Gidswoorden

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

27 mar 2012, 13:40

Wat begrijp ik onder een gidswoord? Een gidswoord is een woord dat, als je het tegen komt in een tekst, je onmiddelijk iets vertelt over die tekst en diegene die die tekst geschreven heeft. Als iemand het heeft over evolutionisten bijvoorbeeld, dan weet je al direct dat de schrijver niet veel op heeft met evolutie en waarschijnlijk een creationist of ID-aanhanger is. Heeft iemand het over allopathie, dan mag je haast zeker zijn: een homeo-gelovige.
Na het tegenkomen van zo'n gidswoord hoef je soms al niet meer verder te lezen: je weet precies wat er al dan niet komen gaat.
Of wat vind je van de uitspraken waarin de zinsnede 'naar iets of iemand toe' wordt gebruikt? Voor mij mag je deze uitspraken onmiddelijk afdoen als inhoudsloos en zonder betekenis.
Heeft er iemand nog andere voorbeelden?
Ni Dieu, Ni Maître

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

27 mar 2012, 16:10

Godswoord.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

27 mar 2012, 16:42

Zondervrees.
Alles is Één en die Éne is Alles.
Gast

27 mar 2012, 18:03

janx schreef:Zondervrees.
:lol: :lol: :lol:

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

27 mar 2012, 19:23

janx schreef:Zondervrees.
janx begrijpt het niet. Zondervrees is de naam die ik gebruik. Zelfs geen woord. Dus zeker geen gidswoord.
Wél een gidswoord: fijnstoffelijk. Wordt gebruikt door zwevende zielen die geen benul hebben van de betekenis van 'stoffelijk'.
Ni Dieu, Ni Maître

Clausewitz
Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
Locatie: Vlaams Brabant

27 mar 2012, 19:35

Doodzonde
Wie bewaakt de bewakers.

Pela
Lid geworden op: 15 jan 2010, 00:45
Locatie: Limburg

27 mar 2012, 19:45

Heb er nog niet van gehoord, dus maar even zoeken bij Google, daar weten ze nogal veel, kom ik uw draadje tegen:

http://www.seniorennet.be/forum/viewtopic.php?t=157314

Dat schiet niet op, maar wel heel erg bijzonder.
A bird that you set free may be caught again, but a word that escapes your lips will not return.
Jewish Proverb

Sigius
Lid geworden op: 17 jun 2009, 19:03

28 mar 2012, 19:48

Na het tegenkomen van zo'n gidswoord hoef je soms al niet meer verder te lezen: je weet precies wat er al dan niet komen gaat.
Dus Janx heeft gelijk: Zondervrees is een gidswoord. Want van zodra je die benaming leest dan weet je al dat je te maken krijgt met geestelijke afbraak, je weet altijd precies wat er komen gaat.
Kennis heeft geen waarde als u geen liefde bezit.

angelica
Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Locatie: Oostmalle

28 mar 2012, 20:29

Als ik "Zondervrees" op dit forum als gidswoord zou interpreteren, dan zou ik eerder denken aan iemand die "niet bang is om de waarheid te vertellen, maar tevens open staat voor de mening van anderen, (dus niet bang om zijn eigen opvatting in twijfel te trekken).

Om de waarheid te vertellen, mag je niet bang zijn voor de tegenwind die je onvermijdelijk van anderen zult krijgen.
Maar je mag eveneens niet bang zijn om je eigen persoonlijke mening in twijfel te trekken, daarvoor moet je je ego gerichte denken "ik heb zeker en vast gelijk" even terzijde laten.
De moedigste mens is, volgens mijn persoonlijke mening, diegene die meent dat niet hij, ook al is hij zo overtuigd, maar wel die andere wel eens gelijk zou kunnen hebben. De beste ingesteldheid om iets te kunnen leren.
Er zijn zaken die "nog" niet bewezen zijn. Wat niet is, kan nog komen.
Er zijn zaken, waar we misschien wel nooit een antwoord op zullen krijgen.

Iemand die iedere persoonlijkheid toelaat om zich te uiten op zijn bepaalde manier, (je hoeft er dus niet in mee te gaan of het eens te zijn), is een moedige mens.
Iemand die inziet dat elke mens zijn eigen proces heeft om zich te ontwikkelen, is een wijze mens.

vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

28 mar 2012, 20:34

“People take different roads
seeking fulfillment and happiness.

Just because they’re not on your road
doesn’t mean they’ve gotten lost.”
_________________

Het gidswoord hier is:

- Dalai Lama XIV - :lol:

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

28 mar 2012, 21:07

Henriette 2 schreef:People take different roads […]
Foute spellingen zijn oom al een teken aan de wand. Dank aan H2 om ons hier op te wijzen!
Ni Dieu, Ni Maître

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

28 mar 2012, 21:12

Sigius schreef:
Na het tegenkomen van zo'n gidswoord hoef je soms al niet meer verder te lezen: je weet precies wat er al dan niet komen gaat.
Dus Janx heeft gelijk: Zondervrees is een gidswoord. Want van zodra je die benaming leest dan weet je al dat je te maken krijgt met geestelijke afbraak, je weet altijd precies wat er komen gaat.
Maar je leest dus wel verder. Prima!
Overigens, je hebt dus duidelijk niet begrepen wat ik bedoel met het woordje 'soms'. Dat is namelijk een gidswoord. Als iemand dat woord gebruikt, dan is dat gewoonlijk een teken dat het bericht misschien een mogelijke mate van intelligente afwegingen inhoudt.
De stelligheid van jouw boodschap staat in een schril contrast hiermede.
Ni Dieu, Ni Maître

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

28 mar 2012, 21:25

Zondervrees schreef:
Henriette 2 schreef:People take different roads […]
Foute spellingen zijn oom al een teken aan de wand. Dank aan H2 om ons hier op te wijzen!
Tja...dat teken moet je dan op die quote site gaan zoeken hoor.
Kijkje daar 's aan de wand? :lol:

Enne...dat 'misschien een mogelijke' is niet zo'n fraai stijlfiguur niet?
Wie schrijft er nu zo iets?
Dat moet niet de slimste zijn.


Zondervree euh...Zondermeer niet iemand die bol staat van de vooroordelen heeft niet veel meer in de bovenkamer dan vooroordelen.
Voor iets anders is geen plaats meer over. :lol:,

( ja, zondermeer en niét zonder meer hè Zondervrees, nee, zondermeer!)

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

28 mar 2012, 22:18

:roll: het komt misschien dom van me over..... maar snap echt niet goed wat men nu juist bedoelt met een "gidswoord" hoor :D
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

28 mar 2012, 22:43

Simpel, Zondervrees weet gewoon niet dat er al 'n woord voor bestaat: 'Vooroordeel'. :lol: