DOODSTRAF

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

socrates

05 mei 2025, 09:32

Gelukkig voor onze beschaving, zijn er nog mensen die het oog om oog en tand om tand-principe, hoog in hun nobele empathisch vaandel dragen. We zijn niet allemaal zo verdorven als dat monster sic
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

werewoef

05 mei 2025, 23:46

Tav Socrates

Als ik het goed begrijp vindt jij het goed dat ze hem die euthanasie moeten gunnen .? Het ging hier wel over levenslang voor de moord van zes vrouwen .

werewoef
AMEN en AUM

socrates

06 mei 2025, 10:23

werewoef schreef:
Tav Socrates

Als ik het goed begrijp vindt jij het goed dat ze hem die euthanasie moeten gunnen .? Het ging hier wel over levenslang voor de moord van zes vrouwen .

werewoef
Zijn slachtoffers waren heel tevreden met zijn "doodstraf" als brave christenmensen zouden ze hem nu toch minstens die euthanasie kunnen gunnen.
Volgens de "letter" van de wet heeft hij geen recht op "zelfdoding' jezus christus zou dat alleicht toch anders hebben beoordeeld.
Ik kan maar niet begrijpen hoe men wettelijk en in koelen bloede iemands leven kan opeisen. Ik zou onder dwang liever zelf doodgaan dan iemand te doden.

Wil.

06 mei 2025, 13:32

socrates schreef:
werewoef schreef:
Tav Socrates

werewoef
Zijn slachtoffers waren heel tevreden met zijn "doodstraf" als brave christenmensen zouden ze hem nu toch minstens die euthanasie kunnen gunnen.
eu = goed, zacht
thanatos = dood

Een zachte dood. Zouden zijn slachtoffers daar tevreden mee zijn?
Ik kan maar niet begrijpen hoe men wettelijk en in koelen bloede iemands leven kan opeisen. Ik zou onder dwang liever zelf doodgaan dan iemand te doden.
In een rechtstaat geef je je recht op vergelding af aan de staat. De staat kan élke straf opleggen, tot en met de doodstraf. 'Dood door uitzichtloos lijden', valt daar ook onder. Er is niemand individueel aansprakelijk voor de uitvoering van deze straf en ze komt tegemoet aan het verlangen van de benadeelden om de dader minstens evenveel te doen afzien als zijn slachtoffers.

Horion kan die straf zelf verkorten als hij weigert te drinken en te eten. Gewoonlijk is het dan na één week voorbij. In vergelijking met wat hij zijn slachtoffers heeft aangedaan, is dat tamelijk 'eu' .
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

socrates

06 mei 2025, 20:16

Wil. schreef:
06 mei 2025, 13:32
socrates schreef:
werewoef schreef:
Tav Socrates

werewoef
eu = goed, zacht
thanatos = dood

Een zachte dood. Zouden zijn slachtoffers daar tevreden mee zijn?
In een rechtstaat geef je je recht op vergelding af aan de staat. De staat kan élke straf opleggen, tot en met de doodstraf. 'Dood door uitzichtloos lijden', valt daar ook onder. Er is niemand individueel aansprakelijk voor de uitvoering van deze straf en ze komt tegemoet aan het verlangen van de benadeelden om de dader minstens evenveel te doen afzien als zijn slachtoffers.

Horion kan die straf zelf verkorten als hij weigert te drinken en te eten. Gewoonlijk is het dan na één week voorbij. In vergelijking met wat hij zijn slachtoffers heeft aangedaan, is dat tamelijk 'eu' .
Wraak is een "lage" drift, zelfs de ouders van die Reuzegomstudent waren daar niet op uit.

Wil.

06 mei 2025, 22:43

Wraak is een "lage" drift,
Dat is gemakkelijk gezegd, als je aan de buitenkant staat. Maar als je het slachtoffer bent geworden van een zwaar misdrijf (moord - verkrachting - marteling tot de dood...) dan denken de meeste mensen daar anders over. [ De ouders van Sanda Dia hebben begrepen dat het niet de intentie was van de reuzegommers om hem te vermoorden. Het element 'ongeluk' was erg aanwezig. Niet zo bij Horion.]

Ik heb al eerder geschreven: er is voor de meeste slachtoffers geen straf denkbaar die zoveel opluchting geeft als de doodstraf. Het is de ultieme uitlaatklep die de opgestapelde roep om rechtvaardigheid, om wraak kan voldoen. Die roep om wraak is aanwezig bij het overgrote deel van de mensen die aan den lijve zo'n halsmisdrijf hebben ondergaan.

Ik vind het een misdaad op zich als je die mensen die opluchting wil ontzeggen door 'die lage drift' geen kans te geven om opgelost te geraken.

Het vraagt heel wat hersengymnastiek om iemand zoals Dutroux of Horion te vergeven voor zijn daden, of tevreden te zijn met het uit de maatschappij te verwijderen van dat soort mensen .
Als jouw kind herhaaldelijk is verkracht en uiteindelijk is vermoord door zo'n kerel, dan wil je meer dan hem 'neutraliseren' in een afgesloten ruimte.

berretz

07 mei 2025, 07:23

In elke cel een koord aan het plafond, dan hebben ze zelf de keus.

socrates

07 mei 2025, 08:45

berretz schreef:
07 mei 2025, 07:23
In elke cel een koord aan het plafond, dan hebben ze zelf de keus.
Geniaal idee; niet duur, zeer efficient en duurzaam. In de meeste Belgische kerkers zal één touw wel niet volstaan; hopelijk zijn de plafonds er groot genoeg voor 4 galgen. :roll:

Wil.

07 mei 2025, 14:18

socrates schreef:
07 mei 2025, 08:45
In de meeste Belgische kerkers zal één touw wel niet volstaan
Wie het meest dagen op de teller heeft, mag eerst. Maar ja, dan zou de overheid kunnen beticht worden van 'aanzetten tot zelfmoord' wat niet toegelaten is.

Echter, als het Horion menens is, dan volstaat één week zonder te drinken. Kan daar enig bezwaar tegen zijn? Het is dan zijn persoonlijke keuze.

socrates

07 mei 2025, 19:58

Waren "grote leiders" zoals Hitler, Stalin, Pinochet, Mussolini,, enz; intelligenter dan Trump ?

Wil.

07 mei 2025, 20:18

Hier hoort een tekeningetje bij want ik snap de link niet met 'doodstraf'. 8O

socrates

07 mei 2025, 20:35

socrates schreef:
07 mei 2025, 19:58
Waren "grote leiders" zoals Hitler, Stalin, Pinochet, Mussolini,, enz; intelligenter dan Trump ?
Sorry ik zat blijbkaar op de verkeerde topic.

tokkio

06 jul 2025, 15:08

In WIKI staat een lijst van moordenaars die levenslang kregen, maar dutrou staat er niet bij,heeft die "het touw" gebruikt of een plastieken zak?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... elgi%C3%AB
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Wil.

06 jul 2025, 19:50

In mijn Wiki staat hij wel:

image.png

tokkio

07 jul 2025, 15:05

Het zijn er wel heel veel die genieten van "ons" belasting geld, waarom moeten die hun verblijf niet betalen,die horion zijn advocaat heeft het zo ver gekregen dat horion al 400 duizend euro op zijn rekening heeft staan, als reden geven ze dit door een dwangsom.
https://www.vlaamsbelang.org/nieuws/ser ... nd-cel-uit

https://www.standaard.be/binnenland/fre ... l/40748620.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.