wij zijn God.

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

07 mei 2012, 14:13

Mooie samenvatting Raeske, van hetgeen hier voorheen in stukken en brokken werd geplaatst op het forum.
Misschien dit er nog bijvoegen; diegenen die afgestapt zijn van het geloof in een god met of zonder baard, zoeken nu hun heil in het geloof in reïncarnatie. Oosterse mumbo-jumbo is nu IN .
Een aantal ervan horen zelfs reeds de stemmen van de doden; Als dat geen bewijs is voor een leven na de dood, dan weet ik het niet meer.

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

07 mei 2012, 15:20

Reini schreef:[...] Misschien dit er nog bijvoegen; diegenen die afgestapt zijn van het geloof in een god met of zonder baard, zoeken nu hun heil in het geloof in reïncarnatie. [...]
Je vergeet diegenen die overtuigd zijn van buitenaards bezoek. En die buitenaardsen zien als scheppers van de mens. Of toch alleszins als de makers van een paar gepolijste stenen her en der.
Ni Dieu, Ni Maître

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

07 mei 2012, 17:27

raeske schreef:Gepolijste stenen?

Ik kan er een gebruiken, mijn 'dorpel' is gebarsten!
Ze zijn wel in graniet. Hard goedje, maar de Egyptenaren (of de buitenaardsen) wisten er raad mee.
Hou dus de ufo's in de gaten.

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

07 mei 2012, 17:36

Reini schreef:Mooie samenvatting Raeske, van hetgeen hier voorheen in stukken en brokken werd geplaatst op het forum.
Misschien dit er nog bijvoegen; diegenen die afgestapt zijn van het geloof in een god met of zonder baard, zoeken nu hun heil in het geloof in reïncarnatie. Oosterse mumbo-jumbo is nu IN .
Een aantal ervan horen zelfs reeds de stemmen van de doden; Als dat geen bewijs is voor een leven na de dood, dan weet ik het niet meer.
Niets zo gek als een mens, met zijn vaak hersenschimmen, niet te doen :D
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

07 mei 2012, 18:49

Raeske en wat denk je dan van al die "sekten" , die zijn toch pure waanzin en aartsgevaarlijk, dan ook nog die krankzinnige amerikaanse predikers 8O
Hoe ver kan een mens gaan in deze krankzinnigheid, ik zal dat nooit begrijpen :roll: :roll:
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

Clausewitz
Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
Locatie: Vlaams Brabant

07 mei 2012, 19:40

Een van mijn hobby's is oorlogs-geschiedenis lezen.
Dan pas besef je wat de mens echt is.... die oceaan van bloed, zweet en tranen.
Dan kan ik je Vom Kriege(von dem) van Clausewitz en WO II van Liddle Hart aanbevelen.De Mémoires van De Gaulle zijn interessant voor zijn betrekkingen met de Amerikanen (vooral Eisenhower) tijdens WO II.
Wie bewaakt de bewakers.

Clausewitz
Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
Locatie: Vlaams Brabant

07 mei 2012, 19:58

raeske schreef:
Clausewitz schreef:
Een van mijn hobby's is oorlogs-geschiedenis lezen.
Dan pas besef je wat de mens echt is.... die oceaan van bloed, zweet en tranen.
Dan kan ik je Vom Kriege(von dem) van Clausewitz en WO II van Liddle Hart aanbevelen.De Mémoires van De Gaulle zijn interessant voor zijn betrekkingen met de Amerikanen (vooral Eisenhower) tijdens WO II.
Haha! Familie van u?! De grote Clausewitz?

Afbeelding
Gewoon een fan.Heb wel zijn werken meerdere keren gelezen.Ze worden nog altijd toegepast in de industriële wereld.Tindemans is er ook sterk aan geïnteresseerd.
Wie bewaakt de bewakers.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

07 mei 2012, 20:57

@raeske (...)
Ikzelf ben pessimistisch... het gaat slecht met ons aflopen, verwacht ik. (...)
Kan u dat misschien wat nader bepalen;wat is "slecht" aflopen en wie is "ons"
Wat zou "goed aflopen" kunnen zijn ??
Laat het middel nooit het doel vervangen !

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

07 mei 2012, 22:14

Fundamenteel en uiterst determinerend is het besef van de sterfelijkheid en de daarmee gepaard gaande "doodsangst". Is het totaal ondenkbaar dat de wetenschap een middel zou ontwerpen waardoor die "specifieke" angst zou kunnen worden "bevroren" ? Religie is daar alvast duidelijk niet in geslaagd ?
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

08 mei 2012, 10:32

Raeske, je slaat uiteraard nagels met koppen.
Niet alleen is de mensheid goed bezig om zichzelf naar de vaantjes te helpen, maar ook de gehele planeet.
Wie zijn ogen durft opentrekken, ziet dat reeds langere tijd mensen omkomen van de honger.
De voornaamste reden is : overbevolking.
Wij, de bevoorrechten sluiten er meestal onze ogen voor, omdat we, en dat is de realiteit, er niks aan kunnen doen.
De groten der aarde, de superrijken, die alles bestieren, hebben er geen boodschap aan.
Alles wordt gekapt, uitgeput, opgegraven, opgedolven om die bevoorrechten te kunnen geven wat ze nodig hebben.
Geld, god, en macht besturen de aardkloot.
Het zal onze tijd nog wel gaan, de enige hoop op het voortbestaan is dat er een halt wordt toegeroepen aan het kweekgedrag van de mens.
En nieuwe schone bronnen van energie worden ontdekt.
De vraag is: moeten we daar depressief van worden, of genieten van de dingen die er (nog) zijn ?
Ik kies voor het tweede. Het dankbaar benutten. Tot we dood gaan.

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

08 mei 2012, 11:20

raeske schreef:[...] "De mens is een aap die leren denken heeft en daar is ie knettergek van geworden!" [...]
Het is eigenlijk erger. Wij zijn krokodillen die hebben leren denken. Alleen het is niet dat rationele denken van ons dat de zaak erger maakt, maar dat wat we gemeen hebben met die krokodillen en de andere reptielen: de hersenstam, het zogenaamde reptielenbrein.
Dit basale stuk van ons brein filtert elke input van onze zintuigen (uitgezonderd de geur) neemt eventueel een beslissing (fight or flight) en geeft pas dan de informatie naar de 'hogere' gedeelten van ons brein door.
Niet direct een groot probleem, ware het niet dat dat reptielenbrein niet nadenkt over de gevolgen op lange termijn: het wil onmiddelijke voldoening. Als het reptiel honger heeft eet het. Als de mens zin heeft in iets, dan wil hij of zij dat. Gelukkig hebben wij ook een hersenschors die eventueel rationele beslissingen kan nemen en de goesting kan overrulen. Makkelijk is dat niet altijd, de mens is dan ook zeer vatbaar voor verslavingen.
Wie denkt dat 'het denken' de basis van alle slechts in de wereld is, geeft hiermee te kennen geen flauw benul te hebben van de werking van het brein.
Ni Dieu, Ni Maître

Clausewitz
Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
Locatie: Vlaams Brabant

08 mei 2012, 14:13

Raeske:
Geef dergelijke mensen kernwapens en het is met de wereld gedaan. Is dit science-fiction? Neen! Het is de dagelijkse realiteit!
Wordt er nu dan al dagelijks met kernwapens gegooid? Het enige échte gevaar voor onze wereld is de gigantische overbevolking.Malthus heeft het al voorspeld in de 18e eeuw.
Wie bewaakt de bewakers.

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

08 mei 2012, 16:54

Clausewitz schreef:Raeske:
Geef dergelijke mensen kernwapens en het is met de wereld gedaan. Is dit science-fiction? Neen! Het is de dagelijkse realiteit!
Wordt er nu dan al dagelijks met kernwapens gegooid? Het enige échte gevaar voor onze wereld is de gigantische overbevolking.Malthus heeft het al voorspeld in de 18e eeuw.
Nieuwe mensjes zullen er altijd bijkomen..... ouderen blijven langer leven; het is inderdaad een ganse problematiek :idea: :wink:
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

08 mei 2012, 22:14

Karlkraus schreef:
Zondervrees schreef:Gelukkig hebben wij ook een hersenschors die eventueel rationele beslissingen kan nemen en de goesting kan overrulen.
Ja, dat denk ik ook.
Het is toch in ieder geval één vrijheid die we hebben: de vrijheid om 'nee' te zeggen.
Dat maakt een leerproces mogelijk. Een nieuwe aanpak is maar mogelijk als je de oude laat varen.
Meestal is de motivatie pijn! [...]
Dat fenomeen is bekend: het aanleren van een nieuwe techniek zorgt er eerst voor dat je prestatie daalt. Pas als je de nieuwe techniek hebt eigen gemaakt, door drillen, drillen, drillen, wordt je productiever.
Vraag maar eens aan een goede tennisspeler hoeveel tijd het kost om een andere, betere service-techniek aan te leren.
Ni Dieu, Ni Maître

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

09 mei 2012, 00:58

Waren we dan tijdens de Cubacrisis, Varkensbaai, de jaren zestig, dan nog niet dicht genoeg bij een derde wereldoorlog ??

Het scheelde begot nog vele minder dan een zijdedraadje ...maar tja veel mensen hebben een kort geheugen...

Werewoef
AMEN en AUM