wij zijn God.

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

12 mar 2012, 19:27

Henriette , waar ik op tijd en stond aan loop te denken, (ja meid ik wordt niet gedacht or whatever :wink: ) is:
Wat maakt nu voor jou het verschil uit in jouw leven: de manier waarop jij tegen het menselijk leven aankijkt, en de anderen die het logischer bekijken.
Jij: wij worden geleefd, dat doet de natuur.
Wij: wij leven, trachten de loop der dingen soms naar onze hand te zetten, en waarlijk, ik vind dat dit dikwijls lukt. Al ben jij daar niet van overtuigd.

Wat is er nu dat jou "gelukkiger " maakt door zo tegen het leven aan te kijken. Of ik nu een IK gevoel heb, en jij niet, wat maakt het uit ?

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

13 mar 2012, 09:21

angelica schreef:Ja Cappa, iedereen leeft op zijn manier hé. De ene vindt baat bij navelstaarderij (zoals jij het noemt), de andere doet zijn goesting, weer een andere brandt kaarskes en loopt mee in de processie, en er zijn er die een eigen altaar hebben dat vol staat met heiligenbeeldjes, enz. Iedereen zijn ding hé. Maar als ik naar mijn naveltje zit te staren, doe ik ook mijn goesting. Ik ga het niet bepaald laten omdat iemand anders het zo zegt.
Hoop dat H2 dit ook leest én begrijpt (want daar moet je voor denken).

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

13 mar 2012, 10:14

Henriette 2 schreef:Ja, en wat is nu 't punt?
Wat ik eruit begrijp : dat zowat iedereen zijn eigen ding doet en daar aardig in lukt zonder dat iedereen dezelfde inzichten moet hebben.

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

13 mar 2012, 10:29

Reini schreef:
Henriette 2 schreef:Ja, en wat is nu 't punt?
Wat ik eruit begrijp : dat zowat iedereen zijn eigen ding doet en daar aardig in lukt zonder dat iedereen dezelfde inzichten moet hebben.
Nou, als 't dat was dan zou de wereld er 'n stuk anders uitzien nietwaar?
Dan zou alleen hier al niemand meer voor 'lulletje rozenwater' o.i.d. uitgemaakt worden nietwaar?

Het punt is waarom het denken dat doet?
Want dat alleen al is puur en alleen 'n denkkwestie, nietwaar?

Zo funktioneert heel de mensheid op denken en denken staat gelijk aan dromen.

Dromen is denken terwijl je slaapt.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

13 mar 2012, 10:59

Discussies ( door het denken!) moeten.
De mens zou anders nooit vooruit raken en tot bepaalde inzichten gekomen zijn.
Iedereen kan wat leren van iedereen; zelfs hoe het NIET moet.
Hoe je afraakt van woorden zoals "lulletje rozenwater" is natuurlijk weer een andere discussie . :wink:

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

13 mar 2012, 11:13

Reini schreef:Discussies ( door het denken!) moeten.
De mens zou anders nooit vooruit raken en tot bepaalde inzichten gekomen zijn.
Iedereen kan wat leren van iedereen; zelfs hoe het NIET moet.
Hoe je afraakt van woorden zoals "lulletje rozenwater" is natuurlijk weer een andere discussie . :wink:
O.K. Ik ben het met je eens dat communicatie plaatsvindt.
Dat is iets dat simpelweg gebeurt idd.
En daar komt denken aan te pas.

Maar waar het om gaat is het denken dat tot leven in de niet-realiteit leidt
En dat is dan wel helaas de grootste portie van het denken.
Ik schat dat op 90%.
10% blijft er slechts over van denken dat de werkelijkheid raakt.

Misschien is het duidelijker wanneer ik in plaats van denken zeg: Het psychologische 'gemekker' in je hoofd.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

13 mar 2012, 13:38

Dat is helaas dat menselijke ervan; we scheppen allemaal onze eigen realiteit. Daar is volgens mij niks aan te doen.
Ik denk dat Cappa dat ook bedoelt in zijn laatste posting: dat 100 % zijn eigen denkpatronen heeft en ernaar leeft.
Wie gaat nu kunnen beweren wat de échte realiteit is. Er zijn niks anders dan mensen , dus....

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

13 mar 2012, 16:10

Reini schreef: Er zijn niks anders dan mensen , dus....
Ik heb nog nooit iets anders beweerd.
Iets 'hogers' o.i.d. dat ik zou voorstaan sluipt als geconditioneerdheid stiekum in het hoofd en blijft er vastgeklonken in zitten.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

13 mar 2012, 19:46

Henriette 2 schreef:
Reini schreef:
Wie gaat nu kunnen beweren wat de échte realiteit is.
Gewoon alleen maar 's proberen alle bijvoeglijke naamwoorden weg te laten en je komt al een stuk in de buurt.
Simpel toch?
Dàt ga ik nooit doen; geeft zoveel méér verklaring aan ónze realiteit.:wink:
Seffens gaat de taal het nog gedaan hebben, maar enfin H.

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

13 mar 2012, 20:23

Henriette 2 schreef:
Reini schreef: Er zijn niks anders dan mensen , dus....
Ik heb nog nooit iets anders beweerd.
Iets 'hogers' o.i.d. dat ik zou voorstaan sluipt als geconditioneerdheid stiekum in het hoofd en blijft er vastgeklonken in zitten.
:roll: en dit is dan weer herkenbaar met wat een kind vaak gebrainwashed wordt sinds zijn prille jeugd...... en die geconditioneerdheid is niet goed, je kan niet zelfstandig meer denken op de duur 8O :(
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

06 mei 2012, 14:27

Ik denk dat we het raadsel van het ontstaan en het bestaan niet kunnen doorgronden het is enkel te aanvaarden.
We zijn als mensen op dit moment niet meer instaat dan namen geven aan bevindingen, en de combinaties, van zoals wij ze zien.

Zoals b.v.
- licht
- massa
- zwaartekracht
- elektriciteit
- leven

het meest uitzondelijke is toch wel het denkvermogen van de mens dat kunnen we dagelijks opmerken zo ook in het seniorennet.be :wink:
Alles is Één en die Éne is Alles.
Fazal

06 mei 2012, 15:26

Deze gedachte is U-forisch dus! :wink:
Laatst gewijzigd door Fazal op 06 mei 2012, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

07 mei 2012, 11:06

raeske schreef:[...] Vooral de neiging van sommige mensen om stellingen te poneren, zonder ooit de moeite te nemen om die te onderbouwen en waarbij een loopje genomen wordt met alle regels van de logica, vond ik niet meer te pruimen. [...]
Spijtig genoeg zijn er slechts enkele fora waar de moderatie ook kijkt naar de inhoudelijke onderbouwing van posts en of de correcte regeltjes van de argumentatie wel gevolgd worden. Het forum hier hoort daar niet bij, hoogstens wordt ingegrepen als het taalgebruik van een deelnemer te grof wordt.
Combineer dit met de attitude van sommigen die menen dat filosofie gelijk staat met toogpraat en met mogen zeggen wat je wil, niet gehinderd door enige kennis en je krijgt, spijtig genoeg, een goed beeld van 90% van de gesprekken hier.
Maar toch: welkom.
Ni Dieu, Ni Maître

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

07 mei 2012, 12:10

raeske schreef:[...] Ha?... Welke fora zijn dat dan?
Een van de weinige regeltjes die hier rigide worden toegepast is het verbod op reklame voor andere fora. Ik zal je een persoonlijk berichtje sturen.
Deze fora hebben ook niets tegen toogpraat, al wordt dat dan wel voorbehouden voor een babbelhoekje.
Ni Dieu, Ni Maître

Clausewitz
Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
Locatie: Vlaams Brabant

07 mei 2012, 12:11

Raeske
Maar ik maak mij geen illusies... meestal doen mensen niet te moeite om te lezen wat er staat... maar er zijn velen in dat bedje ziek... ik ook! Wordt me soms pijnlijk duidelijk gemaakt.
Ook hier kan je dat vaststellen dat er op interessante teksten weinig of niet wordt geantwoord behalve door enkele mensen die hier al jaren lid zijn en tot een leuke ( sorry: modewoord) dialoog willen komen.De moderatie is zeer gematigd en reageert alleen als het de spuigaten uitloopt.Het forum moet immers leven van reklame-inkomsten en dus is het aantal hits belangrijk.Misschien kan kruidenier Peeters ons-zoals bij sommige manèges of sauna's- ook wat sponseren.
Wie bewaakt de bewakers.