Koffie blijft het langst warm in ... ?

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

15 sep 2022, 16:32

Met dat hier allemaal te lezen is mijne koffie ondertussen koud geworden natuurlijk..... :lol: :lol:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

15 sep 2022, 16:40

E.T. schreef:
15 sep 2022, 16:18
De diameter van de koppen is van doorslaggevend belang!
Dat is zeker een heel belangrijke factor. Een groot oppervlak laat toe dat er veel warmte ontsnapt aan de bovenzijde.

In mijn testopstelling was het dunne kopje zelfs iets breder dan het dikke en tóch verloor het dikke kopje meer warmte. Er kruipt dus heel wat warmte in het materiaal van het kopje.

Fadre
Lid geworden op: 08 jun 2007, 20:39
Locatie: DEURNE

16 sep 2022, 12:51

Een simpel en correct antwoord is "Meten is Weten".
Als je zo ver gaat als je kunt zien,zie je verder als je zover bent.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

16 sep 2022, 14:36

Klopt. En dat is intussen gebeurd. De meting bevestigt het vermoeden. Daarvoor is een aanvaardbare uitleg te geven (zie hogerop).
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

16 sep 2022, 14:51

De belangrijkste vraag waar koffie/ thee het LANGSTE (drinkbaar) warm in blijft is m.i. nog open ...
Of eigenlijk welk kopje is het meest ´rendabel´ als t ware.

Leuk zo´n porceleine kop waar je drank de eerste minuten gloeien heet blijft om daarna snel af te koelen. Misschien is het aangenamer om uit een dikke mok te drinken omwille van sneller op dronk en langer aangenaam warm.

Ik begin de dag met het slurpen aan een Senseo van zo´n 70 °C.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

16 sep 2022, 14:58

E.T. schreef:
16 sep 2022, 14:51
Leuk zo´n porceleine kop waar je drank de eerste minuten gloeien heet blijft om daarna snel af te koelen.
Dit lijkt te suggereren dat het afkoelingsverloop eerst traag gaat en dan plots accelereert. Dat heb ik nog niet onderzocht, maar mijn vermoeden is dat het niet zo is.
Je kunt in het tabelletje zien dat reeds na 30 seconden de temperatuur met 17,5 graden is gezakt. In de volgende 1,5 minuut is de verdere afkoeling slechts 6 graden.
Misschien is het aangenamer om uit een dikke mok te drinken omwille van sneller op dronk en langer aangenaam warm.
Deel 1 klopt wellicht. Maar dat langer aangenaam warm, waarop steun je je daarvoor? De gemeten waarden wijzen niet in die richting.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

16 sep 2022, 15:05

Daarvoor moeten we terug naar de eerste stelling: hoe dikker het materiaal hoe beter de totale isolatiewaarde, hoe kleiner het warmteverlies

Ik start pas met drinken aan 70° en das heet. 5 minuten later is de koffie op of ik giet hem weg ...

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

16 sep 2022, 15:33

E.T. schreef:
16 sep 2022, 15:05
Daarvoor moeten we terug naar de eerste stelling: hoe dikker het materiaal hoe beter de totale isolatiewaarde, hoe kleiner het warmteverlies
Die stelling klopt niet, denk ik.

Een dunne beker uit piepschuim isoleert beter dan een dikke stenen mok.

De vraag of dun beter de warmte behoudt dan dik als beide uit gelijkaardig materiaal bestaan, is al gedeeltelijk beantwoord. In een dunne kop verliest de koffie minder warmte aan de beker dan in een dikke beker. Dat is zeker zo tijdens de eerste drie minuten.

Intussen heb ik het experiment nogmaals over gedaan maar dan de meting na 8 minuten gedaan.
De resultaten: de dikke kop was 60,7 graden heet. De dunne 61,5 graden.

Nog steeds is er meer warmteverlies uit die dikke kop, maar de dunne 'haalt in'.
D.w.z. dat je te hete koffie of thee al sneller zult kunnen drinken uit een dikke kop dan uit een dunne.

Ondertussen zijn we weer 8 minuten verder en nu is de situatie als volgt:
dunne kop : 50 graden
dikke kop: 50,6 graden

Dit verrast me wel. Ik had verwacht dat ze vanaf nu een identieke daling zouden laten zien.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

16 sep 2022, 15:44

Nogmaals 8 minuten verder.

Dikke tas: 43.4 graden warm
De dunne: 41.8 graden warm.

Conclusie : een dunne kop koelt de eerste 8 minuten minder snel af.
Daarna worden de rollen omgekeerd: de dunne kop verliest dan sneller meer warmte.

Na zowat 25 minuten voelt een dikke kop nog iets warmer aan dan een dunne. Daardoor zegt men gemakkelijk dat een dikke kop de warmte beter bewaart, maar dat is maar gedeeltelijk waar, zoals uit de test is gebleken.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

16 sep 2022, 16:08

Die stelling is absoluut juist hoor, is van toepassing bij elke warmteverlies berekening. De warmtetransmissie is afhankelijk van o.a. de isolatiewaarde van de stof, de dikte ervan, het temperatuursverschil en de tijd

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

16 sep 2022, 19:24

Als de isolatiewaarde slecht of negatief is, zoals porselein of steen t.o.v. warme vloeistof, dan werkt de dikte in het nadeel.

Die beide massa's streven naar een evenwicht qua temperatuur. Dan spreekt het toch voor zich dat het gemiddelde van een grote massa + een hoeveelheid warm water lager zal liggen dan een eerder kleine massa + dezelfde hoeveelheid warm water.
Laatst gewijzigd door Wil. op 16 sep 2022, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

16 sep 2022, 19:52

Misschien gewoon een colaatje drinken? :roll: :lol: