Hij zou wel eens gelijk kunnen hebben : Geen subsidies voor Cultuur!

Hier is plaats voor discussie over onderwerpen over de media.
De camera is de eenoog die koning is in het land van de media (Brigitte Raskin - 1947)

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

16 jan 2023, 18:27

Draai nu eens niet om de pot. Moeten cultuursubsidies afgeschaft worden? Dan zijn er geen cultuurinstellingen meer, geen opera, geen ballet, geen AB, geen De Singel, geen Rubenshuis, geen musea etc. meer. Kom niet af met zelfbedruipend want dat kan gewoonweg niet.
De renovatie van het KMSKA heeft 100 miljoen gekost - een ticket voor een volwassene kost 20€. Alleen al om die kost terug te verdienen heb je 5 miljoen bezoekers nodig; we hebben het dan niet over de dagelijkse werking...totaal onmogelijk.Bibliotheken ook allemaal maar sluiten en rituele boekverbrandingen organiseren zoals in 1933 want bibliotheken brengen niks op.
De cultuurvisie van de leidende Vlaams-Nationale partij is simpel: we geven enkel nog (heel veel) subsidie aan de 7 grote cultuurinstellingen en dan hebben die geen kritiek op ons en onze ideologie en kunnen we er mee uitpakken in het buitenland. Kritiek op die enge cultuurvisie komt van onderuit en die knijpen we dood door ze op droog zaad te zetten. Met andere woorden: wie braaf is krijgt lekkers; wie stout is geen cent subsidie.
Er is heel wat te doen over de ruime pot Vlaamse subsidies voor "Het verhaal van Vlaanderen" ( productiehuis De mensen) dat op zondagavond in primetime op TV komt .Het is een prima programma en Jan Jambon struikelt over zijn eigen woorden - zoals steeds - om dat programma naar zijn Vlaamse identitaire visie te plooien- dat valt redelijk dik tegen voorlopig :wink:
En wanneer - spaar ons daar van - het VB aan de macht zou komen klopt het nieuwe barbarendom aan de deur.

En als Uw grootste zorg is om de zorg in de Vlaamse instellingen en ziekenhuizen te verbeteren zal je het zeker niet halen met die paar 100.000€ die naar met biggen jonglerende experimentele theatergroepjes gaat en zal je wel degelijk naar het hele subsidiegedoe van deze Vlaamse regering moeten kijken en dan komen de sjotters, pedaalstampers etc. wel degelijk aan bod, om nog maar te zwijgen van de honderden miljoenen aan bedrijfsubsidies.
Laatst gewijzigd door frits1955 op 16 jan 2023, 18:57, 2 keer totaal gewijzigd.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

16 jan 2023, 18:53

frits1955 schreef:
16 jan 2023, 18:27
Draai nu eens niet om de pot. Moeten cultuursubsidies afgeschaft worden? Dan zijn er geen cultuurinstellingen meer, geen opera, geen ballet, geen AB, geen De Singel, geen Rubenshuis, geen musea etc. meer. Kom niet af met zelfbedruipend want dat kan gewoonweg niet.

Herhaling:


Voor mijn part moet het niet het één of het ander zijn, maar me dunkt dat de wantoestanden die nog bestaan in bejaardentehuizen van een hogere orde zijn dan naar het Kunstencentrum te kunnen gaan. Daar vinden we trouwens in grote mate de bovenlaag van de maatschappij die zich het dubbele of viervoudige van de inkom zou kunnen betalen, indien cultuur voor hen zo levensnoodzakelijk is.

Bovendien is dát niet het probleem dat Regi aankaart. Het gaat over 'weggesmeten geld' dat aan elke aap met een hoed wordt gegeven als die denkt een kunstje te kunnen uithalen. Ga jij aan de bejaarden zeggen dat ze maar in hun vuile pamper moeten blijven liggen omdat de subsidies aan het nieuwe groepje van mijnheer X of mevrouw Y zijn uitgedeeld?
Wat komt er eerst? Die mensen of die nieuwe zelfverklaarde goden?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

16 jan 2023, 18:59

Ik herhaal: En als Uw grootste zorg is om de zorg in de Vlaamse instellingen en ziekenhuizen te verbeteren zal je het zeker niet halen met die paar 100.000€ die naar met biggen jonglerende experimentele theatergroepjes gaat en zal je wel degelijk naar het hele subsidiegedoe van deze Vlaamse regering moeten kijken en dan komen de sjotters, pedaalstampers etc. wel degelijk aan bod, om nog maar te zwijgen van de honderden miljoenen aan bedrijfssubsidies.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

16 jan 2023, 19:37

Kan best zo wezen, maar waarover ging dit topic ook weer?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

16 jan 2023, 20:06

Over cultuursubsidies waar jij niks weet over te vertellen omdat je geen flauw idee hebt hoe hoog/ laag die zijn en voor wie wel/niet ze bestemd zijn. Ik lees nergens cijfers of grafiekjes? Enkel wat algemeen populistisch getoeter zonder kennis van zaken- je bent een dwaas als je gaat beweren dat je de rampzalige toestanden in de Vlaamse zorg gaat kunnen verbeteren met wat culturele subsidiekruimels af te nemen.
Laatst gewijzigd door frits1955 op 16 jan 2023, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

16 jan 2023, 20:11

Daar trap ik niet in, fritsy. :lol:

Het gaat om het principe dat Regi op tafel legt.


Bovendien heb JIJ nog altijd niet laten weten wat je gaat zeggen tegen die bejaarden die geen extra hulp mogen krijgen omdat de culturo's voorgaan.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

16 jan 2023, 20:16

Natuurlijk trap je niet in iets waar je niks van weet. De uitspraak van Regi is lulkoek. Wat computers en draaitafels- dat is Regi. Natuurlijk krijgt hij daar geen subsidie voor. Net zo min als die honderden rockgroepen die wat instrumenten bij elkaar scharrelen met hun eigen spaarcenten.
En weer weiger je concreet iets te zeggen over de cultuursubsidies. Alles afschaffen en dan kom je in de buurt van 200 miljoen, deels gespreid over meerdere jaren. Je schuift dat integraal naar de zorg en dan heb je een begin van verbetering in die zorg- is het dat wat je beweert en wil doen?

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

16 jan 2023, 20:43

Regi is in deze een kleine zelfstandige, met nadruk op 'kleine´
8)

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

16 jan 2023, 20:50

Bovendien heb JIJ nog altijd niet laten weten wat je gaat zeggen tegen die bejaarden die geen extra hulp mogen krijgen omdat de culturo's voorgaan.
ik weet heel goed wat ik zou zeggen. Ik zou zeggen: stem niet meer voor partijen zoals de NVA die de werkgeversbijdragen verminderden van 33% naar 25% waardoor er jaarlijks een gat van vele tientallen miljoenen geslagen wordt in de sociale zekerheid. ik zou hen uitleggen dat die "werkgeversbijdragen" helemaal niet uit de zak van die nobele werkgevers komt maar dat die een deel van het globale loon zijn die dus niet meer doorgestort worden naar de sociale zekerheid . Zo krijg je een chronische onderfinanciering van de sociale zekerheid en zijn er verzorgers, verplegers en verpleegsters te weinig en kapseist de zorg.
En met een paar miljoen te besparen bij de "culturo's" kom je nergens. Maar het ging om "het principe" nietwaar. Wat kopen we daar in vredesnaam voor?

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

16 jan 2023, 21:00

Regi is in deze een kleine zelfstandige, met nadruk op 'kleine´
Regi repeteert (nu ja) bij wijze van spreken in zijn garage. Als grote muziekgezelschappen/theater/opera... met een bezetting van vele tientallen artiesten, muzikanten, technische crew... moeten repeteren moeten ze dat doen in de zaal waar ze later moeten optreden. Ze verdienen geen bal op die repeteerdagen maar alles moet wel betaald worden. Ik denk niet dat Regi het sportpaleis 14 dagen op voorhand afhuurt om te "repeteren"... Overigens zitten er heel wat "kleine zelfstandigen" bij zulke grote evenementen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

16 jan 2023, 23:14

frits1955 schreef:
16 jan 2023, 20:16
Natuurlijk trap je niet in iets waar je niks van weet.
Zeg, slimme schoolmeester, hoe lang zou ik nodig hebben om die info bij elkaar te googelen? Jongens, toch :roll:

Mijn antwoorden op al je vragen staan hogerop. Je moet natuurlijk begrijpend kunnen lezen; dat geldt ook voor iemand die voor de klas heeft gestaan.


Voorts lees ik enkel het lullig, afgunstig en populistisch slogantaaltje van de pvda.
stem niet meer voor partijen zoals de NVA
Je had gewoon kunnen verwijzen naar de website van de communisten, dan was je sneller klaar.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

17 jan 2023, 00:01

Met kleine zelfstandige bedoelen ze hier zo ene die altijd klaagt en ´t druk heeft en nooit genoeg heeft ... kortom een zagevent

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

18 jan 2023, 20:34

Ik heb nog een Regiaanse tip: de luchthaven van Deurne krijgt elk jaar 12 ,5 miljoen€ subsidie en dat voor een omzet van bijna 3 miljoen€. Wat een subsidieslurpers! Sluiten die handel en daarmee kan je weeral x aantal verzorgenden aanstellen en het onderwijs redden. Volgens sommigen hier kan je dat doen door een paar 100.000€ te besparen bij de culturo's. Kijk eens wat een weelde je dan wel niet krijgt door die voortdurend verlieslatende luchthaven te sluiten- hup 12,5 miljoen€ voor de ziekenhuizen en onderwijsinstellingen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

18 jan 2023, 22:40

Laten we er eentje uitpikken: Let's go Urban kreeg sinds 2014 toch 5,2 miljoen euro aan subsidies.

Goed besteed geld, natuurlijk.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.