Welke Antidepressiva in cat. SSRI

Hier is de plaats voor discussie en vragen over psychische aandoeningen

Mc Giver
Lid geworden op: 09 sep 2020, 19:52

09 sep 2020, 20:39

iemand hier? die ervaring heeft in de medicatie antidepressiva's hier op senioren forum?
ben al enkele decennia aan het nemen wel steeds in de klasse van SSRI's gebleven.
ga ze allemaal nie opnoemen! zijn er al een stuk of 8. steeds na enkele jaren van 5 tot 8 jaar nemen, kan een antidepressiva U helpen dan word je er resistent voor en werkt hij niet meer!! voor mij is het een 'veralgemeende angststoornis' definitie zoals;
Kenmerkend voor een veralgemeende angststoornis is aanhoudende zenuwachtigheid,
bezorgdheid en een sterke neiging om te piekeren over kleine dagelijkse gebeurtenissen
en problemen. Gedurende minstens 6 maanden zijn er meer dagen met dan zonder
klachten en het piekeren is moeilijk onder controle te houden. De stoornis gaat gepaard
met toegenomen motorische spanning (vermoeidheid, beven, agitatie, spierspanning),
autonome hyperactiviteit (kortademigheid, hartkloppingen, monddroogte, koude
extremiteiten, duizeligheid) en overmatige waakzaamheid (nervositeit,
concentratiestoornissen, slaapstoornissen).

nu ben ik aan nr. 9 begonnen (Sipralexa) zes maand al en kan hier niet aan wennen. blijf angsten houden heb ongelooflijke maag en darm problemen van deze pil! neem alle middelen op aarde van papjes tot pillen die een apotheker heeft en alle kruiden middeltjes. dus moet veranderen. iedereen bijna heeft hier last mee. probleem is! steeds bij het overschakelen van antidepressiva moet je door een Hel. :cry: wie dit leest en er ook neemt zal mij verstaan. meestal in een opname gedaan van weken soms maanden! en al eens alleen thuis! echte Hel. als je bij een Psychiater komt geeft die U de meest courante die nu en zoal word gegeven? en je moet dat maar weken doorstaan van die chemo toestanden. en die zeggen gewoon volhouden dat gaat wel beteren. werk het niet? dan gaan we een andere proberen. en soms van het ene straatje in het andere. mijn vraag langs deze weg is? wie wil hier over iets kwijt? en wat is of was voor Jullie de meest haalbare manier om te switchen of overschakelen tussen 2 antidepressiva's. en die ook gelukt zijn. :wink:

littlestar
Lid geworden op: 16 jan 2008, 19:42

10 sep 2020, 15:03

Hallo,
Ik kan niet antwoorden op jouw vraag, omdat ik daar geen ervaring mee heb. Wel ervaring met angsten, angst om te sterven, angst om te vliegen ....
Bij mijn diagnose kanker destijdsis er een knop omgedraaid in mijn hoofd, omdat ik van iedere minuut die ik kreeg wou genieten. Ik heb mijn angst omarmd en toegelaten. Die angst was van mij en ik wou er niet tegen strijden.
Ik ben nu 15 jaar verder en heb geen last meer van nodeloze angsten, ga ze ook niet uit de weg als ze plots opduiken. Bij ernstige problemen heb ik het ook niet gemakkelijk, maar de pillenindustrie laat ik links liggen. Ik heb veel boeken gelezen die mij inzicht gaven in mijzelf en mijn omgeving; Soms kan je er niet onderuit als je tegenslag hebt en moet je het ondergaan.
Stop niet zonder doktersbegeleiding met medicatie, je moet eerst durven met je eigen kwetsbarheid leven en daar moet je jezelf grondig voor leren kennen.
Sterkte ik hoop dat er nog mensen zijn die je verder kunnen helpen en meer op de hoogte zijn van jouw problematiek.
Gewoon warme mensen om je heen die je kan vertrouwen en liefde en vriendschap geven doen ook wonderen.
Groetjes
Littlestar

littlestar
Lid geworden op: 16 jan 2008, 19:42

12 sep 2020, 14:10

Hoi Mc Giver

Het is stil op deze side, ik weet niet of het een goed teken is of slecht, ik hoop het eerste.

Groetjes
Littlestar

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

13 sep 2020, 12:13

Of 't nu SSRI's zijn of Benzodiazepines (om dan nog van M.A.O.-inhibiters te zwijgen...)
het blijft inderdaad een HEL bij de start en zeker bij het stoppen = afkicken.

En wat psychiatrie en/of andere mentale begeleiding betreft...
het blijft een spiegel die men u zal trachten voor te houden, maar...
er is enkel hoop op enig soelaas, als JIJ zélf in die spiegel kan en/of durft te kijken
en pas dan kan je sleutelen aan jouw probleem.

"Mindfulness" klinkt dan wel hip, maar ook daarbij, moet JIJ zelf erin geloven.

Succes!

H.

Mc Giver
Lid geworden op: 09 sep 2020, 19:52

15 sep 2020, 08:22

bedankt voor de reacties :)