wij zijn God.

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

11 mar 2012, 08:40

Reini schreef:Het enige antwoord dat ik van je vraag H2 :
Hoe ben jij tot al die constataties gekomen ? Vraag die me altoos op de lippen brandt, die me nachten lang doet wakker liggen , die me neurotisch maakt.....
What is it that you know : lighten us please about your knowledge.
Door naar uitleg te luisteren en dan zelf te kijken en te zien dat het helemaal klopt.

Om op Cappa te antwoorden: de bijbel, de kerk en Jezus had ik van horen zeggen.
Maar wanneer ik zelf keek zag ik dat het allemaal niet klopte

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

11 mar 2012, 10:38

Henriette 2 schreef:Om op Cappa te antwoorden: de bijbel, de kerk en Jezus had ik van horen zeggen.
Maar wanneer ik zelf keek zag ik dat het allemaal niet klopte
Flink zo.

Maar hoe weet je dat dat wat je ziet juist is?

Jouw ervaring telt voor jou natuurlijk, maar misschien nam je het maar al te graag aan, zie je?
Op die manier krijg je namelijk Tolle's en Rulof's en janxjes.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

11 mar 2012, 11:53

H2 schrijft
Door naar uitleg te luisteren en dan zelf te kijken en te zien dat het helemaal klopt.

Dat is al iets. Maar welke uitleg?
Is die zo geheim of prive dat je die niet kan expliqueren ?
Toch voor jezelf al eens zo diep gekeken of het inderdaad, zoals Cappa onderstreept, het schoon past in jouw leven en jouw drama?
Leven zonder denken, nadenken, plannen... het kan nu eenmaal niet.
Gewoon niet menselijk.
Wel een meditatie -uurtje invoegen om alles op een rijtje te zetten: prima.
Aan te bevelen; maar dan is het weer voortdoen, tot het gaatje.

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

11 mar 2012, 12:11

:roll: terugkomend op de titel van deze Topic : waarom eens niet dit steeds wederkerend woord GOD weglaten en gewoon vervangen door "wij zijn deel van de NATUUR" :?:

Dit grote woord GOD wordt steeds te pas en te onpas gebruikt en gelinkt aan onzinnige toestanden, laat ons toch nog zoveel mogelijk met beide voetjes op de grond blijven, alhoewel het ganse leven vaak een mysterie blijft :!:
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

angelica
Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Locatie: Oostmalle

11 mar 2012, 12:20

Zo is dat. Een meditatie uurtje, en dan weer voortdoen.
Maar dat meditatie uurtje blijven herhalen. En bovenal de dingen zelf gaan bekijken, op een nuchtere manier. Vergelijken, in vraag stellen. Sommigen noemen dat "contemplatie" ik noem het gewoon "nadenken, overpeinzen".

De aangereikte stof aannemen, om hem vervolgens te "bekijken", te "overpeinzen" en... te integreren in het dagelijkse leven.

Om

uiteindelijk
tot het besef te komen dat niet "jij" dat bent die dit alles doet, maar dat het het leven is dat je daartoe gevormd heeft. Jouw conditionering, en ook in welke gevoelstoestand jij je bevindt (guna's), bepalen wat er gedaan wordt, wat er gedacht wordt.
Daarom is het zo belangrijk om in een kalme, evenwichtige toestand van sattva te komen, om dingen helder te kunnen zien/opvatten.
Als je een vat vol emoties, gedachten en frustraties bent, zul je niet in staat zijn.
Maar daartoe moeten velen toch wel eerst de hoogten en laagten van dit leven doorleefd hebben, om te verlangen naar de middenweg van rust en balans en die dus ook op te zoeken. Ook dit is een proces.
vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

11 mar 2012, 14:44

Je hebt gelijk Angelica.
nu, er zijn 2 types mensen in dit geval (op onze leeftijd bekeken):
diegenen die jouw uitleg nooit kunnen begrijpen omdat ze daar de brains niet voorhebben, en dus stug voortworstelen met alle miserie erbij, of;
mensen die nuchter genoeg zijn om hun voorbije leven eens onder de loep te hebben gelegd en inzicht kregen dat heel hun bestaan werd gevormd door een aantal factoren.
Daar kun je wat mee doen: relativeren bv. Zeer belangrijk.
Dan heb je nog een kleine groep twijfelaars: die worden dan geholpen door yoga te volgen. :wink:. Volwassenen die school gaan volgen over
"het leven".
Wat Klaartje schreef denk ik al lang, laat dat geladen woord GOD er eens buiten. Schept alleen maar verwarring.

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

11 mar 2012, 17:08

Reini schreef:nu, er zijn 2 types mensen in dit geval (op onze leeftijd bekeken):
diegenen die jouw uitleg nooit kunnen begrijpen omdat ze daar de brains niet voorhebben, en dus stug voortworstelen met alle miserie erbij, of;
mensen die nuchter genoeg zijn om hun voorbije leven eens onder de loep te hebben gelegd en inzicht kregen dat heel hun bestaan werd gevormd door een aantal factoren.
Daar kun je wat mee doen: relativeren bv. Zeer belangrijk.
Dan heb je nog een kleine groep twijfelaars: die worden dan geholpen door yoga te volgen. :wink:. Volwassenen die school gaan volgen over
"het leven".
Ik kwam gisteren nog volgend statement tegen:
The “Time of Reckoning” is fast approaching. It is the realization that there are no magical or miraculous solutions, only practical decisions and sacrifices, which of course will be disappointing to them whose messages are always based upon promises of the magical and miraculous.

Clausewitz
Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
Locatie: Vlaams Brabant

11 mar 2012, 19:29

Angelica schreef:
Ik zou maar willen dat we zo iemand in ons midden hadden die ons eens kon begeleiden wat betreft de interpretatie van de gnostische evangeliën, want ik merk dat ik er ook nogal eens naast zit met mijn interpretaties
In het evangelie van Philippus ontdekt men verrassende passages.Hoeven ze écht nog interpretatie?
Pagina 61 plaat 107:
32-"zij waren met drie, die wandelden met de Meester :Maria zijn moeder en Myriam van Magdala,die bekend is als zijn gezellin ( koïnonos )want Myriam is voor hem een zuster,een moeder en een echtgenote" (koïnonos)
Pagina 65 plaat 111
55-[...]
"De gezellin (koïnonos) van de Zoon is Myriam van Magdala.De Meester had Myriam veel meer lief als alle andere discipelen en kustte haar dikwijls op de mond"
Laatst gewijzigd door Clausewitz op 11 mar 2012, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie bewaakt de bewakers.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

11 mar 2012, 20:03

Tja Claus....men wil vooral symbolen zien.
Er moét iets achter zitten. Terwijl indertijd warschijnlijk àlles letterlijk geloofd werd zoals het werd opgetekend: zowel schrijvers als de happy few die konden lezen.
Zelfs de kruisiging wordt hier door sommigen als een symbool gezien, terwijl wij, de modernen, daar zelf die betekenis aan geven.
" elk huisje heeft zijn kruisje".
Gast

11 mar 2012, 20:09

Reini schreef:Tja Claus....men wil vooral symbolen zien.
Er moét iets achter zitten. Terwijl indertijd warschijnlijk àlles letterlijk geloofd werd zoals het werd opgetekend: zowel schrijvers als de happy few die konden lezen.
Net niet ! Dat letterlijk interpreteren is maar pas in de 4de eeuw ontstaan onder de ' orthodoxe christenen ', wat nu de huidige christenen zijn.
Zelfs de kruisiging wordt hier door sommigen als een symbool gezien, terwijl wij, de modernen, daar zelf die betekenis aan geven.
" elk huisje heeft zijn kruisje".
Dat zijn de huidige new wave christenen, te erkennen aan hun geitewollesokken.

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

11 mar 2012, 22:56

talisman schreef:
Dat zijn de huidige new wave christenen, te erkennen aan hun geitewollesokken.
Henriette 2 schreef:
............Waarom moet iemand om op grond van (anders) DENKEN in een hoek gedrukt worden van waardeloosheid en domheid?
Dan spreek ik nog niet over de twijfel die wordt uitgesproken over iemands verstandelijke vermogens en z.g. 'abnormale' psychische toestand............
Gast

12 mar 2012, 06:24

Henriette 2 schreef:
talisman schreef:
Dat zijn de huidige new wave christenen, te erkennen aan hun geitewollesokken.
Henriette 2 schreef:
............Waarom moet iemand om op grond van (anders) DENKEN in een hoek gedrukt worden van waardeloosheid en domheid?
Dan spreek ik nog niet over de twijfel die wordt uitgesproken over iemands verstandelijke vermogens en z.g. 'abnormale' psychische toestand............
Ahaa.. Hier kan men haast uit opmaken dat H2 de voze bezitster is van veelkleurige geitewollesokken, een gitaar met.... juist, idem dito veelkleurige lintjesbundel met het bijhorend liederenboekje van Bond Zonder Naam. 't Heeft niet mogen baten. De kerken blijven leeg lopen.. of net daardoor? :roll:

angelica
Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Locatie: Oostmalle

12 mar 2012, 07:58

Voilà, het zoveelste etiket is weer opgeplakt.

De zoveelste mening is weer uitgesproken (gedacht) en de persoon wordt weer in een bepaald hokje geduwd. (jij bent zo..... )

Misschien moeten we toch eens proberen om wat minder etiketjes te plakken en de mens te zien achter zijn conditionering.
Als Henriette het type van de geitewollensokken is, tot welk type behoren de anderen dan? Nu ben ik eens echt benieuwd wat voor meningen (etiketjes) jullie jezelf allemaal gaan opplakken.

Denk daar maar eens over na.

Vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer
Gast

12 mar 2012, 08:18

angelica schreef:Voilà, het zoveelste etiket is weer opgeplakt.

De zoveelste mening is weer uitgesproken (gedacht) en de persoon wordt weer in een bepaald hokje geduwd. (jij bent zo..... )

Misschien moeten we toch eens proberen om wat minder etiketjes te plakken en de mens te zien achter zijn conditionering.
Als Henriette het type van de geitewollensokken is, tot welk type behoren de anderen dan? Nu ben ik eens echt benieuwd wat voor meningen (etiketjes) jullie jezelf allemaal gaan opplakken.

Denk daar maar eens over na.

Vriendelijke groet
He, een goed idee voor een nieuwe topic.

En als ge de humor in mijn vorige post niet ziet kan de te wijten zijn aan navelstaren.

angelica
Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Locatie: Oostmalle

12 mar 2012, 08:42

Ja Talisman, een goed idee van je om eens een topic te openen over "ons zelf" en het "beladen" woordje god erbuiten te laten.
We kunnen allemaal eens wat dieper in ons zelf gaan kijken, hoe we zelf reageren, denken, voelen, wat onze plus en onze minpuntjes zijn, kortom, welke etiketjes we ons zelf wel niet opplakken.
Misschien laat ik het dus beter aan jou over om een topic te openen, want het is tenslotte jouw idee.

vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer