Tand- en kaakbeenprobleem

Hier is de plaats voor discussie en vragen over fysische ziekten of aandoeningen

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

10 apr 2021, 19:44

Dit is de situatie:
In mijn rechterboven-kaakbeen: doffe pijn, vergelijkbaar met tandpijn, maar lichter en eerder hinderlijk dan onverdraaglijk. Sommige dagen aanwezig, andere dagen niet. Het houdt al meer dan een jaar aan, mijn tandarts vindt er geen oplossing voor.
Onlangs dan maar naar een kaakchirurg geweest. Die nam een overzichtsfoto van het complete gebit.
Er is een redelijke ontsteking boven de achterste tanden. Dus in het kaakbeen, niet in de tand. “Daar kunt ge niet blijven mee lopen”. De achterste twee tanden, dus de wijsheidstand en deze daarvoor, zijn “versleten” (te vaak gerepareerd en gevuld). Hij zegt dat de beste oplossing is om ze allebei te verwijderen en de ontsteking weg te nemen, het kaakbeen zal zich na verloop van tijd herstellen. “U gaat er weinig bijtvermogen mee verliezen en indien gewenst kan u later, na herstel, voor implantaten kiezen.”

Hebben hier mensen ervaring mee?

Ik heb vooral deze twee vragen:
Ik merk dat ik toch veel met de achterste tanden kauw. Vooral voor iets hardere dingen zoals noten, harde kaas enz. Als die achterste tanden weg zijn, vrees ik om de voorliggende te veel te gaan belasten en ook om minder comfort te hebben bij het bijten.
Andere vraag: als die twee achterste in de rij weg zijn, hebben de voorliggende dan nog genoeg steun? Gaan die op de duur niet “kantelen” of zelfs los komen te zitten?

Dank voor enige toelichting of ervaringen.
Ondank is 's werelds loon

gigi2
Lid geworden op: 12 dec 2004, 13:45
Locatie: wilsele

16 mei 2021, 16:05

de wijsheidstanden weg ,je spreekt van kantelen wat bedoel je juist? hebt gij een gebit of brug ???
gigi2

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

23 mei 2021, 12:56

gigi2 schreef:
16 mei 2021, 16:05
de wijsheidstanden weg ,je spreekt van kantelen wat bedoel je juist? hebt gij een gebit of brug ???
gigi2
Gigi, bedankt voor je reactie.

Ik heb al mijn echte tanden nog.
Maar een gebit vormt één geheel waarin de tanden ook steun geven aan elkaar.
Ik heb altijd gehoord, als je daar tanden tussenuit neemt, dat de naastliggende bij gebrek aan steun (tijdens de belasting door het bijten) na verloop van tijd kunnen gaat scheefstaan.
Of in het ergste geval loszitten, ontsteken, en uitvallen.
Ondank is 's werelds loon

sanne
Lid geworden op: 19 jan 2005, 23:04
Locatie: vlaanderen

23 mei 2021, 13:15

wijsheidstanden kunnen gemist worden.
Voor de andere verloren tand kan u een implantaat laten plaatsen.
Maar u mag zeker niet blijven rondlopen met een verborgen ontsteking in uw kaakgewricht.
Na een tijd ondermijnt die ontsteking je hele gebit , uitstekingen breiden zich uit en geven andere ziekten.

Er zijn nu echt genoeg oplossingen met tandimplantaten. Geen bang hebben, men voelt daar echt niets van. Implantaten worden geplaatst door een kaakchirurg en men voelt echt niets en dit onder lokale verdoving.
Niet blijven zitten met een ontsteking.
een wijs mens is hij die weet dat hij niets weet.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

24 mei 2021, 10:00

Intussen al wel een 10-tal jaartjes geleden,
betaalde één van m'n vrienden, die toen 70 jr. was
voor twee implantaten ...2.000 € :!:

Dat werd door een kaakchirurg in z'n thuispraktijk onder lokale verdoving geplaatst.
Nadien kwam een huls erover, tot het bijna een jaar later stevig was ingegroeid.
Dan had de tandarts nog wel wat werk om een kunsttand erop te plaatsen... :idea:

H.

johangel
Lid geworden op: 29 feb 2008, 21:19

24 mei 2021, 23:09

ik heb nog maar 2 kiezen; geen probleem met eten hoor
johan

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

27 mei 2021, 08:37

Bedankt voor al de reacties!

Ik hoor ook overal dat ge wijsheidstanden kunt missen.
Dat zal dan wel zo zijn he.
Voor de rest zijn de meningen over andere aspecten ook gelijklopend.

Ik vraag me wel af hoe daar die ontsteking in het kaakbeen ontstaat, en waarom het lichaam er niet in slaagt om die te overwinnen.
Mijn tandarts had antibiotica voorgeschreven.
De kaakchirurg zei dat dat nutteloos was.

Toen ik ongeveer 30 was, heeft een andere kaakchirurg eens zijdelings doorheen mijn kaakbeen moeten boren om een restje van een slecht getrokken tand te verwijderen.
Dat restje had een knoeier van een tandarts laten zitten en het was beginnen ontsteken.
Als ik daaraan terugdenk, vraag ik me ook af of die ontsteking nu (op een totaal andere plaats) ook niet aangepakt kan worden door boven de tand doorheen het kaakbeen te boren.
Maar goed, ik ga niet meer van gedacht veranderen en vertrouw op het oordeel van de kaakchirurg.
Dus twee tanden eruit en een implantaat.

Met 1.000 € schijnt ge inderdaad niet toe te komen voor een implantaat.
Ik heb geen tandverzekering, en ik denk trouwens dat ik er geen voordeel zou mee gedaan hebben.
Voor al die jaren betalen zonder er gebruik van te maken, zijt ge meer dan 1.000 kwijt.
En dan nog, is de terugbetaling geplafonneerd per jaar.
Ondank is 's werelds loon

De kannibaal
Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25

12 jul 2021, 13:35

maior domus schreef:
27 mei 2021, 08:37
Bedankt voor al de reacties!

Ik hoor ook overal dat ge wijsheidstanden kunt missen.
Dat zal dan wel zo zijn he.
Voor de rest zijn de meningen over andere aspecten ook gelijklopend.

Ik vraag me wel af hoe daar die ontsteking in het kaakbeen ontstaat, en waarom het lichaam er niet in slaagt om die te overwinnen.
Mijn tandarts had antibiotica voorgeschreven.
De kaakchirurg zei dat dat nutteloos was.

Toen ik ongeveer 30 was, heeft een andere kaakchirurg eens zijdelings doorheen mijn kaakbeen moeten boren om een restje van een slecht getrokken tand te verwijderen.
Dat restje had een knoeier van een tandarts laten zitten en het was beginnen ontsteken.
Als ik daaraan terugdenk, vraag ik me ook af of die ontsteking nu (op een totaal andere plaats) ook niet aangepakt kan worden door boven de tand doorheen het kaakbeen te boren.
Maar goed, ik ga niet meer van gedacht veranderen en vertrouw op het oordeel van de kaakchirurg.
Dus twee tanden eruit en een implantaat.

Met 1.000 € schijnt ge inderdaad niet toe te komen voor een implantaat.
Ik heb geen tandverzekering, en ik denk trouwens dat ik er geen voordeel zou mee gedaan hebben.
Voor al die jaren betalen zonder er gebruik van te maken, zijt ge meer dan 1.000 kwijt.
En dan nog, is de terugbetaling geplafonneerd per jaar.
Als gij 70 zijt, heeft U recht op 2 implantaten die vergoed worden door het ziekenfonds. Met 1000 E komt gij toe, maar er moet ook nog een kroon op hetgeen een aardige duit kan kosten. U bent al een gelukzak om nog over een volledig gebit te beschikken.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

13 jul 2021, 06:51

johangel schreef:
24 mei 2021, 23:09
ik heb nog maar 2 kiezen; geen probleem met eten hoor
johan
Dat kan best zijn, maar (goed) kunnen kauwen is ook belangrijk.
Omdat de vertering van ons voedsel o.a. wordt bevorderd door enzymen uit het speeksel = Amylase
De maag voegt dan nadien zuur toe om bacteriën te elimineren.
En aan de maaguitgang zorgt dan de pancreas voor meerdere enzymen...
(waaronder Protease, Lipase....)
Maar GOED voorgekauwd voedsel verteert makkelijker...

H.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

28 feb 2022, 20:08

Als gij 70 zijt, heeft U recht op 2 implantaten die vergoed worden door het ziekenfonds
dat moet ge mij toch eens laten lezen op de websites van de ziekenkassen ,want ik krijg daar andere info over hoor
en ik heb juist één implantaat laten doen sé

Golf 5
Lid geworden op: 23 apr 2021, 17:17

28 feb 2022, 20:55

Terugbetaling tandimplantaten
Vanaf 70 jaar heb je recht op een eenmalige terugbetaling voor een implantaat op de onderkaak waarop je je bestaande tandprothese (kunstgebit) kan vastklikken. Met 2 abutments (bouten) wordt de tandprothese vastgemaakt aan de implantaten.

Voor volwassenen is er sinds 1 januari 2022 nog een extra voordeel. Voor prothesen, implantaten, kronen en bruggen krijg je als volwassene nu 20 % terugbetaald van het bedrag dat je zelf betaalde. Je krijgt maximaal 1050 euro terugbetaald om de 2 jaar. Zonder extra premie, inbegrepen in je lidmaatschap. Lees meer over dit voordeel.

Kan wel verschillend zijn van mutualiteiten maar klopt geen wat ze zeggen .
Moet op de website opzoeken zal er wel tussen staan .

Hebben ze mij ook gezegd over twee jaar terug .

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

01 mar 2022, 09:41

en bij mij op de ziekenkas zeiden ze dat ik niets terugtrok van hetgeen ik betaald heb , en nu staat er een voorlopige tand in , omdat het een bovenste rechts van de twee voortanden de tand afgebroken was (was voordien al eens gemaakt ) nu een inplantaat met voorlopige tand dus en na 6 maanden de goede tand
met het papier opgesteld door de tandtist naar de ziekenkas , een uur aanschuiven om te horen te krijgen dat ik der niets van terugtrek
was géén zicht met dat gat , was precies ne struikrover

hebben jullie het niet over ; degene die nog een extra tandverzekering afgesloten gehad hebben ?
ik denk het hoor

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

01 mar 2022, 12:38

verhaegen schreef:
01 mar 2022, 09:41
hebben jullie het niet over ; degene die nog een extra tandverzekering afgesloten gehad hebben ?
ik denk het hoor
Hangt van uw mutualiteit af.
CM geeft verhoogde tegemoetkoming ZONDER extra tandverzekering.
https://www.cm.be/diensten-en-voordelen ... lde-vragen

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

01 mar 2022, 12:52

in orde hoor
ik heb het gelezen , bij die van ons dus niet , bij cm dus tot een goei 1000€ per jaar
bedankt voor ........

Willempie
Lid geworden op: 10 mar 2022, 09:45

10 mar 2022, 10:08

Met een ontsteking wil je inderdaad niet door blijven lopen. Ik mis mijn achterste kiezen ook bovenin en heb niet gemerkt dat het schuin komt te staan en kan ook nog prima kauwen. Bij de tandarts geven ze aan dat je (als je telt vanaf vooraan het midden) tot en met je vijfde tand/kies nodig hebt om een normale tandboog te houden. Alles daarvoor wordt sowieso geadviseerd om een implantaat te nemen (vertelde mijn tandarts in Nederland me).