Een lege batterij opladen, polen omgewisseld

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

29 jan 2022, 23:11

Nooit verstaan gehad en zeker niet de theorie ervan. In deze video reviseert ne gast een slechte accu, op 14:01 en 16:01 zie je dat hij bornen giet en het lood voorziet van isolatieplaatjes. + en - is bb indentiek, enkel de dikte van de bornen..
https://www.youtube.com/watch?v=gka20Vwp9rk
Lang geleden, de eerste Mini's. Opa had er zo 1, de deur laten openstaan en door't binnenlicht was die accu zo plat als als een vijg. Bij half donker de accu gaan aankoppelen aan de lader, bij 't starten is toen de kabelboom opgesmoord. Zeer hoge kosten.
Nu versta ik het een beetje.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

15 feb 2022, 11:51

boeffer schreef:
29 jan 2022, 23:11
Nooit verstaan gehad en zeker niet de theorie ervan. In deze video reviseert ne gast een slechte accu, op 14:01 en 16:01 zie je dat hij bornen giet en het lood voorziet van isolatieplaatjes. + en - is bb indentiek, enkel de dikte van de bornen..
https://www.youtube.com/watch?v=gka20Vwp9rk
made in India ( of Pakistan ) :lol: Het belangrijkse wordt niet getoond , dat is de accu terug vullen met verdund zwavelzuur ( en de zuurtegraad moet correct zijn ) . En uiteraard moet die terug geladen worden. Die verschillende cellen terug met mekaar contact laten maken wordt ook niet getoond.

Lang geleden, de eerste Mini's. Opa had er zo 1, de deur laten openstaan en door't binnenlicht was die accu zo plat als als een vijg. Bij half donker de accu gaan aankoppelen aan de lader, bij 't starten is toen de kabelboom opgesmoord. Zeer hoge kosten.
Nu versta ik het een beetje.
Een wagen starten terwijl de lader er nog aanhangt , dat is "te gek" .... De lader zelf gaat eraan , de batterij op zich zal er niet onder lijden.

Verleden jaar heb ik de batterij van mijn old timer op dezelfde manier plat gekregen.

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

15 feb 2022, 22:06

De batt was opgeladen geweest maar andersom, uit de dunne born kwam + en de dikke was - gworden.
Opa en zijne maat hebben dat nooit verstaan maar een dikke rekening aan de garage moeten betalen.
Met het filmpje wilde ik aanduiden dat de loodplaatjes voor - en plus dezelfde zijn. Met al die chemie en formules heb ik dat nooit verstaan. Het zelf proberen om een batt verkeerd op te laden heb ik nooit gedurfd (knalgas etc).
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

15 feb 2022, 22:39

boeffer schreef:
15 feb 2022, 22:06
De batt was opgeladen geweest maar andersom, uit de dunne born kwam + en de dikke was - gworden.
Opa en zijne maat hebben dat nooit verstaan maar een dikke rekening aan de garage moeten betalen.
Met het filmpje wilde ik aanduiden dat de loodplaatjes voor - en plus dezelfde zijn. Met al die chemie en formules heb ik dat nooit verstaan. Het zelf proberen om een batt verkeerd op te laden heb ik nooit gedurfd (knalgas etc).
Wat je hier beschrijft dat indertijd een kabelboom van een auto is "opgesmoord" waarvan u beweerd dat de oorzaak ervan zou kunnen zijn dat de batterij tijdens het laden verkeerd was aangesloten heeft volgens mij niks met mekaar te maken gehad.

Nog; bij het laden van een lood batterij komen vrijwel altijd gassen vrij (waaronder waterstofgas) afhankelijk van de laadstroom die de lader kan geven is dat meer of minder.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

16 feb 2022, 08:39

Paul Siemons schreef:
15 feb 2022, 22:39
....
Nog; bij het laden van een lood batterij komen vrijwel altijd gassen vrij (waaronder waterstofgas) afhankelijk van de laadstroom die de lader kan geven is dat meer of minder.
... en zuurstof.