WO III in aantocht?

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

cappa

03 apr 2013, 18:26

En nu de praktijk.
Ik zal Amerika nemen. Europa is zo dicht bij huis; er zouden mensen kunnen schrikken. :o

- De officiële Amerikaanse werkloosheidsgraad is voor 40 maanden in rij boven de 8%.
- In 2007 waren ongeveer 10% van alle werkloze Amerikanen 52 weken of langer zonder werk. Vandaag is dat meer dan 30%.
- 42% van de Amerikaanse werkende bevolking leeft momenteel van looncheque naar looncheque.
- 48% van alle Amerikanen worden ofwel beschouwd als "laag inkomen" of leven gewoon in armoede.
- De armoedegraad bij Amerikaanse kinderen is een onvoorstelbare 22%.
- Elke dag sluiten in de US gemiddeld 23 productie eenheden permanent hun deuren sinds 2010.
- Vorig jaar waren 53% van alle US afgestudeerden onder de 25 jaar werkloos of tewerkgesteld onder hun diploma.
- Volgens een recente Gallup poll zeggen slechts 60% van de Amerikanen genoeg geld te hebben om comfortabel te leven.
- Elk jaar verschuiven een half miljoen jobs naar China.
- In 2010 gleden 2,6 miljoen Amerikanen meer de armoede in. De grootste toename sinds 1959.
- Er zijn nu tweemaal zoveel langdurig werklozen als toen Barack Obama president werd. Het waren er toen 2,7 miljoen.
- Ongeveer 25 miljoen volwassen Amerikanen wonen bij hun ouders.
- Volgens Professor Blinder van Princeton University zullen in de volgende twee decennia nog 40 miljoen U.S. jobs verdwijnen naar andere landen als de huidige trends voortduren.
- 46 en een half miljoen Amerikanen leven momenteel op voedselbonnen. Het waren er 32 miljoen als Barack Obama het Witte Huis betrad.
- Momenteel kijken meer dan 88 miljoen werkloze Amerikanen niet meer uit naar een job. Een all-time record.
- Er zijn meer dan 100 miljoen Amerikanen op productieve leeftijd zonder werk.
- Een gemiddelde CEO verdient ongeveer 350 maal zo veel als de gemiddelde Amerikaanse werkende.
- De schuld op kredietkaarten bij Amerikanen in de leeftijdscategorie 25-34 jaar steeg sinds 1989 met 81%.
- De consumptieschuld is sinds 1971 gestegen met een ontstellende 1700%.
- Gedurende het eerste kwart van 2012 steeg de Amerikaanse publieke schuld met 359,1 miljard dollar. Het Bruto Binnenlands Product steeg in dezelfde periode slechts met 142,4 miljard dollar.
- In het fiscale jaar 2011 spendeerde de Amerikaanse regering meer dan 454 miljard dollar aan intresten op de schuld.
- De nationale schuld nam met 1600 miljard dollar toe sinds de republikeinen controle over het Huis van Afgevaardigden kregen. Dat is meer dan de eerste 97 Congressen samen uitgaven.
- De nationale schuld is met meer dan 5000 miljard dollar toegenomen sinds Obama president werd. In iets meer dan 3 jaar voegde Obama meer nationale schuld toe dan de eerste 41 presidenten samen.
- De Amerikaanse nationale schuld bedroeg op 7 juni 2012 $15 734 596 578 458,59 (bijna 16 biljard dollar).
- De Amerikaanse nationale schuld stijgt momenteel elke minuut met meer dan twee miljoen dollar.
- Als de federale regering nu zou beginnen met die schuld terug te betalen à rato van één dollar per seconde, dan zou het meer dan 440 000 jaar duren eer de schuld afbetaald is.
- 150 miljoen dollar per uur. Dat is bij benadering de hoeveelheid geld die de huidige Amerikaanse generatie momenteel stelen van toekomstige generaties.
- De medische kosten gerelateerd aan zwaarlijvigheid worden geschat op zo’n 147 miljard dollar per jaar.
- Het handelstekort met China bedroeg in 2011 $295,5 miljard. Het grootste handelstekort dat een land met een ander land had sinds het begin van de geschiedenis.
- De 9 grootste Amerikaanse banken alleen al hebben samen meer dan 200 miljard dollar blootstelling aan derivaten. Als de derivatenmarkt volledig ineen zou storten (momenteel niet zo onmogelijk) zal er in de gehele wereld zelfs niet genoeg geld zijn om dit op te vangen.
Begrijp je nu de wanhoop die ertoe drijft deposito’s beginnen te stelen?
Jawatte

YYZ

03 apr 2013, 18:51

cappa schreef:En nu de praktijk.
Ik zal Amerika nemen. Europa is zo dicht bij huis; er zouden mensen kunnen schrikken. Begrijp je nu de wanhoop die ertoe drijft deposito’s beginnen te stelen?
Zeer zeker, wat men ons niet vertellen durft, hieronder nog maar eens een bevestiging. Heb het onderlijnd maar we mogen vooral niets zeggen natuurlijk, dan is het doemdenken.

De meeste aanhangers van de theorie zijn het echter eens met het "Schumpeter-Freeman-Perez"-paradigma van vijf golven sinds de industriële revolutie en de zesde die eraan komt. Deze vijf cycli zijn:

* Industriële revolutie - 1771
* Tijdperk van stoom en spoorwegen - 1829
* Tijdperk van staal en elektriciteit - 1875
* Tijdperk van olie en de auto - 1908
* Informatietijdperk - 1971

Volgens deze theorie bevinden we ons momenteel op het keerpunt van de vijfde cyclus. Sommige wetenschappers, vooral Immanuel Wallerstein, wijzen erop dat de cycli van globale oorlogen verbonden zijn met de kapitalistische lange golven. Met grote, zeer destructieve oorlogen die beginnen vlak voor een productieverhoging

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kondratieff-golf

Vesselin

04 apr 2013, 08:30

Bedankt Cappa!
Net wat ik nodig had om helemaal vrolijk te worden...

Wat onze 'doemdenken-haters' van de baby-boomer generatie betreft:
1. De beste manier om problemen niet te zien is ze ontkennen.
2. Het is zoals in dat liedje van Joni Mitchell:

"Don't it always seem to go,
That you don't know what you've got
'Til it's gone
They paved paradise
And put up a parking lot"

YYZ

04 apr 2013, 08:54

Vesselin schreef:Bedankt Cappa!
Net wat ik nodig had om helemaal vrolijk te worden...

Wat onze 'doemdenken-haters' van de baby-boomer generatie betreft:
1. De beste manier om problemen niet te zien is ze ontkennen.
2. Het is zoals in dat liedje van Joni Mitchell:

"Don't it always seem to go,
That you don't know what you've got
'Til it's gone
They paved paradise
And put up a parking lot"
Escapisten bestaan niet, ze denken dat we ze niet kunnen zien. :wink:

cappa

04 apr 2013, 12:30

YYZ schreef:
cappa schreef: Begrijp je nu de wanhoop die ertoe drijft deposito’s beginnen te stelen?
maar we mogen vooral niets zeggen natuurlijk, dan is het doemdenken.
Sommigen noemen het doemdenken, maar ik informeer me graag over wat er rond me gebeurt.
En je mag de hoger vermelde wanhoop vrij letterlijk nemen.

Sinds mensenheugnis werkt goud als een barometer voor de economische - speciaal monetaire - gezondheid van de wereld. Maar de laatste jaren wordt de goudprijs zwaar gemanipuleerd.
"The suppression of the metals is taking place to keep people believing everything is fine ...".
Alsof je de koortsthermometer in koud water zou houden.
Sinds enkele dagen is er zelfs een breed georkestreerde propaganda actie losgebarsten in allerlei economische en financiële bladen en sites die wil aangeven dat de tijd van goud voorbij is. Zelfs de Société Generale doet zijn duit in het zakje met schandalige leugens:
Afbeelding
Tegelijk is een goed geplande aanval op goud uitgevoerd die de prijs merkelijk drukte.

Waarom dan die wanhoop? Wat kan centrale planners zo ongerust maken? Enig idee wat een quadriljoen is? Een triljoen is duizend miljard. Een quadriljoen is een miljoen miljard! En meer dan zoveel dollar zitten er momenteel reeds aan derivaten - afgeleide geldproducten zonder echte waarde , nooit terugbetaalbaar schuldpapier - in ons financieel wereldsysteem. Onhandelbaar en nooit (terug)betaalbaar. De banken zitten er volgepropt mee.

"Today a former Assistant Secretary of the US Treasury, Dr. Paul Craig Roberts, warned that the Federal Reserve’s recent market interventions are a clear sign that there is something desperate going on behind the scenes. The Fed is trying to maintain control so the whole scheme doesn’t blow up."
"The orchestration against bullion cannot ultimately succeed. It is designed to gain time for the Federal Reserve to be able to continue financing the federal budget deficit by printing money and also to keep interest rates low and debt prices high in order to support the banks’ balance sheets.
When the Federal Reserve can no longer print due to dollar collapse which printing would make worse, bank deposits and pensions will be grabbed in order to finance the deficit..." (KWN)

Toen Griekenland kapsijsde (banken die niet verder konden) wilde de EU en het IMF nog tussenkomen. Men realiseerde zich echter dat dat bij een groter land niet meer zou gaan; er bestaat gewoonweg te weinig geld om zulke bedragen te dekken. Het kleine Cyprus werd dus een testcase om de door politiek en bankiers opgebouwde schulden gewoon te stelen van de depositohouders, mensen en bedrijven. Vanaf nu wordt dat dus de nieuwe regel. Mogelijk gaat Slovenië er als volgende onderdoor, en anders een groot europees land. Ik zal geen naam noemen.
Jawatte

YYZ

04 apr 2013, 12:36

cappa schreef:Sommigen noemen het doemdenken, maar ik informeer me graag over wat er rond me gebeurt. En je mag de hoger vermelde wanhoop vrij letterlijk nemen.
Dat er een aantal wanhopig worden is me duidelijk, het begint eerder op waanzin te lijken. 80% van het goud bestaat uit juwelen en diens meer, overheden voeren nu een oorlog om die staven te bemachtigen, die andere 20% gaat het dan over. In Duitsland vordert men de juwelen van de bevolking op, is efficiënter aangezien het 7 jaar duurt om van de VS een aantal staven naar Europa te brengen.

cappa

04 apr 2013, 15:59

Iemand iets van gehoord op het nieuws? Neen? Tiens.

De grootste beurscrash ooit gebeurde 2 dagen geleden! Beurs van Cyprus: -98,2%. Ik herhaal: -98,2%.
Normaal gebeurt dit alleen als een asteroide inslaat op een land, of als een communistisch regime de zaak overneemt. Hier zorgde de EU ervoor.

Niet belangrijk?
Neen, alles is in orde. Cyprus is "gered".

http://www.acting-man.com/?p=22475
Jawatte

YYZ

04 apr 2013, 16:46

cappa schreef:Iemand iets van gehoord op het nieuws? Neen? Tiens.

De grootste beurscrash ooit gebeurde 2 dagen geleden! Beurs van Cyprus: -98,2%. Ik herhaal: -98,2%.
Normaal gebeurt dit alleen als een asteroide inslaat op een land, of als een communistisch regime de zaak overneemt. Hier zorgde de EU ervoor.

Niet belangrijk?

Veel dank voor de info Cappa, had ik nog niet gehoord maar het ligt in lijn met de waan van de dag, een mens schrikt niet eens meer op, totale immuniteit treedt op waardoor heel de situatie nu net nog gevaarlijker wordt. Weet je ook al wie hier bij wint? Langs de andere kant zit ik nog met een vraag, dat geld van al die mensen, waar is dat nu?

ebenhaezer

04 apr 2013, 17:17

YYZ schreef:

Niet belangrijk?

Veel dank voor de info Cappa, had ik nog niet gehoord maar het ligt in lijn met de waan van de dag, een mens schrikt niet eens meer op, totale immuniteit treedt op waardoor heel de situatie nu net nog gevaarlijker wordt. Weet je ook al wie hier bij wint? Langs de andere kant zit ik nog met een vraag, dat geld van al die mensen, waar is dat nu?

Niet moeilijk YYZ , dat geld zit bij de Maffia in een Geheim Venootschap , ergens goed verborgen , zou ik denken !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

YYZ

04 apr 2013, 17:17

Niet belangrijk?

Vraagt toch wel even aandacht

Zwaar gedupeerde gepensioneerden

Wél getroffen zijn de gewone Cyprioten. Neem bijvoorbeeld de 65 jarige John Demetriou. Tussen 1970 en 2007 werkte hij in Australië en spaarde daar een miljoen dollar bij elkaar. Daarna keerde hij terug naar zijn land om van zijn pensioen te genieten, medische kosten te kunnen betalen en om de opleiding van zijn kleinkinderen te ondersteunen. Van zijn miljoen dollar op de Laiki Bank ging € 100.000 naar de bank van Cyprus - de rest is hij kwijtgeraakt. 'Dit is geen Russisch geld, geen zwart geld, maar mijn geld! Vrijdagavond ging ik als een rijke man naar bed. De volgende dag werd ik als een arme man wakker,' klaagt Demetriou. (3)

http://xandernieuws.punt.nl/content/201 ... ash-Europa

YYZ

04 apr 2013, 17:26

En we weten ook dat er alternatieven zijn, dat is het goede nieuws

China begonnen met dollar dumpen

Het grootste directe gevolg van een eventuele oorlog met Noord Korea zou de instorting van de Amerikaanse dollar kunnen zijn. China heeft zich door middel van een defensieverdrag verplicht om Noord Korea tegen een militaire aanval te beschermen, en zal daarom nooit tolereren dat de VS -mogelijk opnieuw door middel van een 'Golf van Tonkin' (false-flag) incident- zó dicht bij het Chinese thuisland een oorlog begint of uitlokt.

China kan dan hard terugslaan, en daar heeft het niet eens tanks en vliegtuigen voor nodig. Alles wat de Chinezen hoeven doen is hun enorme dollarreserves dumpen en ieder land dat weigert hetzelfde te doen te dreigen met een handelsblokkade.

Analisten beweren al jaren dat Peking dat nooit zal wagen omdat ze daarmee hun eigen export zouden treffen. Het is echter een niet te ontkennen feit dat China reeds is begonnen met het dumpen van de dollar, onder andere door bilaterale handelscontracten te sluiten met steeds meer landen om de onderlinge handel niet langer in dollars af te rekenen. Nota bene Amerika's bondgenoot Australië is het meest recente land dat op deze wijze afscheid nam van de huidige wereld reservemunt.

Bovendien heeft China, dat Amerika van de troon heeft gestoten als 's werelds grootste handelsnatie, aangekondigd om voor $ 6 biljoen aan staatsobligaties in de eigen valuta (Yuan) te gaan verkopen. Daarmee kan het eventuele verlies van de dollarreserves ruimschoots worden opgevangen.

Nieuwe wereldbrand doel globalisten?

Het is niet ondenkbaar dat dit scenario juist het doel is van de globalistische machtselite. Een door Noord Korea veroorzaakt militair conflict en de daarop volgende instorting van de dollar door China zou heel eenvoudig kunnen worden aangegrepen om de schuld van de instorting van het financiële systeem af te schuiven op de Chinezen en vervolgens een nieuwe wereldoorlog te beginnen.

Exact hetzelfde scenario werd gevolgd in de jaren '30 van de vorige eeuw, toen de Grote Depressie werd gevolgd door de Tweede Wereldoorlog, waarna er een nieuw financieel systeem werd opgezet. Toen waren het de vooral de banken die profiteerden van de economische instorting en de daarop volgende wereldoorlog, iets dat nu opnieuw dreigt te gebeuren. Of zal de nu beter geïnformeerde bevolking er deze keer niet in trappen en de komende wereldcrisis aangrijpen om de mensheid voor eens en altijd te verlossen van de banksterelite, die ons keer op keer opnieuw in de ellende stort?

http://xandernieuws.punt.nl/content/201 ... reiging-is

socrates

04 apr 2013, 18:23

Banken zijn, zoals elk ander bedrijf, opgericht om winst te maken. Dat is hun enige echte reden van bestaan. Zij "huren" hun grondstofffen 'deposito's') en gaan die op hun beurt verhuren (lenen) aan andere bedrijven en sinds de jaren 60, ook volop aan particulieren zowel voor duurzame als voor consumtiegoederen. Bovendien mag elke bank, op volkomen legale wijze, elke gedeponeerde euro meermaals uitlenen (het multiplicator effect). Op het eerste gezicht geen vuiltje aan de lucht toch ? Maar door de laksheid van de wettelijk ingestelde controle-organen wordt die limiet vaak op sluikse wijze omzeild. Waar het evenwel pas echt fout gaat is als die geldmonopolies de grondstoffen (deposito's) gaan omzetten in gevaarlijke zogenaamde beleggingen en dat in een mate die hun eigen vermogen honderden keren overstijgt.
Een wereldregering is een utopie en daarzonder valt dergelijke pervertering van ons financieel-economisch systeem, -die is opgezet door de VS-,die reus op lemen geldvoeten, niet te voorkomen of te herstellen. Voor dat land zou het wegvallen van de dollar als sleutelmunt, trouwens erger zijn dan het incasseren van een kernbom
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

YYZ

04 apr 2013, 18:37

socrates schreef:Banken zijn, zoals elk ander bedrijf, opgericht om winst te maken. Dat is hun enige echte reden van bestaan. Zij "huren" hun grondstofffen 'deposito's') en gaan die op hun beurt verhuren (lenen) aan andere bedrijven en sinds de jaren 60, ook volop aan particulieren zowel voor duurzame als voor consumtiegoederen. Bovendien mag elke bank, op volkomen legale wijze, elke gedeponeerde euro meermaals uitlenen (het multiplicator effect). Op het eerste gezicht geen vuiltje aan de lucht toch ? Maar door de laksheid van de wettelijk ingestelde controle-organen wordt die limiet vaak op sluikse wijze omzeild. Waar het evenwel pas echt fout gaat is als die geldmonopolies de grondstoffen (deposito's) gaan omzetten in gevaarlijke zogenaamde beleggingen en dat in een mate die hun eigen vermogen honderden keren overstijgt.
Een wereldregering is een utopie en daarzonder valt dergelijke pervertering van ons financieel-economisch systeem, -die is opgezet door de VS-,die reus op lemen geldvoeten, niet te voorkomen of te herstellen. Voor dat land zou het wegvallen van de dollar als sleutelmunt, trouwens erger zijn dan het incasseren van een kernbom
Een volgende platitude is de stelling dat bij een geldvermeerdering automatisch de prijzen stijgen, een stelling die we zonder meer tot dezelfde cluster kunnen rekenen. Naar analogie met voorgaande analyse en in algemene zin, wat we zonder meer kunnen vaststellen is dat verschillende denkkaders en de bijhorende interpretatieregels door elkaar gehaald worden, om deze reden is het raadzaam om een duidelijk onderscheid te maken tussen (1) basiseconomie en wat we gemakshalve (2) monopoly kunnen noemen. In het monopolyspel (2) zit de basiseconomie (1) verweven maar is geenszins meer hetzelfde, het continu verwisselen hiervan geeft aanleiding tot de zgn ‘non dialoog’, dit betekent dat we economische basisregels gaan gebruiken op zaken waarop ze niet langer van toepassing zijn. We kunnen dit interludium als leidend beginsel beschouwen om dan de stelling op verschillende manieren te belichten.

http://www.chaospunt.org/?page_id=8840

cappa

04 apr 2013, 18:46

Ik zie dat Socrates al een antwoord gaf in dezelfde zin als ik aan het schrijven was. :wink:

Waar dat geld nu zit? Goei vraag. Eigenlijk weet ik dat ook niet.
Mijn eerste gedacht was natuurlijk, bij de bank. Maar er is iets dat me zegt dat dat niet klopt.
Vroeger leerde men ons dat geld een ruilmiddel is. Ik heb een paar schoenen en jij hebt voedsel, enz. Dat impliceert dat achter het ruilmiddel een waarde zit. Tot 1971 was dat goud. Elke dollar was inwisselbaar voor goud. En elke andere munt had een waarde in dollar. Maar dan werd de goudstandaard afgeschaft (en ging het consumptieparadijs open voor Amerikanen). Ik zei aan Socrates dat geld nu iets is dat waarde heeft zolang de mensen erin geloven. En dat gaat nu stilaan veranderen.
Waarom? Hier in het westen doen we aan fractioneel bankieren. D.w.z. dat slechts een klein deel van deposito's gedekt is. De rest is eigenlijk geld dat gecreëerd wordt uit lucht.
Gij stapt naar de bank met 1000€. De bank houdt 100€ in kas en leent 900€ uit aan B (tegen rente). Die 900€ komt via via terug naar de bank, die houdt 90€ en leent 810€ uit aan C (tegen rente). Enz. Bij elke kredietverstrekking wordt dus geld bijgecreëerd. Zonder onderliggende waarde.
Zo gezien dekt geld dus geen waarde meer, maar schuld.

Maar bankiers ontdekten al gauw het geld schijtende ezeltje. Er werd steeds meer geld bijgemaakt, gebaseerd op enkel schuld, en er werden nieuwe producten afgeleid van die schulden (slechte derivaten) die dan werden herverpakt als weer andere derivaten. Zo werd stilaan een enorme bubble gevormd met eigenlijk alleen schuld (meer dan dat quadriljoen momenteel). En steeds maar kassa kassa voor de bankiers die zich grote premies laten uitbetalen voor al dat snelle geldgewin.

Dat blijft wel duren in een groeiende economie. Helaas is het nu een krimpende. De motor gaat haperen, banken met alleen (mooi verpakte) schulden op de balans komen in moeilijkheden, sleuren andere banken mee want elke bank heeft schulden en tegoeden van andere banken, de banken vertrouwen elkaar niet meer want ze riskeren geen krediet dat niet terugbetaald wordt, en heel de boel loopt vast.

De trojka IMF, ECB, EU panikeert bij de idee dat een groot land in problemen zou komen; er is dan immers absoluut geen geld genoeg om de put te dempen. Dus besluit ze dan maar depositogeld te stelen.

Waar zit dat geld dan? Tja, volgens mij nergens, vermits er geen waarde achter zit. Ik zou zeggen, het is gecreëerd uit lucht en is terug in lucht opgegaan.
Je zou het toch eens aan een goede econoom moeten vragen. Maar waar vind je die? Sinclair of Armstrong, of zo.
Jawatte

YYZ

04 apr 2013, 18:56

cappa schreef:Ik zie dat Socrates al een antwoord gaf in dezelfde zin als ik aan het schrijven was. :wink:

Waar dat geld nu zit? Goei vraag. Eigenlijk weet ik dat ook niet.
Mijn eerste gedacht was natuurlijk, bij de bank. Maar er is iets dat me zegt dat dat niet klopt.
Vroeger leerde men ons dat geld een ruilmiddel is. Ik heb een paar schoenen en jij hebt voedsel, enz. Dat impliceert dat achter het ruilmiddel een waarde zit. Tot 1971 was dat goud. Elke dollar was inwisselbaar voor goud. En elke andere munt had een waarde in dollar. Maar dan werd de goudstandaard afgeschaft (en ging het consumptieparadijs open voor Amerikanen). Ik zei aan Socrates dat geld nu iets is dat waarde heeft zolang de mensen erin geloven. En dat gaat nu stilaan veranderen.
Waarom? Hier in het westen doen we aan fractioneel bankieren. D.w.z. dat slechts een klein deel van deposito's gedekt is. De rest is eigenlijk geld dat gecreëerd wordt uit lucht.
Gij stapt naar de bank met 1000€. De bank houdt 100€ in kas en leent 900€ uit aan B (tegen rente). Die 900€ komt via via terug naar de bank, die houdt 90€ en leent 810€ uit aan C (tegen rente). Enz. Bij elke kredietverstrekking wordt dus geld bijgecreëerd. Zonder onderliggende waarde.
Zo gezien dekt geld dus geen waarde meer, maar schuld.

Maar bankiers ontdekten al gauw het geld schijtende ezeltje. Er werd steeds meer geld bijgemaakt, gebaseerd op enkel schuld, en er werden nieuwe producten afgeleid van die schulden (slechte derivaten) die dan werden herverpakt als weer andere derivaten. Zo werd stilaan een enorme bubble gevormd met eigenlijk alleen schuld (meer dan dat quadriljoen momenteel). En steeds maar kassa kassa voor de bankiers die zich grote premies laten uitbetalen voor al dat snelle geldgewin.

Dat blijft wel duren in een groeiende economie. Helaas is het nu een krimpende. De motor gaat haperen, banken met alleen (mooi verpakte) schulden op de balans komen in moeilijkheden, sleuren andere banken mee want elke bank heeft schulden en tegoeden van andere banken, de banken vertrouwen elkaar niet meer want ze riskeren geen krediet dat niet terugbetaald wordt, en heel de boel loopt vast.

De trojka IMF, ECB, EU panikeert bij de idee dat een groot land in problemen zou komen; er is dan immers absoluut geen geld genoeg om de put te dempen. Dus besluit ze dan maar depositogeld te stelen.

Waar zit dat geld dan? Tja, volgens mij nergens, vermits er geen waarde achter zit. Ik zou zeggen, het is gecreëerd uit lucht en is terug in lucht opgegaan.
Je zou het toch eens aan een goede econoom moeten vragen. Maar waar vind je die? Sinclair of Armstrong, of zo.
Vind je het niet bizar dat we nu niet eens weten waar dat geld van die mensen naartoe is gegaan? Ik doe een gok, het is nu terug bij de bank maar het is niet meer van die mensen. Eenvoudig toch? En wist je al dat die bankrun en afgeleiden helemaal niet nodig zijn moest men iets van monetaire systemen begrijpen? Je kan al dat virtueel geld terug omzetten in fysiek geld, wist je dat? Is echt zo moeilijk niet maar men belazert natuurlijk liever de gewone man, zo eenvoudig gaat dat in de 21ste eeuw, zonder schroom doet men dat.