Het Geheugen in Actie

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

16 mei 2016, 10:30

La vache qui rit, moet wel dringend gemolken worden, maar ziet er toch zonder een taal te kunnen spreken , heel content uit.
In ieder geval hebben dieren een geheugen en begrijpen ze ook de taal van hun baasje.
Volledig triviaal maar wel on topic, voordenker !
Ik dacht altijd dat voor-denken eigenlijk na-denken heette, maar wat psychologen uit hun mouw ( pardon, hoofd) schudden, is natuurlijk altijd juist.

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

16 mei 2016, 10:55

Reini schreef:Volledig triviaal maar wel on topic, voordenker!
:lol: :lol: :lol:

Voor-denken is het gevolg van zorgvuldig na-denken! :wink:

Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

16 mei 2016, 22:54

Als we ervan uitgaan dat koeien ook een geheugen hebben en dat, om het geheugen te laten werken, een taal onmisbaar is, dan kan men maar drie conclusies overhouden. Ofwel heeft een koe geen geheugen, zomin als een olifant, ofwel hebben koeien en olifanten een inwendige stem die hun geheugen voedt, ofwel is taal niet vereist om het geheugen te laten werken.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

17 mei 2016, 06:07

Wie heeft hier ooit beweerd dat, om het geheugen te laten werken, "een taal onmisbaar is"?!

Ik heb gezegd: "Voor de mens is taal: het meest ontwikkelde voertuig voor het geheugen."
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

17 mei 2016, 07:22

Ik heb hier trouwens een van de koeien, in de weide tegenover mijn huis aan de voet van de Kluisberg, over aangesproken.

Het beest keek mij met grote ogen aan en antwoordde: "MOE-OE-OE-OE-OE-OE!!! (How's that for a language! :P)

Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

17 mei 2016, 08:38

Vesselin schreef:Wie heeft hier ooit beweerd dat, om het geheugen te laten werken, "een taal onmisbaar is"?!

Ik heb gezegd: "Voor de mens is taal: het meest ontwikkelde voertuig voor het geheugen."
Dat laatste moet je eens uitleggen.
Klinkklare onzin voor mij. 8O
Jawatte

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

17 mei 2016, 10:06

Wat zijn je bezwaren?! Moet jij mij eerst eens uitleggen! 8)
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

17 mei 2016, 10:29

socrates schreef:Als we ervan uitgaan dat koeien ook een geheugen hebben en dat, om het geheugen te laten werken, een taal onmisbaar is, dan kan men maar drie conclusies overhouden. Ofwel heeft een koe geen geheugen, zomin als een olifant, ofwel hebben koeien en olifanten een inwendige stem die hun geheugen voedt, ofwel is taal niet vereist om het geheugen te laten werken.
Ik denk dat je de zaken gewoon moet omdraaien : om een taal te kunnen spreken, is een geheugen vereist.
Het geheugen kan ook perfect werken zonder taal, het laatste is er gewoon mede een uiting van, zoals ook zuchten, wenen, tekens zijn van geheugen ( en emoties ).

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

17 mei 2016, 11:29

Ik heb nooit beweerd dat het geheugen niet functioneert zonder taal!

Wie dat beweert lijdt aan de "beroepsziekte" van dit forum: Niet lezen wat er staat!!!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

17 mei 2016, 19:39

Vesselin schreef:Wie heeft hier ooit beweerd dat, om het geheugen te laten werken, "een taal onmisbaar is"?!

Ik heb gezegd: "Voor de mens is taal: het meest ontwikkelde voertuig voor het geheugen."
Zulk gezegde is voor meerdere interpretaties vatbaar.
Ik begreep eruit, na enig voordenken : dat taal de beste manier is om hetgeen in je geheugen afspeelt, mede te delen aan mens of dier.
Want ik denk dat je tegen je papegaai ook wel een woordje te vertellen hebt.

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

17 mei 2016, 21:20

Reini schreef:Zulk gezegde is voor meerdere interpretaties vatbaar.
Zjust!... Zjust!...
Apropos... ik heb een foto van jou aan mijn papegaai laten zien en hij kirde: "Lekker wijfie... lekker wijfie!"

Jij bent al wat milder dan de heer Cappadocius, die de zinsnede "Ik heb gezegd: "Voor de mens is taal: het meest ontwikkelde voertuig voor het geheugen."", klinkklare onzin vindt.
Als ik hem om zijn bezwaren vraag, zwijgt ie als vermoord!... Een reactie van hem zeven minuten eerder op het religie-forum geeft hierover geen uitsluitsel... Enfin... ik ga ervan uit dat ie nog leeft!

De heer cappa, die over grote opvoedkundige kwaliteiten beschikt (dat heb ik al meerdere keren mogen ondervinden), laat mij, als pedagogische stimulans tot beter voor-denken, misschien even in mijn eigen sop gaar koken, om mij te dwingen over mijn "zonden" na te denken (sic)!

Hmmm... wat is er verkeerd aan de zinsnede... Ongetwijfeld de woordkeuze?... "meest ontwikkelde"... dat zou het kunnen zijn.

Eerst en vooral is het zo, dat taal een gevolg is van het geheugen, en niet de oorzaak! Daarom noem ik het een "voertuig". Laten wij dan zeggen: een voertuig dat een creatie is van het geheugen, waar het dan gebruik van maakt.

De biologische in-f-f-frastructuur - een resultaat van miljoenen jaren evolutie - hebben we met onze mede-zoogdieren (neem bvb zo'n vriendelijk dier als een koe!) gemeen.
Wat ons evenwel van hen onderschijt... euh... pardon... onderscheidt, is dat we talen ontwikkeld hebben, om met elkaar te communiceren (ook wel met dieren... jawel... tegen een koe bvb: "Uit de weg, stomme melkfabriek!!!).

Deze talen zijn, in de loop van onze ontwikkeling, steeds gesofistikeerder geworden, en tenslotte ondersteund door het schrift, hetgeen de reikwijdte van de communicatie enorm vergrootte.

Tenslotte heeft deze communicatie (met behulp van taal) de gehele ontwikkeling van onze cultuur, met zijn economieën, kunsten en alleraardigste geweldplegingen, mogelijk gemaakt.

Ik zal de zinsnede dus als volgt corrigeren:

"Voor de mens heeft taal, als voertuig van het geheugen, de grootste bijdrage geleverd voor de ontwikkeling van zijn cultuur (met alles erop en eraan)."

Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

17 mei 2016, 22:07

Vesselin schreef:Ik heb nooit beweerd dat het geheugen niet functioneert zonder taal!

Wie dat beweert lijdt aan de "beroepsziekte" van dit forum: Niet lezen wat er staat!!!
Uit enkele hieronder verzamelde flarden van jouw berichten blijkt inderdaad dat jij nergens hebt beweerd dat geheugen niet functioneert zonder taal . Een ongeoefende lezer zou immers, op basis van deze paar flarden, tot de foute conclusie kunnen komen dat jij taal als een essentieel element beschouwt in je denken over het geheugen.
Cit:Ik ga, bij mijn betoog, uit van denken als taal, als inwendige conversatie.
Het is dan nog maar de vraag of denken inderdaad ooit "onbewust" plaatsgrijpt.
De inwendige conversatie, die bijna onafgebroken aan de gang is, is een verhaal dat bewust begrepen wordt in de geest... het is geen onbegrijpelijke "gibberish" toch?

Ik heb het toch duidelijk gedefinieerd als "innerlijk gesprek"? Daar heb je taal voor nodig.
Taal, als voertuig van het geheugen, ondersteund door voorstellingsvermogen, creatieve - en als het even kan Twisted Evil - intelligente fantasie.

Het maakt trouwens niet uit: welke taal!

De mens is het "Zoön Phonanata, het "Taaldier" !
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

18 mei 2016, 06:14

Dat mensen, dat wat ik schrijf, verkeerd interpreteren, tot daar aan toe. Moet ik dan maar aanvaarden: ik ben wellicht niet duidelijk genoeg.
Mea culpa, mea maxima culpa! 8)

Wat ik wel bijna griezelig vind, is: de ,zo goed als, totale afwezigheid van enig gevoel voor humor.

Is dat de prijs die je voor de veroudering van je brein (sic) moet betalen?! Vreselijk is dat!

Ik moet dan denken aan de vader van mijn tweede partner, die altijd zei: "Als ge te oud wordt, is het eerste wat ze u afpakken: "De leute!""
Laatst gewijzigd door Vesselin op 19 mei 2016, 04:31, 1 keer totaal gewijzigd.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

18 mei 2016, 11:14

Ik weet niet of "leute" kan vertaald worden met "humor". Humor is, als het geen toogpraat of onderbroekenlol is, een complex fenomeen, niet makkelijk om over te brengen. Via geschreven boodschappen, "die anders al fout worden begrepen" is het al haast onmogelijk om enig sublieme vorm van humor door te seinen. =smileys kunnen dat gebrek niet echt oplossen.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

18 mei 2016, 20:20

Ik geef je gelijk!

Het was trouwens een zeer unfaire opmerking van me, die nergens op slaat.

Het gevolg van een beetje frustratie, vrees ik , over een paar antwoorden die ik gekregen heb.

Mijzelf niet serieus nemen is misschien de beste optie... en misschien ook de meest gezonde vorm van humor.

Forget it! I was wrong...
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain