Stroomverbruik elektrische auto.

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

15 aug 2020, 13:51

Paul Siemons schreef:
15 aug 2020, 13:41
Dat gaat natuurlijk altijd maar volgens mij houd zich daar; uitgezonderd een of andere doe-het-zelver, geen enkele zichzelf respecterende firma mee bezig om gebruikte cellen in andere applicaties in te bouwen.
Men weet de "geschiedenis" niet van die cellen : op lithium gebaseerde cellen hebben ook een maximum aan laadcycli waarna de capaciteit van de cellen snel achteruit gaat.
Ik weet een beetje af van die dingen af en ik begin er niet aan .... veel te linke soep... een beetje verkeerde instelling van een lader ... of een ietwat afwijkende cellading tussen de verschillende pakketten en het is niet de laatste die er zijn huis mee afstookt!
Als ik het nog correct voor heb zijn de Tesla powerwalls uitgerust met "nog bruikbare" cellen uit hun Tesla S modellen. Of dit nu nog het geval is weet ik niet. Of je huis ooit in de fik zou kunnen gaan hangt van de keuze van de Li-ion chemie af. Lithium-ion-ijzer-fosfaat cellen zijn super veilig en gaan ook nog eens jaren langer mee. De kwaliteit van de electronica er rond moet er voor zorgen dat de cellen niet overbelast of leeg gezogen worden. Het zal zijn Euro prijs hebben, maar daar heb jezelf ook in de hand door de juiste keuzes te maken.

In geval van thuisbatterijen ( en als ge voor een redelijk aantal kWh gaat ) gaan die steeds nooit volledig ontladen en opgeladen geraken, en dat zijn op zich nooit als volle cycli mee te tellen. Degelijke electronica gaat er ook voor zorgen dat de cellen ook altijd dezelfde spanning hebben ( zich balancering door de BMS ). Den Sof :) wist me te vertellen dat zijn EV batterij nog steeds na 6 jaar over 100 % batterijcapaciteit beschikt en dat de cellen allemaal heel netjes een identieke spanning van 4,0** Volt hadden bij een 90 % opgeladen batterij. Dergelijke batterij celmeting duurt blijkbaar slechts een paar minuten via de diagnose stekker van de wagen.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

16 aug 2020, 12:39

Fred1950 schreef:
15 aug 2020, 11:47

"andere spanning, ander vermogen" geldt voor de samengestelde batterij in zijn geheel. In de oudere Kangoo's zitten 192 cellen en de totale capaciteit van de batterij is 22 kWh bij ongeveer 400 Volt..
Ben je nu speciaal de cellen van je Kangoo gaan tellen, SoF?
"Les socialistes aiment tellement les pauvres qu'ils en fabriquent" (Jacques Godfrain)

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

16 aug 2020, 22:25

MichelN schreef:
16 aug 2020, 12:39
Fred1950 schreef:
15 aug 2020, 11:47

"andere spanning, ander vermogen" geldt voor de samengestelde batterij in zijn geheel. In de oudere Kangoo's zitten 192 cellen en de totale capaciteit van de batterij is 22 kWh bij ongeveer 400 Volt..
Ben je nu speciaal de cellen van je Kangoo gaan tellen, SoF?
http://media3.ev-tv.me/renaultbatspec.pdf

https://www.youtube.com/watch?v=N6sRWGjFx5w

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

17 aug 2020, 08:54

Fred1950 schreef:
15 aug 2020, 13:51
Lithium-ion-ijzer-fosfaat cellen zijn super veilig en gaan ook nog eens jaren langer mee.
Kan je mij een productiemodel E-autobouwer noemen die LiFePO4 batterijen gebruikt?

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

17 aug 2020, 10:23

Paul Siemons schreef:
17 aug 2020, 08:54
Fred1950 schreef:
15 aug 2020, 13:51
Lithium-ion-ijzer-fosfaat cellen zijn super veilig en gaan ook nog eens jaren langer mee.
Kan je mij een productiemodel E-autobouwer noemen die LiFePO4 batterijen gebruikt?
Ik ken er geen. Die worden voor zover ik weet niet in e-wagens gebruikt omdat ze zwaarder en volumineuzer zijn dan NMC types voor éénzelfde kWh.

ik vermelde LiFePO4 in verband met thuisbatterijen , juist ?
Fred1950 schreef:
15 aug 2020, 13:51
.....
Als ik het nog correct voor heb zijn de Tesla powerwalls uitgerust met "nog bruikbare" cellen uit hun Tesla S modellen. Of dit nu nog het geval is weet ik niet. Of je huis ooit in de fik zou kunnen gaan hangt van de keuze van de Li-ion chemie af. Lithium-ion-ijzer-fosfaat cellen zijn super veilig en gaan ook nog eens jaren langer mee. De kwaliteit van de electronica er rond moet er voor zorgen dat de cellen niet overbelast of leeg gezogen worden.