vloeibaar staal
-
Odulleke - Lid geworden op: 08 nov 2022, 18:44
Ken je het spreekwoord schoenmaker blijf bij je leest? Van batterijen kan je wel doen alsof je alles kent maar over dit onderwerp kan je beter zwijgen. Ik heb meer dan 40 jaar in de metaalindustrie gewerkt dus zal ik toch wel een beetje recht van spreken hebben. Ijzer is een natuurproduct maar is onbruikbaar dus daarom wordt het gelegeerd met veel andere grondstoffen en noemt men het staal. Vooral koolstof is een heel belangrijke toevoeging. Jou laat het koud maar toch is het heel belangrijk om te weten welke andere grondstoffen en het percentage worden toegevoegd. Deze hebben een grote invloed op de bewerkbaarheid (draaien, frezen, lassen) en de sterkte. Google eens naar het ijzerkoolstofdiamgram. Staal is perfect mechanisch bewerkbaar en dus niet zoals jij beweert dat het niet is. Blijf maar bij je batterijen en zwijg over dit onderwerp je maakt je ongelooflijk belachelijk.Fred1950 schreef: ↑23 mei 2024, 21:15In het ijzer dat je overal in je wagen kan terug vinden ( carrosserie , onderstel ) is gemakkelijk te boren. Dat is allesbehalve gietijzer en ook geen staal. Dat noem ik "gewoon" ijzer , en wat men daarin mengt laat mij nu eens helemaat koud ! Mijn "gewoon" ijzer laat zich gemakkelijk smeden en plooien en lassen , dat kan je van gietijzer en staal niet beweren.
-
voorn - Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
- Locatie: Antwerpen
Voor U 40 jaar in de metaalindustrie werkte ben je dan naar de technische school geweest. Eender welke graad.
Dan heb je bij de afdeling mechanica paswerk gedaan. Vijlen doe je daar op een ijzeren blok en niet op staal, want dat is onbegonnen werk.
https://www.galvanovanwolferen.nl/nieuw ... %20Rusland.
Dan heb je bij de afdeling mechanica paswerk gedaan. Vijlen doe je daar op een ijzeren blok en niet op staal, want dat is onbegonnen werk.
https://www.galvanovanwolferen.nl/nieuw ... %20Rusland.
-
Odulleke - Lid geworden op: 08 nov 2022, 18:44
In de industrie wordt er nooit over ijzer gesproken maar over staal. De aanduiding van staal gebeurt met ST en een nummer dat duidt op de treksterkte. Je kan ook C met een nummer hebben dat duidt op de hoeveelheid koolstof wat belangrijk kan zijn voor eventuele warmtebehandelingen. (harden, cementeren, nitreren...)
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Heb je echt niet door dat niemand de C:\Users map op je eigen PC kan lezen ? @voorn heeft voor mij een heel duidelijk antwoord geschreven , en daarmee is voor mij de kous af. Oh ja , probeer maar eens in een deftige kogellager te vijlen of te zagen ....
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Blijkbaar wel, voorn: "De meeste hoefijzers zijn gemaakt van staal of aluminium. Het materiaal wordt gekozen afhankelijk van welke functie de schoen gaat vervullen en welke taak het paard gaat vervullen."
Laatst gewijzigd door Wil. op 24 mei 2024, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Odulleke - Lid geworden op: 08 nov 2022, 18:44
Fredje dit bewijst nog maar eens je beknopte kennis en dat je beter zou zwijgen. Wat je opmerking betreft ivm C:\Users dat was een fout (achteraf rechtgezet) , die ik kan toegeven, anders dan anderen die geen fouten kunnen toegeven en denken dat ze alles beter weten. Een kogellager bestaat uit lagerstaal, dat is staal waar elementen zijn aan toegevoegd en een warmtebehandeling hebben gekregen om het harder en slijtvaster te maken. @voorn matrijzenSTAAL is staal waar in gevijld en geboord wordt en daarna nog een oppervlakte behandeling krijgt om het slijtvaster te maken. Dus zeg niet dat je staal niet kan vijlen. Iedereen zegt tegen kunststof plastiek maar er zijn 10-tallen soorten kunststof, er zijn ook 10-tallen soorten staal naargelang hun gebruik. Raadpleeg maar eens een site van een staalleverancier dan zal je merken hoeveel soorten er zijn die door leken in de volksmond ijzer genoemd worden.
-
MichelN - Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
- Locatie: Groot-Leuven
Fredje dit bewijst nog maar eens je beknopte kennis en dat je beter zou zwijgen. Wat je opmerking betreft ivm C:\Users dat was een fout (achteraf rechtgezet) , die ik kan toegeven, anders dan anderen die geen fouten kunnen toegeven en denken dat ze alles beter weten. Een kogellager bestaat uit lagerstaal, dat is staal waar elementen zijn aan toegevoegd en een warmtebehandeling hebben gekregen om het harder en slijtvaster te maken. @voorn matrijzenSTAAL is staal waar in gevijld en geboord wordt en daarna nog een oppervlakte behandeling krijgt om het slijtvaster te maken. Dus zeg niet dat je staal niet kan vijlen. De naam hoefijzer is een benaming die men gegeven heeft in de volksmond hetzelfde als roestvrijstaal wat eigenlijk ook niet bestaat maar roestvaststaal moet zijn.
[/quote]
Hierzie, Fredje: eat this
"Les socialistes aiment tellement les pauvres qu'ils en fabriquent" (Jacques Godfrain)
-
Odulleke - Lid geworden op: 08 nov 2022, 18:44
-
superbock - Lid geworden op: 03 mei 2024, 15:26
Aan Alloo.
De draad herstellen in het gietijzeren tapgat lijkt mij inderdaad niet eenvoudig. Kan het een oplossing zijn om de messing stop te vervangen door een aftapkraantje van diameter 10mm (3/8") ? Dan kun je misschien het draadgat uitboren tot de diameter van het aftapkraantje en het aftapkraantje waterdicht verlijmen in het gat ?
De draad herstellen in het gietijzeren tapgat lijkt mij inderdaad niet eenvoudig. Kan het een oplossing zijn om de messing stop te vervangen door een aftapkraantje van diameter 10mm (3/8") ? Dan kun je misschien het draadgat uitboren tot de diameter van het aftapkraantje en het aftapkraantje waterdicht verlijmen in het gat ?
-
alloo - Lid geworden op: 14 jul 2006, 21:23
- Locatie: mol
aan superbock
Ik moet voor niets boren ,een nippel van 1/4 schuift gemakkelijk in het gat van het pomphuis,op die nippel kan ik een kraantje opdraaien voor het aflaten van het water,alleen de juisten componenten vinden moet ik nog
groetjes Fons
Ik moet voor niets boren ,een nippel van 1/4 schuift gemakkelijk in het gat van het pomphuis,op die nippel kan ik een kraantje opdraaien voor het aflaten van het water,alleen de juisten componenten vinden moet ik nog
groetjes Fons
-
alloo - Lid geworden op: 14 jul 2006, 21:23
- Locatie: mol
Ik heb de pomp herstelt zoals ik in mijn koppeke had,het aflaat gaatje met een staalborstel op boormachine goed ontroest,dan met aceton proper gemaakt.Een nippel met het aflaatkraantje er in gelijmt met bison kombi metaal lijm.Niet boren of terug draad tappen, en de pomp werkt terug perfect.
groetjes Fons
groetjes Fons