WO III in aantocht?

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

fotofant

31 mar 2013, 11:31

YYZ schreef:
fotofant schreef:Als je zou ingaan op al het negativisme dat hier gespuid wordt dan zou je depressief worden. Ben daar geen fan van en sta liever positief in het leven. ‘K bekijk het glas nog altijd liever als half-vol dan half-leeg. Mocht het, na verloop van tijd, toch blijken half-leeg te zijn dan heb ik ondertussen toch de vreugde van het half-volle gehad. Misschien is de nabijheid van de zee een voordeel om alles een beetje te relativeren en in een breder perspectief te bekijken, ze laat je beseffen dat alles komt en gaat, dat het nu eens stormt en dan weer rustig wordt. Druppels spatten op, schitteren in de zon en worden weer zee. Noem het naief als je wil. Maar met een fikse wandeling langs de branding waaien negatieve gedachten weg, zorgen nemen terug normale proporties aan, kom je tot innerlijke rust en vindt je de kracht om je leven te leven, wat er ook gebeurt.
Ja, tracht de ellende te ontkennen en zeg dan dat je positief denkt, aan vluchtwegen is geen gebrek.
Beste YYZ,
Helemaal geen vluchtweg, ik zie wat ik zie : armoede en rijkdom, en hoe en wie verdeelt en heerst in deze wereld, geschiedenis is een goede les om uit te zoeken hoe het niet moet, maar je moet wel rekening houden met de aard van het “beestje” dat we mens noemen, die aard verandert niet op 1 2 3.
Er over leuteren heeft nog nooit zoden aan de dijk gebracht. In je eentje kun je geen gans systeem veranderen. Als je dat wilt moet je onvermijdelijk langs de politieke weg gaan, en dat lukt alleen als de tijdsgeest er rijp voor is.
Als je wilt dat er nu iets verandert moet je “doen”, niet leuteren, maar om iets te kunnen doen heb je energie nodig en die sijpelt uit je weg door doemdenken.
Je geest leeg maken (alles even loslaten) is geen vlucht, het is een mogelijkheid om je energie weer op pijl te brengen. Het schept de mogelijkheid om in jezelf en naar jezelf te glimlachten (zoals Cappa aanraadt) en als je naar jezelf kunt glimlachen kun je ook naar de anderen glimlachen en daarmee begint de verandering :!:
:wink:

voor u en voor iedereen op dit forum :een zalig paasfeest of lentefeest.
elk moment is belangrijk

YYZ

31 mar 2013, 11:41

fotofant schreef:Beste YYZ, Helemaal geen vluchtweg, ik zie wat ik zie : armoede en rijkdom, en hoe en wie verdeelt en heerst in deze wereld, geschiedenis is een goede les om uit te zoeken hoe het niet moet, maar je moet wel rekening houden met de aard van het “beestje” dat we mens noemen, die aard verandert niet op 1 2 3. Er over leuteren heeft nog nooit zoden aan de dijk gebracht. In je eentje kun je geen gans systeem veranderen. Als je dat wilt moet je onvermijdelijk langs de politieke weg gaan, en dat lukt alleen als de tijdsgeest er rijp voor is. Als je wilt dat er nu iets verandert moet je “doen”, niet leuteren, maar om iets te kunnen doen heb je energie nodig en die sijpelt uit je weg door doemdenken.
Je geest leeg maken (alles even loslaten) is geen vlucht, het is een mogelijkheid om je energie weer op pijl te brengen. Het schept de mogelijkheid om in jezelf en naar jezelf te glimlachten (zoals Cappa aanraadt) en als je naar jezelf kunt glimlachen kun je ook naar de anderen glimlachen en daarmee begint de verandering :!: :wink: voor u en voor iedereen op dit forum :een zalig paasfeest of lentefeest.
We hebben de platitudes en andere rationaliseringen grondig onderzocht Fotofan, geen probleem. Insgelijks, we kunnen slechts waarschuwen voor wat komen zal indien we niet van richting veranderen.

talisman

31 mar 2013, 11:50

YYZ schreef: Fotofan, geen probleem. Insgelijks, we kunnen slechts waarschuwen voor wat komen zal indien we niet van richting veranderen.
Lijkt me wel die doemprofeten uit de bijbel.
:lol:

YYZ

31 mar 2013, 11:55

talisman schreef:
YYZ schreef: Fotofan, geen probleem. Insgelijks, we kunnen slechts waarschuwen voor wat komen zal indien we niet van richting veranderen.
Lijkt me wel die doemprofeten uit de bijbel.
:lol:
Ik wou bijna hetzelfde zeggen, die hebben de neiging om teksten te manipuleren waardoor ze kunnen voorbij gaan aan het inhoudelijke debat, het resultaat is dan de gekende 'non dialoog'. Pro forma ..
We hebben de platitudes en andere rationaliseringen grondig onderzocht Fotofan, geen probleem.

fotofant

31 mar 2013, 12:14

YYZ schreef:We hebben de platitudes en andere rationaliseringen grondig onderzocht Fotofan, geen probleem. Insgelijks, we kunnen slechts waarschuwen voor wat komen zal indien we niet van richting veranderen.
Eerste bemerking: mijn nickname is "fotofant"
Tweede bemerking, eigenlijk een vraagje : wie zijn die wij, die de "platitudes" hebben onderzocht?
Derde bemerking (ik voel me bijna Piet Huysentruyt) waarom zijn de ideeën van anderen "platitudes"? en waarom zouden ze niet bijdragen tot een inhoudelijk debat, tenzij je onder "inhoud" alleen "doemdenken" verstaat.

En nogmaals : je leeft nu :!: en als je iets wilt veranderen of van richting veranderen herlees dan mijn vorige posting.
elk moment is belangrijk

YYZ

31 mar 2013, 13:14

fotofant schreef:Eerste bemerking: mijn nickname is "fotofant
Typfout, sorry
Tweede bemerking, eigenlijk een vraagje : wie zijn die wij, die de "platitudes" hebben onderzocht?
Een aantal mensen die regelmatig samenkomen om de huidige malaise te onderzoeken, verklaringen vinden en alternatieven bespreekbaar stellen. Ze zijn zich bewust van de tragische absurditeit waarin we ons bevinden, nog meer zijn ze zich bewust van de nefaste gevolgen waartoe het kan leiden. Ze ontkennen geenszins de ernst van de situatie en zijn allerminst doemdenkers, ze zien daarentegen dat het doemscenario zich nu op dit moment afspeelt en nog verder zal zetten als er niets verandert in het huidige beleid.
Derde bemerking (ik voel me bijna Piet Huysentruyt) waarom zijn de ideeën van anderen "platitudes"? en waarom zouden ze niet bijdragen tot een inhoudelijk debat, tenzij je onder "inhoud" alleen "doemdenken" verstaat.
Platitudes zijn niet doordachte stellingen die een obstakel vormen om de dialoog ten gronde te voeren omtrent de malaise waarin we zitten, deze worden simultaan beschouwd met nog een aantal andere fenomenen. Het geeft bv aanleiding tot politieke stellingen die geen economische rechtsgeldigheid kennen, door de aanhoudende berichtgeving via media en andere kanalen bestaat dan het risico dat mensen dat aanzien voor waar. Dergelijke clusters laten doemscenario's ontstaan die dan ook manifest worden, dit staat in schril contrast met de doorbraakscenario's als gevolg van het doorzien van deze platitudes.
En nogmaals : je leeft nu :!: en als je iets wilt veranderen of van richting veranderen herlees dan mijn vorige posting
Het is nu 'economische' crisis, het is nu dat mensen met bosjes worden uitgespuwd door het systeem, en morgen is ook 'nu' maar dan een geprojecteerd heden, naargelang de beslissing die we nu nemen ziet deze toekomst er zus of zo uit, een nieuw nu dat ons tijdloos kan laten reflecteren over hoe het morgen kan zijn en hoeveel medemensen er nog slachtoffer kunnen worden door vandaag (nu) geen aandacht te hebben voor wat er nu beslist wordt. Ook de 'nu' platitude werd onderzocht.

YYZ

02 apr 2013, 10:47

In afwachting van repliek, exploot

Auschwitz is niet het resultaat van rationalisme. Auschwitz is het resultaat van een irrationeel gebruik van de vele producten van het rationalisme. Auschwitz is rationalisme dat gekaapt is door tribalisme, door een etnocentrische mythologie van Blut und Boden en rassenwaan, geworteld in het land, romantisch van oriëntatie en barbaars in haar etnische zuiveringen. Met pijl en boog behoort genocide niet tot de serieuze mogelijkheden maar met staal en steenkool, verbrandingsmotoren en gaskamers, machinegeweren en atoombommen wel. Dat zijn geen rationele verlangens, hoe men rationaliteit ook definieert – het zijn etnocentrische vormen van tribalisme die zich meester hebben gemaakt van de werktuigen van een geavanceerd bewustzijn en ze voor de allerlaagste doeleinden inzetten. Auschwitz is niet het slotakkoord van de rede, maar van het tribalisme.

janx

02 apr 2013, 13:02

bron: http://www.visionair.nl/ideeen/mensheid ... jzigingen/

Auschwitz is niet het resultaat van rationalisme. Auschwitz is het resultaat van een irrationeel gebruik van de vele producten van het rationalisme. Auschwitz is rationalisme dat gekaapt is door tribalisme, door een etnocentrische mythologie van Blut und Boden en rassenwaan, geworteld in het land, romantisch van oriëntatie en barbaars in haar etnische zuiveringen. Met pijl en boog behoort genocide niet tot de serieuze mogelijkheden maar met staal en steenkool, verbrandingsmotoren en gaskamers, machinegeweren en atoombommen wel. Dat zijn geen rationele verlangens, hoe men rationaliteit ook definieert – het zijn etnocentrische vormen van tribalisme die zich meester hebben gemaakt van de werktuigen van een geavanceerd bewustzijn en ze voor de allerlaagste doeleinden inzetten. Auschwitz is niet het slotakkoord van de rede, maar van het tribalisme.(Ken Wilber)
Alles is Één en die Éne is Alles.

fotofant

02 apr 2013, 17:58

janx schreef:bron: http://www.visionair.nl/ideeen/mensheid ... jzigingen/

Auschwitz is niet het resultaat van rationalisme. Auschwitz is het resultaat van een irrationeel gebruik van de vele producten van het rationalisme. Auschwitz is rationalisme dat gekaapt is door tribalisme, door een etnocentrische mythologie van Blut und Boden en rassenwaan, geworteld in het land, romantisch van oriëntatie en barbaars in haar etnische zuiveringen. Met pijl en boog behoort genocide niet tot de serieuze mogelijkheden maar met staal en steenkool, verbrandingsmotoren en gaskamers, machinegeweren en atoombommen wel. Dat zijn geen rationele verlangens, hoe men rationaliteit ook definieert – het zijn etnocentrische vormen van tribalisme die zich meester hebben gemaakt van de werktuigen van een geavanceerd bewustzijn en ze voor de allerlaagste doeleinden inzetten. Auschwitz is niet het slotakkoord van de rede, maar van het tribalisme.(Ken Wilber)
Ik dacht al dat ik die tekst ergens was tegengekomen, maar kon het niet direct terugvinden, bedankt JanX
elk moment is belangrijk

YYZ

03 apr 2013, 08:59

fotofant schreef:Ik dacht al dat ik die tekst ergens was tegengekomen, maar kon het niet direct terugvinden, bedankt JanX
Fotofant, ik weet niet hoe je dat zelf ziet, je hebt me een aantal vragen gesteld waarop ik een antwoord gegeven heb. Zijn de antwoorden bevredigend, wonderbaarlijk, verwerperlijk, onwaarschijnlijke zever, onbegrijpelijk, interessant, kwakzalverij, nobel, aanzettend tot diepgaander reflectie, dialoog, oorlog, ontdaan van elke vorm van elementaire beleefdheid ... ik weet het niet.

fotofant

03 apr 2013, 12:31

YYZ schreef:
fotofant schreef:Ik dacht al dat ik die tekst ergens was tegengekomen, maar kon het niet direct terugvinden, bedankt JanX
Fotofant, ik weet niet hoe je dat zelf ziet, je hebt me een aantal vragen gesteld waarop ik een antwoord gegeven heb. Zijn de antwoorden bevredigend, wonderbaarlijk, verwerperlijk, onwaarschijnlijke zever, onbegrijpelijk, interessant, kwakzalverij, nobel, aanzettend tot diepgaander reflectie, dialoog, oorlog, ontdaan van elke vorm van elementaire beleefdheid ... ik weet het niet.
Ik heb nota genomen van uw antwoord maar kan er niet helemaal in meegaan, vooral wat de crisis betreft.

Crisis zit voornamelijk tussen de oren van de mensen, en als je me niet gelooft, kom dan maar eens zien aan zee. De grootste auto’s (BMW X5, X6, Audi A6 ed) vechten om een parkeerplaatsje dat amper te vinden is. De restaurants zitten stampes vol en je moet wachten op een tweede of een derde shift om bediend te geraken (hoewel de kwaliteit dikwijls ondermaats is en de prijs bovenmaats). Er staan lange wachtrijen voor de bakkers (die net voor de stormloop van pasen de prijs van de minitaartjes met 50 cent heeft opgeslagen) enz.

Ik behoor tot de generatie die net na de oorlog geboren zijn, mijn ouders kenden nog de ratsoeneringen van voedsel. Ma bakte de verjaardagstaarten waar we gretig van smulden, omdat ze voorbehouden waren voor de feestdagen, terwijl de kinderen nu er dikwijls hun neus voor ophalen. Mijn ouders gingen niet op vakantie en wij (de kinderen) mochten een paar weken naar de grootouders, daar konden we gaan ravotten op de Warande of de lange forten en dat was het paradijs. Als we eens naar de Zoo gingen dan werden we daar al een paar weken op voorhand opgewonden over. Nu zeuren ze na een paar stappen dat ze naar huis willen om op de i-pad te spelen en als je ze meeneemt naar de zoo vragen ze na een korte tijd of dit alles is wat er te zien is.

Ik ben het volkomen met u eens dat we ons moeten bezinnen, maar dan wel over wat we nu hebben, over “welzijn”, dat welzijn creëer je niet met doemdenken. Mijn ideeën daarover heb ik al in eerder posts meegedeeld.
Groetjes
elk moment is belangrijk

talisman

03 apr 2013, 13:22

Ik ben ook van die na-oorlogse generatie en erken dit zeer duidelijk. Ik haat doemdenkers. Ze zijn de zuurstof uit de lucht niet waard.

YYZ

03 apr 2013, 13:25

fotofant schreef:
YYZ schreef:
Ik heb nota genomen van uw antwoord maar kan er niet helemaal in meegaan, vooral wat de crisis betreft. Crisis zit voornamelijk tussen de oren van de mensen, en als je me niet gelooft, kom dan maar eens zien aan zee. De grootste auto’s (BMW X5, X6, Audi A6 ed) vechten om een parkeerplaatsje dat amper te vinden is. De restaurants zitten stampes vol en je moet wachten op een tweede of een derde shift om bediend te geraken (hoewel de kwaliteit dikwijls ondermaats is en de prijs bovenmaats). Er staan lange wachtrijen voor de bakkers (die net voor de stormloop van pasen de prijs van de minitaartjes met 50 cent heeft opgeslagen) enz. Ik behoor tot de generatie die net na de oorlog geboren zijn, mijn ouders kenden nog de ratsoeneringen van voedsel. Ma bakte de verjaardagstaarten waar we gretig van smulden, omdat ze voorbehouden waren voor de feestdagen, terwijl de kinderen nu er dikwijls hun neus voor ophalen. Mijn ouders gingen niet op vakantie en wij (de kinderen) mochten een paar weken naar de grootouders, daar konden we gaan ravotten op de Warande of de lange forten en dat was het paradijs. Als we eens naar de Zoo gingen dan werden we daar al een paar weken op voorhand opgewonden over. Nu zeuren ze na een paar stappen dat ze naar huis willen om op de i-pad te spelen en als je ze meeneemt naar de zoo vragen ze na een korte tijd of dit alles is wat er te zien is. Ik ben het volkomen met u eens dat we ons moeten bezinnen, maar dan wel over wat we nu hebben, over “welzijn”, dat welzijn creëer je niet met doemdenken. Mijn ideeën daarover heb ik al in eerder posts meegedeeld.Groetjes
Dank, dat het tussen onze twee oren zit zal voor iedereen wel duidelijk zijn, het gevolg is wat we nu zien. Binnen dezelfde context hebben we ook oplossingen, onderzoek wijst uit dat er inderdaad iets mis is met het politieke gehoor waardoor het doemscenario zich gewoon verder zet. Oorzaak verwisselen met gevolg heeft nog nooit iets opgebracht, tenzij de aanhoudende berichten die geenszins laten vermoeden vermoeden dat we al iets van economie begrepen hebben. En wie het zegt is de doemdenker, omgekeerde wereld, niet?

YYZ

03 apr 2013, 13:28

talisman schreef:Ik ben ook van die na-oorlogse generatie en erken dit zeer duidelijk. Ik haat doemdenkers. Ze zijn de zuurstof uit de lucht niet waard.
Ja, we haten die allemaal en laten ze rustig miljoenen mensen economische nonsens wijsmaken. Gaat het nu over escapisme, doemdenken of totale onverschilligheid jegens onze medemensen?

YYZ

03 apr 2013, 13:33

1 aprilgrappen in de 21ste eeuw

De Europese leiders nemen een verrassende wending inzake sociaaleconomische politiek. Staan we aan het begin van een sterk, warm en echt sociaal Europa? Eindelijk wordt toegegeven dat de politiek van “besparingen” alleen maar geleid heeft tot catastrofale sociale gevolgen zoals stijgende werkloosheid en steeds meer armoede in vele Europese landen. Dergelijke falende politiek wordt nu radicaal afgewezen. Het is niet langer aanvaardbaar dat steeds meer mensen in armoede moeten leven. Om echte oplossingen mogelijk te maken is herverdeling van macht en middelen een absolute noodzaak. De volgende 10 maatregelen gaan meteen van kracht in alle landen van de Europese Unie. Let wel, het gaat niet zomaar om vrijblijvende “aanbevelingen”, maar werkelijk om dwingende maatregelen vanuit Het Nieuwe Europa:

1.Alle mensen krijgen een minimum gewaarborgd inkomen voldoende voor degelijke huisvesting, levensonderhoud en deelname aan culturele activiteiten.
2.Om de werkloosheid op te lossen komen er, met volle steun van alle overheden, meer investeringen vooral in de dienstensector: degelijk onderwijs voor iedereen, goedkoop en voldoende openbaar vervoer, meer personeel in de zorgsectoren (zieken, gehandicapten, bejaarden), vorming en steun aan bewegingsleven en herwaardering van openbare diensten.
3.Alle landen voeren tegelijk (om kapitaalvlucht te vermijden) een miljonairstaks in met een ‘progressieve’ heffing. Hoe rijker men is, hoe hoger de heffing.
4.Ter bescherming van de koopkracht leggen alle landen wettelijke minimumlonen vast en indexeren de lonen en sociale uitkeringen. Het Belgisch indexatiesysteem wordt hier als model aangeprezen.
5.Om de loonkosten te verlagen verschuiven de belasting op lonen naar een belasting op inkomsten uit vermogen en kapitaal.
6.In alle ondernemingen wordt een maximale spanning tussen de laagste en de hoogste lonen (met alle extra legale en illegale voordelen inbegrepen) verkleind tot 1/5.
7.Een verdere uitbouw en versteviging van de collectief gefinancierde vormen van sociale bescherming en sociale zekerheid.
8.Om het verschil tussen een arbeiders- en bediendecontract te doen verdwijnen komt er de invoering van een werknemersstatuut voor alle werknemers.
9.De macht van CEO’s (als alleenheersers) wordt gereduceerd en de structuren van alle ondernemingen worden gedemocratiseerd, door daadwerkelijke inspraak vanwege alle betrokken werknemers (en vrijwilligers in de dienstensectoren) en vertegenwoordigers van de overheid.
10.Slopen van alle hinderpalen die het recht op migratie in de weg staan.

Al deze maatregelen zijn van toepassing in alle Europese landen vanaf 1 april 2013.

http://www.dewereldmorgen.be/blogs/acwh ... egin-april