Verwarming in elektrische auto's

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

29 dec 2009, 13:51

Mud schreef: Tegenwoordig hebben we toch sleepringalternatoren die praktisch geen weerstand geven? Als men nu die alternatoren op de wielassen zou bevestigen moet dat volgens mij toch kunnen.

Mud, je mag niet uit het oog verliezen dat electriciteit opwekken energie kost.
En véél!
En dat heeft met de "mechanische"weerstand, dat die bij een alternator bij het ronddraaien misschien iets soepeler gaat dan bij een gelijkstroomdynamo waar de borsteldruk op de collector voor iets méér wrijving zorgt, zéér weinig tot omzeggens niks maken.
Vanaf dat die stroom-/spanningsleveranciers vermogen moeten gaan leveren loopt de "magnetische wrijving" aardig hoog op (in functie van het gevraagde vermogen word door de regelaar dat magnetisch veld verhoogd of verlaagd) en om die "magnetische wrijving" te overwinnen word er arbeid van je benzine/dieselmotor gevraagd
Je mag ervan uitgaan dat dat, bij ingeschakelde electrische verbruikers in je wagen ( lichten enz) je ongeveer een liter brandstof extra kost per 100 km.
Die liter extra brandstof is nodig om je alternator het nodige vermogen te laten opwekken om je batterijspanning op peil te houden.
En dat is niet anders dan dat je alternatoren op je wielassen zou monteren!
Die wielassen worden aangedreven door een electrische motor die zijn vermogen haalt uit de grote batterij.
Elke verbruiker die U nu gaat koppelen aan de wielassen; wat in Uw geval de alternatoren op de 4 assen zouden zijn, neemt extra vermogen van die batterij weg die NIET meer kan gebruikt worden om de wagen aan te drijven.
Dat zal ten nadele zijn van actieradius van die electrische wagen.
Die zal drastisch naar beneden moesten er alternatoren op de assen worden geplaatst.

Dat kan je zelf simpel ondervinden: moet je niet harder "duwen" als je je dynamo van je fietslicht tegen je band zet?

Mvg,

P.Siemons

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

29 dec 2009, 16:46

De omgekeerde oplossing.

De bestuurder draagt een astronauten-like pak.
De lichaamswarmte wordt gerekupereerd,
en het teveel wordt naar de batterijen gestuurd.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

mud
Lid geworden op: 06 jan 2008, 18:13

30 dec 2009, 12:35

Snap het inderdaad niet dat ze bijna zo goed als zeker op Mars zitten en een eenvoudig probleem niet kunnen oplossen.
God zal me wel vergeven. Dat is zijn vak

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

30 dec 2009, 12:52

mud schreef:Snap het inderdaad niet dat ze bijna zo goed als zeker op Mars zitten en een eenvoudig probleem niet kunnen oplossen.

Probleem?
Misschien: een koelsysteem ontwikkelen dat véél minder energie kost dan de huidige?
Zal niet zo simpel zijn heb ik de indruk want dan zou dat al wel op de markt zijn?

Mvg,
P.Siemons

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

03 jan 2010, 23:39

Vandaag gelezen op "Autoweek" , een website met nieuwigheden in de autowereld:

Grote fabrikanten als BMW en Ford houden het voorlopig bij praktijktests met elektrische auto’s. Zo rijdt de Mini E in Californië en Berlijn rond, komt er een project met de elektrische 1-serie en Ford start een proef met elektrische Fords in Keulen.

Beperkte actieradius bij kou
Met deze proeven moeten de producenten en energiemaatschappijen ervaring op doen.
Nu de winter op het Noordelijk Halfrond toeslaat, ondervonden ook de geselecteerde gebruikers hoe het staat met de prestaties van een accupakket bij stevige vorst. Zo blijkt dat bij koude temperaturen de actieradius van een geheel opgeladen Mini E met meer dan 50 procent kan afnemen Dat meldt de Washington Post. Normaal zorgt het accupakket ervoor dat de Mini E toch 160 kilometer ver moet kunnen komen.


Jammer dat hier nog met geen woord wordt gerept over het extra verbruik dat de verwarming zal teweeg brengen. De afname van de actieradius die hierboven vermeld wordt, is te wijten aan de koude. Een batterij levert dan minder vermogen.

Tillie
Lid geworden op: 28 jul 2004, 23:20
Locatie: Kempen

05 jan 2010, 12:00

Ik volg dit met interesse want ik lees overal dat de pechverhelpingsdiensten driedubbel zo veel oproepen krijgen van automobilisten. Voornaamste oorzaal: een platte batterij.
Zonder vrouwen gaat het niet, dat heeft zelfs God moeten toegeven.
Duse

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

05 jan 2010, 13:49

Waar ge nooit iets over terugvindt is de levensduur van die batterijen.
Als die evenredig is aan de bestaande autobatterijen is dat optimaal 5jaar.
Waarschijnlijk dan een duur grapje :cry:

Fadre
Lid geworden op: 08 jun 2007, 20:39
Locatie: DEURNE

05 jan 2010, 13:58

Een oplossing zou kunnen zijn om de elektrischewagens op een soort rails te laten rijden en rechtstreeks elektriciteit aftappen tijdens het rijden.Een soort elektrischesnelweg dat men op eigenkracht kan bereiken .Verwarmen met een elektrische weerstand zal geen probleem zijn op de snelweg en men rijdt eraf met een volgeladen batterij.Men zal er voor moeten zorgen dat men vertrekt met geladen batterij om toch te kunnen verwarmen tot aan de snelweg,maar het laden zal geen probleem zijn,gewoon de stekker erin tot de volgende rit.
Ook niet vergeten dat men op bestemming komt met een bijna volle batterij.Het is geen technisch probleem,alleen wat infrastructuur voorzien.Geen files meer,geen ongevallen(iedereen rijdt achter elkaar met automatische piloot,desnoods bumper aan bumper,dus efficiënter gebruik van de beschikbare wegen).Geen beïnvloeding van weersomstandigheden,minder onderhoud aan de wegen.Uw reisroute perfect op voorhand ingeven en de computer doet de rest terwijl u de krant leest.
Is dit sience fiction? Nee! Gewoon simpele hedendaagse technologie.
:wink:
Als je zo ver gaat als je kunt zien,zie je verder als je zover bent.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

05 jan 2010, 14:32

Is dit sience fiction? Nee! Gewoon simpele hedendaagse technologie.
Zo heel simpel zal het niet zijn want ik zie nog geen aanzet in die richting hoewel er al een klein aantal elektro-auto's rondrijden. Die "trolleybusoplossing" heeft misschien ook zwakke schakels? Gebroken leiding bij vriesweer. Of een auto die uitgebrand is en de infrastructuur vernield heeft.
In een ideale wereld zijn er echter mogelijkheden in dit verband.

Vrieskoude doet in elk geval het vermogen van de batterij flink afnemen. Ik ben benieuwd hoe men daar in het hoge noorden ervaring mee heeft. Voorlopig zijn de meeste elektrische auto's (gelukkig) hybrides: elektrisch + benzine/diesel/gas om bij te springen als de batterij leeg is.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

05 jan 2010, 15:19

Tillie schreef:Ik volg dit met interesse want ik lees overal dat de pechverhelpingsdiensten driedubbel zo veel oproepen krijgen van automobilisten. Voornaamste oorzaal: een platte batterij.
Niks abnormaal aan Tillie,koude temperaturen zijn niet bevorderlijk voor de optimale werking van de batterij.
Die zal dan nog maar, laat ons zeggen, op 70% van haar vermogen werken, tel daarbij nog het stroevere ronddraaien van de motor door o.a. de véél stroperige olie dan in de zomer tijdens het starten en daardoor krijg je je batterij wel op de knieën!


Mvg,

P.Siemons

Tillie
Lid geworden op: 28 jul 2004, 23:20
Locatie: Kempen

06 jan 2010, 22:39

ja, maar ik vroeg me dus af of de batterijen van die electrische wagens ook zo gevoelig waren voor de kou.
Hoe zit dat in Zweden? Want dat land heeft hierin toch een voortrekkersrol dacht ik?
Zonder vrouwen gaat het niet, dat heeft zelfs God moeten toegeven.
Duse

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

07 jan 2010, 00:35

Op een forum over de Toyota Prius las ik dit:
Afgelopen winter naar Zweden gereden met de Prius bus. ed. (Km stand 15.000) De motor viel onderweg compleet stil. Batterij was volledig leeg en startte niet meer. Na veel gedoe naar een garage kunnen komen. Er kon geen oorzaak worden gevonden. Commentaar garage: "zeker sneeuw op de motor" (let wel we hadden de hele dag gereden) De volgende dag op nieuw een complete elektrische storing met de motor die niet meer in beweging te krijgen was. Het was toen -15 graden buiten. Na afslepen naar de garage is er na onderzoek van een week niets gevonden. Terug in Nederland naar de garage. Ook daar is hij onderzocht en is geen oorzaak gevonden. Commentaar garage: "We hebben niets kunnen vinden dus doe maar alsof je een nieuwe auto hebt". Niet alleen is de auto voor mij totaal onbetrouwbaar ook de toyota dealer en garages laten het voor mij totaal afweten. Ik word met een kluitje het riet ingestuurd.

Het is niet duidelijk of de lage temperatuur echt de reden was voor het uitvallen van de auto. Maar "lege batterij" bij -15 lijkt me toch in die richting te wijzen.

50+-
Lid geworden op: 30 okt 2007, 16:58

07 jan 2010, 23:29

Wil. schreef:
Is dit sience fiction? Nee! Gewoon simpele hedendaagse technologie.
Zo heel simpel zal het niet zijn want ik zie nog geen aanzet in die richting hoewel er al een klein aantal elektro-auto's rondrijden. Die "trolleybusoplossing" heeft misschien ook zwakke schakels? Gebroken leiding bij vriesweer. Of een auto die uitgebrand is en de infrastructuur vernield heeft.
geen trolleybus sleepleidingen , maar bvb. opladen via inductie ...
In een ideale wereld zijn er echter mogelijkheden in dit verband.

Vrieskoude doet in elk geval het vermogen van de batterij flink afnemen. Ik ben benieuwd hoe men daar in het hoge noorden ervaring mee heeft. Voorlopig zijn de meeste elektrische auto's (gelukkig) hybrides: elektrisch + benzine/diesel/gas om bij te springen als de batterij leeg is.
Men kan een electrische accumulatie kachel inbouwen die tijdens het opladen van de autobatterij , ook nog eens warmte stokkeert.

De batterijen in electrische auto's zijn wel lithium batterijen en die warmen bij bedrijf op zichzelf al op ! "Teslamotors" had zelfs een groot probleem om die voldoende af te koelen.

lucca
Lid geworden op: 20 apr 2009, 01:48
Locatie: kortessem

08 jan 2010, 00:14

He eventjes een door denkertje.
Zoals 50+ zecht acumelatie warmte bij het opladen en kan ook het
vermogen verlies van de betterij bij koude opvangen.
Verder bij het rijden vrijvings warmte kan in de winter benut worden
wat verwarming betreft.
Als laatste bijkomertje zonnecellen waar van opbrengst kan benut
in de wagen en eventueel overschotten naar de baterijen.
Drie normaal toepasbare technologien.
:roll: luc

50+-
Lid geworden op: 30 okt 2007, 16:58

08 jan 2010, 07:21

lucca schreef:He eventjes een door denkertje.
Zoals 50+ zecht acumelatie warmte bij het opladen en kan ook het
vermogen verlies van de betterij bij koude opvangen.
Verder bij het rijden vrijvings warmte kan in de winter benut worden
wat verwarming betreft.
"wrijvingswarmte" recupereren is nogal moeilijk , hé. Banden of carosserie warmen niet voldoende op om te recuperen , en wrijving in de motor zelf is ook al verwaarloosbaar. Bij het remmen werkt de motor wel als alternator en wordt die energie gerecupereerd naar de batterij.
Als laatste bijkomertje zonnecellen waar van opbrengst kan benut
in de wagen en eventueel overschotten naar de baterijen.
Dat wordt inderdaad al toegepast op prototypes.
Drie normaal toepasbare technologien.
:roll: luc