forfaitair betalingssysteem

Hier is de plaats voor discussie en vragen over fysische ziekten of aandoeningen

rjl
Lid geworden op: 29 okt 2012, 14:24

17 nov 2021, 12:53

Via de website van de huisarts van een kennis ben ik te weten gekomen dat er naast het rechtstreekse terugbetalingssysteem door het ziekenfonds van geneeskundige zorgen, ook nog het forfaitair systeem bestaat.
Dat wil zeggen: geen gedoe meer met ziekenbriefjes of terugbetalingen. Elke patiënt die met zijn huisdokter/groepspraktijk een contractje afsluit rond forfaitair systeem moet niks meer betalen bij een doktersbezoek. De dokter wordt forfaitair per maand per patiënt betaald, zelfs indien een bepaalde patiënt in geen maanden bij zijn huisarts komt.
Ook (thuis)verpleegkundige service is gratis, zo lang die service maar geleverd wordt door iemand die contractueel bij die dokter/groepspraktijk is aangesloten.
Ik wist totaal niet dat zoiets bestond en vraag mij af of er dan nog dezelfde zorg zal geboden worden door de dokter, aangezien iedereen 'zo dikwijls als hij er zin in heeft' de dokter kan raadplegen.
Indien men buiten de werkuren of het werkgebied van de huisarts een andere dokter of verpleegkundige raadpleegt zonder dat dit strikt nodig is, zal men die andere dokter natuurlijk wel moeten betalen en géén tussenkomst van het ziekenfonds meer krijgen. Dus volledige prijs van doktersbezoek en/of service van verpleegkundige is dan ten laste van de patiënt.

Wie heeft hier al ervaring mee en positieve of negatieve verhalen te vertellen?
Laatst gewijzigd door rjl op 17 nov 2021, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeugd is een voorschot, ouderdom de afrekening (El Espectador)

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

17 nov 2021, 15:11

Misschien die link hier plaatsen zodat we allemaal weten waar het hem juist om gaat?

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

17 nov 2021, 16:33

Prima Vera schreef:
17 nov 2021, 15:11
Misschien die link hier plaatsen zodat we allemaal weten waar het hem juist om gaat?
denk hier, maar wat met dokters die niet geconventioneerd zijn?

https://vwgc.be/wijkgezondheidscentrum/ ... gssysteem/
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

rjl
Lid geworden op: 29 okt 2012, 14:24

17 nov 2021, 19:06

Inderdaad, wat Benq aan link plaatst, is er een voorbeeld van.

Ik heb eigenlijk mijn twijfels bij dit systeem, gaan ingebeelde zieken niet nog makkelijker naar de dokter gaan? Want 1 of 10 keer per maand gaan, het kost even veel. Misschien zelfs ten koste van echt zieke mensen. Gaat de kwaliteit van de zorg nog dezelfde zijn als de dokter toch forfaitair betaald wordt door het ziekenfonds?
En stel, een grootouderpaar met een kleindochter die verpleegster is. Grootouders zijn patiënt bij een huisarts die het forfaitair betaalsysteem hanteert. Een van de twee oudjes heeft op een bepaald ogenblik verpleeghulp nodig. Dan kan dat kleinkind niet voor haar eigen grootouder zorgen want volgens de richtlijnen kan enkel een verpleegster die met de arts (huisarts van de grootouders bedoel ik) verbonden is zorgen toedienen aan die zorgbehoevende.
En je kan je eigen thuisverple(e)g(st)er niet meer kiezen want je hoort vanaf het tekenen van het contract bij die of die dokter en zijn team.
Jeugd is een voorschot, ouderdom de afrekening (El Espectador)

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

19 nov 2021, 06:53

In KNACK van vorige week (= nr. 45) had Franck Vandenbroucke het over
een geplande hervorming van het gezondheidssysteem.
Hij haalt o.a. de overconsumptie aan...
En ook de (schandalige) supplementen in de ziekenhuizen.
Zodat heel wat mensen een vaak noodzakelijke ingreep niet meer kunnen betalen.

M'n eigen huisdokter trekt 10 minuten uit per patiënt.
En als ik betaald heb, staat 's anderdaags al, de tussenkomst van m'n ziekenfonds op mijn bankrekening.
Ook werd recent hetgeen voorgeschreven werd ingescand op mijn ID-kaart!
Bij de apotheek diende ik dan de ID-kaart voor te leggen i.p.v. een voorschrift...

Er is blijkbaar beweging in het systeem maar afwachten wat nog komt...

Ps.: Wegens Covid 19 waren er blijkbaar ook huisartsen, die per telefoon consulaties hadden...