Verwarming in elektrische auto's

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

21 dec 2009, 15:03

pastoor schreef:Betreffende de verwarming in een elektrische auto.

Op de huidige TDI's (VW, AUDI) kan men een standkachel inbouwen. Dat kan dus ook voor elektrische wagens.

Standkachels, standverwarming in Google.
Onder andere.

http://standverwarming.webasto.be/produ ... 3godj3thNA
De uitleg over de werking van de webasto standkachel luidt als volgt:

Zo werkt het:
De Webasto standverwarming verwarmt het koelwater van de auto. Het warme koelwater wordt door de interieurverwarming van de auto gevoerd. De ventilator blaast vervolgens warme lucht het interieur in en ondertussen wordt de motor voorverwarmd.


Een auto op elektriciteit heeft normaal gezien geen watercircuit dat kan verwarmd worden. Tenzij men dit speciaal als een optie op de auto zou toevoegen. Het is misschien zelfs noodzakelijk om zo'n toestel in een full-electric wagen in te bouwen want anders wordt het bibberen. Daardoor voegt de elektrische auto toch weer een extra stukje toe aan de totale CO2 uitstoot van zo'n auto. De elektriciteit waarmee hij rijdt, wordt immers deels ook met conventionele brandstoffen opgewekt.

In de veronderstelling dat een elektrische auto met een standkacheltje zou worden uitgerust, moet de bestuurder er ook voor zorgen dat hij op tijd zijn 'tank' met brandstof daarvoor bijvult.
Laatst gewijzigd door Wil. op 21 dec 2009, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

21 dec 2009, 18:28

Kan werken op gas en op diesel.
Staat in internet onder TDI's.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

21 dec 2009, 21:15

pastoor schreef:Kan werken op gas en op diesel.
Staat in internet onder TDI's.
Kan wel kloppen, maar de toepassing in een elektrische auto is niet vanzelfsprekend omdat het watercircuit in sé een overbodigheid is in dit type vervoermiddel. De webasto kan echter zijn verbrandingswarmte niet rechtstreeks in de passagiersruimte blazen, want dan vallen er CO -doden (koolstofmonoxide). Er moet bijgevolg een stof gebruikt worden die opgewarmd wordt door het kacheltje. Dat kan water of een andere vloeistof zijn. Het zou ook een holle metalen plaat kunnen zijn die aan de binnenkant de hete gassen doorvoert en aan de buitenkant dmv een ventilator de warmte in de passagiersruimte blaast.

In al deze gevallen moet er een aparte voorraad brandstof (benzine-gas -mazout, petroleum...) opgeslagen worden in een container die aan boord moet zijn.

jcob1374
Lid geworden op: 10 apr 2006, 08:26
Locatie: Vlaams-Brabant

22 dec 2009, 22:10

Hallo Wil,

In essentie wil men een 19de eeuwse technologie (=de batterij) plaatsen in een voertuig van de 21ste eeuw. Zoiets als een Brabants trekpaard als aandrijving gaan gebruiken, en op een boerenkar zit je ook in de kou.

Zolang de wetenschap geen oplossing heeft om een groot vermogen aan elektriciteit te stockeren in een beperkte ruimte en met een beperkt gewicht zal de elektrisch aangedreven auto iets erg marginaal blijven.
En ook niet te vergeten dat elektriciteit moet opgewekt worden door ofwel fossiele brandstoffen of kernenergie. Dus puur een vestzak, broekzak operatie.

De huidige hybride wagens zie ik dus enkel als "easy money" voor de autoconstructeurs, niks meer niks minder. Een volledig elektrische auto is dus al helemaal utopie.

Het enig valabel en haalbaar alternatief voor de fossiele brandstoffen lijkt mij waterstof te zijn, naast helium trouwens de energiebron van de zon.

Mvg,

Jcob

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

23 dec 2009, 07:20

jcob1374 schreef: Het enig valabel en haalbaar alternatief voor de fossiele brandstoffen lijkt mij waterstof te zijn

En hoe gaat men waterstof produceren?

Mvg,

P.Siemons

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

23 dec 2009, 11:23

Waterstof is op veel chemische fabrieken een overschot. Zoals bij ethyleenkraakinst. en een blauwzuurafdeling.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

23 dec 2009, 11:40

voorn schreef:Waterstof is op veel chemische fabrieken een overschot. Zoals bij ethyleenkraakinst. en een blauwzuurafdeling.
Mogelijk maar daarom nog niet rendabel en in de gewenste hoeveelheden beschikbaar.
Enkel door gebruik te maken van "witte electriciteit" blijkt het rendabel om waterstof aan te maken.
Maar die mogelijkheid is maar aan een paar landen gegeven.


Mvg,
P.Siemons

mud
Lid geworden op: 06 jan 2008, 18:13

25 dec 2009, 12:59

Een elektrisch aangedreven auto heb ik tot op heden nog niet onder de hand gehad, dus kan ik mij moeilijk een beeld vormen van de techniek aangaande. In een wagen met verbrandingsmotor komt de elektriciteit bij draaiende motor van de alternator. Is het misschien niet mogelijk om de elektrische wagen eventueel met een alternator uit te rusten voor de levering van elektriciteit in rijdende toestand?
God zal me wel vergeven. Dat is zijn vak

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

25 dec 2009, 13:52

Mud schreef: In een wagen met verbrandingsmotor komt de elektriciteit bij draaiende motor van de alternator. Is het misschien niet mogelijk om de elektrische wagen eventueel met een alternator uit te rusten voor de levering van elektriciteit in rijdende toestand?

Om de alternator bij een wagen met verbrandingsmotor aan te drijven moet er brandstof worden verstookt om die alternator stroom te doen produceren..
Dat is niet anders moest men hetzelfde doen bij een wagen met electrische motor.
Die alternatoraandrijving gaat met een ferme hap batterijvermogen lopen die dan niet meer gebruikt kan worden om de wagen aan te drijven.

Dat is dus puur verlies.


Mvg,
P.Siemons

50+-
Lid geworden op: 30 okt 2007, 16:58

27 dec 2009, 00:04

Wil. schreef:Ik vraag me af waar de verwarming in volledig elektrische auto's haar energie gaat blijven halen? In een hybride auto met zowel een verbrandingsmotor als opgeladen batterijen is er geen probleem. Maar als de energie voor de verwarming in een personenwagen van de batterijen moet komen, dan zal de actieradius van zo'n voertuig snel en gevoelig dalen, vrees ik.

Op koude winterdagen als vandaag staan sommige mensen 1 tot 2 uur in de file. De wagen verbruikt in stilstand weliswaar geen elektriciteit, maar als de verwarming 2 uur lang moet warmte leveren, dan zou het wel eens kunnen dat men niet meer thuis geraakt. Zou men dat probleem wel degelijk bekeken hebben?
Men verwarmt met een warmtepomp of een airco in omgekeerde zin als je wil ... Zie specificaties voor de Tesla op www.teslamotors.com
jcob1374 schreef: De huidige hybride wagens zie ik dus enkel als "easy money" voor de autoconstructeurs, niks meer niks minder. Een volledig elektrische auto is dus al helemaal utopie.
Er rijden reeds puur electrische productiemodellen met ca. 300 km actieradius ( zie hoger ). Zo utopisch vind ik dat al niet meer.
jcob1374 schreef: Het enig valabel en haalbaar alternatief voor de fossiele brandstoffen lijkt mij waterstof te zijn, naast helium trouwens de energiebron van de zon.
In de zon is er wel een kernfusie aan de gang waarbij waterstof o.a. omgezet wordt naar helium ! Bij het gebruik van waterstof als brandstof in en auto heeft er een chemische reaktie plaats waar waterstof zich met zuurstof verbindt om water te vormen. Dat is heel wat anders dat wat zich in de zon afspeelt.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

27 dec 2009, 11:07

50+- schreef: Men verwarmt met een warmtepomp of een airco in omgekeerde zin als je wil ... Zie specificaties voor de Tesla op www.teslamotors.com

50+- het koelen of verwarmen van een ruimte is helemaal géén probleem van hoe dat in zijn werk gaat; daar zijn verschillende systemen voorhanden.
Men mag niet uit het oog verliezen dat elk van deze systemen een grote hap van de capaciteit van de (in dit geval dan) batterij afnemen die dan niet méér kan aangesproken worden voor aandrijving van het vehikel!
En de actieradius die aangegeven word voor die wagen zal ook wel in de ideale omstandigheden gemeten zijn geweest?
Alle "overbodige" gewicht eruit, geen onnodige "verbruikers" ingeschakeld, enz.!

Mvg,

P.Siemons

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

27 dec 2009, 19:56

50+- schreef:Men verwarmt met een warmtepomp of een airco in omgekeerde zin als je wil ...
Blik even 30 jaar vooruit in een land als Zweden. Op een frisse januaridag sta je in de file want er is een serieus ongeval gebeurd. Nog 2 uur aanschuiven bij -15 Celsius. De afstand naar huis is nog 60 km.

Indien de verwarming dan geregeld moet werken om een beetje ontdooid te blijven, dan zul je het wellicht heel warm krijgen als je de laatste kms naar huis moet duwen want de batterij zal leeg zijn, vermoed ik. :cry:

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

29 dec 2009, 11:41

Tevens zullen toeters en bellen ook zwaar wegen op uw batterij want de Europese Commisie vindt deze geluidloze voertuigen gevaarlijk....en dit is geen mop maar in vele kranten te lezen of vergissen ze zich tussen 1 jan en 1 apr :lol:

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

29 dec 2009, 11:44

Voorn, als de eerste auto's op de baan verschenen, dan moesten die ook voorafgegaan worden door een voetganger met een rode vlag :lol:

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

mud
Lid geworden op: 06 jan 2008, 18:13

29 dec 2009, 12:57

Paul Siemons schreef: Mud schreef: In een wagen met verbrandingsmotor komt de elektriciteit bij draaiende motor van de alternator. Is het misschien niet mogelijk om de elektrische wagen eventueel met een alternator uit te rusten voor de levering van elektriciteit in rijdende toestand?

Om de alternator bij een wagen met verbrandingsmotor aan te drijven moet er brandstof worden verstookt om die alternator stroom te doen produceren..
Dat is niet anders moest men hetzelfde doen bij een wagen met electrische motor.
Die alternatoraandrijving gaat met een ferme hap batterijvermogen lopen die dan niet meer gebruikt kan worden om de wagen aan te drijven.

Dat is dus puur verlies.


Mvg,
P.Siemons
Tegenwoordig hebben we toch sleepringalternatoren die praktisch geen weerstand geven? Als men nu die alternatoren op de wielassen zou bevestigen moet dat volgens mij toch kunnen.
God zal me wel vergeven. Dat is zijn vak