Therapie resistente depressie majeure

Hier is de plaats voor discussie en vragen over psychische aandoeningen

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

03 okt 2022, 22:17

Een van mijn familie heeft een kleinzoon , amper 18 jaar, die de aandoening heeft van " therapie resistente depressie majeure " . Dit duurt nu al meer dan 1 jaar en nog steeds, ondanks allerhande medicatie en psychiatrische hulp , is er absoluut geen verbetering in zicht . Zijn hier op dit forum nog ouders of grootouders die deze pijnlijke toestanden meemaken ?

mvg-werewoef
AMEN en AUM

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

07 okt 2022, 15:18

Er bestaan nogal wat antidepressiva....
(Zoals "Benzodiazepines")
Maar dat werkt dan weer "verslavend"
en gebruikers wensen vaak een steeds sterkere dosis...

Ps.: Wat zijn antidepressiva?
Antidepressiva zijn medicijnen die worden ingezet om depressieve klachten te verminderen.
Dit doen ze door het evenwicht van bepaalde stofjes (neurotransmitters) in je hersenen te herstellen. Antidepressiva worden veelal toegediend in de vorm van tabletten en capsules, soms ook in vloeibare vorm.

Einde CITAAT

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

17 okt 2022, 20:56

Wat je ziet bij een depressie is dat mensen zich terugtrekken. Mensen praten niet over waar ze mee zitten. Als mensen niet praten over hun rotgevoel, maakt dat het alleen maar erger.”
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

19 okt 2022, 00:12

Alle beiden bedankt voor de response . Maar dit gaat wel over een heel ernstige psychische aandoening , surtout als het woord "majeure " in de benaming staat . Deze jonge man is zeker niet het enige geval .Covid-periode - oorzaak ? De behandelende psychiaters en met mede hulp van psychologen geven tot nu toe nog steeds geen verbetering . Dees duurt nu toch al heel lang wat het allemaal schrijnender maakt .

In elk geval bedankt .

mvg-werewoef
AMEN en AUM

sanne
Lid geworden op: 19 jan 2005, 23:04
Locatie: vlaanderen

19 okt 2022, 13:40

Misschien moet de psychiater het foliumzuur eens bepalen bij de jongeman. Een tekort hieraan kan invloed hebben op depressies met zelfmoordneigingen. In samenhang met antidepressiva , zou dat wel de gedachten van de jongeman kunnen verlichten. Foliumzuur 4mgr is een vit. preparaat, kan men vrij krijgen in apotheek.
een wijs mens is hij die weet dat hij niets weet.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

23 okt 2022, 18:00

Ik heb dat rond mijn 35ste ook gehad 1 jaar therapie opname en thuis
Wat goed werkte was relexatietherapie eens onder de knie kun je dit zelf thuis doen
Voel toch soms last in deze periode,,,zoals ze zeggen het botten van bomen en het vallen der bladeren zijn slechte perioden voor depressie

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

24 okt 2022, 22:28

Beste Voorn , Dank je voor je respons . Ook ik heb rond mijn veertigste een depressie gehad .Dees noemde in psych-termen een "" psychische decompensatie door uitputting "" . Bij mij heeft dit toch ook acht maanden voort gesleept . Bij deze jonge man duurt het toch wel erg lang voordat er een verbetering merkbaar is . Zoals ik al zeide , die term " majeure " in de benoeming van zijn toestand maakt dit zo zwaar en ernstig en van lange duur .

mvg-werewoef
AMEN en AUM

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

26 okt 2022, 16:37

Al redelijk lang geleden had ik accupunctuur geprobeerd maar het werkte niet altijd...

Later probeerde ik "autogene oefeningen."
Dat was eerst onder begeleiding relaxatie door..."concentratie"
Ontspannen zitten, ogen sluiten en best bij volledige STILTE.
Heel rustig ademen
Dan via ontspanning van eerst de armen plus handen,
daarna de benen en voeten en dan zich concentreren op de zonnevlecht (Solar Plexus)

Een beetje zoals bij YOGA.

Lijkt niet simpel maar werkt NIET verslavend.

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

26 okt 2022, 22:37

Tav Hobo

Das allemaal goed en wel, maar eens als je diep in de depressie zit, denk ik dat je niet veel zin hebt om deze oefeningen te doen .In dienne tijd kon ik amper mijn naam nog schrijven, laat staan het beoefenen van Yoga .Een zware depressie meldt zich aan met de spreekwoordelijke druppel die de emmer doet overlopen . Deze moet dan in één keer leeg . Eenmaal uit de put geraakt, leer je wel degelijk de tekens aan de wand te zien, als er terug "" zoiets "" dreigt aan te komen .

mvg-werewoef
AMEN en AUM

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

27 okt 2022, 08:00

Die relaxatie therapie heeft niks met yoga te maken
je ligt stil en luisterd naar je lichaam dat zwaarder wordt.
Iets waar ik minder ingeloof is lichtthrepie: omdat depressie dieper worden aan gebrek aan daglicht.