Stroomverbruik elektrische auto.

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

03 dec 2019, 11:23

Hallo. Men spreekt steeds maar over de firmawagens laten overgaan op elektrisch rijden.
Heeft iemand een gedacht hoeveel stroom een acculader opneemt bij het laden van een elektrische wagen? Momenteel hoort men zoveel beweringen zoals "Daarvoor zijn 8 extra kerncentrales nodig" Of nog "Als iedereen om 18 à 19uur tegelijkertijd zijn auto oplaad ligt het elektriciteitsnet plat" of "Je moet al een driefasig stopcontact hebben voor een oplader" Heeft er iemand concrete gegevens om zulks te bevestigen?
Alvast met dank.
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

03 dec 2019, 12:01

onderstaande website is mij indertijd aangeraden
Danny. schreef:
09 feb 2019, 20:48
Effe Googelen https://www.egear.be/elektrische-auto-thuis-opladen/

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

03 dec 2019, 15:04

E.T. schreef:
03 dec 2019, 12:01
onderstaande website is mij indertijd aangeraden
Danny. schreef:
09 feb 2019, 20:48
Effe Googelen https://www.egear.be/elektrische-auto-thuis-opladen/
Bedankt E.T. Daar zijn ineens de meeste van men vragen mee opgelost.
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...

BlauwBloes
Lid geworden op: 10 mar 2015, 05:59

06 dec 2019, 22:03

Jockey schreef:
03 dec 2019, 11:23
Hallo. Men spreekt steeds maar over de firmawagens laten overgaan op elektrisch rijden.
Heeft iemand een gedacht hoeveel stroom een acculader opneemt bij het laden van een elektrische wagen? Momenteel hoort men zoveel beweringen zoals "Daarvoor zijn 8 extra kerncentrales nodig" Of nog "Als iedereen om 18 à 19uur tegelijkertijd zijn auto oplaad ligt het elektriciteitsnet plat" of "Je moet al een driefasig stopcontact hebben voor een oplader" Heeft er iemand concrete gegevens om zulks te bevestigen?
Alvast met dank.
Dat is geen prietpraat. Een Tesla S verbruikt om en bij de 0,2kWh/km afhankelijk van je rijstijl. Stel dat al die pendelaars gemiddeld 100km/dag pendelen (denk dat dit veel meer is maar soit) dan is dit dus 20kWh bijladen en dan spreek ik nog niet over "grootverbruikers" die de ganse dag op de weg zitten. Dit is een vermogen van 2kW als je 10u rekent om vol te laden.

Over hoeveel wagens spreken we hier, 500.000? Dat is dat 1.000.000 kW of 1GW aan vermogen dat 's nachts beschikbaar moet zijn. Ter referentie, Doel 1 heeft een vermogen van 0,5 GW. Dat zijn dan enkel firmawagens. In België rijden zowat 6 miljoen auto's rond.

Dus ja, als morgen iedereen een elektrische auto koopt ligt gans België plat. Ook het Fluvius netwerk kan dat niet aan. Het maakt ook niet uit of dit 1F of 3F is, hoeveelheid energie is hetzelfde.

Laders, laden overigens veel sneller op, 1F is dit al 3,5kW of 7kW wat dit probleem alleen maar erger maakt.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

14 jan 2020, 16:07

Afbeelding

Hiermee voorzie je "groene" stroom per jaar aan 4,1 miljoen elektrische wagens die gemiddeld 50 km per dag afleggen. Het "officiële" gemiddelde dat een wagen in België per dag aflegt is 40 km.

( bron : https://www.febeg.be/statistieken-elektriciteit )

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

28 jan 2020, 20:19

En wat als de batterijen versleten zijn
Ik hoor sommen om van te duizelen
Welke particulier gaat een tweedehands kopen wetende hoeveel het kan kosten als de batterijen versleten zijn

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

27 jul 2020, 10:32

als die versleten zijn (capaciteit neemt af na verloop van jaren) dan is het
gooi wég die auto
die batterijen zijn niet vervangbaar in een electrisch voertuig bij mijn weten
die zitten in de vloer ingebouwd

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

27 jul 2020, 12:43

verhaegen schreef:
27 jul 2020, 10:32
als die versleten zijn (capaciteit neemt af na verloop van jaren) dan is het
gooi wég die auto
die batterijen zijn niet vervangbaar in een electrisch voertuig bij mijn weten
die zitten in de vloer ingebouwd
Die batterijen zijn blijkbaar wel te vervangen, alleen wordt ge niet goed van het prijskaartje:
https://www.poliswijzer.nl/nieuws/accud ... %24%206600.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

27 jul 2020, 13:35

dat klopt niet helemaal hoor
daar worden géén reéle waarden gegeven , maar labowaarden om het zo maar eens te zeggen
ook qua accu vervangen is het géén even uitnemen
het resultaat is eerder teleurstellend in realiteit

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

05 aug 2020, 16:47

Paul Siemons schreef:
27 jul 2020, 12:43
verhaegen schreef:
27 jul 2020, 10:32
als die versleten zijn (capaciteit neemt af na verloop van jaren) dan is het
gooi wég die auto
die batterijen zijn niet vervangbaar in een electrisch voertuig bij mijn weten
die zitten in de vloer ingebouwd
Die batterijen zijn blijkbaar wel te vervangen, alleen wordt ge niet goed van het prijskaartje:
https://www.poliswijzer.nl/nieuws/accud ... %24%206600.
Dat is zowat de "normale" prijs. Het verschil in prijs bij Renault tussen de aankoop van een e-wagen met ofwel de batterij incluis, ofwel een gehuurde batterij ( huurprijs per maand ) is ook ongeveer 8000 Euro.

@verhaegen
De batterij is wel degelijk vervangbaar. Bij de meeste wagens is dat een "doos" van ongeveer 300 kg die onderaan de wagen hangt en die zelfs relatief snel te vervangen is.

De batterij wordt ook niet compleet tot schroot verwerkt. De "doos" wordt gerecupereerd, en de verouderde en defecte cellen erin worden vervangen. Daarna krijgt de "doos" een nieuw leven en wordt ze ook effectief terug in een wagen gemonteerd.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

05 aug 2020, 18:17

Fred1950 schreef:
05 aug 2020, 16:47
De batterij wordt ook niet compleet tot schroot verwerkt. De "doos" wordt gerecupereerd, en de verouderde en defecte cellen erin worden vervangen. Daarna krijgt de "doos" een nieuw leven en wordt ze ook effectief terug in een wagen gemonteerd.
Of omgebouwd tot thuis batterij

https://www.ilumen.be/nl/oude-autobatte ... sbatterij/
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

05 aug 2020, 18:51

E.T. schreef:
05 aug 2020, 18:17
Fred1950 schreef:
05 aug 2020, 16:47
De batterij wordt ook niet compleet tot schroot verwerkt. De "doos" wordt gerecupereerd, en de verouderde en defecte cellen erin worden vervangen. Daarna krijgt de "doos" een nieuw leven en wordt ze ook effectief terug in een wagen gemonteerd.
Of omgebouwd tot thuis batterij

https://www.ilumen.be/nl/oude-autobatte ... sbatterij/
Dat geldt dan vooral voor de cellen die er in zitten. Die worden in een andere "doos" gestoken die meer geschikt is om als huisbatterij gebruikt te worden ( andere spanning, ander vermogen )

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

15 aug 2020, 10:03

Fred1950 schreef:
05 aug 2020, 18:51

Dat geldt dan vooral voor de cellen die er in zitten. Die worden in een andere "doos" gestoken die meer geschikt is om als huisbatterij gebruikt te worden ( andere spanning, ander vermogen )
Daar zou ik graag eens wat verduidelijking over willen: "andere spanning, ander vermogen"
Voor wat ik weet van de batterijen in een E--wagen: meestal toch van het type op basis van "Lithium"; zijn die cellen ofwel goed, ofwel slecht (en niet meer te gebruiken dus) .

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

15 aug 2020, 11:47

Paul Siemons schreef:
15 aug 2020, 10:03
Fred1950 schreef:
05 aug 2020, 18:51

Dat geldt dan vooral voor de cellen die er in zitten. Die worden in een andere "doos" gestoken die meer geschikt is om als huisbatterij gebruikt te worden ( andere spanning, ander vermogen )
Daar zou ik graag eens wat verduidelijking over willen: "andere spanning, ander vermogen"
Voor wat ik weet van de batterijen in een E--wagen: meestal toch van het type op basis van "Lithium"; zijn die cellen ofwel goed, ofwel slecht (en niet meer te gebruiken dus) .
"andere spanning, ander vermogen" geldt voor de samengestelde batterij in zijn geheel. In de oudere Kangoo's zitten 192 cellen en de totale capaciteit van de batterij is 22 kWh bij ongeveer 400 Volt. Stop je een deel van de "goede", nog werkende cellen in een "andere doos" , dan kan je hiermee een thuisbatterij van 48 Volt samenstellen met een energie inhoud van bvb. 5 kWh. Een Lithium-ion cel zoals die in wagens wordt gebruikt heeft een spanning van ongeveer 4 Volt als die volgeladen is.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

15 aug 2020, 13:41

Dat gaat natuurlijk altijd maar volgens mij houd zich daar; uitgezonderd een of andere doe-het-zelver, geen enkele zichzelf respecterende firma mee bezig om gebruikte cellen in andere applicaties in te bouwen.
Men weet de "geschiedenis" niet van die cellen : op lithium gebaseerde cellen hebben ook een maximum aan laadcycli waarna de capaciteit van de cellen snel achteruit gaat, of ze moeten maar even onder hun minimale spanning zijn gekomen, te ver ontladen, en ze zijn niet meer bruikbaar.
Ik weet een beetje af van die dingen af en ik begin er niet aan .... veel te linke soep... een beetje verkeerde instelling van een lader ... of een ietwat afwijkende cellading tussen de verschillende pakketten en het is niet de laatste die er zijn huis mee afstookt!