Specifieke vragen over Wetenschap

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

zigi
Lid geworden op: 10 mar 2004, 17:28
Locatie: Wuustwezel

17 feb 2007, 11:47

Ergens heb ik ooit gelezen dat men lucht op de volgende manier kan wegen: Men neemt een ballon en weegt die. Daarna blaast men die op en weegt die opnieuw. Het verschil is het gewicht van de lucht in de ballon.
Maar hoe zit het dan met de wet van archimedes? De opwaartse kracht is toch gelijk aan het gewicht van de verplaatste lucht?

Stephaan
Lid geworden op: 31 jan 2005, 16:08
Locatie: Provincie Antwerpen

17 feb 2007, 12:30

Zigi Je opmerking is zeer terecht : op die manier kan je het gewicht van lucht alleen maar bepalen als de wegingen gebeuren onder een luchtledige klok. Je weegt onder de klok een metalen bol met een gesloten kraantje erop en waar een gekend volume lucht van 1 atmosfeer inzit (dus alleen lucht in de bol). Daarna zet je het kraantje open en zuig je de klok en de bol beide luchtledig.
Het verschil in gewicht is dat van de lucht uit de bol.

Als je de lucht toch wil wegen zonder onder een klok te moeten werken dan gaat het zo :Je weegt een metalen, luchtledige bol. Die bol moet wel aan een uitwendige druk van 1 atmosfeer weerstaan. Wat je weegt is eigenlijk het gewicht van de de bol verminderd met de archimedeskracht
Daarna laat je de bol vollopen met lucht en weegt hem opnieuw. Het verschil in gewicht is het verschil in archimedes kracht, en dus het gewicht vd verplaatste lucht.

kotje
Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
Locatie: 9880 AALTER

18 feb 2007, 11:59

Ik ben akkoord met Stephaan.
Maar houdt er rekening mee dat de s.m. lucht afhankelijk is temperatuur en druk lucht.
De s.m. lucht bij 0°C en 76 cm hg is 1,293 gr/l.
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?

zigi
Lid geworden op: 10 mar 2004, 17:28
Locatie: Wuustwezel

21 mar 2007, 16:05

Nu zit ik met een vraag over wiskunde:
De stelling van Bolzano luidt:
Als een reële functie f continu is in een geloten interval |a,b| en f(a) en f(b) hebben een verschillend teken, dan is er in |a,b| minstens een punt waarvan het beeld 0 is.

Dit is een heel ingewikkelde zin, maar is eigenlijk simpel.
Maar nu komt het:
Hoe luidt het bewijs?

't is om mijn dochter te helpen :?

kotje
Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
Locatie: 9880 AALTER

25 mar 2007, 18:52

Misschien hebt ge hier iets aan:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tussenwaardestelling
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?

zigi
Lid geworden op: 10 mar 2004, 17:28
Locatie: Wuustwezel

25 mar 2007, 23:21

Dat hat ik ook al gevonden, dat is de algemene steling, maar het bewijs ontbreekt.

kotje
Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
Locatie: 9880 AALTER

27 mar 2007, 13:08

Ik herinner mij nu dat het bewijs van deze stelling zeer lang en ingewikkeld is. Alhoewel het zeer logisch dat het zo is. Ik meen dat we het aangenomen hebben zonder te bewijzen aan de universiteit (meer dan 40 jaar geleden)
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?

de zweed
Lid geworden op: 31 okt 2005, 19:42

27 mei 2007, 19:58

De everest is meer dan 8000 meters hoog boven de zeespiegel hoe zit dat is dat bij laag of hoog water en van welke zee?

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

29 mei 2007, 07:58

De Zweed, de uitleg kan je door hier te klikken vinden.
Groetjes
Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender