Vraag zekeringskast

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

renzo
Lid geworden op: 25 jan 2003, 06:39

13 mar 2024, 10:23

Moet er in elke zekeringskast nog een differentieel schakelaar bijgeplaatst worden. Het gaat om een nog te plaatsen zekeringskast in een tuinhuis, deze staat op meer dan 100m van de woning, van hieruit loopt de stroomleiding nog verder naar serre en waterpomp. De differentieel schakelaar die wel aanwezig in de hoofdschakelaar in huis zal op die afstand niet werken vermoed ik.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

13 mar 2024, 12:37

De aanwezige aardlekschakekaar meet intern het verschil (differentie) van de spanning tussen faze en aarding.

De afstand tussen de zekeringskast en een mogelijke kortsluiting lijkt mij geen probleem ... (tenzij ik het mis zou hebben, ben niet meer mee met het nieuwste AREI)

Wel handig is om de nieuwe kast apart aan te sluiten en van een aardwachter van 30mA (vochtige ruimtes & buiten) te voorzien, zodat niet telkens alles in huis ook afvalt.

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

13 mar 2024, 20:55

renzo schreef:
13 mar 2024, 10:23
Moet er in elke zekeringskast nog een differentieel schakelaar bijgeplaatst worden.
Nee, er MOET nergens een differentieel schakelaar bijgeplaatst worden. Je kan in de bestaande zekeringkast achter de bestaande differentieel van 30mA vertrekken of een extra differentieel van 30mA bijplaatsen. Dit laatste heeft voor mij de voorkeur omdat dan bij een probleem enkel de betrokken kring(en) afgeschakeld worden. Een differentieel in de tweede zekeringkast is niet nodig. Als je er twee na elkaar zet is de kans groot dat beide uitvallen.

In elk geval moet de kabel naar het tuinhuis vertrekken achter een automaat in de bestaande zekeringkast.

differentieelschakelaar = aardlekschakelaar = verliesSTROOMschakelaar : meet het verschil tussen de inkomende en uitgaande STROOM, niet spanning.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

14 mar 2024, 09:18

renzo schreef:
13 mar 2024, 10:23
Moet er in elke zekeringskast nog een differentieel schakelaar bijgeplaatst worden. Het gaat om een nog te plaatsen zekeringskast in een tuinhuis, deze staat op meer dan 100m van de woning, van hieruit loopt de stroomleiding nog verder naar serre en waterpomp. De differentieel schakelaar die wel aanwezig in de hoofdschakelaar in huis zal op die afstand niet werken vermoed ik.
Waar je zeker rekening moet mee houden is de sectie van de kabel naar het tuinhuis en verder naar de serre.
Afhankelijk van de belasting kan er een serieuze spanningsval optreden wanneer de sectie te klein is, en dat kan dan voor de nodige ambras zorgen, en zeker als er elektronica in het gebruikte toestel aanwezig is.

Ooit meegemaakt bij een boerke: zijn toestel (230v) ging regelmatig in de fout.
Bleek dat het 150-200m verder stond en verbonden met een verlengkabel van 2,5².
Na het starten van het toestel viel de spanning terug naar 165v, wat niet al te gezond was.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

renzo
Lid geworden op: 25 jan 2003, 06:39

14 mar 2024, 10:44

In het tuinhuis staat een zekeringskast met 2 automaten en er is nog plaats voor een differentiaal 30mA bij te plaatsen zoals voorgesteld. Voor de aansluitingen….stroomdraad komt binnen in tuinhuis naar 30mA, naar automaat, naar aftakdoos, klopt dit?

Allen heel erg bedankt voor de hulp.