wordt aangeraden om vaak en veel te drinken
Het zal wel in orde komen,

Maar je weet toch dat je dagelijks minimum 1,5 liter vocht moet innemen, en meer dan 2,5 liter is niet zo goed.
Dit om een goede werking van uw nieren (anders worden het gedroogde druiven) en om een gezonde en goede werking van uw spijsvertering (ontlasting stoelgang).

Mijn vocht opname is dagelijks ongeveer tussen de 1,5 en 2,5 liter
Zo wie zo 1liter plat water met tussen door koffie of thee, glas melk (calcium), fruit, en verse soep voor middagmaal.
Tijdens mijn middagmaal drink ik niet, dan heb je meer smaak van uw warm eten.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol: