Gidswoorden

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

angelica
Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Locatie: Oostmalle

28 mar 2012, 22:47

Een gidswoord is, mijns inziens, een woord dat verwijst, iets meer zegt over de inhoud van bvb een topic dat je opent. (vb goddelijk bewustzijn) Het kan ook een woord zijn dat iets zegt over de persoonlijkheid van een mens (bvb zondervrees zou ons dan iets moeten zeggen over de persoonlijkheid van de mens (zijn gedachten, stellingname, aard).
Talisman zou dan een geluksbrenger moeten zijn, of beschermer tegen onheil/ziekte. Angelica, (engelachtige) zou dan zogezegd iets moeten zeggen over de persoonlijkheid van die mens (of het beeld dat die mens over zijn persoonlijkheid heeft)... . :wink:

vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

29 mar 2012, 09:28

Henriette 2 schreef:Tja...dat teken moet je dan op die quote site gaan zoeken hoor.
Ha, is het daar dat je je slogans vindt. :lol:

Clausewitz
Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
Locatie: Vlaams Brabant

29 mar 2012, 09:34

Sigius
Want van zodra je die benaming leest dan weet je al dat je te maken krijgt met geestelijke afbraak, je weet altijd precies wat er komen gaat.
Die afbraak kan men duidelijk vaststellen bij de fantasten van de BLE en de BDE.
Wie bewaakt de bewakers.

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

29 mar 2012, 09:50

angelica schreef:Een gidswoord is, mijns inziens, een woord dat verwijst, iets meer zegt over de inhoud van bvb een topic dat je opent. [...]
Ja en neen. Een gidswoord zegt niet zozeer wat over het topic, wel over de schrijver van het bericht. Je zal zo'n woord zelden in de topictitel vinden. Gewoonlijk gebruikt de schrijver een gidswoord onbewust. Een bewust gekozen forum-naam is wat een deelnemer bewust wil uitstralen en is dus geen gidswoord.
Ni Dieu, Ni Maître

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

29 mar 2012, 12:08

Zondervrees schreef: Een gidswoord zegt niet zozeer wat over het topic, wel over de schrijver van het bericht.
Neen, totaal niet.

Het zegt enkel en alleen iets over jouw interpretatie van de letters die je leest.

Korter: over jou dus.
Het gidswoord en wat JIJ daar aan verbindt zegt enkel iets van JOU.
En hoegenaamd niéts van de schrijver.

Nou ja, om preciezer te zijn; JIJ verbindt uiteraard niks.
Het werkt zo in je hoofd.

Er is dan alleen nog dat 'Bewustzijn' dat het eventueel, héél misschien, mogelijkerwijs, zóu kunnen (in)zien..

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

29 mar 2012, 12:30

Henriette 2 schreef:
Zondervrees schreef: Een gidswoord zegt niet zozeer wat over het topic, wel over de schrijver van het bericht.
Neen, totaal niet.

Het zegt enkel en alleen iets over jouw interpretatie van de letters die je leest.[...]
Zou je zo vriendelijk willen zijn on-topic te blijven en tenminste dit topic niet te vervuilen met je denken?
Ni Dieu, Ni Maître

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

29 mar 2012, 12:51

Mijn reactie is wel degelijk on-topic en jouw opmerking totaal off-topic.
Dat mijn reactie wel degelijk on-topic is bewijs je zelf door mijn quote erbij te plaatsen.

Wanneer jij niet weet wat wel en niet on-topic is, daar kan de reageerder ook niks aan doen.

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

29 mar 2012, 13:45

Henriette 2 schreef:Mijn reactie is wel degelijk on-topic en jouw opmerking totaal off-topic.
Wederom: niets inhoudelijks.
Henriette 2 schreef:Dat mijn reactie wel degelijk on-topic is bewijs je zelf door mijn quote erbij te plaatsen.
Wat een nonsens.
Henriette 2 schreef:Wanneer jij niet weet wat wel en niet on-topic is, daar kan de reageerder ook niks aan doen.
Kijk, jij zegt dat mijn definitie van 'gidswoord' niet juist is. En dat is stom. Want er is maar een definitie. De mijne.
In dit door mij opgestarte topic wordt er over gidswoorden gepraat zoals ik dat begrip gedefinieerd heb. Wat er dan off-topic is zal ik wel bepalen.
Ni Dieu, Ni Maître

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

29 mar 2012, 14:00

In dit door mij opgestarte topic wordt er over gidswoorden gepraat zoals ik dat begrip gedefinieerd heb. Wat er dan off-topic is zal ik wel bepalen.
Is dit de definitie van het ego?
Alles is Één en die Éne is Alles.

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

29 mar 2012, 14:08

Kijk, jij zegt dat mijn definitie van 'gidswoord' niet juist is.
Waar zeg ik dat jouw definitie van een gidswoord niet juist is?
Wat ik zeg is dat een woord, welk woord dan ook - of je nou heel slim een nieuw woord bedenkt of niet - een zin of zelfs een hele tekst zegt helemaal nooit iets over de schrijver maar altijd en enkel en alleen maar over de interpreteerder ervan.
Wat er dan off-topic is zal ik wel bepalen.
..'zal ik dan wel zo noemen is heel wat correcter gesteld.'

Bepalen doe jij hier niks.
Dat doen alleen de moderators

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

29 mar 2012, 14:11

janx schreef:
Is dit de definitie van het ego?
Kijk je effe op het topic 'Zijn?'

Sigius
Lid geworden op: 17 jun 2009, 19:03

29 mar 2012, 18:11

Als iemand dat woord gebruikt, dan is dat gewoonlijk een teken dat het bericht misschien een mogelijke mate van intelligente afwegingen inhoudt.
Goed gezegd...
Kennis heeft geen waarde als u geen liefde bezit.

Sigius
Lid geworden op: 17 jun 2009, 19:03

29 mar 2012, 18:13

Die afbraak kan men duidelijk vaststellen bij de fantasten van de BLE en de BDE.
Groot gelijk Clausewitz, maar dan ook alleen bij de fantasten...
Kennis heeft geen waarde als u geen liefde bezit.

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

29 mar 2012, 18:15

Gidswoorden kunnen ook vergeleken worden met de Hindoe-Sutras .

Ik citeer uit de commentaar op Patanjali's Sutras :

"""De eenvoudigste betekenis van het woord Sutra is "" draad "" . Een Sutra is, zo te zeggen ,, louter de draad van een uiteenzetting, het absolute MINIMUM dat noodzakelijk is om deze bijeen te houden, onopgesmukt door ook maar een "" Kraal "" van uitwerking . Aleen essentiele woorden worden gebruikt en vaak is er geen komplete zinsstructuur . """" Einde citaat .

Ik gebruik ook een soort van gidswoorden als ik de twintig geheimen van de H. Rozenkrans van de Moeder Gods voor de geest wil halen of als ik de 14 staties van de H. Kruisweg of Calvarietocht van de Here Jezus in oogschouw wil nemen .

In het onderwijs herinner ik me nog een gidswoord om de sandiregel te onthouden of op het werk om noodprocedures te onthouden . Onlangs nog was er een zinssnede op het wwwnet om aan omgevenden van een patient met een hersenattack , de symptomen ervan te doen herkennen .

In het kort, gidswoorden kan je misschien vergelijken met geheugensteuntjes ..

mvg-Werewoef
AMEN en AUM

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

29 mar 2012, 19:30

werewoef schreef:Gidswoorden kunnen ook vergeleken worden met de Hindoe-Sutras .[…]
Neen. Voor de rest heb je het over mnemonische hulpmiddelen. Ook geen gidswoorden. En volgens mij is het Szondi, niet sandi.
Ni Dieu, Ni Maître