Verwarming in elektrische auto's

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

18 dec 2009, 23:11

Ik vraag me af waar de verwarming in volledig elektrische auto's haar energie gaat blijven halen? In een hybride auto met zowel een verbrandingsmotor als opgeladen batterijen is er geen probleem. Maar als de energie voor de verwarming in een personenwagen van de batterijen moet komen, dan zal de actieradius van zo'n voertuig snel en gevoelig dalen, vrees ik.

Op koude winterdagen als vandaag staan sommige mensen 1 tot 2 uur in de file. De wagen verbruikt in stilstand weliswaar geen elektriciteit, maar als de verwarming 2 uur lang moet warmte leveren, dan zou het wel eens kunnen dat men niet meer thuis geraakt. Zou men dat probleem wel degelijk bekeken hebben?

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

19 dec 2009, 00:42

Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

Fadre
Lid geworden op: 08 jun 2007, 20:39
Locatie: DEURNE

19 dec 2009, 10:39

Ik dacht in het verleden de zelfde topic te hebben aangemaakt maar onder de naam "elektrische wagens"
Maar ik vind het niet erg dat de zelfde vraag opnieuw wordt gesteld :wink:
Als je zo ver gaat als je kunt zien,zie je verder als je zover bent.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

19 dec 2009, 16:59

Pastoor, op die ganse blz. vind ik geen enkele verduidelijking voor het probleem van de verwarming in de winter. Er staat wel iets over de airco, nl. dit:
Knap gevonden is dat je met jouw mobiele telefoon de airconditioning of de oplaadfuncties van de Leaf kan bedienen, zelfs als de auto uitgeschakeld is. Met een afstandbediende timer aan boord van de auto kan je batterijen laten heropladen.
Je kunt blijkbaar de airco aanzetten terwijl je auto nog aan de kabel hangt om op te laden zodat je in een koele wagen kunt vertrekken. Maar hoeveel procent van de batterij er op een vriesdag wordt weggenomen door een half uur lang de verwarming aan te zetten, kan ik hier niet uit leren. En dat was de vraag.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

19 dec 2009, 17:05

Fadre schreef:Ik dacht in het verleden de zelfde topic te hebben aangemaakt maar onder de naam "elektrische wagens"
Maar ik vind het niet erg dat de zelfde vraag opnieuw wordt gesteld :wink:
Je hebt gelijk, Fadre. Ik wist niet dat dit probleem reeds was aangekaart. Maar een oplossing is niet echt uit de bus gekomen, zie ik.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

19 dec 2009, 18:56

Sorry Wil,

In de auto waar ik mee rijd is de airco zowel voor verwarmen als koelen.
Er is niets anders "apart" om te verwarmen. Zoals in de usa wagens.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

19 dec 2009, 20:44

Allemaal goed en wel, maar hoe maakt de airco de warmte? Wellicht door een compressor (of alternatief stroomverbruikend toestel) te gebruiken? Wat drijft die compressor aan? De batterij van de auto, neem ik aan. Dan zijn we terug bij af: hoe lang zou zo'n batterij het uithouden op een ijskoude dag? Bij echt vriesweer is de capaciteit van een batterij heel wat minder dan bij mooi zonnig weer. Maar dan heb je die verwarming natuurlijk niet nodig.

Ik vraag me af of men in landen als Zweden of Noorwegen al enige ervaring heeft met die dingen? Ik denk dat je de verwarming moet uit laten staan als je in een file komt die wellicht een paar uur aanhoudt, terwijl het buiten - 5 of kouder is. In een auto wordt het dan snel echt fris, zeg maar 'koud'.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

20 dec 2009, 09:32

Een koelkring heeft altijd een afvoer van warmte bij een grote compressor in een condensor bundel en in uw ijskast in het rooster aan de achterkant.
Er is dus altijd koelte en warmte beschikbaar.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

20 dec 2009, 09:43

voorn schreef:Een koelkring heeft altijd een afvoer van warmte bij een grote compressor in een condensor bundel en in uw ijskast in het rooster aan de achterkant.
Er is dus altijd koelte en warmte beschikbaar.
Inderdaad Voorn maar dat kost allemaal energie die van die batterij moet komen.
Een werkende airco mag je voor een "brandstofwagen" toch al als een meerverbruiker van +/- 1 liter brandstof/100km rekenen.
Die hoeveelheid energie ga je nu wel van je batterij moeten vandaan halen.
Mvg,
P.Siemons

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

20 dec 2009, 10:21

Persoonlijk zie ik nooit zo een elektrische auto als enige wagen gebruiken zolang ze op die batterijen blijven gokken.

Een heel interessant artikel kan je door hier te klikken vinden.

Ik denk persoonlijk dat waterstof veel meer mogelijkheden zal bieden, alhoewel dit nogal een gevaarlijk product is.

Ik zag enkele tijd geleden een zending betreffende een soort waterstof generator op basis van ethanol (ik ben niet zeker dat het ethanol was :oops: ), de bedoeling was dat je dan gewoon dat product kon aankopen in een soort cubitainer.

Tot slot, die actieradius, dat zal dan toch bij volledige windstilte zijn, liefst bergaf, tijdens den dag en in de zomer, dan moet je de lichten niet aanzetten, en ook de verwarming niet :wink:

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

20 dec 2009, 20:49

Op een vlakke weg krijg je nooit gratis energie toegeleverd. Alles komt uit de batterijen. Ik vermoed dat dit een van de redenen is waarom volledig elektrisch rijden (zonder brandstofmotor aan boord) nog niet zo'n haalbare kaart is.

In het voorbeeld dat ik gaf - wintertemperatuur en donker - heeft de batterij het nog veel moeilijker om energie over te houden voor het voortbewegen van de auto. Ik wil het nog wel eerst meemaken en zien hoe het in de praktijk zal uitdraaien.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

20 dec 2009, 21:11

Wil je stelt dat er bij voertuigen met een hybride installatie geen problemen zijn, maar daar moet je toch ook zorgen dat zowel je batterij als je brandstoftank vol zijn, met een platte batterij en een lege tank geraakt je immers ook niet verder.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

20 dec 2009, 21:39

Dat klopt, Danny, maar dat geldt ook voor de gewone auto's met verbrandingsmotor die er vandaag rondrijden. Maar de volledig elektrische hebben het dubbel moeilijk. Hun batterijen moeten goed opgeladen zijn, en in tegenstelling tot de gewone wagens, kunnen ze onderweg nog niet eventjes vlug bijtanken. Het is niet zo vanzelfsprekend denk ik om auto's verkocht te krijgen die enkel op elektriciteit rijden. OK voor korte verplaatsingen, maar ik verwacht niet dat de veelrijders zitten te wachten om in een volledig elektrisch karretje te stappen.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

21 dec 2009, 11:59

Betreffende de verwarming in een elektrische auto.

Op de huidige TDI's (VW, AUDI) kan men een standkachel inbouwen. Dat kan dus ook voor elektrische wagens.

Standkachels, standverwarming in Google.
Onder andere.

http://standverwarming.webasto.be/produ ... 3godj3thNA


http://www.marktplaats.nl/index.php?sre ... 26xref%3D1
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

21 dec 2009, 12:14

Zoo een ding bestaat ook voor elektrische vorkliften.
MAAR: ik vindt een gevaarlijk ding.
Het is infeite de verwarming van een bus of bootje; waar ook al eens iets met fout loopt. Een Webasto is nog altijd een kacheltje.