WO III in aantocht?

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

13 mar 2013, 16:19

janx schreef:Hulpbereidheid kan teweeg gebracht worden door er een voldoening of een beloning aan te koppelen. Enerzijds door dit in het materiele te verwachten, anderzijds kan het een opwelling in je gemoed zijn die zegt de ander moet lijden zoals ik het ooit eens gedaan heb en weet dat het niet leuk is en ben bereid je te ondersteunen ter verlating van het ongemak. En dat ongemak kan in diverse vormen zijn hetzij materieel, gevoelssituatie en of lichamelijk lijden. Spontane hulpbereidheid doe je zonder er bij na te denken wat eventueel een beloning als gevolg er op kan volgen. Enkel het bereid zijn om te willen helpen komt in je op.Echter je kunt ook spontaan op winst belust gaan helpen. Die winst kan zowel in macht, rijkdom vergaring als ter streling van het ego liggen. Dit geheel afhankelijk van het gevoelsleven van de helper.Zo even snel mijn gedachte daarop, YYZ.
Heb slecht nieuws voor je, of goed naargelang hoe je het bekijken wil ... is dit nu de reden waarom alle prijzen altijd maar stijgen?

Hoger inkomen

Deze hersenscans lieten zien dat de ventromediale prefrontale hersenschors (dit is een gebied aan de voorkant in de hersenen) extra geactiveerd werd bij een hoger absoluut inkomen. De ventromediale prefrontale hersenschors is een hersengebied dat normaal gesproken geactiveerd raakt als je een beloning verwacht of als je daadwerkelijk een beloning krijgt. Het gebied is ook betrokken bij beslissingen van de waardebepaling van goederen. Hogere absolute bedragen stimuleren dit belonings/beoordelingsgebied in de hersenen sterker dan lagere absolute bedragen.

ventromediale prefrontale hersenschors, misschien was het dat, je weet wel, in tekenfilms zag je soms dollars in die poppetjes verschijnen :lol: :lol: :lol:

http://managementscope.nl/opinie/geld-bonus-beloning

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

13 mar 2013, 16:33

ik schreef daarom ook: Dit geheel afhankelijk van het gevoelsleven.....

En het gevoelslevens in de mens activeert de hersenen en niet anders om. Ergo, .... ( om ook maar eens een klein moeilijk woordje te gebruiken) we zijn als mens nog bezig ons daar boven uit te werken dat beloningen ( http://managementscope.nl/opinie/geld-bonus-beloning) het doel moet zijn.

Echter, er zijn al mensen die dat kunnen.
Alles is Één en die Éne is Alles.

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

13 mar 2013, 16:41

Ik volg jullie wel , ondanks ook ik van eenvoudige taal houd .
Voor hulpbereiding moet je moeite doen , maar je bent bereid .
Voor spontaniteit moet je geen moeite doen , het komt vanzelf , heel spontaan .
Het verband : ze willen het allebei , de een makkelijker dan de ander .
Het zou een goeie stimulant zijn , om het geldprobleem op te lossen , maar juist bij die grote geldbezitters zal weinig spontane hulpbereidheid gevonden worden , dat is het grote probleem en het gevaarlijkst om WO III tegen te houden . Als je de 'mamon ' in het hart hebt , is er nog weinig plaats voor iets anders , laat staan : herverdeling van het geld hier op aarde ! Mijn inziens .

Over beloning gesproken : ik denk niet dat we ons daar boven uit moeten werken , dat is toch heel normaal : we leren onze kinderen dingen en belonen hen dan ! In de sport gaan ze tot het uiterste , voor de ereprijs !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

13 mar 2013, 17:01

janx schreef:ik schreef daarom ook: Dit geheel afhankelijk van het gevoelsleven.....En het gevoelslevens in de mens activeert de hersenen en niet anders om. Ergo, .... ( om ook maar eens een klein moeilijk woordje te gebruiken) we zijn als mens nog bezig ons daar boven uit te werken dat beloningen ( http://managementscope.nl/opinie/geld-bonus-beloning) het doel moet zijn. Echter, er zijn al mensen die dat kunnen.
Ja, samenwerken is veel eenvoudiger, kost ook veel minder energie. Ik denk dat er vooral veel wantrouwen heerst in de maatschappij, het ligt in lijn met narcisme, in den beginne is men vriendelijk maar sowieso is men uit op je geld. Zo ver zijn we geraakt ondertussen.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

13 mar 2013, 17:03

ebenhaezer schreef:Ik volg jullie wel , ondanks ook ik van eenvoudige taal houd . Voor hulpbereiding moet je moeite doen , maar je bent bereid .
Voor spontaniteit moet je geen moeite doen , het komt vanzelf , heel spontaan .Het verband : ze willen het allebei , de een makkelijker dan de ander . Het zou een goeie stimulant zijn , om het geldprobleem op te lossen , maar juist bij die grote geldbezitters zal weinig spontane hulpbereidheid gevonden worden , dat is het grote probleem en het gevaarlijkst om WO III tegen te houden . Als je de 'mamon ' in het hart hebt , is er nog weinig plaats voor iets anders , laat staan : herverdeling van het geld hier op aarde ! Mijn inziens . Over beloning gesproken : ik denk niet dat we ons daar boven uit moeten werken , dat is toch heel normaal : we leren onze kinderen dingen en belonen hen dan ! In de sport gaan ze tot het uiterste , voor de ereprijs !
Zit iets in, we kunnen de test doen en ze nog meer geven, als er dan nog geweigerd wordt, dan heb je gelijk. WOIII wordt dan gewoon een optie als een ander, zoals de geschiedenis leert, zo men zegt.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

13 mar 2013, 22:44

Ebenhaezer schreef:ik denk niet dat we ons daar boven uit moeten werken , dat is toch heel normaal : we leren onze kinderen dingen en belonen hen dan ! In de sport gaan ze tot het uiterste , voor de ereprijs !
Dit komt mij toch wel een beetje raar over. Jij als een volgeling van Jezus leer ( heb ik dat goed?) zou toch wel een iets ander insteek moeten hebben is mijn gedachte. Of geloof jij enkel omreden van een te verwachten beloning? Maar misschien komt het niet goed over naar mij wat je bedoeld. Misschien kun mij daarin wat wijzer maken?
Alles is Één en die Éne is Alles.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

14 mar 2013, 07:06

janx schreef:
Ebenhaezer schreef:ik denk niet dat we ons daar boven uit moeten werken , dat is toch heel normaal : we leren onze kinderen dingen en belonen hen dan ! In de sport gaan ze tot het uiterste , voor de ereprijs !
Dit komt mij toch wel een beetje raar over. Jij als een volgeling van Jezus leer ( heb ik dat goed?) zou toch wel een iets ander insteek moeten hebben is mijn gedachte. Of geloof jij enkel omreden van een te verwachten beloning? Maar misschien komt het niet goed over naar mij wat je bedoeld. Misschien kun mij daarin wat wijzer maken?
Velen ontvangen een ereprijs, zij het post mortem. Misschien nog een ideetje voor religieuze bewegingen waarbij ik me de bedenking maak of een politieke partij ook geen 'religieuze' beweging is ...

post mortem bijv.naamw.Uitspraak: [pɔst'mɔrtɛm] na het overlijden Voorbeeld: `Als je je sperma laat invriezen, kun je post mortem nog verschillende keren vader worden.` ...

http://www.encyclo.nl/begrip/post%20mortem

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

14 mar 2013, 11:03

janx schreef:
Ebenhaezer schreef:ik denk niet dat we ons daar boven uit moeten werken , dat is toch heel normaal : we leren onze kinderen dingen en belonen hen dan ! In de sport gaan ze tot het uiterste , voor de ereprijs !
Dit komt mij toch wel een beetje raar over. Jij als een volgeling van Jezus leer ( heb ik dat goed?) zou toch wel een iets ander insteek moeten hebben is mijn gedachte. Of geloof jij enkel omreden van een te verwachten beloning? Maar misschien komt het niet goed over naar mij wat je bedoeld. Misschien kun mij daarin wat wijzer maken?

Ja Janx , dat dacht ik ook terwijl ik het schreef , maar toch is het écht zo ! Het is moeilijk in te beelden dat een gelovige zou kiezen om Christen te worden , zomaar ? zonder gevolg ? Als hij niet zeker wist dat hij daardoor de Liefde van Christus zou winnen en de heerlijke toekomst tenslotte bij Hem ! Ook als ik hier op aarde iemand zou helpen , zonder tegenprestatie of zonder loon , dan nog zou diep in mijn hart de blijheid er zijn , dat de Heer het gezien heeft en Hem dat gelukkig maakt om mij . Daarom denk ik dat we echt zo gemaakt zijn , onderzoek dat eens bij jezelf , dat heb ook ik meerdere malen gedaan . Een mens kan gewoon niets goeds doen , zomaar in het ledige zonder vooruitzicht ! Of heb ik het toch mis ?
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

14 mar 2013, 11:34

YYZ schreef:
janx schreef:
Ebenhaezer schreef:ik denk niet dat we ons daar boven uit moeten werken , dat is toch heel normaal : we leren onze kinderen dingen en belonen hen dan ! In de sport gaan ze tot het uiterste , voor de ereprijs !
Dit komt mij toch wel een beetje raar over. Jij als een volgeling van Jezus leer ( heb ik dat goed?) zou toch wel een iets ander insteek moeten hebben is mijn gedachte. Of geloof jij enkel omreden van een te verwachten beloning? Maar misschien komt het niet goed over naar mij wat je bedoeld. Misschien kun mij daarin wat wijzer maken?
Velen ontvangen een ereprijs, zij het post mortem. Misschien nog een ideetje voor religieuze bewegingen waarbij ik me de bedenking maak of een politieke partij ook geen 'religieuze' beweging is ...

post mortem bijv.naamw.Uitspraak: [pɔst'mɔrtɛm] na het overlijden Voorbeeld: `Als je je sperma laat invriezen, kun je post mortem nog verschillende keren vader worden.` ...

http://www.encyclo.nl/begrip/post%20mortem

YYZ , als fortunisten het toch over hun hart zouden krijgen , om mee te doen aan een ' Herverdeling ' , dan zou dat toch een goede zaak zijn voor deze wereld , op politiek gebied , die dan toch een christelijk tintje heeft ! ?

Bij dat laatste heb ik wel bedenkingen , het is vooreerst niet normaal wat men met dat sperma wil doen , en naast de goede redenen die men heeft , duiken alweer massa kansen op , waarmee de duistere wereld ondenkbaar verschrikkelijke toestanden kan scheppen ! Als men zomaar ontelbaar veel mensen kan formeren , waarom dan ook aan geen WO III beginnen ?
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

14 mar 2013, 12:55

ebenhaezer schreef:YYZ , als fortunisten het toch over hun hart zouden krijgen , om mee te doen aan een ' Herverdeling ' , dan zou dat toch een goede zaak zijn voor deze wereld , op politiek gebied , die dan toch een christelijk tintje heeft!?
Om niet alweer te hervallen in eenzijdig literalistisch religieus tribalisme mag het voor mij gewoon een menselijke tint hebben. Zoals we nu weten kan die herverdeling zonder dat iemand geld moet afgeven, dat is het voordeel van innovatie. Het probleem zal zijn dat we eerst vertrouwd moeten raken met dit nieuwe systeem, ondanks veel eenvoudiger beslist geen sinecure.
Bij dat laatste heb ik wel bedenkingen , het is vooreerst niet normaal wat men met dat sperma wil doen , en naast de goede redenen die men heeft , duiken alweer massa kansen op , waarmee de duistere wereld ondenkbaar verschrikkelijke toestanden kan scheppen ! Als men zomaar ontelbaar veel mensen kan formeren , waarom dan ook aan geen WO III beginnen ?
Weet niet of het zo 'duister' is, ik herinner me nog dat het Vaticaan zei dat we meer kinderen moeten maken om het pensioenprobleem opgelost te krijgen. Spontaan moest ik dan denken dat ze kinderarbeid als middel zien om volwassenen te behagen, het invriezen van sperma kan dan gezien worden als een preventieve maatregel. Ik stel me nog enkel de vraag ... Waar in Godsnaam zijn we allemaal toch mee bezig ?? (om het in de sfeer te houden).

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

14 mar 2013, 14:09

ebenhaezer schreef:Ja Janx , dat dacht ik ook terwijl ik het schreef , maar toch is het écht zo ! Het is moeilijk in te beelden dat een gelovige zou kiezen om Christen te worden , zomaar ? zonder gevolg ? Als hij niet zeker wist dat hij daardoor de Liefde van Christus zou winnen en de heerlijke toekomst tenslotte bij Hem !
Het leven van de mens is een groei proces zoals ik het zie. En wat moet er dan groeien kun je je afvragen. ik zelf denk dat het enkel je gevoel is wat kan (zal) uit kunnen groeien naar een verruiming van een eigen bevattingsvermogen tot, zoals wij dat vaak zeggen, een positief sterke persoonlijkheid. Eén van de vele wonderen, in al het leven van wat is, is de mens wel een bijzondere vind ik zelf. Het steekt boven alles uit in het kunnen creëren en scheppen van zaken met behulp vanuit de, in de natuur aanwezige bouwstoffen, dit even afgezien van het feit of het destruktieve of een struktieve creatie zal zijn. Ik zelf denk, en is ook mijn overtuiging, dat het leven zelf nooit eindigt en dat een dood, zoals de mens die nog ziet, er gewoon niet is. Dat denken wordt enkel veroorzaakt door de beperkingen die de materie ons geeft. Wij, als menselijk gevoel, zitten in die materie cocon (deze kosmos) als het ware en kunnen nog niet waarnemen wat daar buiten is.
Maar ook dat heeft zijn goede redenen.
Een kind begint weer met een leven in de moeder. Daar heeft deze al zijn werkzaamheden. Het ontwikkeld een lichaam, inclusief alle benodigdheden om ervaringen te gaan opdoen die deze opslaat in gevoel. Dan is deze klaar voor een verdere ontwikkelings fase. Het stuwt zich verder buiten die beschermde omgeving en treed een volgende fase in, voor als nog in de beperkte omgeving van de ouders. Het ontplooid zich verder, doet ervaringen op, het leert zich om gevoelens te uiten ( beweeg expressies en het praten ) en ook die nieuwe ervaringsgevoelens op te slaan. We zeggen vaak het doorloopt een leerproces. Maar het is en blijft een gevoelsleven. Dat gevoelsleven is voor een ieder mens anders en verschilt in veel zaken met die van anderen.
Wel zijn er gelijksoortige overeenkomsten bij velen waardoor er een groepsgevoel kan of zal ontstaan.
We kunnen dit zelf heel goed ervaren enkel en alleen al door dit forum te lezen.
Ik verschil zeer zeker met die opvattingen van jou bijvoorbeeld. Maar opzich is dat niet vreemd of verkeert omdat ieder van ons nog in een verruimings proces ( leerproces) van het eigengevoel zit.
Daarom is het bij velen nog zo dat deze denken in beloning en/of straf. Maar het leven zelf denkt daar niet in. Het geeft enkel.
Dan jouw voorbeeld , jezus, werkte die, alleen wegens het vooruitzicht tot verkrijging van beloning denk je?
Ik zou kunnen denken, dat zijn insteek enkel was om te geven zonder iets terug te verwachten, evenzo als het leven zelf doet. En omdat ik God zie enkel als de werking van, wat we leven noemen, vind ik persoonlijk die uitspraken van, dank God daarvoor en alle eer aan de Vader ( werkend vermogen van het leven) heel goed te begrijpen. Dus beste ebenhaezer, leer het leven zelf lief te hebben en probeer net als het leven enkel te geven waar het goed is. Dat verruimt je , zonder dat je een behoefte hebt aan een beloning omdat je gevoel zich verruimd naar een groter bewustwording en zich zonder bekommering om wat dan ook zich tzt kan losmaken uit zijn cocon om verder te gaan. Er is geen einde, enkel leven.
Sorry hoor, maar ik had wat letters nodig om proberen mij duidelijk te maken, wat natuurlijk lang niet sluitend zal zijn en vele vragen opwerpt..
ebenhaezer schreef: Ook als ik hier op aarde iemand zou helpen , zonder tegenprestatie of zonder loon , dan nog zou diep in mijn hart de blijheid er zijn , dat de Heer het gezien heeft en Hem dat gelukkig maakt om mij . Daarom denk ik dat we echt zo gemaakt zijn , onderzoek dat eens bij jezelf , dat heb ook ik meerdere malen gedaan . Een mens kan gewoon niets goeds doen , zomaar in het ledige zonder vooruitzicht ! Of heb ik het toch mis ?
Ja, ik denk het. Ik denk dat enkel het weten, dat het leven en dus ook die van je zelf, nooit zal eindigen je alles in een ander perspektief laat zien.
Alles is Één en die Éne is Alles.

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

14 mar 2013, 15:34

Janx , dat klopt , ons hele leven is een groei proces , en we veranderen voortdurend verder in onze persoonlijkheid . En ieder mens is anders , dat is goed om elkaar aan te vullen , zo kunnen bijv. de zachtmoedigen , de geweldenaars tot bedaren brengen en zo de vrede herstellen , hoewel het ook omgekeerd kan , naar gelang wie het sterkst ontwikkeld is .
Wat beloning betreft , zie ik het toch wel een beetje anders . Men doet geen goede werken OMWILLE van de beloning , als het goed is , maar die is er wel . Zoiets als ' oorzaak en gevolg ' , dat is zo , maar er is geen noodzaak om aan dat gevolg te denken . Men doet goed , OM het goeddoen , niet om de beloning , hoewel die er is .
Zo was het ook met de Heer Jezus , Zijn reddingswerk deed Hij ZUIVER en ALLEEN om Zijn schepselen te redden , toch zag Hij ook reeds het Loon dat Hem wachtte bij de Vader .
Je hebt ook gelijk , dat je niet gelooft in de dood , want die is overwonnen door de Heer , en ons leven eindigt met de overstap naar het geestelijk leven in het Vaderhuis . Maar dat is dan de overtuiging die Gods Woord geeft aan de gelovigen , daarom eindigt ons leven dan ook nooit , dat is eeuwig leven ! Ook klopt het dat ons leven alles is , of God is , want Hij woont door Zijn Geest in ons hart ! Zo zie ik dat toch .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

14 mar 2013, 15:40

ebenhaezer schreef:Janx , dat klopt , ons hele leven is een groei proces , en we veranderen voortdurend verder in onze persoonlijkheid . En ieder mens is anders , dat is goed om elkaar aan te vullen , zo kunnen bijv. de zachtmoedigen , de geweldenaars tot bedaren brengen en zo de vrede herstellen , hoewel het ook omgekeerd kan , naar gelang wie het sterkst ontwikkeld is. Wat beloning betreft , zie ik het toch wel een beetje anders . Men doet geen goede werken OMWILLE van de beloning , als het goed is , maar die is er wel . Zoiets als ' oorzaak en gevolg ' , dat is zo , maar er is geen noodzaak om aan dat gevolg te denken . Men doet goed , OM het goeddoen , niet om de beloning , hoewel die er is .
Zo was het ook met de Heer Jezus , Zijn reddingswerk deed Hij ZUIVER en ALLEEN om Zijn schepselen te redden , toch zag Hij ook reeds het Loon dat Hem wachtte bij de Vader. Je hebt ook gelijk , dat je niet gelooft in de dood , want die is overwonnen door de Heer , en ons leven eindigt met de overstap naar het geestelijk leven in het Vaderhuis . Maar dat is dan de overtuiging die Gods Woord geeft aan de gelovigen , daarom eindigt ons leven dan ook nooit , dat is eeuwig leven ! Ook klopt het dat ons leven alles is , of God is , want Hij woont door Zijn Geest in ons hart ! Zo zie ik dat toch .
Sommigen draaien de rollen om en stellen dat de dood het leven schept, om vervolgens schrik te krijgen van zichzelf. Het lijkt te kloppen met je verhaal.

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

14 mar 2013, 16:03

YYZ schreef:
ebenhaezer schreef:Janx , dat klopt , ons hele leven is een groei proces , en we veranderen voortdurend verder in onze persoonlijkheid . En ieder mens is anders , dat is goed om elkaar aan te vullen , zo kunnen bijv. de zachtmoedigen , de geweldenaars tot bedaren brengen en zo de vrede herstellen , hoewel het ook omgekeerd kan , naar gelang wie het sterkst ontwikkeld is.
Wat beloning betreft , zie ik het toch wel een beetje anders . Men doet geen goede werken OMWILLE van de beloning , als het goed is , maar die is er wel . Zoiets als ' oorzaak en gevolg ' , dat is zo , maar er is geen noodzaak om aan dat gevolg te denken . Men doet goed , OM het goeddoen , niet om de beloning , hoewel die er is .
Zo was het ook met de Heer Jezus , Zijn reddingswerk deed Hij ZUIVER en ALLEEN om Zijn schepselen te redden , toch zag Hij ook reeds het Loon dat Hem wachtte bij de Vader.
Je hebt ook gelijk , dat je niet gelooft in de dood , want die is overwonnen door de Heer , en ons leven eindigt met de overstap naar het geestelijk leven in het Vaderhuis . Maar dat is dan de overtuiging die Gods Woord geeft aan de gelovigen , daarom eindigt ons leven dan ook nooit , dat is eeuwig leven !
Ook klopt het dat ons leven alles is , of God is , want Hij woont door Zijn Geest in ons hart ! Zo zie ik dat toch .


YYZ , ik begrijp je niet goed , hoe bedoel je dat laatste wat je daar schreef ? Even wat uitleg graag .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

14 mar 2013, 16:45

YYZ , ik begrijp je niet goed , hoe bedoel je dat laatste wat je daar schreef ? Even wat uitleg graag.
Ik begrijp je nu niet zo goed, ik schreef wat je zelf schreef in andere woorden. Redelijk eenvoudig, dat wat je Vader noemt noem ik Dood, hieruit volgt God = Dood. Dood kan niet sterven op zich en is derhalve tijd- en vormloos, dit wil zeggen dat Niets bestaat, zij het niet als een tijdruimtelijke manifestatie maar dat wat alles doorkruist, immer aanwezig in ons allen, de zgn God in jou. Maar de Dood is natuurlijk een speelvogel en heeft in het leven een mechanisme ingebouwd zoals angst voor de Dood, om deze reden bestaat er zoiets als 'overgave', dit betreft het doorzien van de identificatie met dat wat de Dood zelf heeft gecreëerd, het doorzien van de egotransverwarring waardoor je plots beseft wie en wat je al was vooraleer heel deze zoektocht begon, om deze reden kunnen we stellen dat de zoeker het gezochte is. Gewoon even vergeten, the show must go on . :? :?