ZIJN OF NIET ZIJN , een vraag zoals een ander

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

04 apr 2012, 14:00

rolija schreef:
Klaartje schreef::roll: heb nooit die fameuze Wachttoren gelezen en wil het ook niet, zijn sprookjes voor volwassenen of niet :?:

Ik krijg de wachttoren soms in de brievenbus, en lees het soms juist maar om te zien welke zever er nu weer in staat. En als ze langs komen om te vragen als ik wat bij geleerd heb, neem ik hun op hun eigen leugens, dan staan ze letterlijk met de mond vol tanden. Daarom dat ze al een paar maal dachten dat ik een afvallig was :D
:D oow spannend Rolija.... ik kan er met mijn verstand niet bij, maar van indoctrinatie heb ik al lang afstand genomen, zelfs niet nieuwsgierig naar, gaat recto naar de prullenmand....
En diegenen die aan de deur komen, hebben zijn er aan voor hun moeite :wink:
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

04 apr 2012, 14:03

Henriette 2 schreef:[...] Want zelfs jij wéét dat gedachten fysieke en psychische/geestgelijke ervaringen genereren.
Dat doen gedachten slechts uitzonderlijk, gewoonlijk is het omgekeerd. Maar ja als je stelt dat 'Bewustzijn is dat wat 't denken ziet', dan kan het alleen maar fout lopen natuurlijk. Het denken 'ziet' namelijk helemaal niets.
Vertel eens: licht dat door een bloem weerkaatst wordt komt in je oog terecht. Wat gebeurt er dan verder volgens jou?
Ni Dieu, Ni Maître

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

04 apr 2012, 14:16

Ja, dat is wel bekend hè?

Alle kleuren komen binnen behalve de kleur rood die weerkaatst wordt
Je denkt dus rood te 'zien.'
Maar let op, ik vermoed dat hier een enorm uitgebreid wetenschappelijk betoog verwacht wordt. :lol:

Daarom is hierbij mijn vraag: is dat jouw ervaring ook?

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

04 apr 2012, 14:46

Henriette 2 schreef:Ja, dat is wel bekend hè?
Alle kleuren komen binnen behalve de kleur rood die weerkaatst wordt
Je denkt dus rood te 'zien.'
Wel wel, kleuren komen binnen. :lol:

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

04 apr 2012, 14:49

Henriette 2 schreef:Goed kijken Cappa, wat jij denkt dat geloof jij en dat probeer je als waarheid te verkopen.
Maar je gelooft het slechts.
Alleen weet je dat niet.
Weer met je kristallen bol aan 't spelen geweest?
Maar je moet hem eens opkuisen. Geeft blijkbaar niet zo goed weer.

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

04 apr 2012, 15:02

Henriette 2 schreef:Maar idd kan het best zijn dat men geest als bewustzijn en geest als denken weleens doorelkaar haalt.
Allee, twee geesten in één mens. De schizofrenie begint vorm aan te nemen. Een dissociatieve identiteitsstoornis zeg maar.

Henriette 2 schreef: Hier bedoel ik dus dat Leven zich lijkt te voltrekken vanuit het persoonlijke denken omdat er een onwrikbaar geloof is in de eigen persoonlijkheid en zijn eigen (afgescheiden denken en handelen).
En dit denken is dan ook het enige dat ervaren wordt.
'N soort van 'tunnelvisie' die ervaren wordt.
Is dat zo bij jou? Tiens.
Maar ik zei vroeger reeds dat je 'De Egotunnel' van Metzinger eens moet lezen.

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

04 apr 2012, 16:25

Zo, ik ben toch eens curieus vanwaar nu de smalende opmerkingen over inhoudsloosheid en mierenneukerij zullen komen. :lol:

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

04 apr 2012, 17:56

Gij een afvallige, Rolija ? :roll: Ik denk dat ge meer een ""schismatiek " zijt ... :lol:

In elk bedankt voor de link .

mvg-werewoef
AMEN en AUM

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

04 apr 2012, 19:42

Henriette 2 schreef:Ja, dat is wel bekend hè? […]
Neen dus.
Licht wordt door een voorwerp weerkaatst en valt het oog binnen. Dan gebeurt het volgende:
- Het licht valt via de lens op een vlies achterin het oog
- op dat vlies zitten staafjes en drie soorten kegeltjes
- deze kegeltjes en staafjes zetten het licht om in prikkels
- deze prikkels worden eerst naar de hersenstam gestuurd
- de hersenstam zal reageren op deze prikkels, eventueel door het op grote schaal adrenaline te laten produceren, door een eerste beschermende aktie te laten ondernemen.
- dan worden de prikkels verder gestuurd naar de visuele cortex, wordt het object geïdentificeerd, vergeleken met andere objecten etc.
- dan pas wordt er -eventueel- informatie naar het bewustzijn gestuurd en wordt de mens bewust van de aanwezigheid van het object.
- en dan, pas dan kunnen we beginnen denken over dat object.
Praten over 'dat wat het denken waarneemt' is dus nonsens. Al evenzeer is het nonsens het denken verantwoordelijk te stellen voor alles wat egocentrisch gedrag en zo zou zijn: die gedragingen komen voort uit de hersenstam, zelfs nog voor men ook maar een gedachte gehad heeft.
En dat 'zuivere bewustzijn', dat bestaat dus gewoon niet. Kan niet bestaan.
Ni Dieu, Ni Maître

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

04 apr 2012, 20:01

Zondervrees schreef: Neen dus.
Licht wordt door een voorwerp weerkaatst en valt het oog binnen. Dan gebeurt het volgende:
- Het licht valt via de lens op een vlies achterin het oog
- op dat vlies zitten staafjes en drie soorten kegeltjes
- deze kegeltjes en staafjes zetten het licht om in prikkels
- deze prikkels worden eerst naar de hersenstam gestuurd
- de hersenstam zal reageren op deze prikkels, eventueel door het op grote schaal adrenaline te laten produceren, door een eerste beschermende aktie te laten ondernemen.
- dan worden de prikkels verder gestuurd naar de visuele cortex, wordt het object geïdentificeerd, vergeleken met andere objecten etc.
- dan pas wordt er -eventueel- informatie naar het bewustzijn gestuurd en wordt de mens bewust van de aanwezigheid van het object.
Dit fysiologische gebeuren wat mij betreft volledig naast de kwestie geredeneerd.
het heeft er hoegenaamd niets mee te maken, gaat over 'n geheel ander fenomeen.
- en dan, pas dan kunnen we beginnen denken over dat object.
Praten over 'dat wat het denken waarneemt' is dus nonsens. Al evenzeer is het nonsens het denken verantwoordelijk te stellen voor alles wat egocentrisch gedrag en zo zou zijn: die gedragingen komen voort uit de hersenstam, zelfs nog voor men ook maar een gedachte gehad heeft.
En dat 'zuivere bewustzijn', dat bestaat dus gewoon niet. Kan niet bestaan.
Juist.
Daarom bestaat er dan ook geen zelfstandig handelend en denkend persoon.

De vraag is hier wel: heb jij niet in de gaten wanneer er (bij jou) denken is?

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

04 apr 2012, 20:11

Henriette 2 schreef:[…] Dit fysiologische gebeuren wat mij betreft volledig naast de kwestie geredeneerd.
het heeft er hoegenaamd niets mee te maken, gaat over 'n geheel ander fenomeen.
Integendeel, het heeft er alles mee te maken. Je ziet dat duidelijk als een dualisme waarbij het materiële, het fysiologische onbelangrijk zou zijn. Je kan niet verder naast de waarheid zitten. Maar dat is nu eenmaal het gevolg van het denken dat je enkel en alleen op je eigen, hoogstpersoonlijke ervaren mag afgaan. Jij gaat immers zelfs niet uit van je eigen waarneming, wel van je ervaren. En dat is hoogstens het topje van een ijsberg. Een ijsberg die jij niet relevant acht.
Ni Dieu, Ni Maître

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

04 apr 2012, 21:16

TO BE OR NOT TO BE ???
Laat het middel nooit het doel vervangen !
Gast

04 apr 2012, 22:47

socrates schreef:TO BE OR NOT TO BE ???
NOT TO BE . Over naar volgende topic.

Moderator, slotje graag.

rolija
Lid geworden op: 27 jan 2004, 17:41

04 apr 2012, 22:58

talisman schreef:
socrates schreef:TO BE OR NOT TO BE ???
NOT TO BE . Over naar volgende topic.

Moderator, slotje graag.

Misschien een topic over kunst ?

Mvg,

Rolija
"Spel- en typfauten zijn doelbewust en tot grood jolijt van de leser gemaakd."

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

05 apr 2012, 08:47

Henriette 2 schreef:De vraag is hier wel: heb jij niet in de gaten wanneer er (bij jou) denken is?
Als er aandacht is, dan ervaar je dat deeltje van het denken waar de aandacht zich op richt. Al de rest ...