vrt !

Hier is plaats voor discussie over onderwerpen over de media.
De camera is de eenoog die koning is in het land van de media (Brigitte Raskin - 1947)

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

19 jan 2014, 17:00

Phoebe schreef:Klassieke muziek voor de rust ...
Eeeeeuwige rust bedoel je, ik zit altijd te wachten tot er iemand de prise insteekt, kwestie van eindelijk een beetje ambiance in de keet.
Tsss inderdaad, Stromae is zogenaamd de nieuwe Brel. Pfff, en de ouwe was al zo'n verschrikkelijke zeur.

Fokke
Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Locatie: Noorderkempen

19 jan 2014, 17:15

MichelN schreef:
Fokke schreef: En baai tu weej, mijn lijflied is http://www.youtube.com/watch?v=PyiQU97PR8E
Ha, de Zingende Pinguin, leeft die nog?
Ja hoor! Maar die heeft de moderne perceptie niet mee want ze kon zingen...
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

SEBASTIAN
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:12
Locatie: in het midden

20 jan 2014, 07:28

Vond het meer een dramaturge, Fokke.

Nana leed, en bleef maar lijden. Wat erg.
De kunst v/h leven is thuis te zijn alsof men op reis is. Godfried Bomans.

Fokke
Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Locatie: Noorderkempen

20 jan 2014, 08:33

SEBASTIAN schreef:Vond het meer een dramaturge, Fokke.

Nana leed, en bleef maar lijden. Wat erg.
Voor mij moet een lied iets méér zijn dan de productie van decibel maar over smaken valt niet te twisten.
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

SEBASTIAN
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:12
Locatie: in het midden

20 jan 2014, 10:35

Heel juist, Fokke. Gelukkig maar! Tof, om het eens, eens te wezen.
De kunst v/h leven is thuis te zijn alsof men op reis is. Godfried Bomans.

Fokke
Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Locatie: Noorderkempen

20 jan 2014, 10:39

SEBASTIAN schreef:Heel juist, Fokke. Gelukkig maar! Tof, om het eens, eens te wezen.
De wonderen zijn de wereld niet uit! :lol:
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

sibarita
Lid geworden op: 29 nov 2004, 22:44

04 feb 2014, 21:41

Vanavond een inspanning gedaan om nog eens naar de vrt te kijken , naar het programma manneke pis, omwille van het thema México.

De presentator zegde dat Brussel de hoofdstad is van belgië en Europa !!!
Officieel heeft de Europese Unie echter geen hoofdstad noch de intentie er een vast te leggen.
Brussel is de hoofdstad van Vlaanderen , maar voor het woord Vlaanderen en al wat Vlaams is men op de staatszender en aanhangsel allergisch. Vroeger was het op radio 2 : de grootste familie van Vlaanderen , nu is het nog alleen de grootste familie !
Het voorbije weekend met het WK veldrijden was ook alles belgisch :evil: er deed geen enkele waalse renner mee !
Rodenbach zegde : Waar is d'er ouderen fierheid nu gevaeren !

Het thema México heb ik dus niet gezien ... ben er 6 x geweest en el dia de los muertos heb ik zelf kunnen meemaken !
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

05 feb 2014, 06:35

:roll: Het thema México heb ik dus niet gezien ... ben er 6 x geweest en el dia de los muertos heb ik zelf kunnen meemaken ! EINDE CITAAT.

Vorige zondag op ARD naar mijn wekelijkse dosis WELTSPIEGEL gekeken.
Er was een item over MEXICO. Maar niet zo prettig als in Manneken Pis.
In de reportage die ik zag, had men het over de ontvoering van jonge meisjes en vrouwen.
Die ofwel in de prostitutie worden geduwd ofwel beestig afgemaakt worden terug gevonden in de woestijn.
De politie onderneemt zo goed als niks en is trouwens corrupt tot en met.
Vroeger schermde iemand op een of andere topic van sen.net met haar bewering, dat Mexico heel veilig was, maar ze vermelde er niet bij, dat haar dochter er verbleef in een wijk die werd afgeschermd door een privé-bewakingsdienst.

Ps.: Manneken Pis blijft een detail-opname van één familie en kan natuurlijk nooit een hele gemeenschap of een land weergeven. Veelal zal men bij de betere klasse terecht komen, omdat men mensen contacteerde die het zich konden permitteren tot in Brussel te reizen.
UITZONDERING was die Kretenzer loodgieter, die van armoede naar Brussel kwam werken. Maar ik was in betere tijden jaarlijks 3 tot 4 maal op een of ander Grieks eiland en zeker op KRETA. Waarvan (voor de crisis) een heel ander beeld kon opgehangen worden.
Tot slot nog dit... Ik kan het programma "Manneken Pis" beter pruimen dan "Via Annemie", omdat madam Struyf (amaaai...) het niet kan laten zichzelf teveel centraal te stellen, in haar zogenaamde reportages.
Maaike Neuville is daarbij vergeleken veel beter bezig.

sw

SEBASTIAN
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:12
Locatie: in het midden

05 feb 2014, 07:40

Zeer juist,Wolf.

"Manneken Pis", heeft niet de bedoeling om een ganse gemeenschap, te schetsen.
Ze nemen een familie (een beetje) onder de loupe.
Toegegeven, familie's die doorgaans tot de meer bedeelden behoren.
De Kretenzer was op dat vlak een uitzondering, maar deze man verblijft in Belgiè, vermits hij hier werkzaam is.
Afgezien van de toestand, in Griekenland, wou ik met deze man wel ruilen, afgezien de situatie ginds, momenteel.
Wat het item, Mexico betreft, dat de makers van het programma, géén drugsbaron uitkiezen, om Maaike verslag te laten doen over drugkartels en hun moorden......
"Annemie" daarentegen....enkel gewoon die smarterige gelaatsuitdrukking, die vochtige oogjes, dat trillerig , zangerig, klagend, smekend stemmetje...
Ik vind Annemie zelf, de moeite om een reeks over te maken.
Immer lijdend, dat mens heeft veel treurnis te vertellen over zichzelf.
Zeker weten. Plaats dat vrouwmensje dan mogelijks in een kader van klooster of abdij (hebben we ruim voldoende alhier), en het gesnik in de huiskamers, klinkt luider dan in het ......vagevuur.
't Zou spijtig wezen, maar op Annemie rust een doem.....denk ik.
De kunst v/h leven is thuis te zijn alsof men op reis is. Godfried Bomans.

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

05 feb 2014, 15:37

Als voorbeeld van een journalist(e) die zich op de achtergrond weet te houden en haar onderwerp niet hinderlijk doorkruist, durf ik verwijzen naar een relatief recent vertoond TV-document van "Phara de Aguirre".
Het ging over borstkanker en vooral de naweeën ervan. Waarmee bedoeld "de impact op vrouwen, die ervan herstelden en de weerklank binnen hun relatie."
Omdat Phara zelf buiten beeld bleef en alle ondervraagden centraal stelde, leidde het document tot een erg diepgaande confrontatie en betrokkenheid met de betroffen dames.
Zoiets zou ik dan betere televisie noemen.

sw

sibarita
Lid geworden op: 29 nov 2004, 22:44

03 okt 2014, 23:10

Subtiel verschil in berichtgeving ! In mijn jeugd heel wat boeken van de auteur gelezen !

De BELGISCHE schrijver Ward Ruyslinck is op 85-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van Alzheimer. Hij brak in de jaren vijftig door met romans als "Wierook en tranen" en "De ontaarde slapers". VRT


De VLAAMSE schrijver Ward Ruyslinck is op 85-jarige leeftijd overleden. Dat meldt vtm en wordt bevestigd in het rusthuis in Meise waar hij verbleef. HLN
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

sibarita
Lid geworden op: 29 nov 2004, 22:44

20 dec 2014, 19:59

"De VRT is een fabriekske waar linkse uitgangspunten niet gecontesteerd worden. Ik heb het ooit nog zelf als hoofdredacteur meegemaakt. Karel Dillen was gestorven, en de redactie had in haar wijsheid zelf besloten om daar niets mee te doen. Terwijl Dillen een partij gesticht heeft die op een bepaald moment bij de grootste van Vlaanderen was, die ook de vinger op de wonde gelegd heeft, maar tegelijk belet heeft dat de wonde verzorgd kon worden. Geen verhaal, zeiden mijn redacteurs. En ze gaven elkaar allemaal gelijk", klinkt het nog.


Siegfried Bracke in DM !

en ze gaven en geven elkaar nu nog altijd allemaal gelijk !!
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

kathuis
Lid geworden op: 23 mei 2003, 11:19
Locatie: vlaams-brabant

11 jan 2015, 17:24

Niets nieuws onder de zon : ik lees hier al sedert jaren dat echt nieuws moet wijken voor sport enz.

Vandaag was het het toppunt. Anderhalf miljoen mensen (ook 20.000 in Brussel en in nog vele andere steden), ongeacht ras of godsdienst en diverse staatshoofden , ministers, vooraanstaanden en gewone mensen, lopen in Parijs in de vrieskoude om de aandacht te vestigen op o.m. onze democratie die in gevaar is wat blijkt uit de daden van laffe barbaarse moordenaars die 17 mensen het zwijgen willen opleggen en hopen dat we allemaal van schrik zullen zwijgen. Wie weet wat er nog bekokstoofd wordt

Op RTBF rechtstreekse uitzending vanuit Parijs en Brussel.

Op EEN, Canvas, VTM : NADA.

Enkel brood en spelen he.... tot ze gesluierd op hun fiets de koers zullen kunnen rijden, met een wimpelke van IS erop :-(
7 cats and 2 dogs en ze leefden IN VREDE met elkaar! Nu zijn de twee woefkes ook overleden (op 17 j leeftijd).
Op sennet geleerd : zalig zijn de armen van geest :-(

ED.
Lid geworden op: 16 okt 2003, 19:20

11 jan 2015, 20:33

Ze zullen deze avond wel wat beelden tonen, gebezigd van you tube. Wat die 2500 vrt'ers daar nog zitten te doen, is een overbodige vraag.VTM daarentegen kost ons niets. Die kan men moeilijk iets verwijten.

Als er iets speciaal is, kijk je beter naar de buitenlandse zenders. Bv. de NOS. Zeker nu de Hollandse journalisten Frans aan het leren zijn wordt het de moeite. Ze kennen al drie woorden. " chwee chwie Charlie" De dag dat ze dit zonder accidenten en rochelen kunnen uitspreken, kan de ve- erg - tee de pot op! :)

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

12 jan 2015, 06:17

(mijn) VRAAG is of de media niet aan "overkill" doen!?

Uiteindelijk wilde die mars (gisteren in Parijs en andere steden) aantonen; "WIJ zijn niet bang van die extremisten".
En wij uiten VRIJ onze mening.

Maar ...er liepen daar op kop ook zogenaamde wereldleiders van landen waar men helemaal geen recht heeft op vrije meningsuiting!
Integendeel.
En, als men dan weet hoeveel lijfwachten en andere veiligheidsdiensten op de been waren om die "leiders" te beschermen, geeft dat bezwaarlijk een gevoel van veiligheid.

Ikzelf durf te opperen, dat men veel beter heel die bende van maffe terreurzaaiers zou dood zwijgen i.p.v. ze een podium in de media aan te reiken.
Want dat is wat ze beogen.
Wanneer VRT weigert om het afsnijden van iemands hoofd niet te tonen, is dat heel juist. Maar ook al die andere propaganda van IS, Al Qaida en die schuppenzot van Boko Haram, zou men beter uit de media weren.

En de providers van INTERNET zouden best die YouTube filmpjes en andere HAAT-boodschappen wissen.
De wereld zou er meteen wat properder uitzien en tegelijk zou men "copy-cats" niet op dwaze ideeën brengen. (Zie o.a. die niksnut die de krant "Le Soir" opbelde)

sw