Neurowetenschapper krijgt zelf een BDE

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

15 dec 2011, 10:36

Reini schreef:Ik dacht méér aan de gevolgen van miljoenen jaren evolutie Janx.
Vooraleer we werden tot mens vanuit het dierlijke waren er reeds vele emoties in het brein, toch ?
Woede, agressie, zorg om de kroost, verdediging van het territorium.
Dat zeulen we allemaal mee, en maar goed ook. En meestal zijn we ons er niet van bewust; werkt op de achtergrond.
tot zover kan ik met je mee gaan Reini
En in beide zit geen ziel. Wel een hoop software.
De vergelijking met een computer is hier heel vergelijkbaar: heel veel processen doen het ding werken, waar men niks van ziet.
Hier scheiden onze wegen zoals ik het zie.
De mens heeft wel degelijk iets wat sterker is dan al het stoffelijke lichamelijke. Die software beschouw ik als opgeslagen informatie op de schijf gevoel, opgedaan zodra deze daartoe instaat was, die verdeeld is in vele partities en de output die het kan geven hangt geheel af van de ontstane wensen en keuzes, dit natuurlijk binnen de mogelijkheden van plaats en omstandigheden.
Alles is Één en die Éne is Alles.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

15 dec 2011, 10:47

Janx tikte heel verdrietig:
Hier scheiden onze wegen zoals ik het zie.

Jongske, ge gaat heel alleen achterblijven op een eenzaam bosweggetje.
Dat krijg je, als je koppig niet mee wil met moderne wetenschappelijke visies.
Ziel is namelijk een middeleeuws gegeven.
De enigen die er zich aan vastklampen zijn religies. Slim gezien, want niet te bewijzen. En je houdt er de kudde mee onder de duim...
Gast

15 dec 2011, 11:50

Janx, heb je onderstaande al bekeken ? Allemaal he, en niet enkel aanklikken !

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

15 dec 2011, 14:08

De enigen die er zich aan vastklampen zijn religies
En kan het niet zonder relie? Ik hang geen enkele religie aan en ben nergens mee verbonden dan enkel met het leven zelf in alle up's en down's.
Alles is Één en die Éne is Alles.

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

15 dec 2011, 14:14

janx schreef:
De enigen die er zich aan vastklampen zijn religies
En kan het niet zonder relie? Ik hang geen enkele religie aan en ben nergens mee verbonden dan enkel met het leven zelf in alle up's en down's.
Straks ga je ons nog proberen wijs te maken dat je atheïst bent zeker?
Ni Dieu, Ni Maître

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

15 dec 2011, 16:48

janx schreef:
Dat een mens 'vaak niet weet wat 'm bezield om te reageren zoals hij reageert' lijkt me vrij logisch. De processen in onze hersenen zijn o.a. beïnvloed door allerlei emotionele factoren. Als we ons ineens van een gedachtenloop bewust worden, of deze niet bewuste resultaten sturen ons lichaam naar een bepaalde richting of actie, dat kan soms even schrikken zijn.
Hm ... ik dacht dat je het bestaan van een ziel ontkent cappa... maar nu spreek je toch wel degelijk van een ziel. Ook zo'n actie van je hersenen, beïnvloed door emotionele factoren, waar je later van schrikt? :lol:
Toch niet omdat ik het woord bezield gebruik? 8O
Maar het is een herneming van Henriette, zie je dat niet?

Allee, vervang het dan maar door "vaak niet weet wat hem overkomt".

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

16 dec 2011, 13:34

Reini schreef:Janx tikte heel verdrietig:
Hier scheiden onze wegen zoals ik het zie.
'k Zou bijna denken dat er tranen vanuit je beeldscherm druppelde.
Maar weest gerust, aangaande mij, het was enkel een konstatering die ik deed.
Reini schreef: Jongske, ge gaat heel alleen achterblijven op een eenzaam bosweggetje.
Dat krijg je, als je koppig niet mee wil met moderne wetenschappelijke visies.
hoezo? Is er al bewezen dat er wel of geen zgn ziel bestaat? Men praat nog steeds over, mogelijk en aannemelijk, van het wel of niet. Dit wetenschappelijk gezien.
Reini schreef:
Ziel is namelijk een middeleeuws gegeven.
De enigen die er zich aan vastklampen zijn religies. Slim gezien, want niet te bewijzen. En je houdt er de kudde mee onder de duim...
Misschien aangaande het woordje 'ziel ' maar de inhoudelijke betekenis, zoals ik die persoonlijk zie, is vanaf den beginne en is onuitwisbaar. Maar aangaande het misbruik door religies, daar ben ik het met je eens.
Alles is Één en die Éne is Alles.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

16 dec 2011, 13:44

@ Janx :
Er zijn er zéér weinig die mij kunnen doen wenen.
Dat verdrietig zijn was natuurlijk aan jou gericht. "scheiden onze wegen" schreef je.
Vermits men al heel lang zoekt naar het bestaan van een ziel, Janx, mag men er genoegzaam van uitgaan dat ze niet bestaat.
Zoveel mogelijkheden om onzichtbare dingen toch zichtbaar te maken.
En toch geen ziel te vinden.
Ik weet hoe jij het ziet, geen uitleg nodig.
Maar nu bewezen is , en al lang, dat we voortkomen uit een afsplitsing van de mensaap, en we dus van dierlijke oorsprong zijn, is er geen enkele reden om aan te nemen dat we wat méér zouden zijn dan hen, behalve ons méér geëvolueerde brein.
Dat ons spijtig genoeg van alles kan wijsmaken. We zijn ons brein, en niet méér dan dat. En als we dood gaan groeit er gras op onzen buik.
En weten we dat gelukkig niet zelf. Dat is al een zaligheid op zich.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

16 dec 2011, 14:01

Talisman schreef:Janx, heb je onderstaande al bekeken ? Allemaal he, en niet enkel aanklikken !

talisman schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=Eid6fiAj8WY
http://www.youtube.com/watch?v=5RC4D0FoTk0 ( 1 van 4 delige lezing )
het eerste heb ik gezien en gehoord voorzover ik het kon opnemen.
Deze week ben ik sporadisch thuis maar ik kijk zo hier en daar waar mogelijk met mijn labtopje hoe de zaken er bij staan.
Ik zou Moederhart Reini, de hersenen van Cappa, jouw onderricht pogingingen en de gevatte scherpzinnige opmerkingen van Zondervrees missen.
Maar zover ik het heb begrepen wordt verteld dat wij , de mens, in die sutiaties worden gebracht door het te willen, waardoor er in de hersenen ook dat beeld wordt ontwikkend en opgebouwd door de diverse hersendelen waardoor het als het ware een realiteit is voor die persoon. Dit mede door metingen van activiteiten van de hersenen op hun verschillende onderdelen.
Prima hoor en ik kijk daar niet van op. Je weet ik zie de hersenen als een verbinding van je dag-jaar-ervaringen en levensbewustzijn naar de materiële wereld en visa versa dit via de sensoren die wij als zintuigen aanmerken.
In dat licht gezien is het logisch, denk ik, dat tijdens die visa en versa verwerking activiteiten gemeten wordt, en zeker op diverse plekken. Elke onderdeel van de hersenen hebben een eigen functie naar en van het gevoel, ziel, persoonlijkheid ect. ect. geef het maar een naam.
Maar die man kan het mooi vertellen hoor en is niet zo veraf van hoe ik het zie al lijkt het wel zo op het eerste gezicht. Immers de wil van de mens is motor om tot iets te komen.
Ik hoop dat ik het een beetje heb begrepen wat deze vertelde anders maak je maar weer gehakt van mij hoor.. :lol:
Alles is Één en die Éne is Alles.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

16 dec 2011, 14:05

Er zijn er zéér weinig die mij kunnen doen wenen.
Maar reini toch, ik bedoel niet dat jij je tranen op het scherm laat lopen....
ze zouden van mij zijn, je schreef toch dat ik verdrietig was. :cry:
Alles is Één en die Éne is Alles.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

16 dec 2011, 14:08

Cappa schreef:Toch niet omdat ik het woord bezield gebruik?
Maar het is een herneming van Henriette, zie je dat niet?

Allee, vervang het dan maar door "vaak niet weet wat hem overkomt".
ja Cappa dat heb ik inderdaad verkeert gezien en niet oplettend genoeg geweest om te zien dat het een hernoeming van Henriette was. :oops:
Alles is Één en die Éne is Alles.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

16 dec 2011, 14:12

Zondervrees schreef:Straks ga je ons nog proberen wijs te maken dat je atheïst bent zeker?.
Als medium en helderziende ben je nu afgekeurt. Ik ben verbonden met het leven net als jij. Hoe zullen we dat noemen? :wink:
Alles is Één en die Éne is Alles.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

16 dec 2011, 14:22

janx schreef:
Zondervrees schreef:Straks ga je ons nog proberen wijs te maken dat je atheïst bent zeker?.
Als medium en helderziende ben je nu afgekeurt. Ik ben verbonden met het leven net als jij. Hoe zullen we dat noemen? :wink:
Hoe we dat noemen: dat jij gewoon je eigen religietje hebt. :wink:
En wat is begot een labtopje ??? Bedoel je een laptop. Lap is engels voor schoot. Weer wat geleerd vandaag hé Jan.

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

16 dec 2011, 16:14

Reini schreef:En wat is begot een labtopje ??? Bedoel je een laptop. Lap is engels voor schoot. Weer wat geleerd vandaag hé Jan.
En een topje is een bovenstukje.
Maar wat is dan een laptopje? 8O

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

16 dec 2011, 16:17

janx schreef: Is er al bewezen dat er wel of geen zgn ziel bestaat? Men praat nog steeds over, mogelijk en aannemelijk, van het wel of niet. Dit wetenschappelijk gezien.
Wetenschappelijk praat men niet over mogelijk en zeker niet over aannemelijk als het over een ziel gaat. Wetenschappers houden zich bezig met de realiteit.