Neurowetenschapper krijgt zelf een BDE

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

wayti
Lid geworden op: 06 aug 2008, 23:25
Locatie: Antwerpen

10 dec 2011, 21:19

Het is niet mijn bedoeling om hier WEER opnieuw een vlammende discussie te starten over de BDE of leven na de dood. (lees de vorige discussie indien interesse). Zijn er sceptici of gelovigen op dit forum die dit wel nog willen doen, geen probleem, maar ikzelf ga er niet meer in mee. Ooit komt de dag of beter gezegd de tijd dat er geen twijfel mogelijk meer zal zijn en iedereen hiervan overtuigd zal worden maar voor het zo ver is en om voordien ook al eens een andere klok te laten luiden dit artikel over een sceptische Neurowetenschapper die ZELF een BDE meemaakte. Zijn verhaal...

Afbeelding
GOD=LIEFDE voor alles wat leeft.

rolija
Lid geworden op: 27 jan 2004, 17:41

10 dec 2011, 22:57

Laat het ons zo kort mogelijk samen vatten wat B D E is....

Een hallucinatie van de hersenen vanwege een zuurstof tekort, meer is het niet.

Mvg,

Rolija
__________
"Spel- en typfauten zijn doelbewust en tot grood jolijt van de leser gemaakd."

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

10 dec 2011, 23:14

rolija schreef:Laat het ons zo kort mogelijk samen vatten wat B D E is....

Een hallucinatie van de hersenen vanwege een zuurstof tekort, meer is het niet.

Mvg,

Rolija
__________
Ja, daar heb je gelijk aan Rolija. Een zuurstof tekort veroorzaakt dat je kunt sterven als het aanhoud. Dus je nadert als het ware de scheiding van geest en lichaam. Je lichaam werkt nog op minimaal. En dat is juist die situatie dat je bewustzijn als persoonlijkheid kan uittreden je bent dan niet meer ééngeheel met je lichaam. Ik denk niet dat je zomaar kan zeggen meer is er niet zelfs de wetenschap kan nog niet eensluidend daar over zijn.
Maar je mag gerust je eigen mening hebben hoor.
En ik waardeer het zeer dat je dit artikel plaatste je had het ook niet kunnen doen.
Alles is Één en die Éne is Alles.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

11 dec 2011, 00:20

Janx op tijd gaan slapen man.
Wayti plaatste het artikel.
Nu denkt hij dat hij gelijk heeft in al zijn naïviteit.
Waarom zou een neurowetenschapper geen BDE kunnen ervaren?
Hij is toch maar een mens als een ander.
Wil hij door die indringende gebeurtenis dan ook geloven dat er een bovennatuurlijke wereld bestaat, is dat zijn zaak natuurlijk.
Het is bewezen hoe het werkt: herlees de posting van Rolija nog even.
Geen hocus pocus. Maar jij wil er niet aan , droomt liever. :wink:
Gast

11 dec 2011, 05:10

rolija schreef:Laat het ons zo kort mogelijk samen vatten wat B D E is....

Een hallucinatie van de hersenen vanwege een zuurstof tekort ...
... waardoor je in staat bent iemand te beschrijven die je nog nooit hebt gezien. Zo simpel is dat.

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

11 dec 2011, 09:15

janx schreef:En ik waardeer het zeer dat je dit artikel plaatste je had het ook niet kunnen doen.
Geen speld tussen te krijgen. :D

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

11 dec 2011, 10:42

wayti schreef:[…] Ooit komt de dag of beter gezegd de tijd […]
Wekt je apparaat al? Weet je nog wel, dat ding dat eindelijk het bewijs zou leveren door de stemmen van overledenen te laten horen? Neen. En weet je wat, het zal ook nooit werken. En dat is geen wazige profetie.
Ooit komt de dag… Grappig dat je je zelf corrigeert en er al meteen de tijd van maakt, dat is al wat veiliger want niet nabij. Weet je hoe veel profeetjes jouw kreet al gebruikt hebben? Weet je hoeveel van die profeetjes al gelijk kregen?
Antwoord op vraag 1: ontelbaar.
Antwoord op vraag 2: geen een.
Ni Dieu, Ni Maître

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

11 dec 2011, 10:54

Reini schreef:Janx op tijd gaan slapen man.
Wayti plaatste het artikel.
Nu denkt hij dat hij gelijk heeft in al zijn naïviteit.
Waarom zou een neurowetenschapper geen BDE kunnen ervaren?
Hij is toch maar een mens als een ander.
Wil hij door die indringende gebeurtenis dan ook geloven dat er een bovennatuurlijke wereld bestaat, is dat zijn zaak natuurlijk.
Het is bewezen hoe het werkt: herlees de posting van Rolija nog even.
Geen hocus pocus. Maar jij wil er niet aan , droomt liever. :wink:
verroest ja, je hebt gelijk het was niet rolija maar wayti ene ja ... ik ben gelijk gaan slapen. :wink:
Alles is Één en die Éne is Alles.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

11 dec 2011, 10:58

talisman schreef:
rolija schreef:Laat het ons zo kort mogelijk samen vatten wat B D E is....

Een hallucinatie van de hersenen vanwege een zuurstof tekort ...
... waardoor je in staat bent iemand te beschrijven die je nog nooit hebt gezien. Zo simpel is dat.
Hi, als dat doortrekt tot het geheel ontbreken van zuurstof in je lichaam man man niet te geloven wat je dan allemaal tegenkomt. Ja ja talisman, je krijgt het aardig door.:wink:
Alles is Één en die Éne is Alles.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

11 dec 2011, 11:07

Ja Janx, wat je dan allemaal tegenkomt !
Dan ben je gewoon dood !!! Erg hé.
En vermits we allemaal weten dat je bewustzijn volledig samenhangt met je lichaam en slechts kan werken langs die software : het zuurstofrijke brein, kan er niks ontsnappen behalve wat gas.
Verhalen zoals die van de neuroloog zijn er plenty, en het is steeds moeilijk te verklaren hoe het ineen zit .
Gast

11 dec 2011, 11:58

janx schreef:
talisman schreef:
rolija schreef:Laat het ons zo kort mogelijk samen vatten wat B D E is....

Een hallucinatie van de hersenen vanwege een zuurstof tekort ...
... waardoor je in staat bent iemand te beschrijven die je nog nooit hebt gezien. Zo simpel is dat.
Hi, als dat doortrekt tot het geheel ontbreken van zuurstof in je lichaam man man niet te geloven wat je dan allemaal tegenkomt. Ja ja talisman, je krijgt het aardig door.:wink:
Hahaha, je hebt net niks door, m'n beste. Ik zal het je even spellen:
- Hoe kan zuurstoftekort een beeld van iemand herkennen dat men nog nooit voordien gezien heeft ? Dit antwoord van Rolija geeft geen verklaring. Wat zijn de opties ?
- Ofwel heeft die brave man het hele verhaal verzonnen.
- Ofwel heeft hij via deze BDH zijn zus gezien.
- Ofwel gaan zijn hersenen het beeld wat zijn hersenen nog kunnen maken hebben tijdens deze BDH verder invullen op het moment dat hij die foto van zijn zus onder ogen krijgt. En zoals we reeds gezien hebben op een andere topic, gaat dit sneller dan het bewustzijn.
Als ernstig neurowetenschapper zou Eben Alexander de laatste optie in overweging moeten nemen, maar nee, hij komt hier enkel een hallucinatie, ontstaan door zuurstoftekort in de hersenen als reëel ervaren verkondigen. En is die getuigenis van zo'n pipo meer waard dan de man uit de straat ? Ik ben echt niet onder de indruk door zijn titel hoor. Gewoon zielig.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

11 dec 2011, 13:37

ik vond het wel grappig hoor .... dus vandaar. Maar gewoon blijven in de volharding dat er geen leven, na de dood van je lichaam, is. Mij maakt het niets uit hoor of men wel of niet daarin mee kan gaan ik voor mij zelf weet dat het wel zo is hoe hard men ook roept van niet. En dat heeft niets met religie of godsdienst te maken maar gewoon met de realiteit van het leven. De ene geloofd het de ander niet. Maar als je het weet dan is er geen ontkennen meer aan hoe zeer men ook probeert je daarvan af te brengen.
Alles is Één en die Éne is Alles.

Clausewitz
Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
Locatie: Vlaams Brabant

11 dec 2011, 13:55

Janx:
De ene gelooft het de ander niet. Maar als je het weet dan is er geen ontkennen meer aan hoe zeer men ook probeert je daarvan af te brengen.
Het geloof verzet zoals gewoonlijk bergen. :lol:
Wie bewaakt de bewakers.

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

11 dec 2011, 14:00

Een natuurfenomeen dat sommigen als "goddelijk" beschouwen omdat het iets is dat uit de hand loopt en de mens het niet meteen kan plaatsen :wink:
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

11 dec 2011, 17:54

Clausewitz schreef:Janx:
De ene gelooft het de ander niet. Maar als je het weet dan is er geen ontkennen meer aan hoe zeer men ook probeert je daarvan af te brengen.
Het geloof verzet zoals gewoonlijk bergen. :lol:
Dat mag dan zo zijn voor wat betreft het geloof. En dat geldt dan voor jouw omdat jij geloofd dat het weten niet mogelijk is? verzet je bergen maar hoor :wink:
Alles is Één en die Éne is Alles.