le castel klok: hoe kleine wijzer juist zetten

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

paco
Lid geworden op: 07 dec 2004, 15:03
Locatie: Houthalen

09 aug 2020, 11:08

Best,

Dacht dat ik mijn vraag het best in deze rubriek kon stellen. Mocht dit foutief zijn, gelieve me dan te verontschuldigen!

Heb indertijd van mijn werkgever - na 25 jaar dienst - een "le castel" wandklokje cadeau gekregen. Indien de grote wijzer op het uur staat, staat de kleine wijzer zowat tussen de uren in, hoewel dit dus juist op het aangegeven uur zou moeten staan.

Weet iemand hoe ik die "kleine" wijzer zou kunnen demonteren en terug op het juiste - volle - uur kan plaatsen.

Alvast bedankt!

paco

Afbeelding

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

10 aug 2020, 08:25

Ge ziet toch duidelijk dat het 10 uur is Ik heb die ook en ik zou daar niet aan gaan "prullen"

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

10 aug 2020, 11:58

dafke schreef:
10 aug 2020, 08:25
Ge ziet toch duidelijk dat het 10 uur is Ik heb die ook en ik zou daar niet aan gaan "prullen"
Ik zou daar als leek ook niet aan beginnen. Als de "fout" u echt stoort en voor u een waarde heeft : breng het uurwerk binnen bij iemand die er iets van kent

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

10 aug 2020, 12:08

Heeft die "kleine" wijzer altijd al wat verkeerd gestaan?
Of is het misschien de "grote" die voorloopt? 8O
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

stevens-willy
Lid geworden op: 24 jul 2005, 11:25
Locatie: HEERS (Veulen)

10 aug 2020, 15:01

Zet die kleine of grote wijzer juist, daar doe je niets verkeerd mee.
Het gemakkelijkste is de kleine wijzer in juiste stand te zetten.

Willy
Afbeelding

RyanR
Lid geworden op: 05 mei 2022, 20:10
Locatie: Brabant

10 mei 2022, 21:14

Misschien wat laat, maar het probleem laat zich gemakkelijk verhelpen. Je moet bij de wijzerplaat zijn, mogelijk zit er een scharnier aan de zijkant van het glas. Maak even een foto of teken hoe de klok staat.
Daar zie je een moertje, dat kan je los draaien, pas op dat je het niet laat vallen. Het is priegelwerk. De grote wijzer heeft een vierkant gat, en die kan je er gewoon afhalen. Daaronder zit de kleine wijzer, en die heeft een rond gat. Die kan je er voorzichtig af halen, klemt een beetje. Die kan je wat draaien, zodat hij goed staat, en dan weer aandrukken. Vervolgens de grote wijzer weer monteren, en het moertje terug schroeven. Gefikst.

Overigens zou het kunnen, dat de grote wijzer 180 graden gedraaid is. Werkt het slagwerk naar behoren? Het kan zijn, dat de grote wijzer naar beneden zou moeten wijzen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

14 mei 2022, 18:26

E.T. schreef:
10 aug 2020, 12:08
Heeft die "kleine" wijzer altijd al wat verkeerd gestaan?
Of is het misschien de "grote" die voorloopt? 8O

:lol: :lol:

Gewoon de klok uit het huis nemen langs de achterzijde. Dan de wijzers van hun assen "trekken" ( voorzichtig , uiteraard eerste de buitenste, en je neemt die vast bij de as ). Daarna plaats je eerst de kleine wijzer op het uur en daarna de grote wijzer op twaalf ( of omgekeerd naargelang ze voordien op de assen zaten ).