Lekkende zandfilter

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

Polmar
Lid geworden op: 23 feb 2004, 16:51

02 mei 2021, 16:16

Ik heb een pomp staan in het tuinhuis om mijn tuin te besproeien,maar met een nieuwe zandfilter te plaatsen heb ik nu problemen, alhoewel de zelfde soort.Na het besproeien, stopt de pomp vanzelf door de drukregelaar en dan begint de zandfilter door de tegendruk te lekken ? Ik geraak er niet uit! Iemand wel ??

Polmar
Apple Imac Mojave

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

03 mei 2021, 09:18

Ik begrijp de situatie niet goed.

Wanneer je de kraan van de besproeiing dicht zet, dan bouwt de pomp nog een beetje druk op en valt dan automatisch af. Klopt dat tot hier?

Die pomp heeft waarschijnlijk toch een terugslagklep waardoor die druk ongeveer behouden blijft, vermoed ik?

Op welke manier 'lekt' die zandfilter dan en hoe weet je dat?

Polmar
Lid geworden op: 23 feb 2004, 16:51

03 mei 2021, 09:24

Inderdaad, maar een terugslagklep zit volgens mij niet in de pomp, heb dat probleem nooit gehad op 30 jaar, wel een nieuwe pomp(3 jaar).Ga eens proberen met een extra dichting(moet ze nog kopen )

Polmar
Apple Imac Mojave

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

03 mei 2021, 09:35

Als men iets uit elkaar haalt met dichtingen. Steeds de flenzen reinigen en nieuwe dichtingen steken.
Zeker iets waar druk op komt.
En bouten overhoeks aantrekken.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

03 mei 2021, 17:25

Polmar schreef:
03 mei 2021, 09:24
Inderdaad, maar een terugslagklep zit volgens mij niet in de pomp, heb dat probleem nooit gehad op 30 jaar, wel een nieuwe pomp(3 jaar).Ga eens proberen met een extra dichting(moet ze nog kopen )
Is 'dat probleem' dan dat de pomp leegloopt en dat je ze ofwel eerst moet opgieten (volgieten) voordat ze begint aan te zuigen?
Of moet je de knop om de pomp in gang te zetten constant blijven indrukken tot ze weer water opzuigt?

Het zou ook kunnen dat de aansluiting met de (flexibele) buis of darm ergens lucht doorlaat (lekt) waardoor het water in de leiding helemaal weer naar beneden zakt tot aan de filter.


Bijkomend: is het water dat je gebruikt ijzerhoudend of ijzervrij? Ik heb in mijn tuin een pomp staan die sterk ijzerhoudend water aanzuigt. Het gevolg was dat de terugslagklep na een paar jaar vol ijzeraanslag zat. Ik heb de klep moeten vervangen.

Ik denk dat elke pomp die water omhoog zuigt, een terugslagklep heeft, anders heeft die pomp de neiging om leeg te lopen volgens mij.

Polmar
Lid geworden op: 23 feb 2004, 16:51

04 mei 2021, 15:30

Probleem opgelost, een minuscuul barstje onderaan de filter, waarschijnlijk een fabricatiefout,
daarom de luchtaanzuig en water, dus nieuwe filter aanhalen en opgelost!
Bedankt aan de raadgevers!

Polmar
Apple Imac Mojave