Wetenschappelijk onderzoek naar leven na dit leven

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

rolija
Lid geworden op: 27 jan 2004, 17:41

04 okt 2014, 08:40

Vesselin schreef:Je kunt er, volgens mij, zeker van zijn dat er bij de mensen, die dit forum lezen, personen zijn die een BDE gehad hebben.
Maar ze zullen, gezien het soort reacties dat je hier mag verwachten (sic), wel uitkijken om daarover te komen getuigen!

Zelf heb ik in mijn kennissenkring maar één iemand ontmoet die er wou over praten.
Een nuchtere, kalme vrouw, moeder en echtgenote en bediende bij een groot bedrijf. Het is al een behoorlijk aantal jaar geleden en ik ben haar uit het oog verloren.
In een discussie over BDE's vroeg ik of een van de aanwezigen iemand kende die dat had meegemaakt. Toen zei die dame, enigszins aarzelend: "Wel, ik heb het zelf meegemaakt, maar ik spreek er niet graag over, je wordt toch niet aux sérieux genomen." Ik vroeg haar om er toch iets meer over te vertellen. Ze had het meegemaakt tijdens een operatie. Het enige wat ze erover kwijt wou was, dat het een zeer mooie ervaring was en dat haar verteld werd dat ze terug moest omdat haar man en kinderen haar nodig hadden. Ze zei dat ze absoluut geen angst meer had om te sterven. En dat was het. Helemaal niks hysterisch of wereldvreemd.

Ik heb vannacht ook een mooie droom gehad, tot ik wakker werd. Inderdaad het was maar een droom :lol: Medisch gezien is BDE juist maar


" Een hallucinatie van de hersenen vanwege een zuurstof tekort, meer is het niet "
"Spel- en typfauten zijn doelbewust en tot grood jolijt van de leser gemaakd."

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

04 okt 2014, 09:59

rolija schreef: heb vannacht ook een mooie droom gehad, tot ik wakker werd. Inderdaad het was maar een droom :lol: Medisch gezien is BDE juist maar


" Een hallucinatie van de hersenen vanwege een zuurstof tekort, meer is het niet "
Nog maar eens herhalen:
het lichaam in die toestand dat men een zgn BDE ervaring heeft verkregen, is per definitie (bijna dood) zodanig dat er weinig bloed wordt rondgepompt dat zegt niets over het verschijnsel zelf mijn in ziens.
Wat interessant is om te weten hoeveel personen, waar een te tekort aan zuurstof in de hersenen is opgetreden, absoluut geen BDE ervaring hebben ervaren.
Als men die aantallen weet dan kun je dat vergelijken met de aantallen BDE gevallen, waaruit misschien kan blijken dat een zuurstof tekort veelal niets oplevert.
Hoe zou men dan het BDE verschijnsel kunnen verklaren?


Heb je daar al eens over nagedacht?
Alles is Één en die Éne is Alles.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

04 okt 2014, 10:11

Janx, misschien kan er dan ook eens worden nagedacht dat het gebrek aan zuurstof bij de
ene mens groter is dan de ander.
Hoe minder zuurstof, hoe groter de kans op een BDE .
Vergelijken is dan toch zeer moeilijk.
Waarom mensen blijven vasthouden aan de idee dat ze gestorven waren, terwijl het fenomeen wetenschappelijk verklaard kan worden, blijft mij een raadsel.
Een voordeel is er klaarblijkelijk : de angst voor de dood is verdwenen.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

04 okt 2014, 11:03

Reini schreef:Waarom mensen blijven vasthouden aan de idee dat ze gestorven waren, terwijl het fenomeen wetenschappelijk verklaard kan worden, blijft mij een raadsel.
Een voordeel is er klaarblijkelijk : de angst voor de dood is verdwenen.
Reini, niemand met een BDE heeft dat in een gestorven toestand ervaren Reini, In die toestand sta je, als het ware, voor de overgangsdrempel om te scheiden van je lichaam. Wetenschappelijk is er niets verklaard, voor zo ver ik het weet, men heeft er geen goede verklaring voor en neemt aan, dus een veronderstelling, dat het dan maar het gebrek aan zuurstof moet zijn omdat het aantoonbaar is in die gevallen dat de bloedsomloop praktisch niet meer te meten was. En, zoals ook is gebleken, zijn vele veronderstellingen door de wetenschap wegens voortschrijdende inzicht en toegenomen kennis in de loop der tijden aangepast. Het raadsel van jouw is dus iets anders dan het raadsel 'Leven' waar de wetenschap nog aan opzoek is, zij kunnen daar nog enkel waarnemingen van doen meer niet.
Daarom, en dat moet je mij maar niet kwalijk nemen, vind ik jouw stellige uitspraak absoluut niet zo wetenschappelijk juist.
Waarom haal je er altijd angst bij? Het lijkt mij toe dat het voor vele mensen veel angstiger is om te denken dat men zal voort zal leven. Wellicht is het voor velen misschien geruststellender dat men denkt dood is dood en verder niets.
Alles is Één en die Éne is Alles.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

04 okt 2014, 11:45

Reini schreef:Waarom mensen blijven vasthouden aan de idee dat ze gestorven waren, terwijl het fenomeen wetenschappelijk verklaard kan worden, blijft mij een raadsel. Een voordeel is er klaarblijkelijk : de angst voor de dood is verdwenen.
Beste Reini, heb zelf meermaals een BDE gehad, dat 'sterven' versus 'wetenschappelijke verklaringen' sluiten niets uit maar bevestigen een en ander. Het is enkel een kwestie vanuit welke perceptie je dit alles beschouwt. Na de BDE komt er enkel een extra dimensie bij die niet gezien wordt zonder een dergelijke ervaring, hierdoor is dat raadsel niet zo raadselachtig dan je vermoeden wil.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

05 okt 2014, 11:50

rolija schreef:heb vannacht ook een mooie droom gehad, tot ik wakker werd. Inderdaad het was maar een droom Laughing Medisch gezien is BDE juist maar


" Een hallucinatie van de hersenen vanwege een zuurstof tekort, meer is het niet "
Reini schreef:Waarom mensen blijven vasthouden aan de idee dat ze gestorven waren, terwijl het fenomeen wetenschappelijk verklaard kan worden, blijft mij een raadsel.



Hallucinaties treden op bij mensen waarvan het lichaam meestal nog werkzaam kan zijn en/of beinvloed is door drugs .e.d.

BDE, dan spreekt men over het paradoxale optreden van verhoogd en helder bewustzijn en logische denkprocessen gedurende een periode van totale uitval van doorbloeding van de hersenen.
Er is geen enkel eenduidig fysiologische of psychologisch model , binnen de wetenschap, die de gemeenschappelijke aspekten van de BDE kan verklaren.
Waarmee ook de aanname dat het bewustzijn, enkel in de hersenen is gelokaliseerd, niet zo vanzelfsprekend is.
Alles is Één en die Éne is Alles.

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

09 okt 2014, 21:59

Vandaag stond er in de krant DeMorgen een heel groot artikel over uittredingen . De univ van Southampton beweert na onderzoek op 2000 mensen gedaan te hebben dat uittredingen , surtout in ziekenhuizen wel degelijk bestaan .


mvg-werewoef
AMEN en AUM

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

10 okt 2014, 06:23

Ja, beste Werewoef,
Ik volg het debat over BDE en OBE al jaren. Ik heb er uitvoerig over gelezen en volg het op de voet op het web.
Ik weet dus, dat ernstige onderzoekers in universiteiten en ziekenhuizen over heel de wereld daar mee bezig zijn en voor raadsels staan.
En dan komt zo'n forumlidje hier, dat waarschijnlijk vlug iets opgezocht heeft op het web - wikipedia of één of andere sceptische site - met absolute zekerheid beweren dat BDE's hallucinaties zijn. Of dingen vertellen over BDE's, zoals 'sterretjes zien', wat er niets mee te maken heeft.
Het is om te lachen.
Het is duidelijk dat ouderdom tot conservatisme en verstarring leidt. Maar het is menselijk en ik begrijp het. Maar verstandig is het niet!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

fotofant
Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Locatie: wenduine

10 okt 2014, 09:45

Wat BDE betreft kan ik wel bevestigen dat ik een paar mensen in mijn dichte omgeving heb en had, die zo iets hebben meegemaakt. Van een geval heb ik het van héél dichtbij meegemaakt, en toen de patient zijn ervaring aan de arts meedeelde en verduidelijkte met hem het ganse verhaal te doen, was die arts duidelijk uit zijn lood geslagen, als eerste reactie had hij iets van "maar dat is onmogelijk", maar hij heeft het wel serieus genomen en er een heel rapport over geschreven.
Feit is dat ik bij de personen in mijn omgeving die het hebben meegemaakt zelf kon vaststellen dat zij een ganse metamorfose ondergingen (een persoon die ik héél goed kende had een "rotkarakter" en werd daarna een bijzonder lieve, attentvolle persoon), deze personen vonden van zichzelf dat ze nog een opdracht in dit leven hadden en helemaal niet meer bang waren om eventueel te sterven.
BDE blijft een fenomeen dat je waarschijnlijk niet met de term "hallucinatie" van de hand kunt doen, en ik ben blij dat er serieus onderzoek naar gedaan wordt.
elk moment is belangrijk

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

10 okt 2014, 10:32

Mogelijk treedt er in het brein tijdens het ervaren van zo'n BDE ,een verandering op , die maakt dat mensen nadien karakterveranderingen vertonen.
Dat het steeds wordt ervaren tijdens een behandeling in een ziekenhuis, dus onder narcose en een zwaar trauma belevend, zegt toch iets ?
Er zit zoveel info in ons brein, dat we het meeste ervan niet bewust kunnen oproepen, soms wél onder hypnose.
Tijdens zo'n BDE gebeurt dit dan wel: zuurstofgebrek, narcose, trauma.
Je brein zou van minder opschrikken.

fotofant
Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Locatie: wenduine

10 okt 2014, 11:09

Het wordt wel intrigerender als een persoon niet alleen alles kan beschrijven wat er gebeurt in de ruimte waar hij zich bevindt, maar bv ook kan aangeven wie aanwezig was (vooral als het om de aanwezigheid gaat van een persoon die daar normaal niet is en zich niet binnen het mogelijke gezichtsveld van de patient bevond) en waar voorwerpen lagen en op de koop toe ook nog eens wist te vertellen wat sommige personen die aanwezig waren in die ruimte dachten, onder meer de niet uitgesproken ideeën van de arts, vandaar dat die echt wel uit zijn lood geslagen was. Hier gaat het dus niet over info die al in het brein aanwezig is vanuit een leerproces. Dit is toch echt wel de moeite van het onderzoeken waard, want tot op de dag van vandaag bestaat daar geen adequaat antwoord voor. Zo'n fenomeen kun je moeilijk van tafel vegen met "hallucinatie" of het opschrikken van het brein door zuurstoftekort. En waarom treedt het niet bij iedereen op die bv zuurstoftekort heeft?
We weten nog te weinig over de werking van het brein en over wat het eigenlijk is. En de visies daarop zijn zelden objectief, hoezeer men dat ook probeert omdat elke onderzoeker het onderwerp benadert vanuit zijn eigen filosofisch/religieuze overtuiging en achtergrond.
elk moment is belangrijk

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

10 okt 2014, 21:53

Reini schreef:Dat het steeds wordt ervaren tijdens een behandeling in een ziekenhuis, dus onder narcose en een zwaar trauma belevend, zegt toch iets ?
Er zit zoveel info in ons brein, dat we het meeste ervan niet bewust kunnen oproepen, soms wél onder hypnose.
Tijdens zo'n BDE gebeurt dit dan wel: zuurstofgebrek, narcose, trauma.
Je brein zou van minder opschrikken.
het is onzin te denken dat alleen de omstandigheden in een ziekenhuis steeds een BDE op zou oproepen. Er zijn best ook wel gevallen daar waarbij een BDE optreed plaats vind voor dat de betreffende persoon in het ziekenhuis ( of helemaal niet) is opgenomen. Trouwens in onze moderne wereld lig je al vlug in het ziekenhuis bij een ernstig ongeluk , hart falen of bij een hersenbloeding. Dus vrij normaal dat de meeste BDE's ook daar kunnen worden ervaren.
Zoals ik al aanhaalde:Er is geen enkel eenduidig fysiologische of psychologisch model , binnen de wetenschap, die de gemeenschappelijke aspecten van de BDE kan verklaren.
Daarom bevreemd het mij ook ten zeerste dat personen die menen dat hersenen (dus die werkzaamheid) het is die de mens maken die hij is, er wel vanuit gaan dat bij een BDE ervaring , ( dan spreekt men over het paradoxale optreden van verhoogd en helder bewustzijn en logische denkprocessen gedurende een periode van totale uitval van doorbloeding van de hersenen.) zeggen dat een gebrek aanzuurstof in de hersenen ( het niet werkzaam zijn) juist die BDE activiteit opwekt, dwz een verhoogd en helder bewustzijn en logische denkprocessen. Dit is toch paradoxaal mijn inziens.
Alles is Één en die Éne is Alles.

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

10 okt 2014, 22:17

Een vrouw vertelde me eens dat ze na een diepe meditatie opstond uit haar zithouding en dat ze de indruk had dat ze iets vergeten was . Toen ze zich omdraaide zag ze haar eigen zelfde nog steeds zitten in de zetel .

Deze vrouw deed al jaren aan T.M en bezat de gevorderde technieken van een siddha .

werewoef
AMEN en AUM

rolija
Lid geworden op: 27 jan 2004, 17:41

10 okt 2014, 22:23

werewoef schreef:Een vrouw vertelde me eens dat ze na een diepe meditatie opstond uit haar zithouding en dat ze de indruk had dat ze iets vergeten was . Toen ze zich omdraaide zag ze haar eigen zelfde nog steeds zitten in de zetel .

Deze vrouw deed al jaren aan T.M en bezat de gevorderde technieken van een siddha .

werewoef
Dat was maria zeker :D :D :D

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

11 okt 2014, 05:46

rolija schreef:Dat was maria zeker :lol: :lol: :lol:
Je lacht nu wel... maar het moment dat je naast je bed staat en je lichaam daar ziet liggen zal het lachen je waarschijnlijk vergaan en roep je misschien om god en al zijn heiligen! :wink:
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain