Ik heb problemen met mijn ziel

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Strever
Lid geworden op: 03 okt 2007, 18:18

27 nov 2011, 18:03

Wanneer is de ziel in een mens aanwezig:
- in de eicel?
- in het sperma?
- in de samensmelting van eicel en sperma?
- na de eerste celdeling?
- na de laatste celdeling?
- na de geboorte?

Indien niet aanwezig in de eicel en niet in het sperma, hoe komt de ziel dan in een mens?

Waarom heeft een mens een ziel en een dier niet?

Dit zijn essentiële vragen, want de ziel is het enige dat de dood overleeft.
Gast

27 nov 2011, 19:37

Strever schreef: Indien niet aanwezig in de eicel en niet in het sperma, hoe komt de ziel dan in een mens?
Via Email ?
Waarom heeft een mens een ziel en een dier niet?
Ben je daar zeker van ?
Dit zijn essentiële vragen, want de ziel is het enige dat de dood overleeft.
Ben je daar zeker van ?

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

27 nov 2011, 19:54

Beste Strever , dit is inderdaad een eeuwenoude vraag .

Voor mij is er de ziel na de eerste celdeling . Voor mij heeft elk dier of levend wezen ook een ziel, zelfs een boom, alhoewel kleiner dan de mensenziel . Ik noem het een vonkje van God's eeuwige schepping en evolutie-systeem .

Er is een web-link waar je al de meest grote belangrijke vragen, wiskundige, economische, filosofische enz. kunt stellen . Het kan zelfs een paar dagen duren eer je antwoord krijgt . Helaas ben ik deze link kwijt en misschien kunnen andere sen.net-forumdelers deze terug vinden .

Maar het is een feit dat deze vraag hoogst belangrijk is en zeker een topic waard is in het religie-forum .

mvg. werewoef
AMEN en AUM

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

27 nov 2011, 20:03

Beste Strever....

alles dat leeft heeft een ziel, laat dat duidelijk zijn, het is het leven ZELF :!:

Enne.... wat bedoel je nu met : de ziel is het enige dat de dood overleeft :roll: :roll:
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

27 nov 2011, 21:25

Eenvoudigste antwoord, en dus waarschijnlijk het juiste: er is geen ziel. Elk ander antwoord roept alleen maar meer vragen op dan het beantwoord. Broeder Ockham's mes is onverbiddelijk.
Ni Dieu, Ni Maître

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

27 nov 2011, 21:42

"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

27 nov 2011, 22:08

Wikipedia schreef:De ziel is in de meest gebruikte betekenis de niet-materiële, spirituele component van mens en dier. In een andere (esoterische) opvatting[1] is het de drager, de uitdrukking of het voertuig van het ego of de (eeuwige) geest.
Klinkt goed. Maar wil dat zeggen dat die ziel daadwerkelijk ook zou bestaan? Neen. Ben je van mening van wel, dan moet je natuurlijk antwoord geven op de vragen van Strever.
Grappig wel: volgens Werewoef kan het pantoffeldiertje geen ziel hebben. Sorry, celletje te weinig.
Ni Dieu, Ni Maître

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

27 nov 2011, 22:11

Zolang je de levensadem in je hebt ben je een levende ziel, zowel mens als dier. (Gen. 2 : 7 - Gen. 1 : 20, 30)

De ziel is de combinatie van lichaam en levensadem, uitgebeeld in het bloed.

"Want de ziel van het vlees is in het bloed" (Lev. 17:11, 14 - Genesis 9:4).

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

27 nov 2011, 22:32

bluevelvet schreef:Zolang je de levensadem in je hebt […]
En wat bewijst dat? Niets.
Ni Dieu, Ni Maître
Gast

27 nov 2011, 23:00

Zondervrees schreef:
bluevelvet schreef:Zolang je de levensadem in je hebt […]
En wat bewijst dat? Niets.
Jawel, dat ze een Guitige is.

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

28 nov 2011, 00:01

Via de web-link van Klaartje ben ik bij deze web-site gekomen en deze, denk ik althans, zal je misschien de nodige uitleg bezorgen .


- www.positief-atheisme.nl/atheisten/fran ... stand.html


Laat iets weten of je er wat aan had ...

mvg-werewoef
AMEN en AUM

Strever
Lid geworden op: 03 okt 2007, 18:18

28 nov 2011, 12:05

Ik heb aandachtig alle bijdragen gelezen.

Of de “ziel” bestaat of niet, daar ben ik nog niet uit.

Maar, waar ik wel al uit ben, is het volgende:
Als de “ziel” bestaat, dan is ze aanwezig in alles wat leeft.

Er resten mij dan nog twee vragen:
1) Bestaat de ziel of niet?
2) Als de ziel bestaat, verdwijnt ze samen met de “drager”?

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

28 nov 2011, 12:20

De term 'ziel' bestaat in zowat alle talen en moet dus ook een betekenis hebben.
WIKI schrijft dat het woord 'ziel' in andere talen, etymologisch teruggaat op woorden die adem(en), lucht, wind, ruiken e.d. betekenen. In het N.T. wordt ziel vertaald met het woord psyche (Grieks) en betekent evenals pneuma (geest) wind of lucht (< pne(w)ô = waaien).
In het LATIJNS betekenen de woorden anima (ziel) en animus (geest) wind, spiritus (geest) adem.
SANSKRIET : âtman (ziel) betekent lucht (vergelijk adem - misschien - Grieks "atmos").
HEBREEUWS : de woorden nefesj (levensadem), nesjamah (ziel) en roeach (geest) betekenen respectievelijk geur, lucht en wind.
Volgens de taalkundige H. Möller hangen nefesj en nesjamah samen met neus, roeach met reuk. Anderen zien ook in het Griekse woord nous of noös (geest) verband met neus.

Genesis 2 : 7 bevat de woorden neus, levensadem en ziel.

Waarom wil men hier aan 'ziel' een andere betekenis geven ? :arrow: Denk toch eens wat dieper na !

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

28 nov 2011, 18:52

bluevelvet schreef:[…] WIKI schrijft dat […]
Wat een schijnheiligheid. Blijkbaar is wikipedia dus wel een goede bron zolang het je past?
Ni Dieu, Ni Maître

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

28 nov 2011, 18:55

Voor wie bovenstaande post niet zou begrijpen:
bluevelvet schreef:[…] Er zijn andere bronnen dan Wikipedia hé talisman ! Vergeten dat de scholen afraden aan studenten om Wikipedia te raadplegen om correcte kennis op te doen ? […]
Ni Dieu, Ni Maître