De pinkter oftewel een richtingsaanwijzer

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

28 feb 2020, 17:56

Vandaag in de krant:
Een nieuwe ergernis bij automobilisten is de kakofonie aan richtingaanwijzers op voertuigen. Grote, kleine, oranje, rode, statische, dynamische,... Veiligheidsinstituut Vias krijgt regelmatig te horen dat bestuurders niet alle ‘pinkers’ even duidelijk vinden. Het is daarom voorstander van Europese uniformiteit.

Ze zijn bijna allemaal verschillend en worden weinig gebruikt. Daar is weinig discussie over, waar wij het daarstraks wel over hadden zijn de links en rechts uitklappen pinkers op de oude VW Kevers. Deze bewogen op en neer tijdens het afdraaien en na de bocht klapte die dicht.
De vraag is nu: "Het lampje in die op en neer gaande richtingaanwijzer knipperde dat? Of branden dat constant?"
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

28 feb 2020, 21:54

E.T. schreef:
28 feb 2020, 17:56
............waar wij het daarstraks wel over hadden zijn de links en rechts uitklappen pinkers op de oude VW Kevers. Deze bewogen op en neer tijdens het afdraaien en na de bocht klapte die dicht.
De vraag is nu: "Het lampje in die op en neer gaande richtingaanwijzer knipperde dat? Of branden dat constant?"
Als ik mij niet vergis brandden deze constant - althans bij de eerste modellen.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

29 feb 2020, 00:42

Ik meen me ook te herinneren dat de "flèche" (zoals zo'n soort pinker zo'n 60/70 jaren geleden genoemd werd) permanent licht gaf.
Zelf heb ik leren rijden met een Rover Saloon 1947, die had een permanent brandende vaste flèche. Heb zelfs eens het geluk gehad overdag aan een proces verbaal te ontsnappen. Was vergeten de "pinker" te gebruiken en een kleine gendarm hield me tegen. Heb er me toen uitgebabbeld met heel beleefd op te merken dat mijn wagen "flèches" had en dat dit hem misschien niet opgevallen was :twisted: .
Trouwens heb de tijd nog gekend dat er maar één stoplicht nodig was achteraan. Ja, ik weet het, ik word wat ouder!

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

29 feb 2020, 01:01

Ik moet toch nog even iets kwijt. Wie er wat aandacht aan besteed zal opmerken dat het meestal (niet altijd) bestuurders van BMW's en Mercedessen zijn die nalaten hun pinkers te gebruiken bij het afslaan. Mijn gedacht is dan altijd: Dat is er weer ene die de "optie pinkers" niet heeft willen betalen :wink: .
Let er maar eens op.

jeronimo
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
Locatie: pajottenland

29 feb 2020, 18:21

Thuis hadden ze een bestelwagen Renault " juva quatre" van vóór de oorlog.
Je moest wel uw pinker afzetten anders bleven ze maar op en neer gaan
Ja die lampen bleven branden.
Haalde mijn brevet in 1953 bij het leger.
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

06 mar 2020, 21:34

Bij de Citroën DS (één van de mooiste wagens uit de geschiedenis van de automobiel) hadden ze de pinkers achteraan ook een originele plaats gegeven.
Een typerend stijlelement, maar tegelijk ook veiliger om ze zo hoog te plaatsen.
Ondank is 's werelds loon