Verwarming in elektrische auto's

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

08 jan 2010, 11:13

• Zonnecellen in de winter? Dat rendement is bedroevend laag. Zeker in Zweden bv. waar de zon nog nauwelijks boven de horizon komt. Ook in een file in de avondspits?

• Accumulatiekachels? Juist. Dat is een mogelijkheid.
Gewoonlijk laadt men 's nachts goedkoop op en gebruikt men de in stenen opgeslagen warmte gedurende de dag. Zo'n systeem zou een auto toch weer merkelijk zwaarder maken (hoger verbruik) en dan stelt zich de vraag: wat is er 's avonds rond 7 uur nog van over? Men kan toch geen 200 kg stenen opwarmen en in een auto stockeren? Een deel van de warmte zal sowieso gedurende de dag vrijkomen in de auto aangezien perfecte isolatie van de accumulatiekachel niet bestaat. Dat verlies heeft wel het voordeel dat de auto ook bij het instappen al minimaal zal verwarmd zijn.
Het bijladen van de accumulatiekachel wanneer de auto geparkeerd staat gedurende de dag, zou dan aan het dure dagtarief moeten gebeuren. Daardoor gaat een stuk van het voordeel (goedkoop rijden) verloren. Maar het is inderdaad een mogelijkheid: 's morgens in de winter gebruik je de accumulatiekachel in de auto, en 's avonds wanneer men weerkeert van het werk, gebruikt men de energie die nog in de batterij zit. Slechts in uitzonderlijke gevallen zal die dan leeg geraken.
Probleem opgelost?

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

08 jan 2010, 11:57

Een mogelijkheid verwarmen met accumulatie maar we zijn de essentie van het topic aan het "uithollen" dacht ik zo.
Het ging toch over verwarmen van de auto met de interne stroombron.


Mvg,
P.Siemons

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

08 jan 2010, 18:56

Ja en neen, Paul. Ik vroeg me in de openingsposting af hoe je een volledig elektrische auto zou kunnen verwarmen op een koude winterse dag als je per toeval ook nog eens een uur in de file moet staan en je moet dan nog 50 km of meer naar huis.

Het voorstel om de zaak op te lossen - de accumulatiekachel in de auto - valt binnen de krijtlijnen. Net zoals de batterij 's nachts wordt opgeladen, zo ook wordt de verwarming volledig elektrisch opgeladen tijdens de nacht bv, maar tijdens de dag geeft de auto die warmte af en toch kan hij nog beschikken over de volle 100% van de batterij waarmee hij wordt aangedreven. Indien nodig kan het vermogen in die batterij ook nog eens gebruikt worden om onmiddellijk warmte te produceren; althans als er 'overschot' is.

Ik bedenk nu zojuist dat bij het opladen van een accumulatiekachel er bij heel wat auto's nodeloos verlies zal optreden. Ikzelf weet bv. niet of ik vandaag mijn auto wel zal nodig hebben. Misschien wel, misschien niet maar toch moet die accumulatiekachel elke dag opgeladen worden, want als het nodig is, wil ik liefst in een warme auto rijden. Indien dit op grote schaal gebeurt, betekent het wel heel wat verloren energie, en daarvan gaat er geen overschot zijn over enkele jaren.
Laatst gewijzigd door Wil. op 09 jan 2010, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.

fonzarelli
Lid geworden op: 23 mar 2007, 11:30
Locatie: Lier

08 jan 2010, 20:03

Mensen,
Vergeet toch aub de electrische auto, dat is vooralsnog een utopie voor het dagelijks gebruik.
Dat is hoogstens geschikt om eventjes om de hoek te gaan winkelen.
Geen enkele batterij kan vermogen genoeg leveren om in de winter een personenwagen met verwarming en verlichting een respectabele afstand te laten afleggen.

AV,
Fonzarelli. :lol: :lol: :lol:

lucca
Lid geworden op: 20 apr 2009, 01:48
Locatie: kortessem

08 jan 2010, 22:05

He doen we wat verder?
Een acumelt van een paar honder kilogram is voldoende om een ruimte van 35cub te verwarmen ,auto ruimte is minder huidige isolatie stuk beter.
De afname is trijdens het rijden een stuk minder daar vrijvings warmte kan toegepast worden, niet banden en karos maar de lagering van wielen en motor bedenk even i pv vet als smering olie in gesloten omloop met wartewiselaar.
Nogsteeds zonne cellen reageren niet aleen op zon maar ook op licht beweer ook niet overal geschikt maar het doordedag opgenomen energie
kan savonds benut.
Verlichting met leds i p v weinig energie en lange lavensduur.
Laden van baterijn en verwarmings elementen nietmeer dan noodzakelijk
bij een goedgeregelde laad eenheid laden onderhouds lading .
Als laatste zijn reeds verschillende stads diensten die deze elektr wagens in dienst hebben de utopie is er reeds.
Groetjes Luc.
:lol:

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

08 jan 2010, 22:50

Lucca schreef: He doen we wat verder?

Neen.
Warmte recupereren uit wrijving (lagers???) bij een electrische wagen?
Wrijvingen zijn puur verlies, dus zeker bij een electrisch aangedreven wagen volledig uit den boze=dat kan je al schrappen.

Dit moet je mij toch eens even verduidelijken:
Laden van baterijn en verwarmings elementen nietmeer dan noodzakelijk bij een goedgeregelde laad eenheid laden onderhouds lading.


Als laatste zijn reeds verschillende stads diensten die deze elektr wagens in dienst hebben de utopie is er reeds.

Waar?

Als U het hebt over bv. een veegmachine op batterijen of iets dergelijk
dat is nog altijd géén wagen.



Mvg,
P.Siemons

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

09 jan 2010, 10:03

Persoonlijk denk ik, met al de nadelen die hier reeds aangehaald werden, dat het idee van batterijen in een elektrisch aangedreven auto een heel slechte denkpiste is.

Ik denk eerder dat wat ze nu ook reeds aan het onderzoeken zijn, namelijk wat hier staat, een bruikbaar alternatief is.

Gewoon een vergaarbak met methanol, en als afvalstof vindt men water :wink:

Of is het "maken" van methanol een te dure oplossing?

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

09 jan 2010, 12:15

De Direct Methanol Fuel Cell (DMFC) is blijkbaar nog maar inzetbaar voor zéér kleine verbruikers.

http://nl.wikipedia.org/wiki/DMFC#Effici.C3.ABntie

Mvg,
P.Siemons

50+-
Lid geworden op: 30 okt 2007, 16:58

09 jan 2010, 14:12

Danny. schreef:Persoonlijk denk ik, met al de nadelen die hier reeds aangehaald werden, dat het idee van batterijen in een elektrisch aangedreven auto een heel slechte denkpiste is.

Ik denk eerder dat wat ze nu ook reeds aan het onderzoeken zijn, namelijk wat hier staat, een bruikbaar alternatief is.

Gewoon een vergaarbak met methanol, en als afvalstof vindt men water :wink:
+ CO2 :(
Of is het "maken" van methanol een te dure oplossing?
"duur" is niet altijd het probleem ( of het kan opgelost worden ). Het grote probleem is : hoeveel energie kost dit en WAAR ( waaruit ) haalt men die energie !

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

09 jan 2010, 16:03

Fuel cells zijn een zgn. "energy sink". D.w.z. dat de hoeveelheid energie die er aan voorafgaat zodanig groot is, dat het beter is om die energie rechtstreeks in de auto te deponeren.

Waterstof wordt vandaag hoofdzakelijk geproduceerd door methaangas met stoom te bewerken. Stoom = veel energie. Het is daarom niet zinvol om eerst enorm veel energie te verbruiken (en inderdaad CO2 uit te stoten) en de waterstof daarna in de fuel cell aan het werk te zetten. Het is vandaag de dag best mogelijk om dat te doen, maar niet economisch zinvol. Het zou zinvol zijn als je massaal veel energie gratis ter beschikking krijgt, zoals bv. van grote zonneparken of windmolenparken die met een overschot zitten die niet kan gestockeerd worden.

In Wiki lees je dit:

Methanol wordt tevens gemaakt uit aardgas (hoofdzakelijk methaan, CH4) en stoom (H2O) en over een nikkelkatalysator geleid, waarbij stoom in overmaat aanwezig is in een verhouding van 3:1.
Aardgas wordt dan gekraakt bij ongeveer 840 °C.
CH4 + H2O → CO + 3 H2

BMW heeft zijn waterstofplannen opgeborgen en gaat in de plaats daarvan voor een hybride elektrische auto op batterijen.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

09 jan 2010, 17:04

Wil, hoe men ook "energie" gaat produceren, steeds zal er energie nodig zijn om de toestellen te bouwen waarmede men dit zal kunnen doen.

Zonnecellen, windturbinnes? Die groeien zo maar niet op de akkers.

Ik denk nog steeds dat, zolang men geen grote kwantiteit energie zal kunnen opslaan in een heel klein "bakske", men verder zal moeten blijven zoeken.

Zo een beetje als de overgang pijl en boog naar het buskruit om een projectiel in beweging te krijgen.

Wat ook nog een groot probleem is en blijft, is het betrekkelijk klein rendement dat men uit het omzetten van brandstof naar energie kan halen.

De olielanden hebben er geen enkel voordeel bij dat men minder energie nodig zou hebben om onze motoren aan het draaien te krijgen en houden, waarom zouden ze investeren in technologie die hun later tot de bedelstaf gaat leiden?

Neen ik denk eerder dat ze alle nieuwe ontdekkingen in die richting eerder opkopen en ergens diep in een kast wegstoppen.

Ik herinner mij voertuigen (in de 40tiger jaren was ik nog een kind) die op gas werkten, gas die "aan boord" werd geproduceerd door de verbranding van houtskool, en het daaruit ontstane gas gebruikte om de motor te laten draaien, het rendement was daar ook zeer laag.

Wie heeft dergelijke voertuigen nog gezien?

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

fonzarelli
Lid geworden op: 23 mar 2007, 11:30
Locatie: Lier

09 jan 2010, 17:31

Dat is inderdaad het grote probleem Danny, hoeveel energie heeft het reeds gekost alvorens men met een electrisch wagentje rondtoert.
Ik herinner mij dat er in de jaren '70 geëxperimenteerd werd met verbrandingsmotoren welke praktisch onverslijtbaar en geweldig zuinig waren.( keramische bekleding van cilinders e.d )
Maar uiteindelijk heeft men berekend dat het zoveel energie zou kosten om ze te produceren dat een normale auto dat niet kon terugwinnen tijdens zijn levensduur.
Zelfs als men er in slaagt om batterijen te ontwikkelen die een wagen een aanvaardbare actieradius + verwarming en verlichting geven dan is het nog altijd zo dat de electriciteit ergens moet geproduceerd worden, met de erbij behorende vervuiling of milieubelasting.

AV,
Fonzarelli
:wink:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

09 jan 2010, 17:33

Neen, zoiets heb ik nooit gezien, maar ik ben dan ook van na den oorlog.

Het klopt dat er heel wat energieverbruik voorafgaat aan de mogelijke opbrengst die zonnepanelen en windturbines kunnen hebben. Indien de beleidsmensen ver genoeg zouden kunnen en willen vooruitzien :roll: dan zou men nu volop moeten inzetten op die technologieen die ons in de toekomst vrij voordelig kunnen energie leveren. Over tien jaar zal de kostprijs van olie zodanig hoog omhoog geschoten zijn omwille van het vraag/aanbod spel, dat het bijna niet meer zal te doen zijn om dan nog te beginnen aan een op poten zetten van een elektriciteitsnet dat aangepast zal zijn aan de behoeften en de mogelijkheden van de toekomst. Ik bedoel de zgn. smart meters en slimme netwerken, alle vormen van zonne-energie, windenergie, waterkracht, en ook nucleaire energie. Ik heb hier een topic opgestart over piek olie (peak oil) waarin ik betoog dat we op of over de top zitten qua productiemogelijkheid van olie. Er kan meer dan waarschijnlijk geen 5% meer olie geproduceerd worden per dag, dan we nu doen. Dwz. dat bij de groter wordende vraag, de prijs omhoog zal schieten als een fusee met nieuwjaar.

Dit opent perspectieven voor de oliesjeiks: zij hebben er geen behoefte aan om nu zowat hun gehele ondergrondse voorraad op enkele jaren tijd te verkopen. Zij kunnen rustig afwachten: kopers voor die olie zijn er toch en ondertussen zal de prijs enkel omhoog kunnen gaan. Die sjeiks zijn toch wel een tikje vooruitziend: in Dubai (of Abu Dabi, ik vergis me al eens met die twee) wordt jaarlijks een grote beurs voor alternatieve energie gehouden. Die oliestaat wil binnen een 10-tal jaar een stad hebben die volledig op hernieuwbare energie draait. Om maar te zeggen dat zij daar toch ook wel vooruitziend zijn.

Maar we wijken nu wel een stukje af van het onderwerp. Reacties over het einde van het olietijdperk e.d. kunnen beter onder Piek Olie gepost worden.

50+-
Lid geworden op: 30 okt 2007, 16:58

09 jan 2010, 17:43

Danny. schreef:Wil, hoe men ook "energie" gaat produceren, steeds zal er energie nodig zijn om de toestellen te bouwen waarmede men dit zal kunnen doen.

Zonnecellen, windturbinnes? Die groeien zo maar niet op de akkers.

Ik denk nog steeds dat, zolang men geen grote kwantiteit energie zal kunnen opslaan in een heel klein "bakske", men verder zal moeten blijven zoeken.
Dat is de grootste uitdaging. In de huidige stand van de batterij techniek is de lithiumbatterij ( zoals je die tegenwoordig in je uurwerk vindt ) het beste dat er bestaat. Het domme is dat een heel pak van die celletjes in serie en parallel schakelt om tot een batterij voor een electrsiche wagen te komen.

Maar waarom een electrische wagen ? Omdat electriciteit op een zuivere manier kan gemaakt worden en omdat die over zeer lange afstanden zonder noemenswaardig verlies kan getransporteerd worden. Electriciteit gebruiken om bvb. methanol aan te maken die dan op zijn beurt moet dienen om electriciteit te produceren is gewoon te dom , vooral omdat directe inzet van de oorspronkelijk geproduceerde electriciteit ( via batterijen ) mogelijk is.

Zo een beetje als de overgang pijl en boog naar het buskruit om een projectiel in beweging te krijgen.

Wat ook nog een groot probleem is en blijft, is het betrekkelijk klein rendement dat men uit het omzetten van brandstof naar energie kan halen.

De olielanden hebben er geen enkel voordeel bij dat men minder energie nodig zou hebben om onze motoren aan het draaien te krijgen en houden, waarom zouden ze investeren in technologie die hun later tot de bedelstaf gaat leiden?
Dat is niet zo. Jemen is reeds aan het "uitdrogen" ... Als ze willen overleven , dan hebben ze er alle belang bij om hun olieputten zo lang mogelijk gevuld te laten en die voor andere zakens dan alleen maar brandstof te exploiteren. Die landen hebben zelfs het grote voordeel over ontzaglijke kale oppervlaktes te beschikken waar men zonnepanelen kan plaatsen. Transport van electriciteit van die landen naar Europa en verder is relatief ook maar een peulschil.

Neen ik denk eerder dat ze alle nieuwe ontdekkingen in die richting eerder opkopen en ergens diep in een kast wegstoppen.

Ik herinner mij voertuigen (in de 40tiger jaren was ik nog een kind) die op gas werkten, gas die "aan boord" werd geproduceerd door de verbranding van houtskool, en het daaruit ontstane gas gebruikte om de motor te laten draaien, het rendement was daar ook zeer laag.

Wie heeft dergelijke voertuigen nog gezien?
Dat princiep is mij bekend. Het is eigelijk het gas dat vrijkomt bij het omzetten van hout naar houtskool dat die auto's deed rijden.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

09 jan 2010, 18:23

Wil. schreef:... Maar we wijken nu wel een stukje af van het onderwerp ...
Niet volledig akkoord Wil, je vraag was toch de verwarming, en die stoven in de koffer of op de aanhangwagen kunnen toch gebruikt worden voor de verwarming, en onderweg zal je toch wel hier of daar een boom tegen komen zeker, dus probleem van bevoorrading opgelost :lol: :lol: :lol:

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender