Diabetes type II

Hier is de plaats voor discussie en vragen over fysische ziekten of aandoeningen

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

11 sep 2023, 12:55

Hallo, Misschien kan hier iemand goede raad geven? Ik heb reeds een 14tal jaren diabetes II. Alhoewel ik men streefwaarde HbA1c redelijk onder controle kan houden (schommelend tussen 7,3 en 7,5) lukt me dat niet met men gewicht. De diëtist komt wel met raadgevingen af van platte magere kaas, Griekse yoghurt en dergelijke meer doch steevast wanneer ik 's avonds niet voldoende suiker eet word ik 's nachts wakker met een glucosespiegel tussen de 4 en de 7à8. Ik voel me dan ellendig, ga een cola drinken en neem een boterham met zoet beleg en ben snel terug ok. Nu men probleem, ik wil gewicht verliezen, heb een serieuze bierbuik doch krijg niets van men gewicht af. Dat bedraagt 79.5kg en men lengte bedraagt 1,65m. Van medicatie neem ik al jaren Uni-Diamicron-Jardiance (voornamelijk voor men hart)-Methformine-Insuline Toejeo 78Ie (dagelijks)-Wekelijks 1 injectie Trulicity 1,5mg. Zijn er nog mensen met dat probleem? Ik drink helemaal geen alcohol, eet 's morgens en 's middags 2 sneden van een lang brood, steeds één met beleg en één met zoet en 's avonds een normale portie gekookt eten. Dus enkel 's avonds zondig ik uit noodzaak... Alvast sorry voor men epistel.
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

11 sep 2023, 13:14

7,3 is niet slecht maar elke nacht een hypo?
Ik begrijp dat je dagelijks insuline spuit ... aantal eenheden en type (lang/kort werkend) zeker te bespreken met je dokter of misschien nog beter met je endroloog

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

11 sep 2023, 15:17

Om welk uur neem je insuline want dat is ook van belang.

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

11 sep 2023, 20:42

E.T. schreef:
11 sep 2023, 13:14
7,3 is niet slecht maar elke nacht een hypo?
Ik begrijp dat je dagelijks insuline spuit ... aantal eenheden en type (lang/kort werkend) zeker te bespreken met je dokter of misschien nog beter met je endroloog
Neen niet elke nacht een hypo, enkel wanneer ik 's avonds niets zoet eet, maar dus echt zoet, een sinaasappel of dergelijke helpt me niet. Dus voor slapen gaan eet ik een boterham met hagelslag of choco of een klein conservenblikje fruitcoctail maar als ik dat tegen men endocrinoloog zeg dan zegt die gewoon, 'ja maar dàt mag niet hé!'
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

12 sep 2023, 00:10

Natuurlijk mag dat niet ... en als je daar zonder snachts een hypo krijgt is er iets mis met uw insuline toediening ...

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

12 sep 2023, 00:23

Voor het slapen gaan een droge koek
(één Sultana) en een glaasje melk (mager/halfvol) dat is alles Jocky.

Alleen als je een hypo voelt neem je wat druivensuiker en een stukje brood.

Door als extra maaltijd boterhammen met choco en hagelslag te eten om over een suikerbom van een blikje opgelegd fruit nog maar te zwijgen, krijg je een (zeer) hoge suiker opstoot die dan door je medicatie extra gaat bestreden worden. Gevolg daarvan krijg je die ontregeling.

Er zijn honderde zaken die je suiker beïnvloeden net daarom is een goed geregeld leven een troef.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

12 sep 2023, 15:37

ik denk dat je op pensioen bent en als dat zo is
vraag ik mij af waarom uw diëtiste niet voorstelt om patatten met groenten op de middag te eten in plaats van avond.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

12 sep 2023, 15:55

Jockey schreef:
11 sep 2023, 20:42
E.T. schreef:
11 sep 2023, 13:14
7,3 is niet slecht maar elke nacht een hypo?
Ik begrijp dat je dagelijks insuline spuit ... aantal eenheden en type (lang/kort werkend) zeker te bespreken met je dokter of misschien nog beter met je endroloog
Neen niet elke nacht een hypo, enkel wanneer ik 's avonds niets zoet eet, maar dus echt zoet, een sinaasappel of dergelijke helpt me niet. Dus voor slapen gaan eet ik een boterham met hagelslag of choco of een klein conservenblikje fruitcoctail maar als ik dat tegen men endocrinoloog zeg dan zegt die gewoon, 'ja maar dàt mag niet hé!'
Als je 's avonds de noodzaak vindt om iets te eten, eet dan yoghurt of een danoontje. Of je mag gerust een kom soep eten bv liefst zonder koolhydraten in, stilt de honger ook én als het echt nodig is mag je daar een snede brood bij. Soep kan trouwens nooit kwaad, zijn zuiver groenten. Daar word je ook niet dik van. Ik heb baat bij een driehoekje smeerkaas. Ik lees dat je trulicity samen met uni diamicron moet nemen. Bij mij was de uni diamicron de oorzaak van de hypo's 's nachts. Trulicity neem ik nu een jaar of 2. Overgegaan van 1,5 naar 0,750. Ik reageerde héél hard op die trulicity én ben daar 28 kg mee verloren op nog geen jaar tijd. Ik moest die uni diamicron volledig laten. En 's avonds boterhammen eten met zoetigheid is helemaal not done, kies dan voor een boterham met smeerkaas of iets hartigs. Het zijn de koolhydraten die verhinderen dat je een hypo krijgt maar door de zoetigheid creëer je zelf pieken. Insuline wordt hier ook gespoten maar weinig (6 EH) daar waar vroeger voor de trulicity en diamicron het bijna 40 waren. Mijn hemoglobyne schommelt tussen de 5,8 en 6,1 wat dus goed is. Ondertussen al van 1995 diabetespatiënte.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

12 sep 2023, 15:57

Er zijn honderde zaken die je suiker beïnvloeden net daarom is een goed geregeld leven een troef.


Wanneer je wat eet is niet zo belangrijk, je alle dagen aan hetzelfde schema houden wel.

Mij is vroeger op het hart gedrukt:
spuiten is eten / eten is spuiten
afhankelijk van het type insuline 15 of 30 minuten na de prik een volledige maaltijd

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

12 sep 2023, 16:55

Als je s"avonds nog een boterham eet verhoogd dit licht je suikerspiegel tijdens de nacht
het is een trage suiker
Cola en banaan zijn snelle suikers en werken direct maar niet lang

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

12 sep 2023, 17:21

Niemand eet ´s avonds een droge boterham ...

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

12 sep 2023, 18:12

Dat hoeft niet een droge te zijn.
Het komt er alleen op aan een hoeveelheid trage suikers op te nemen en dat zit in brood.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

12 sep 2023, 18:49

en met een flinke laag choco ...
krijg je een "over" dosis aan snelle suiker

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

12 sep 2023, 18:52

E.T. schreef:
12 sep 2023, 17:21
Niemand eet ´s avonds een droge boterham ...
En waarom niet? Waar haal je dat? Als je dat nodig hebt om rustig te kunnen slapen doe je dat wel. Dat heeft mij nooit tegen gehouden én daar is niets mis mee. Ben jij diabeet?

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

12 sep 2023, 18:53

voorn schreef:
12 sep 2023, 18:12
Dat hoeft niet een droge te zijn.
Het komt er alleen op aan een hoeveelheid trage suikers op te nemen en dat zit in brood.
En zorgt er idd voor dat je suikerspiegel stabiel(er) blijft.