Het bestaan der dingen

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Iets bestaat enkel en alleen als het wordt waargenomen

Inderdaad
4
25%
Nonsens, dingen bestaan ook zonder waarnemer
11
69%
Wie kan het wat schelen?
1
6%
 
Totaal aantal stemmen: 16

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

28 apr 2012, 19:07

talisman schreef:[…] Zondervrees, wat is uw mening hierover ? :roll:
Buitenaards leven is zo goed als zeker. Buitenaards intelligent leven ook. Gewoon de wet van de grote getallen: een schier oneindig aantal sterren waarvan een aantal met planeten levert de onvermijdelijke conclusie dat er tussen al die planeten wel een paar moeten bestaan waar dat mogelijk is. Maar dan komt het: heeft dat intelligente leven ook tot een beschaving geleid? En is de periode waarin die beschaving ontstond een beetje gelijklopend met het het bestaan van onze beschaving? En zou een overlapping van een paar duizend jaar voldoende zijn om de afstand te overbruggen? Afstand die tenslotte waarschijnlijk een paar duizend lichtjaar is.
Samengevat: (intelligent) buitenaards leven bestaat waarschijnlijk, maar of de mensheid er ooit contact mee zou gehad hebben of zal hebben is zeer twijfelachtig.
Maar voor mijn part mogen UFO's als sociologisch en psychologisch verschijnsel best onderzocht worden. Ik ken al vast geen enkel voldoend gedocumenteerd geval dat niet verklaarbaar is. En die gevallen die niet voldoende gedocumenteerd en dus 'ongeïdentificeerd' zijn, daar kan je domweg niks van zeggen. Behalve dat je het scheermes van Ockham kan gebruiken en dan is het domweg eenvoudiger en dus waarschijnlijker dat het om een volledig aards fenomeen gaat.
Ni Dieu, Ni Maître
Gast

28 apr 2012, 19:27

Zondervrees schreef:
talisman schreef:[…] Zondervrees, wat is uw mening hierover ? :roll:
Buitenaards leven is zo goed als zeker. Buitenaards intelligent leven ook. Gewoon de wet van de grote getallen: een schier oneindig aantal sterren waarvan een aantal met planeten levert de onvermijdelijke conclusie dat er tussen al die planeten wel een paar moeten bestaan waar dat mogelijk is. Maar dan komt het: heeft dat intelligente leven ook tot een beschaving geleid? En is de periode waarin die beschaving ontstond een beetje gelijklopend met het het bestaan van onze beschaving? En zou een overlapping van een paar duizend jaar voldoende zijn om de afstand te overbruggen? Afstand die tenslotte waarschijnlijk een paar duizend lichtjaar is.
Het zou volgens Kaku geen probleem zijn, noch afstand, noch in tijd. Ik beperkte me tot 100.000 jaar voorop, maar hij gaat nog iets verder.
http://www.youtube.com/watch?v=5iKS9qXSZT4
Samengevat: (intelligent) buitenaards leven bestaat waarschijnlijk, maar of de mensheid er ooit contact mee zou gehad hebben of zal hebben is zeer twijfelachtig.
Met wat we nu weten is dit zeker niet uitgesloten.
Maar voor mijn part mogen UFO's als sociologisch en psychologisch verschijnsel best onderzocht worden. Ik ken al vast geen enkel voldoend gedocumenteerd geval dat niet verklaarbaar is.
Ik wel.
En die gevallen die niet voldoende gedocumenteerd en dus 'ongeïdentificeerd' zijn, daar kan je domweg niks van zeggen. Behalve dat je het scheermes van Ockham kan gebruiken en dan is het domweg eenvoudiger en dus waarschijnlijker dat het om een volledig aards fenomeen gaat.
Ik zal dit scheermes nog niet direct bovenhalen.
Fazal

28 apr 2012, 19:40

Eén ding durf ik (bijna) met zekerheid zeggen, en dat is dat wijzelf elders nooit intelligenter leven zullen vinden, want "zij" zouden "ons" al lang eerder hebben gevonden. Enfin, ik ben geen geleerde hoor, maar dat zou volgens mij althans, niet meer dan logisch zijn.
Gast

28 apr 2012, 20:15

Fazal schreef:Eén ding durf ik (bijna) met zekerheid zeggen, en dat is dat wijzelf elders nooit intelligenter leven zullen vinden, want "zij" zouden "ons" al lang eerder hebben gevonden. Enfin, ik ben geen geleerde hoor, maar dat zou volgens mij althans, niet meer dan logisch zijn.
Dat is zo. Wij hebben nog een honderdtal jaar nodig om tot type 1 -beschaving te komen. De kloof kun je vergelijken met een papoea stam die nog nooit een westerling ontmoet heeft. De afstand tussen ons en een beschaving die een zonnestelsel kan beheersen is nog vele malen groter. Maar dat er al eens bezoek geweest is, moet je niet verwonderen. Voor hen zijn we totaal onbelangrijk en kennen vermoedelijk honderden werelden als de onze.
Fazal

28 apr 2012, 20:41

Het zou mij ook geenszins verwonderen.
En zelfs al zijn ze hier nog nooit geweest, morgen kunnen zij hier staan.
Zo zal het ooit ook onszelf vergaan. Het staat zo goed als vast, dat wij nog werelden zullen ontdekken waar leven is. Maar volgens mij dan weer, zal dat leven daar, ondergeschikt aan onze eigen intelligentie zijn.
Gast

28 apr 2012, 20:45

Fazal schreef:Het zou mij ook geenszins verwonderen.
En zelfs al zijn ze hier nog nooit geweest, morgen kunnen zij hier staan.
Zo zal het ooit ook onszelf vergaan. Het staat zo goed als vast, dat wij nog werelden zullen ontdekken waar leven is. Maar volgens mij dan weer, zal dat leven daar, ondergeschikt aan onze eigen intelligentie zijn.
Ja, zo is dat.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

29 apr 2012, 00:10

Zondervrees schreef:Samengevat: (intelligent) buitenaards leven bestaat waarschijnlijk, maar of de mensheid er ooit contact mee zou gehad hebben of zal hebben is zeer twijfelachtig.
Talisman schreef: Het zou volgens Kaku geen probleem zijn, noch afstand, noch in tijd. Ik beperkte me tot 100.000 jaar voorop, maar hij gaat nog iets verder

Met wat we nu weten is dit zeker niet uitgesloten.
janx;
Ja en waarom nog niet, bijvoorbeeld, miljoenen jaren?
Zondervrees schreef: Maar voor mijn part mogen UFO's als sociologisch en psychologisch verschijnsel best onderzocht worden. Ik ken al vast geen enkel voldoend gedocumenteerd geval dat niet verklaarbaar is.
talisman schreef: Ik wel.
janx;
Een openingen in het kunnen veronderstellen dat er iets aan de hand is ondanks het nog niet kunnen verklaren.

Fazal schreef: ding durf ik (bijna) met zekerheid zeggen, en dat is dat wijzelf elders nooit intelligenter leven zullen vinden, want "zij" zouden "ons" al lang eerder hebben gevonden. Enfin, ik ben geen geleerde hoor, maar dat zou volgens mij althans, niet meer dan logisch zijn.
janx;
Hier is ruimte om te kunnen denken dat wij als aardlingen zeker niet het enigste leven zijn. Afgezien of het een hogere of lagere intelligentie kan zijn. Beide mogelijkheden kunnen ook waar zijn denk ik zelf.
Talisman schreef: Dat is zo. Wij hebben nog een honderdtal jaar nodig om tot type 1 -beschaving te komen. De kloof kun je vergelijken met een papoea stam die nog nooit een westerling ontmoet heeft. De afstand tussen ons en een beschaving die een zonnestelsel kan beheersen is nog vele malen groter. Maar dat er al eens bezoek geweest is, moet je niet verwonderen. Voor hen zijn we totaal onbelangrijk en kennen vermoedelijk honderden werelden als de onze.

janx;
'vermoedelijk' wordt hier gezegt. Dus het zou nog wel eens best anders kunnen zijn omdat we meestal denken vanuit onze maatschappelijk en wetenschappelijk staat van het heden.
Wellicht, indien we die genoemde type 1 -beschaving bereikt hebben, zal alles veel duidelijke zijn en dus geheel anders zoals we nu veronderstellen.
Fazal schreef: Het zou mij ook geenszins verwonderen.
En zelfs al zijn ze hier nog nooit geweest, morgen kunnen zij hier staan.
Zo zal het ooit ook onszelf vergaan. Het staat zo goed als vast, dat wij nog werelden zullen ontdekken waar leven is. Maar volgens mij dan weer, zal dat leven daar, ondergeschikt aan onze eigen intelligentie zijn.
janx;
In principe goed gedacht van Fazal, moet ik zeggen, velen zijn misschien ons al voorbij en na ons komen er wellicht nog die onze huidige intelligentie moeten gaan bereiken en dan ook doorgaan.
Talisman schreef: Dat is zo. Wij hebben nog een honderdtal jaar nodig om tot type 1 -beschaving te komen. De kloof kun je vergelijken met een papoea stam die nog nooit een westerling ontmoet heeft. De afstand tussen ons en een beschaving die een zonnestelsel kan beheersen is nog vele malen groter. Maar dat er al eens bezoek geweest is, moet je niet verwonderen. Voor hen zijn we totaal onbelangrijk en kennen vermoedelijk honderden werelden als de onze.
janx;
Maar stel, dat we niet zo onbelangrijk zijn , dat kan ook tot de mogelijkheden behoren omdat je zegt "vermoedelijk" zijn we onbelangrijk.
Misschien zijn we wel een onderdeel van het alles ( de gehelen) alleen we zijn nog niet op de hoogte van onze functie in dit geheel.
Alles is Één en die Éne is Alles.
Gast

29 apr 2012, 09:43

Janx, ik spreek van een ' vermoeden ' omdat we, althans heden, nog geen aliens ontmoet hebben, wat niet wegneemt dat dit wel eens in het verleden zou hebben plaats gevonden. Dit ' vermoeden ' is op wetenschappelijke basis en niet bijvoorbeeld via een aanname van een onmeetbare kracht. ' Vermoeden ' met haast een zekerheid dat dit zo is, afgaande op de haast onbegrensde hoeveelheid sterrenstelsels en planeten. Door de reeds bestaande beschavingen die onvoorstelbaar ver op ons vooruit zijn, is de aarde helemaal oninteressant en niet meer dan een P op de snelweg. En dat we een deel van het geheel zijn is net zo een gegeven als een kolonie mieren langs route 66, maar ook niet meer.
http://www.youtube.com/watch?v=k0yjxOYxQuw

Clausewitz
Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
Locatie: Vlaams Brabant

29 apr 2012, 10:51

Voor het ogenblik zijn de voorspellingen van de Club van Rome zich met grote snelheid aan het verwezenlijken:onbetaalbare energie,uitputting van de visbestanden,vervuiling alom,katastrofale overbevolking,constante hongersnoden,kernrampen.Alvorens te dromen van utopische galactische reizen zouden we beter eens de werken van Malthus herlezen en overlevingscursussen gaan volgen.
Wie bewaakt de bewakers.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

29 apr 2012, 11:49

Vele ontdekkingen in de wetenschap beginnen bij een vermoeden talisman dat weet jij, neem ik aan, ook heel goed. Dus is het een kwestie van tijd en ontwikkeling om tot meerdere inzichten en weten te komen dan in het heden.
Trouwens de opmerking van Clausewitz is voor het moment ook zinvol anders komen we niet snel tot betere inzichten en kan het nog vele uitgemergelde generaties duren alvorens een beter staat van denken mogelijk wordt. :wink:
Alles is Één en die Éne is Alles.
Gast

29 apr 2012, 12:20

Clausewitz schreef:Voor het ogenblik zijn de voorspellingen van de Club van Rome zich met grote snelheid aan het verwezenlijken:onbetaalbare energie,uitputting van de visbestanden,vervuiling alom,katastrofale overbevolking,constante hongersnoden,kernrampen.Alvorens te dromen van utopische galactische reizen zouden we beter eens de werken van Malthus herlezen en overlevingscursussen gaan volgen.
Ik heb het niet over dromen van intergalactische reizen, maar de mogelijkheid van het bestaan van intergalactische beschavingen die de onze honderdduizend en meer jaren voor zijn, en dat het best mogelijk is dat één van deze gasten hier al eens langs geweest zijn. Doemdenken is weer voor een andere topic.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

29 apr 2012, 13:55

Je kan je natuurlijk afvragen of er intelligente wezens zouden bestaan in die voor ons nog onbereikbare planeten.
Als je bekijkt hoe de mens tot stand kwam ooit, hing dat af van een enorm aantal toevalligheden.
We gaan nu terug even naar de tijd toen het leven zich werkelijk begon te ontwikkelen: daaruit kwamen dinosauriërs voort die miljoenen jaren onze aarde hebben "geregeerd".
Totdat de grootste catastrofe die wij ons kunnen voorstellen, zich voordeed.
Een enorm stuk rots of komeet slaat te pletter op de aarde en wist daar practisch alle leven uit; zoniet zouden de dino's de aarde zijn blijven bevolken, en dat daaruit ooit een mens zou uit ontstaan is vrijwel onmogelijk, dat gaat tegen de natuurwetten in zoals wij ze kennen.
Door dat feit kregen zoogdieren de kans zich te ontwikkelen, met weer een groot aantal toevalligheden die maakten dat de aap uit het bos op de vlakte ging leven, zich daar ander voedsel ging eigen maken , enz. enz.
Je kan er boeken mee volschrijven en dat is ook gebeurd.
Dat mensen met de gedachte spelen dat beschavingen zoals wij die ons voorstellen, bestaan, mag zeker; zo kan men ook naar bewijzen daarvoor zoeken.
Maar alles wat niet écht verklaard is daaraan gaan wijten, is een beetje te ver van het gezond verstand.
Gast

29 apr 2012, 15:05

Reini schreef: Maar alles wat niet écht verklaard is daaraan gaan wijten, is een beetje te ver van het gezond verstand.
Aan wat wijten ?

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

29 apr 2012, 15:17

talisman schreef:
Reini schreef: Maar alles wat niet écht verklaard is daaraan gaan wijten, is een beetje te ver van het gezond verstand.
Aan wat wijten ?
Aan buitenaardse bezoeken , tiens.
Bij de les blijven Talis ! :wink:

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

29 apr 2012, 17:15

talisman schreef:
Zondervrees schreef:Maar voor mijn part mogen UFO's als sociologisch en psychologisch verschijnsel best onderzocht worden. Ik ken al vast geen enkel voldoend gedocumenteerd geval dat niet verklaarbaar is.
Ik wel.
Vertel!
Ni Dieu, Ni Maître